Hvor tror vi det det være mulig å reise i januar, februar, mars i 2022?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Eddie47, 06. mars 2021.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Spørsmålet er alvorlig ment!
    De fleste av oss har bestilt og avbestilt og bestilt på nytt det siste året uten å få reist skikkelig. Den eneste flyturen vi har hatt det siste året etter at vi evakuerte fra Bali i mars, var en liten weekend til Tromsø og Smak.

    Vi har en reise til Canada med mellomlandinger i USA i september som vi lurer på om vi skal avbestille og bestille til en ny destinasjon, det må gjøres før utgangen av denne mnd. fordi det er bestilt med en CT som går ut 31.03.
    Mye tyder på at det blir vanskelig å komme inn i USA og Canada i 2021, kanskje vi bare kan reise i Europa i 2021??
    Australia er jo helt lukket, foreløpig ut 2021.

    Dette betyr i mitt hode at vi må tenke lenger frem og da til 2022.
    Ombookingsreglene for 2019 CTene gjør jo at valg av destinasjon kan være lurt og da med ytterligere forlengelse.
    Men hvor??

    Jeg har funnet ledige bonusbilletter til mange steder, f.eks.:
    Namibia
    Costa Rica
    Mexico
    Vietnam
    Taiwan
    Sør-Korea
    Colombia
    USA
    Canada
    Argentina ....

    I-landsproblem? Ja, men det er jo slikt vi driver med her inne.
    Det store 10 000kr spørsmålet er: Hvor vil det være mulig å reise til neste år på denne tid?
     
  2. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,899
    Likes mottatt:
    12,829
    Bonuspoeng:
    183
    Håper Nakstad er på IF og vil gi et kvalifisert svar. Inntil det kommer kan jeg se for meg følgende scenarier:

    1) Norge er ferdigvaksinert og UD har opphevet dagens Coronareiseråd. Vi kan dra over alt, hvis vi vil.
    2) De typiske turistlandene henger etter med vaksine, men åpner likevel for innreise uten strenge krav. F.eks Thailand, kun vaksinesertifikat?
    3) Noen (turist)land har kontroll og er ferdigvaksinert, men setter strenge krav for innreise. New Zealand kan tenkes i denne kategorien, med f.eks testregime under oppholdet?

    Så spørsmålet kan like gjerne bli om vi ønsker å dra selv om det er mulig. Og hvilke land som plasserer seg i kat. 2 og 3 er pt nesten umulig å si, og kanskje verd større premie enn kr 10000! Selv har jeg lagt loddet på Thailand fordi det er dit vi gjerne tar en årlig tur, men er max 50% optimistisk på at det går om et år. Hvis ikke, er det kanskje mulig høsten 2022.

    Min ukvalifiserte konklusjon: Velg det reisemålet du har mest lyst på, og håp at du kan flytte bookingen etter behov.
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,660
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tenker at man i 2022 er vaksinert, om man vil. Da vil jeg tro at vi i prinsippet kan reise hvor vi vil. Dog, vi må anta at ettersom det er usikkert om man som imunn likevel kan være smittebærer, så kan det hende at man må i karantene ved hjemkomst.
     
  4. Elmo

    Elmo Medlem

    Innlegg:
    183
    Likes mottatt:
    673
    Bonuspoeng:
    93
    Hvorfor tror du at USA skulle være stengt ut 2021? De vaksinerer i et meget bra tempo, 10 % er allerede fullvaksinert, og vaksinetempoet stiger nå som flere vaksiner er FDA-godkjent. Såfremt du selv er to uker forbi fullvaksinert (og der kommer jo norges tempo inn i bildet) er det jo realistisk å kunne reise til USA i feks oktober/november.
     
    Skarven liker dette
  5. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,071
    Bonuspoeng:
    183
    Det her er jo et to-delt spørsmål egentlig.
    1. Hvor kan man reise uten krav til karantene ved hjemkomst
    2. Hvilke land slipper inn turister - vaksinerte eller uvaksinerte

    Spørsmål 1 synes jeg det er vanskeligst å forutse, men i utgangspunktet bør man jo kunne reise så snart store deler av den voksne befolkningen er vaksinerte. Forhåpentligvis i løpet av/etter sommeren.

    På spørsmål 2 har jeg selv tatt utgangspunkt i hvilke land som har vært minst restriktive på innreise i løpet av pandemien. Thailand f.eks stengte raskt og hardt ned, mens land som f.eks Mexico, Maldivene og Dubai har vært ganske liberale med å tillatte turister under hele/store deler av pandemien. Med mindre det kan slås fast at vaksne hindrer videre smittespredning, vil jeg tro en del land som henger etter med vaksinering og som hittill har hatt strenge innreisekrav, vil fortsette å holde stengt inntil et større antall personer er vaksinert.
     
    OttoL, magnusant, ChrisTW and 3 others like this.
  6. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
  7. tstone

    tstone Aktivt Medlem

    Innlegg:
    350
    Likes mottatt:
    1,025
    Bonuspoeng:
    93
    Det gjelder fortsatt bare utenlandsk helsepersonell (eller nordmenn bosatt i utlandet) som kommer til Norge for å jobbe i helsesektoren, feks i grensekommunene. Men det gir et visst håp om normalisering etterhvert...
     
