Hvor dum er Ola Dunk?

Tråd i 'Nyheter' startet av tommy777, 14. okt 2016.

  1. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
  2. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Helt utrolig hva Kjos har fått til. Timingen var nok perfekt, og da han satset stort da Braathens ble slukt av SAS. Da var det nok av personell og snappe opp til en billig penge og uten en tung toppetasje så har selskapet en flighing start. Kjos gjør mye rart og får nok kjenne det innimellom, og det samme med passasjerene. Uansett så er det utrolig hvor hardt han har satset, og samtidig klart å overbevise Ola dunk (i første omgang) at han er billigst og best. Han er helt klart med å presse et market som allerede er under press med høy konkurranse og alle som reiser drar nytte av dette.
     
    Last edited: 15. okt 2016
    Aussie74 and mhsalv like this.
  3. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,750
    Likes mottatt:
    21,956
    Bonuspoeng:
    293
    Slutter ikke å bli forfjamset over folk som tror både Ryanair og Norwegian alltid er billigst. Heldigvis er det som du skriver at vi vet vi kan fly nettverksselskaper til lavere priser som oftest.
     
  4. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Helt enig. Tror dette gjeller spesielt om man ikke bor i Oslo og har tenkt å reise langt. For min del så finner jeg SAS billigst 3av4 vs NAS (reiser i skoleferie og tar med koffert). Da kommer godene som fasttrack, ekstra kofferter, poeng og Lounge på toppen. Reiser som regel til ALC eventuelt Longhaul til statene. Det hjelper lite når Ola dunk ser NY fra 999kr per vei og ender opp med å betale fire til fem tusen når pleddet, mat, drikke og bagasjen er betalt. Samtidig ser vi de fleste tilnærmer seg LCC modellen uten gratis servering og uten bagasje. Fløy nå i høstferien med BA fra LGW til ALC og da fløt det fritt i baren. Ikke noe problem å pimpe to små flasker vin eller 2-3 øl samt brødskive/potetgull til alle i eco, hadde selv betalt 750kr( pluss7500 avis)tur-retur og med to Lounge besøk og god servering kan jeg ikke se at BA har tjent noe på meg. Så kan nesten forstå at de endrer på modellen. Hos SAS blir det vel kaffe på omtrent samme strekningen, da jeg om en times tid reiser videre hjem LHR-SVG.
     
    Xflipper liker dette
  5. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Bra artikkel, Tommy!

    Jeg skal ikke si "hva var det jeg har sagt i alle år".... Eller kanskje jeg skal si nettopp det her man sitter utenfor bransjen (og mangel på bransjeerfaring er visstnok ikke bra)... Kanskje det faktisk er en styrke når man ser hvor feil en del av "ekspertene" i bransjen kan ta... ;)

    Jeg tror at mange i bransjen er nokså konservative hva angår hvordan ting skal og må gjøres for at det skal bli ordentlig butikk av dette, og selv om en slik konservatisme kan være vel & bra i noen dimensjoner så innebærer det nok også at man ikke akkurat er utpreget opptatt av å tenke nytt. Hvis alle skal gjøre ting på samme måte så skjer det ikke så mye, men så har nok status quo vært helt utmerket for en del av de litt eldre operatørene.
     
  6. geddi

    geddi Senior Medlem

    Innlegg:
    1,297
    Likes mottatt:
    3,261
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er et godt eksempel på disruptive innovasjon, som kjennetegnes ved at en ny business model entrer et marked. I første omgang er det ingen som tar den nye konkurrenten alvorlig, men litt etter litt spiser den nye business modellen markedsandeler.

    Et annet eksempel er Apple med iphone og itunes. Et kjennetegn med disruptive innovasjon er at den nye business modellen ikke blir tatt alvorlig av ekspertene innenfor bransjen.

