Hvor mange seter må være ledige for at LH skal slippe F Award?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Bettan, 08. juli 2018.

  1. Bettan

    Bettan Aktivt Medlem

    Innlegg:
    369
    Likes mottatt:
    367
    Bonuspoeng:
    63
    Heisann,

    Er det noen som har noen erfaring med hvor mange seter som må være ledige i LH sin F-kabin for at de i det hele tatt skal kunne slippe noen award seats i F?

    Ser på EF at det er det bare er 3 ledige seter på hhv LH713 og LH717 (altså fra ICN og HND til FRA) på den aktuelle datoen. Det høres jo veldig knapt ut, så jeg frykter jo at det her ikke vil dukke opp noen seter et par uker i forveien.
     
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    6-8 ser ut til å slippe to.
    5 bare på noen ruter..

    Min erfaring er relativt begrenset.
     
  3. whaat

    whaat Trust me I'm a doctor, sort of

    Innlegg:
    111
    Likes mottatt:
    147
    Bonuspoeng:
    43
    På FRA DEL strekning observerte jeg at grensen var 4 ledige for 2 seter. 3 eller mindre ledige viste ikke tilgjengelighet.
     
  4. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,324
    Likes mottatt:
    10,142
    Bonuspoeng:
    183
    Det er som @Are sier, det er vanskelig å finne noe system i det.

    Noen ruter slipper de flere i enn andre. Hvis det bare er tre ledige seter igjen vil jeg se det som lite sannsynlig. Hvis det er fra ICN ville jeg også satt opp et søk på Asiana.

    En liten kuriositet... Fløy selv FRA-ICN for litt over en ukes tid siden. Da var 6 av 8 seter i F-kabinen tatt.

    1 pax var betalende F (bookingklasse A)
    5 pax var award-billetter (bookingklasse O)
     
  5. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,093
    Likes mottatt:
    4,813
    Bonuspoeng:
    113
    Kan du se dette på noen måte, eller spurte du rett og slett?
     
    Xflipper and furlong like this.
  6. haakonks

    haakonks Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    2,324
    Likes mottatt:
    10,142
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg spurte pent hun som eskorterte oss ned til bilen fra First Class Terminal.
    Hun viste meg manifestet, der stor det etternavn, bookingklasse og kommentar.
    På fire av oss var denne kommentaren "Transfer from terminal", og vi var fire som ble kjørt til flyet.
     
  7. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    I desember fløy jeg FRA-HND med min datter. To andre norske på bonusreise også, i tillegg til en sympatisk amerikansk-japansk business mann som var den eneste betalende pax av oss fem. Så 4/5 på bonus der også.

    Fløy FRA-ICN for et par dager siden. Fire pax, de to andre så ut som de kjente crew (altså betalende stamgjester) Var ledige awardseter som ikke ble tatt, så vi kjørte opp side-deler og fikk en liten mini-cabin for oss selv. Vindussetene for å slappe av, midtsetene for å sove i :)
    36778612_10160851625220085_2468830472566734848_n.jpg

    Ellers er mine erfaringer det samme som @Are
    Unntatt SIN og HKG, som blir sluppet 1-3 dager før avreise. Om de slipper i det hele tatt.

    Det kan også se ut som at enkelte ukedager har mindre belegg på enn andre og slippes lettere. Award-slipp følger jo også en kalkyle basert på tidligere års erfaringer om antatt belegg.
     
    Last edited: 08. juli 2018
  8. view

    view Veteran

    Innlegg:
    1,847
    Likes mottatt:
    1,926
    Bonuspoeng:
    113
    Det er kanskje litt av forklaringen til at ICN mister F fra kommende vintersesong, når det settes inn 747-400 (MUC med A359).
     
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    F har vært fra og til flere ganger på ICN.
     
  10. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Tror ikke de har noe system. Det kan være alt fra 0-5 award seter på strekkene og de kommer her og der.

    Noen ganger slipper de mange og andre ganger ingen :)
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,658
    Likes mottatt:
    32,507
    Bonuspoeng:
    293
    Fruen og jeg fikk reservert FRA - SIN 17/5 3 dager før. Foruten oss var det 3 andre i kabinen. Jeg får meg ikke til å spørre hvilken klasse de andre reiser i, men jeg gjetter ukvalifisert på at de var betalende.
     
    Insomnia4u liker dette
  12. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    SIN & HKG er high yield-ruter. Man ser det samme på f.eks TG NRT-BKK F A388 som slippes i mye mindre grad enn TG HND-BKK F med 747 og mer ugunstig slot.

    På alle disse ser det ut som at de heller vil la kabinen gå med tomme seter fremfor å slippe award. Det samme så vi mange forumrapporter på TG F ICN-BKK med 747 når den gikk. Jeg så F9 seter en rekke dager nær avgang, men de slapp bare ett sete innimellom.

    For ikke å snakke om den hyppige equipment change TG holder på med intra-Asia, bare slått av CX...
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,658
    Likes mottatt:
    32,507
    Bonuspoeng:
    293
    Morsomt at vi fikk noe ikke alle er forunt da :). Jeg tenkte det kanskje hadde med at pinsen var den kommende helgen, pinse er stor ferietid i Tyskland så...
     
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Apropos high-yield ruter

    [​IMG]

    Kilde
     
    Insomnia4u liker dette
  15. Outback_Oggy

    Outback_Oggy You'll Never Walk (or Fly) Alone

    Innlegg:
    468
    Likes mottatt:
    1,749
    Bonuspoeng:
    93
    Da jeg reiste FRA-EZE var kabinen full. De 7 andre var alle deltakere i et større reisefølge med guide, så jeg antar at de hadde betalt.
     
  16. Insomnia4u

    Insomnia4u Veteran

    Innlegg:
    2,831
    Likes mottatt:
    2,407
    Bonuspoeng:
    113
    Fem av topp åtte fra/til LHR. Blir interessant å se hvordan Brexit påvirker dette.
     

Del denne siden