Hvordan bruke 2 CT og 350.000 poeng?

Tråd i 'Bonushjelp' startet av alfa, 25. juli 2019.

1. alfa

alfa Medlem

Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Hei, dette er kanskje umulig å svare på og noe som har blitt stilt mange ganger før (men som jeg ikke har klart å søke meg frem til svaret på). Håper noen har innspill.

Jeg har 2 CT-billetter som er gyldige ut neste år, og 350.000 EB-poeng (blir vel snart 400.000 poeng). Etter å ha lest litt her skjønner jeg at det er en grei situasjon å være i. Kunne godt tenkt meg å bruke disse på første klasse. Ideelt sett ønsker jeg å bestille lang tid i forveien da jeg ikke har så fleksibel hverdag at jeg kan reise avgårde på 14 dagers varsel. Ser for meg å reise 2 voksne + 2 barn, eventuelt kun 2 voksne hvis ungene blir satt hjem hjemme en langhelg. Ønsker ikke å fly lengst mulig med flest mulig flygninger, bare å komme meg komfortabelt frem på første klasse.

- Til hvilke destinasjoner, når og hvor lenge i forveien er det realistisk å få tak i 4 førsteklassebilletter på samme flight? Har skjønt at LH slipper 14 dager før, og det kan være aktuelt hvis oddsen er god f.eks. å prøve å få billetter til Costa Rica neste vår.

- Til hvilke destinasjoner, når og hvor lenge i forveien er det realistisk å få tak i 2 førsteklassebilletter på samme flight?

Eller skal jeg bare droppe first og bruke poengene på SAS Business til USA eller Asia og få poengrabatt for barna?
    Ønsker utreise fra Stavanger. Er åpen for destinasjoner, men hvis det er first og for 4 personer så er Nord- og mellomamerika samt Nord/sentralafrika som gjelder pga antall poeng jeg har.

På forhånd takk for svar fra dere som jeg skjønner er rimelig drevne i dette gamet.

Hilsen nybegynner

watchaddicted liker dette
  2. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,141
    Bonuspoeng:
    293
    Velkommen til forum:)

Foreslår at du først leser denne ganske lange tråden. Nei du behøver ikke lese alt. Les startsidene også skummer du deg bakover fra de nyeste innleggene.

https://insideflyer.no/forums/threads/sas-amex-companion-ticket-ct-q-a.2844/page-355

Når du har gjort det har du funnet svar på alle de enkle spørsmålene du har nå, og kan begynne å lage spørsmål som er vanskelige.

For å booke en tur du spør om trenger du spisskompetanse. Enten må du bruke litt tid å lære. Ellers finnes det folk på forum som gjør jobben, mot et vederlag.

3. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    Vil gjerne svare noen av spm, men tar altfor lang tid å taste på mobil. Foreslår du leser litt mer om de grunnleggende først. Det gjorde i alle fall jeg. Det finnes også snarvei, nemlig å betale noen for å hjelpe deg å booke.

4. alfa

alfa Medlem

Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Takk, har foreløpig lest de ti siste sidene i den tråden. Foreløpig er det mest enten veldig grunnleggende informasjon (som jeg allerede har fått med meg), eller helt tur-spesifikke ting som jeg ikke klarer bruke til å finne svar på det generelle spørsmålet om det er mulig, til hvor, og hvor lenge i forveien..
    Men skal lese videre, og så håper jeg noen andre kan skrive noen linjer som kan hjelpe meg å finne svar her :)
    Takk!:)

5. Tore

Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

Likes mottatt:
    114,834
    Bonuspoeng:
    350
    4 F billetter på samme flight er så usannsynlig at du nesten kan avskrive det.
    Vanskelig nok med 4 i C

stakar and Monkeycat like this.
  6. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,629
    Bonuspoeng:
    183
    Velkommen til IF.

Eg har aldri booka F før, men har inntrykk av at fire billettar fort kan bli vanskelig om du ikkje har høve til å reise på kort varsel. Den neste veka er det berre BOS som har fire ledige seter i LH F til Nordamerika. Ellers lyt du til Kina eller India.

Sjølv trur eg at eg ville satsa på tur i business. Det er nok mogleg å få det til med SAS, men sjansen er heilt sikkert større med andre *A-selskap. Om de vil til Costa Rica (SJO) og ynskjer F på i alle fall delar av turen kan du prøve å booke business-tur via BOG til SJO. BOG brukar å vere ein av dei enklare destinasjonane å få LH F til.

Eg ville skaffa meg betalingstilgang til AwardFlights, leite opp business-billettar (leit leg for leg), booka business og sett opp alert på AwardFlights på F-billettar.

