Vi skal etter planen fly fra HAU til ALC kl. 19:45 i kveld. Det er meldt ganske kraftig vind. Hvor kraftig må vinden være før man kan forvente kansellering?
Det kommer an på mange faktorer.. Vindretning og flytype er åpenbart viktig. Pilotenes erfaringsnivå er også viktig. Så er nok vanskelig å forutse..
Litt sent for deg nå, kanskje men. «Vanligvis» så har de fleste flytyper en max crosswind komponent på rundt 25 knop (på tørr bane). Det vil med andre ord si at vind rett fra siden på over 25 knop, så er sannsynligheten stor for at spesielt landinger avbryter. Ved avganger er terskelen litt høyere. Har du vind som følger rullebaneretningen så snakker vi mye høyere limits, og da er det vanligvis begrensninger på handlingutstyr som setter grenser. Mener trappebilene har en grense på 45 knop feks
Flyet gikk, vi er hjemme igjen, og turen ble topp! Det føltes som å være ombord i en båt da flyet sto på bakken, men det lettet helt uproblematisk.