    Den ledende personen innenfor dette området er Clayton Christensen:
    https://no.m.wikipedia.org/wiki/Clayton_M._Christensen

    Litt om disruptive innovasjon innenfor aviation:
    http://www.ascendforairlines.com/2015-issue-no-4/disruptive-innovation

    Det var dagens innovasjonskurs :p
     
    Are, view, TOS and 5 others like this.
  7. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    Man kan si mye om Norwegian, men det er helt vanvittig hvordan de har klart å bygge opp det selskapet til dagens størrelse så å si fra grunnen av i løpet av svært kort tid. Det er vel knapt noe annet norsk selskap (uavhengig av bransje) som kan vise til det samme.
     
  8. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,849
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg er som regel glad i konkurranse, det pleier å skjerpe aktørene. Nettverksselskap gir meg jevnt over bedre tilbud til alle kriker og kroker jeg skal og når jeg skal langt skal jeg gjerne ha flat seng osv, men Norwegian har levert en supert produkt for min del på korte ruter i mange år. Og LCC har tvunget nettverksselskapene til å konkurrere.
     
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,177
    Likes mottatt:
    869,689
    Bonuspoeng:
    293
    Uten Norwegian hadde SAS hatt enda større problemer enn de har i dag. En ting er å få konkurranse i det internasjonale markedet, men Norwegian har skapt klar konkurranse i SAS sitt eget hjemmemarked i alle tre SAS land.
    Før Norwegian kom på banen var SAS Norge og Widerøe lønnsomme enheter, og var på mange måter "prisdannere".
    Nordmenn var vant til et høyt prisnivå i luften ....

    Så kom Norwegian og det la et kraftig press på SAS til å endre kostnadsnivået.
     
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,177
    Likes mottatt:
    869,689
    Bonuspoeng:
    293
    En liten morsom sak er at Danish Air Transport (DAT) i Norwegians startfase, vurderte å sette inn ATR 72 Quick Changere på de store rutene i Norge.
    Hensikten var å fly passasjerer om dagen og post om natten.
     
  11. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Minner meg om en historie:

    For mange år siden (2004) skulle familien på en familieferie til Nord-Norge. Vi skulle fly til en by, være der noen dager, ta hurtigrute til en annen by, og fly hjem derfra.

    Fattern hadde vært hos et såkalt reisebyrå, og fått et tilbud på pris for hele turen, og han hadde spesifikt bedt om priser med Norwegian, for de var billigst. Ferdig snakka.

    I mellomtiden satt jeg og muttern på internett, og kikket på hva det ville kostet å booke alt selv (dette var egentlig lenge før jeg fikk det som "hobby" å planlegge turer på internett. Det var så vidt jeg hadde fått tilgang til internett på min egen pc), og fant alt til en mye billigere pris, og det med det som den gangen het SAS eller SAS Braathens eller hva det var de het. (Det kan muligens ha noe med at de hadde en voldsom frekvens på OSL-TOS (mener jeg å huske), og også to avganger på returen KKN-OSL, hvor Norwegian hadde bare en).

    Fattern ble ganske overrasket da han kom hjem fra jobb den dagen, og vi fortalte hva vi hadde funnet turen for.

    Neste dag satt jeg og muttern med fatterns kredittkort og booket tur selv ;)
     
  12. Herlov

    Herlov Poengsanker InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,066
    Likes mottatt:
    5,991
    Bonuspoeng:
    183
    En god regel, uavhengig av produkt/tjeneste og bransje, er alltid å sjekke pris på mer enn ett alternativ. Det er jo barnelærdom.
     
    geddi and Fredrik81 like this.
  13. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Alt for mange er for dumme for sitt eget beste. Vi blir passet på i alle ledd. "Halv skatt" i desember og "skattefrie feriepenger" bare for de Ola Dunk ikke klarer å tenke frem mer en noen uker.

    Edit: Kan legge til at jeg også fra ca 2005-2014 utelukkende har fløyet med Norwegian. Har som regel kjøpt i god tid, men har helt sikker kunnet kjøpe billigere hos f.eks SAS ved flere av disse tilfellene. De er jo billigst og best.
     
    Last edited: 16. okt 2016
    Petter B-C and miura like this.

Del denne siden