7. Kaare_Lars

Kaare_Lars Medlem

Likes mottatt:
    601
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er på ingen måte ekspert her på dette med poeng. Men det kan virke som om en god måte å bruke dette på er å bestille reiser til en destinasjon litt langt vekk, og gjerne en sånn Business klasse tur. Da kan det nok bli tomt på poeng konto'n raskt

DanH liker dette
  8. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,006
    Bonuspoeng:
    183
    Det går helt fint til Bog, Eze og Gru med LH.

Og som trådstarter ønsker, Costa Rica, blir da ikke så usannsynlig å få til med mellomlanding i BOG og videre med AV business.

Last edited: 25. juli 2019
    Thomas123 and alfa like this.
  9. snartur

snartur Medlem

Likes mottatt:
    533
    Bonuspoeng:
    93
    Er det slutt på den tiden det ikke var lov å mellomlande i en dyrere sone? Man kan altså fly via BOG til Costa Rica og betale for Nord-Amerika?

10. stakar

stakar Frequent Traveler - EBP

Likes mottatt:
    807
    Bonuspoeng:
    93
    Men da må det gjøres tidligst 14 dager før avreise. EZE har generelt sett vært vanskelig, men ser at det har vært mer seter å oppdrive FRA-EZE i det siste. Men å få 4 i F på samme flight er ikke veldig enkelt, det er min erfaring. Har selv 6 turer i LH F, enten alene eller med konemor. Enkelte ganger er F bekreftet 2 dager før avreise.

alfa liker dette
  11. alfa

alfa Medlem

Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Hei, takk for svar! Her var det flere som kunne svare på det jeg lurte på:)
    Ser ut som Costa Rica (med first til Bogota) eller Buenos Aires (da må jeg vel få noen fler poeng først) er de beste alternativene hvis vi skal reise 4 på first. Begge steder kan jeg tenke meg å besøke, så det passer bra.
    Alternativt blir det business, da er jo hele verden tilgjengelig. Da er jo tilsvarende spørsmål, er det overkommelig å få tak i 4 (eller 5) business billetter på samme flight? Noen destinasjoner som er enklere enn andre? Hvor lenge før?

12. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,967
    Bonuspoeng:
    293
    Sjekk Awardfares, og evt Expert Flyer

https://awardfares.com/search?continent:Europe.continent:South America.;c:business;p:4
    (ingen garanti for ledige seter ved booking)

13. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,967
    Bonuspoeng:
    293
    En oversikt over når bonusbilletter legges ut.

Det er ikke alltid dette stemmer, billetter kan også legges ut litt random nå og da, og ikke i det hele tatt.

https://onemileatatime.com/when-do-airlines-open-award-seats/

14. alfa

alfa Medlem

Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Det som jeg ikke får til å stemme helt er at når jeg søker på Awardfares, så finnes det endel businessbilletter til forskjellige destinasjoner i august og september, men ikke lenger frem i tid.
    Jeg skjønner at first med LH ikke blir lagt ut før 14 dager før, men for andre selskaer samt i business skulle man tro det var noe tilgjengelig langt frem i tid?

15. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    17,967
    Bonuspoeng:
    293
    Du må ha et betalt abonnement for å søke mer enn 3 mnd frem.

Men fremdeles ikke noen garanti for at det finnes billetter.

16. alfa

alfa Medlem

Likes mottatt:
    51
    Bonuspoeng:
    18
    Aha ok. Tenkte kanskje det, men så det ikke (overså?) i sammenligningen av abonnementene til Awardflights.

17. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    25,629
    Bonuspoeng:
    183
    Ikkje rare greiene som er ledig i følge AwardFares. Kjøp deg tilgang og set opp varsel.

18. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,383
    Bonuspoeng:
    113
    Avianca og Turkish legger ut billetter på biz lang tid i forveien (330 dg?), mens jeg opplever at LH først legger ut bill 3-4 mnd før så det varierer.... Men som nevnt av andre så er det ingen verdi i gratisversjonen av Awardfares ift. søk utover 3 mnd.

Last edited: 07. aug 2019
    alfa liker dette
  19. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,630
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg booket 5 stk+infant til Costa Rica fra Oslo.
    Litt knotete reise, men alle segment i business.
    Booket i starten av 2019 for reise jul/nyttår 2019-20.

alfa liker dette
  20. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,986
    Bonuspoeng:
    113
    Avianca til Costa Rica er som Are sier fullt mulig å få til for fire personer med litt planlegging. Vil nesten driste meg til å si at det bør være ganske enkelt.

Å få oppgradert til F for fire er ikke like enkelt, men fullt mulig - spesielt til BOG. Du bør da være ganske fornøyd om du kun får på utreisen, men om turen ikke varer stort mer enn 8-12 dager kan dere faktisk være heldige og få på returen også. Det er viktig at du har en flight fra BOG til SJO/PTY som er «kompatibel» med eventuell oppgradering til LH F om det skulle ordne seg.

Hadde selv tur med LH F til Costa Rica i des/jan, da med LH F FRA-IAH på utreisen og ORD-FRA på returen.

alfa liker dette

Del denne siden