Hei! Er ny her så ikke skyt meg Har søkt litt men finner ikke noe veldig relevant. Til min store forargelse oppdaget jeg i går at man ikke kan bruke poeng fra f.eks. trumf og kredittkort til oppgradere av medlemskap. F.eks. fra Sølv til Gull. Stemmer det? Det er jo en ganske smal sak å få et sølv kort med kun 10 enkelt turer i året. For meg, som ikke fly i forbindelse med jobb, blir det litt verre å få gull. Derfor lurer jeg på hva deres beste tips for å få et gullkort er og hvordan?
Hei og velkommen til galskapen Kommer selvsagt an på økonomi, men har du en tur i biz til Asia er du fort der. For eks. var jeg og fruen en tur via Singapore til Thailand i fjor sommer og på den turen fikk vi nærmere 33000 tellende poeng per pax. Turen kostet rundt 15 k. Jeg ville mao fulgt med og kjøpt meg en tur i biz
Det er riktig at du kan ikke bruke trumf og kredittkort for å oppnå status, da disse poengene er ekstrapoeng, mens du trenger basispoeng for å stige i gradene. Basispoeng får du kun ved å fly med SAS og andre *A partnere. Gull kan oppnås ved å fly inn 45000 basispoeng eller 45 legs. Et tredje alternativ er å få 'donert' et gullkort fra en som er diamant medlem.
Takk for svar Så det blir vel da ganske mye rimeligere å oppnå 45k i grunnpoeng enn å fly f.eks. 45 turer innenlands? Er det slik at om jeg mot formodning ikke skulle ha kravene som oppfyller for sølv når "perioden" går ut, vil jeg da miste sølv? Eller er det gyldig i mer enn ett år selv om man ikke oppfyller hvert år? Og ENESTE måte å få oppgradert medlemskap er enten ved turer eller poeng fra turer?
Status er gyldig i den perioden du er inne i, pluss neste og 3 måneder grace periode. Du kan kjøpe Grunnpoeng i Eurobonusshoppen. 1000 grunnpoeng koster ca 1000 kr. Kjekt hvis du eks. mangler 2000 poeng og ikke har tid eller ork til å ta turen som kreves.
Det er de dagene du har som opptjeningsperiode, 365 dager har du til rådighet til å oppnå status. eks. 1.1.2016 til 31.12.17 er en opptjeningsperiode. Oppnår du status innen denne opptjeningsperioden, vil du også ha statusen den påfølgende opptjeningsperioden pluss tre måneder.
Viss opptjeningsperioden din er 1.1.2016 til 31.12.2016 og du oppnår EBG allerede 1.3.2016 så er du EBG resten av perioden i 2016, hele 2017 pluss tre måneder (altså til 31.3.2018). Din opptjeningsperiode finner du bl.a. ved å logge inn på sas.no eller i SAS app´en.
Hva som er rimeligst er veldig avhengig av ditt reisemønster. Men siden du ikke flyr i jobb så er nok den letteste og rimeligste måten å bli EBG for deg å oppnå det på grunnpoeng. Jeg reiser selv litt i jobb, men sjelden mer enn 16-20 turer med SAS i året (og da bare i GO) og jeg kvalifiserer da til EBG/EBD ved å reise privat. Jeg har hatt stor hjelp til dette ved å bruke Optiontown aktivt på nesten hver eneste SAS-flyvning, men det er ingen garantier. I denne perioden klarer jeg nok ikke å re-kvalifisere til EBD, men bør fint klare EBG med ett par turer interkontinentalt i SAS Plus e.l. i tillegg til mine vanlige reiser. I ditt eksempel så vil du miste EBS ja, men først tre måneder etter at opptjeningsperioden din går ut. Andre måter å anskaffe seg EBG på er ved å kjøpe eller få ett fra noen som er EBD (vi kan nemlig gi vekk ett EBG i hver av periodene våre).
Bør vel også poengtere at å kjøpe er i strid med Eurobonus regler. Hvorvidt det gjøres noe med de som handler er en annen sak.
Jeg har pisket mye rundt på både "Intra-Scandinavian" (OSL-ARN-CPH-OSL), men den etter min mening dersom SAS Eurobonus GOLD er målet. Ta en full-fare til SFO. OSL-CPH-SFO-CPH-OSL, deretter trenger du bare noen korte turer innen Europe 2.. Tenke tanken på GOLD/DIAMOND på innlands-turer. Glem det. Da bruker du for lang tid, for lite moro. Tenk stort, ta ut et AMEX PLAT med opptjening på hver krone.
Beklager @RedLine måtte bare låne denne fra naboforumet. Håper det går bra? Kanskje den raskeste og mest komfortable måten å oppnå gull (hvis du er veldig glad i å fly vel og merke) Absolutt en Routing jeg kunne tenkt meg selv. Hvis du er av den harde typen som virkelig liker å fly (i luksus) så kan du klare gullkort på en tur med Singapore Airlines i Business. SVG-LHR-SIN-AKL-SIN-LHR-SVG. Du finner priser ned i 26.000kr og tar ca 60 timer tur/retur. En tur gir 54.200 poeng. Det høres i utgangspunktet hel spinnvilt ut, men er faktisk ikke så dum måte å gjøre det på. Utregningen: SVG-LHR: 2000 LHR-SIN: 13.600 SIN-AKL: 10.600 AKL-SIN: 10.600 SIN-LHR: 13.600 LHR-SVG: 2000
Det er helt riktig og det burde jeg også ha poengtert. "Kjøpe" ville vel ha vært ett bedre valg av ord...
Statusen kommer liksom av seg selv når man flyr nok ..... 103 flygninger i 2015 og 17 flygninger hittil i år ... enda er det tre flygninger før det er helg ... Blir på en måte litt lei suppene i innenlands loungen på OSL og Pringles/Ramløsa på flyet, men du verden så deilig det er å ha statusen på utenlandsreiser og ferier med mor. Å lande en tidlig morgen i FRA fra langtur, finne senatorloungen og få en deilig dusj og litt mat før man entrer en SAS maskin til Norge. Det er en deilig måte å utnytte statusen. Litt stusselig da å komme tilbake til virkeligheten i SAS .... ..... men så godt det har vært å ha EBD/EBG i alle disse årene
Eddie47 har et godt poeng. Det er "ok" og ha status i Norge, men SAS er ikke allverden sammenlknet med eks. Lufthansa. Samtidig får vi et relativt billig gullkort og når vi reiser på ferie er det ekstra luksus å ha statusen. Jeg er i det store og det hele fornøyd med dette. Spesielt som EBD hvor jeg kan gi EBG til kona og vi kan begge være "viktige" *G-kunder på tur.
Helt enig i det. *A fordelene benytter jeg ikke spesielt mye på turer innenriks. -Priority boarding er det stort sett ingen som sjekker -Fast Track er på mine flytider stort sett like treg/kjapp som vanlig kø -Loungen er kjekk de første 5 gangene, etter det er jeg bare innom for en avis og kaffe før jeg går til gate -Setevalg ved reservasjon er ganske kjekt, brukes flittig -Drikke om bord (EBD) benytter jeg litt nå og da. Er som regel på reise til og fra jobb innenlands. Er grenser for hvor mye Cola Zero jeg gidder utsette tennene mine for. Men når jeg først vil ha en er det selvsagt tipp topp. Misforstå meg korrekt. Det er kanon å være Diamant. Men det er enda kjekkere i utlandet hvor fordelene er enda mer "spisset".