Hvordan bli oppgradert på fly

Tråd i 'Bonushjelp' startet av Henning, 20. jan 2014.

  1. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Hva skal egentlig til for å bli oppgradert på fly? Det er ikke lett å komme med noen fasit på dette, siden forskjellige flyselskaper har forskjellig praksis, men det finnes en del generelle råd man kan følge for å øke sjansene for en oppgradering.

    Gary Leff fra View from the Wing og Milepoint.com gir deg noen tips i denne videoen:


    Dersom du ikke ønsker å bruke bonuspoeng eller cash for å bli oppgradert, kan du fremdeles håpe på en operational upgrade. Dette inntreffer når flyet er overbooket i en lavere klasse, slik at noen passasjerer må oppgraderes. I en slik situasjon er det i hovedsak to faktorer som avgjør hvem som blir oppgradert: status og billettkategori. Jo høyere status man har, jo høyere prioritet får man på en oppgradering. Dersom det er flere passasjerer med gullkort, prioriteres de som har betalt mest for billetten. Husk at de fleste flyselskaper kun oppgraderer deg én klasse. Du kan altså ikke oppgraderes fra Economy til First Class.

    Selv om oppgraderinger i stor grad avgjøres av en datamaskin basert på status og billettpris, er det likevel noen grep man kan gjøre for å maksimere sannsynligheten: Du bør rett og slett fly når det er fullt i Economy og ledig i Business! Hvordan i all verden kan man forutse slikt? Vel, det kan man igrunnen ikke gjøre, men her er allikevel noen hint:

    - Fly på tidspunkter når forretningsreisende ikke reiser, typisk i helgene.
    - Fly til feriedestinasjoner og ikke forretningsdestinasjoner.
    - Bruk et verktøy som Expertflyer for å se hvor mange seter som er solgt i hver klasse.

    Har du noen tips og triks, eller noen suksesshistorier om oppgradering? Del med oss her :)
     
    AndersB and tommy777 like this.
  2. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    - Kle deg skikkelig!
     
  3. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Booking på flighter som er "baktunge", reise alene og med kun håndbagasje (det siste pga. overbooking, som ofte ender med en oppgradering i tillegg)
     
  4. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Sjekk inn tidlig. Selv om det kanskje er en litt ubekreftet myte, har jeg "ofte" blitt oppgradert når jeg har lavt (tidlig) BN/seq-nummer.
     
  5. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Tror jeg ikke... Er det en op up, finner du jo ikke ut dette før du blir ropt opp ;)

    Status tror jeg nok er viktigste faktor
     
  6. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Det er helt korrekt! Reiser alltid i dress og slips på ID, og er ytterst høflig og tålmodig. En gang hadde jeg ID Business med LH og ble oppgradert til First :cool:
     
  7. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Flyet var schmekk fullt (B747-400 FRA-DXB, gammel First Class). Jeg var den siste som kom ombord. De andre ID-passasjerene (LH-ansatte?) i sine olabukser måtte vente på neste fly.
     
  8. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Det er vel en del selskap som ikke ser særlig på status, men billettklasse folk har booket i også. Mente at SAS var en av dem?

    Har blitt oppgradert noen ganger fra Eco Extra til biz hos BA, når jeg hadde en del slike bookinger for et par år siden. Faktisk så har jeg aldri fløyet i Eco Extra etter at jeg ble Gold hos BA. Alle oppgraderingene skjedde imidlertid i forbindelse med at jeg spurte om de solgte upgrades ved check-in. Om det er sammenheng eller tilfeldig vet jeg ikke.

    Fra C til F hos BA har jeg aldri fått på mine, etter hvert, svært mange paid C flighter. Visstnok skjer det heller nesten ikke. Da må man ha høyere status enn Gold.

    SAS fikk jeg også enkelte upgrades fra Economy til C på long haul. Også i fobindelse med at jeg spurte om upgrade for points ved gate. Så sa de "æææææh, det fikser vi" - før jeg fikk et nytt boarding card.

    Men sånn i utgangspunktet tenker jeg vel at jeg fortjener å få omtrent akkurat det jeg betaler for. Alt annet er en usedvanlig bonus.
     
  9. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Heldig jeg da...fikk C til F to ganger (dvs. t/r LHR-SFO). Det var voldsomt oversolgt bak. Det var på en betalt WT+ som var oppgradert med poeng til C :D
     
    Fredrik81, Fnate and Henning like this.
  10. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg synes metoden med å hoppe opp og ned og skrike "jeg vil, jeg vil bli oppgrader" pleier å virke best!

    På 12 år med EBG har jeg kun opplevd å bli oppgradert en gang med SAS og det var fra eco til eco extra HAM-CPH på en CRJ200. Så det var jo helt kanon! :(
    Derfor tror jeg det er et fett hvordan man oppfører seg. iallefall om man er meg.:oops:
     
    Fnate liker dette
  11. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Du burde nok veive med armene og skrike - "vet dere ikke hvem jeg er????" - også
     
    Henning liker dette
  12. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, pleier selvfølgelig det også. Beklager jeg glemte det. For ikke så snakke om å slenge gullkortet i disken og true med å klippe det i 2 hvis jeg ikke blir oppgradert. Pleier merkelig nok ikke å gjøre susen det heller.......
     
    Fredrik81 liker dette
  13. Islending

    Islending Senior Medlem

    Innlegg:
    564
    Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Derfor har jeg alltid minst 3 stk. kort med meg på tur... :)
     
  14. Hpkris

    Hpkris Nytt Medlem

    Innlegg:
    15
    Likes mottatt:
    3
    Bonuspoeng:
    3
    En gang på 12 år??? mmm Blitt oppgradert 4 ganger det siste året med Qatar , på 3 av flightene som fruen var med på så ble vi begge oppgradert.. Så tydeligvis forskjell på selskapene.
    Sjekker aldri inn på forhånd heller. Men jeg skjønner jo at statuskortene jeg/vi har gir meg/oss fordeler.
    Halvparten av gangene så har jeg blitt oppgradert ved gaten, mulig det hjelper å boarde når det blinker final call :D
    Nyttåraften morgen i Doha fikk jeg følgende beskjed når vi skulle boarde. Happy new year sir, you got an upgrade :D Farlig det greiene der, blir litt for bortskjemt og begynt å bli altfor glad i champis :D
     
  15. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det er sant! Jeg kom nettopp til å tenke på at man vel helst må være booket i economy class for å bli oppgradert. Det pleier jeg jo sjeldent å være. Det må være årsaken!! :p:cool::D:)
     
  16. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Dette BN nummeret.... Hvordan henger dette egentlig sammen. Sitter her med BN1 både på MOL-OSL og OSL-KRS i dag. Reiser i GO og tviler på oppgradering:D
    Men tilbake til spørsmålet. Har BN nummeret NOE å gjøre med statusnivå ? Eller om man sjekker inn som nr 1 på den flygningen ?
    Jeg er diamant og synes ofte jeg får et lavt BN nummer....

    Med så mange eksperter her inne og folk fra bransjen, burde det være mulig få lurt frem et svar :cool:
     
  17. chrisbu

    chrisbu Senior Medlem

    Innlegg:
    877
    Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    Det vil si at du er første mann som har sjekket inn ;)
     
    Anton80 liker dette

Del denne siden