  8. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Aha. Da misforsto jeg.
    Takk for oppklaring! :)
     
  9. bombusfervidus

    bombusfervidus Veteran

    Innlegg:
    2,459
    Likes mottatt:
    5,609
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg kan kun si noe om Taiwan da jeg kjenner landet minst like godt som Norge og leser taiwanske aviser hver eneste dag. Pr. nå har Taiwan kun kjøpt/bestilt nok vaksinedoser til underkant av halvparten av landets befolkning. Så det er en stor usikkerhet rundt når Taiwan faktisk kan vaksinere nok folk(60% er målet nå). Styresmakten i Taiwan uttrykker negativt til vaksinepass som mange land vurderer å introdusere, og har sagt at selv om innreisende har vaksinepass i hånden, betyr det ikke nødvendigvis fritak for karantene. Hvor mye smitte i landet man reiser fra har vil ha mye å si. Samme praksis ser vi i perioden jan. - mars 2020 før grensen ble stengt for turister. Tross usikkerhet i landets veikart for grensegjenåpning for turister, er det signalisert pr. nå at gjenåpningen helt mot slutten av 2021 kan være realistisk.
     
    sutenai, Trykkern, Lnbre and 3 others like this.
  10. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Det går fint an å ta kontoret sitt på flyet og rett ned i sola nå, og de landene som er åpne kan du sjekke på siden Bringbacktravel. Jeg er på Kanariøyene til over påske, og det er ganske trivelig her. Ellers kan du jo velge Mexico, eller Tanzania bare for å nevne noen, eller hva med å dykke i rødehavet nå? Du får jo revene for seg selv, fremfor å måtte stile deg i en kø av dykkere, så hva venter dere på? o_O
     
    Skarven liker dette
  11. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,071
    Bonuspoeng:
    183
    Vi andre forholder oss til myndighetenes anbefaling om å unngå unødvendige reiser. Om alle hadde gjort som deg, antar jeg vi hadde stått i en ganske annen situasjon smittemessig.
     
    Grooo, Insomnia4u, TomF66 and 15 others like this.
  12. SayWhat

    SayWhat Senior Medlem

    Innlegg:
    569
    Likes mottatt:
    1,454
    Bonuspoeng:
    93
    Mexico og jobbe mot Norge? Veldig glad i å være oppe midt på natten?

    Vesterled og jobbe mot Norge går vel ikkje heilt vist du skal være mulig å få tak i deg på Norsk kontortid?

    Husker du skreiv ein del om å jobbe frå Thailand for ein tid siden, blir vel litt enklere tidsmessig i østerled?

    Håper å kunne parkere meg i Bali sommeren 2022 for eit par måneder, men kan fort bli 2023 med alle dei gjøremåla som eg har måtte utsette grunna korona her i Norge.
     
  13. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Forøvrig så er ikke siden du linker til spesielt oppdatert. Hvertfall ikke når det kommer til Norge.
     
  14. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg tenker personlig at etter 5 måneder med nedstengt Oslo så er alt jeg tenker på å få ta en øl og pizza ute. At vi skal få reise som "normalt" i 2021 med det som etter hvert kommer til å bli både 6 og 7 måneder nedstengt er vanskelig å se for seg. Derfor sier jeg at vi i beste fall kan håpe på enkelte europeiske land med lav smitte og høy andel vaksinerte i starten av 2022.

    Norske myndigheter anbefaler folk å holde seg hjemme. Så da gjør nok de fleste det..
     
    vegardg, mathiasfe, TomF66 and 2 others like this.
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,147
    Likes mottatt:
    869,602
    Bonuspoeng:
    293
    Tror du har rett dessverre.... for et år siden håpte vi på å kunne reise litt sommeren/høsten 2020...
    Min tanke er at hvis jeg slutter å drømme enten det er reiser eller annet så kan de putte meg i penalet ...

    PS: Proffen er åpen
     
    Liza, OttoL and holmen like this.
  16. Maggie

    Maggie Veteran

    Innlegg:
    4,256
    Likes mottatt:
    22,003
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg klarer ikke se at mars-des 21 blir verre en samme periode 20.
    Fks vil både Danmark og Usa være iht planen fullvaksinert i utgangen av mai. Her hjemme meldes det innen juni-juli. Dette må da hjelpe?
     
    tobeornot999 and rimitone like this.
  17. rimitone

    rimitone Senior Medlem

    Innlegg:
    965
    Likes mottatt:
    5,191
    Bonuspoeng:
    163
    Jeg tror det

    Samtidig vil det nok være mye variasjoner fremover, og en like åpen verden som før 2020 tar nok tid før vi har.
     
    tobeornot999 liker dette
  18. Jeanette

    Jeanette Veteran

    Innlegg:
    2,223
    Likes mottatt:
    5,071
    Bonuspoeng:
    183
    Forskjellen på hvordan vi så på mulighetene for å reise sommer/høst 2020 vs sommer/høst 2021 handler vel en del om hva vi visste da og hva vi vet nå. Når vi drømte om sommerferie i 2020 visste vi jo enda lite om pandemien, og det var var ikke en gang klart om, og hvert fall ikke når, en vaksine kunne få oss ut av uføret. Sånn sett føler jeg vi har bedre forutsetninger for å kunne "spå" hvordan situasjonen vil kunne være noen måneder frem i tid, men vi er jo selvsagt avhengige av at vaksinene virker som forutsatt og helst hindrer videre smittespredning.
     
    Xflipper, Eddie47, holmen and 3 others like this.
  19. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk reist til både London og Praha sommeren 2020. Alt i løpet av en liten uke.
     
    Skarven liker dette
  20. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,829
    Likes mottatt:
    2,065
    Bonuspoeng:
    113
    Ettersom ingen kan spå noe om hvordan fremtiden er, mener jeg at det er bare ett svar: Bestill en reise til den destinasjonen du vil reise til. Og så er det "bare" å utsette reisen på utgått CT dersom det er ikke blir mulig å reise på planlagt tidspunkt. Så er det selvsagt noen utfordringer ift timing, når man skal gjøre dette og hvor lett det er å finne de nye reisetidene osv. Men dette er strategien jeg legger opp for min siste 2019-CT.
     
    Skarven, Jeanette, Maggie and 2 others like this.

Del denne siden