Hei har en CT med AmEx Platinum som jeg skal ta ut neste år, har godt med poeng og har lyst til å prøve å få en smakebit av Lufthansa First, med terminal i Frankfurt og det hele. Innser at her er nåløyet trangt, og tenkte å høre om noen har forslag på når det er enklest å få tak i, til hvilke reisemål og om det er spesielle perioder på året at det er enklere. Jeg så f.eks i en annen tråd noen som sa at Lufthansa gjerne frigir seter 14 dager før, stemmer det? Har litt fleksibilitet. Dette blir en tur for turen, og ikke destinasjonen.
Det stemmer med 14 dager før, så det enkleste er kanskje utreise med LH og retur med et annet selskap. Da har du i hvertfall litt mer tid på deg. Hvis du skal ha to billetter så er ICN et potensielt reisemål hvor det ofte er to seter ledig på B747-8. Hvis ikke ICN frister kan du jo forlenge reisen til et varmere sted f.eks. med Asiana i C.
Når det gjelder LH er det -14 dager før som gjelder. Det er en del destinasjoner som er enklere enn andre og USA virker helt umulig. Har greid å kapre to seter til EZE, men det virker også vanskeligere nå enn tidligere. ICN er nevnt, men ser også at HND og HKG kan være et alternativ enkelte dager. Greit å tenke på at du også kan reise ut av MUC i F og ha tilgang til terminalen på FRA, men om SAS CT-booking gjengen går med på en sånn reiserute er jeg usikker på. Jeg måtte også kjempe for å få dem til å booke CT i O klasse, men det gikk etter et par telefonsamtaler med en supervisor i Tallinn.
Men om seter slippes 14 dager før avreise.. Må du da inn å booke hjemreisen senere om du hiver på rundt og booker utreise så fort setene blir ledige?
Reise F ut fra MCU via FRA? Det hørtes masete ut. Hvorfor er det om å gjøre med O klasse? Godt poeng med spørsmål om retur reise... Jeg har i mitt stille sinn tenkt at vi kanskje må ta en enveis billett, og reise andre veien på et annet vis.
Hei, Jeg har akkurat booket CT til Singapore via ICN i Juni. Reiser Asiana First til ICN og videre til SIN i Asiana C. Hjem igjen går jeg via BKK(SIN BKK i SQ C) og BKK FRA i Thai A380 F. Planen er at på utreise kan jeg forandre billetten til LH F enten til ICN eller direkte til SIN, slik at jeg får 2 muligheter for LH F.
God ide. Så det er enklere å få F med Asiana? Har reist F med Thai, var så heldig å få retur med 777 maskina de hadde på lease fra Jet, som hadde lukkede kabiner. Fenomenal opplevelse. Hvordan er Asiana F?
Og som vanlig så har Bonusfeber svar på "alt"! http://bonusfeber.no/forsteklasses-first-class-hos-asiana-airlines/
Kom hjem med Asiana i F på lørdag, og det var helt supert. Dog ikke like supert som Lufthansen (som jeg fløy ned med), men god service, god mat og drikke og jeg sov greit. Husk på at du kan booke om frem til dagen før avreise. Og det koster kun 150 kr å endre. Det tillates kun 4 legg i hver retning. Skulle det bli ledig med LH på hjemturen er jo 150 kr for en ombooking grei skuring for de fleste av oss. Fytta i Frankfurt var genial!! For det amerikanske er det vel Boston som har stått frem som en mulighet for å finne F billetter. Men man skal vel være kjapt ute hvis man skal få prøvd LH F. LH fjerner F fra mange maskiner til neste år. Både på A330 og B744.
O klasse er staralliance språk for F når reisen er betalt med poeng. Derfor trenger du to ledige seter i O klasse for å gjennomføre en CT i F. Er usikker på om du kan bruke CT på enveis billett, men det har helt sikkert noen et svar på
Var egentlig det jeg mente. Bare fingeren som lurte meg i det jeg trykket..... Takk for korreksjonen!
Jeg driver og overvåker F tilgjengelighet hos LH, litt her og der bare for nyskjerrighet. Her er min oppfattning av hvor man kan finne ledige F billetter Nordamerika: Vancouver Toronto Seattle Detroit Boston Har aldri sett F tilgjengelig til NYC, LA, MIA eller SFO andre destinasjoner kan det dukke opp en vei, men sjelden en i retur. Asia: Tokyo Alle LH sine destinasjoner i India Seoul (veldig av og på, fordel at man kan reise hjem med Asiana hvis ikke LH har noe) Ellers så er Singapore aldri ledig, sjekker ikke kinesiske destinasjoner så der kan det være noe. Jeg ville nok sett om jeg fant noe til Vancouver eller Seattle, litt billigere med tanke på antall poeng brukt og ganske lang reise slik at du får mye F.
Jeg har sikkert lest dette før ett sted en gang, men spør likevel. Hvilke(t) verktøy bruker du til dette? Og har du fulgt med såpass lenge at du kan si om det er enklere eller vanskeligere å finne slike plasser rundt feriene, f.eks. juni/juli/august?
Bruker ANA-tool, her en guide på hvordan man oppretter og bruker det: http://thepointsguy.com/2011/06/how...l-to-search-star-alliance-award-availability/ Til USA var det iallefall denne sommeren veldig lite bounusbilletter, både i C og F, dukket opp noe men det var vanskelig å få retur. I høst har det vært en del tilgjengelighet til de nevnte byene over, jeg søker alltid etter 2 billetter så det kan være at det er økt tilgjengelighet hvis man kun søker etter en billett.
Er det noen spesiell tid på dagen LH legger ut sine F? Og legger de ut hver dag? 190k poeng + CT er rett rundt hjørnet og brenner i lomma!
Takk for svar! Det er to billetter som vil være aktuelt for meg også. Og helst da med retur også. For prisene for uttak i Star Alliance Award chart (f.eks. 150 000 i F til USA) er tur/retur ja?