Hei! Jeg er ganske ny i gamet, men skaffet meg SAS AmEx Platinum og SAS Mastercard (vanlig, ikke Premium) i fjor. Jeg har bare Basic-medlemskap i EuroBonus og starter med blanke ark på ny "kvalifiseringsperiode" i april i år. Jeg samler Trumf i butikk/ViaTrumf på nett og betaler så mye jeg kan med AmEx, deretter MC der hvor det ikke går. Har foreløpig ikke vekslet over Trumf-bonus til EB-poeng. Pt. har jeg ca. 60000 poeng, og klarte å tjene opp til CT i fjor. Så til saken: Jeg har lyst til å reise til Tokyo med samboeren en gang i høst. Så vidt jeg ser koster det fra 60000 poeng på økonomiklasse, og hun får jo da bli med på CT, ikke sant? Men: Jeg har aldri flydd Business, og det hadde jo vært gøy. Hvordan bør jeg gå frem for å fikse det? Er det enklest å prøve å samle 40 000 poeng til - det kan kanskje knipe litt på tiden til det, jeg har ingen store utlegg i vente som jeg vet om. Kan jeg skaffe meg MC Premium og oppgradere fra Go til Business på den måten, slik jeg leser om her på siden (får ikke lenket pga. ny bruker)? Usikker på om kortet er verdt det, og jeg betaler jo allerede dyrt nok synes jeg for AmEx Platinum Eller bør jeg legge inn "bud" på business-oppgradering med SAS Upgrade? Hva bør jeg i så fall by? Andre måter? Har det noe for seg å prøve å komme opp på Sølv-status hos SAS? Alle tips mottas med takk
Først ville jeg gått til anskaffelse av et Shell MasterCard så du får 13,88 poeng pr. 100,- istedenfor 10 fra SAS MC på bruk i Norge. Kortet er også gratis. Ja og nei, å finne to business-billetter for poeng til Tokyo med SAS er ikke nødvendigvis det enkleste. Billetter med Star Alliance vil være enklere, men koster 140 000. Ikke med mindre to har tjent 200 000 poeng de siste 12 månedene. Du er også her avhengig av ledige bonusseter. Jeg tror faktisk dette er din beste mulighet, kjøp billetter kontant og by på oppgradering. Det er andre på forumet som har mer erfaring med oppgraderinger enn meg, men jeg ville bydd litt mer enn minimum (for å luke ut en antagelig stor gruppe som byr minimum). Nei, dette har i praksis ingen betydning. I teorien stiller du bedre enn de uten status om noen av ukjent årsak må oppgraderes, men det er garantert mange andre med EBD/G på samme flight som stiller foran deg i køen.
Her er det vel å samle, evt. kjøpe, manglende poeng som gjelder. MC premium oppgradering til business krever 200.000 poeng inntjent siste 12 måneder, og SAS upgrade gjelder ikke bonusbilletter.
Tokyo med SAS er ganske vanskeleg å få til på Business i SAS, men med ein CT står du bedre og kan velge fritt i *A. Få tak i 140 000 poeng for C eller 190 000 i F, så fikser du det lett. Elles er Bejing og Hong Kong enklere i C med SAS
Eventuelt hører du med nokon her på forumet om dei kan bestille biz billetter på SAS for trumf-poeng. Må nok opp i 9000-10000 trumf for å få dette til
Hei banansopp og velkommen til InsideFlyer Skal prøve å svare på det du spør om her: Bonusbilletter i økonomiklasse er ofte en dårlig deal. Prisforskjellen i poeng er ofte mindre enn prisforskjellen for en billett du kjøper og du får derfor mindre igjen pr. poeng. I tillegg må du jo betale avgifter på billetten uansett, og du ender til syvende og sist opp med å ikke ha "spart" så mye likevel. Når det er sagt er ofte økonomiklassebilletter til Tokyo med SAS dyrere enn andre asiatiske destinasjoner, men jeg tror fortsatt ikke jeg ville blåst 60000 poeng og en CT på en sånn tur. Sannsynligvis ja, men etter hva jeg har skjønt kan det være vanskelig å finne bonusbilletter i business med SAS, så her må du være fleksibel på reisetidspunkt og reiselengde. Siden du har Amex Platinum kan du jo bruke CT-en din med hvem som helst innen Star Alliance, men da trenger du flere poeng. Husk, det blir poeng med mange små utlegg også Ja og nei. For å komme til det "øverste" Fly Premium-nivået hvor du kan fly business og betale for økonomi må du dra inn minst 200 000 poeng innenfor en 12 måneders periode. I tillegg må det fortsatt være ledige bonusbilletter i business for at det skal gå. MC Premium har noen andre fordeler også i forhold til kvalifisering til status, men spør du meg er det ikke verdt det med mindre du kan nå høyeste nivå. Dette er ren lotto. Av og til kan du få napp med et relativt sett "skambud", andre ganger er minstebudet så høyt at du like gjerne kunne kjøpt businessbillett til å begynne med. Jeg tror også det er egne regler til Tokyo om at du ikke kan by, men bare kjøpe oppgradering til fast pris og jeg aner ikke hva det koster. Sølvkortet har en viss kjekt-å-ha-faktor, men vil ikke hjelpe deg med en oppgradering. Ei heller gullkortet. Skal du ha noen mulighet for "gratis" oppgradering er diamant som gjelder og du har ingen garanti her heller. Prøv å samle bonus alle steder hvor det samles kan. Trumf, ViaTrumf, påmeldingsbonuser, strømselskap, restauranter. Etter å ha vært i forumet her en stund går dette av seg selv
Takk for svar, alle sammen! Dette vet jeg ikke om jeg skjønte helt. Hva er prisforskjellen du sikter til? Er det så enkelt at Shell MC rett og slett bare er bedre? Gratis og flere poeng? Synes jeg leser om mange som har SAS MC her, men det er jo litt pussig hvis det ikke har noe for seg. A, C og F – er dette bookingklasser? Har ikke lest meg opp på det ennå, men forstår at det potensielt kan ha mye å si? Et par av dere påpeker at Tokyo kanskje ikke er det mest gunstige å bruke poeng og CT på. Hva hvis jeg snur problemstillingen min på hodet: La oss si jeg har 60 000 poeng og ikke kommer til å greie 100 000 før CT går ut på dato. Hva ville dere brukt 60 000 poeng og en CT på? Hvordan får jeg mest ut av det?
SAS mastercard(premium) lønner kun med mindre du oppnår nivå 4 som gjør at du får en C billett hos SK(SAS) til prisen av økonomi. dvs 60 tusen poeng vs 100 som er full pris. For folk med mindre omsetning og som dermed ikke klarer nivå 4 er ikke SAS MC noe å ha etter min mening. Les mer under: https://saseurobonusmastercard.no/kortene/korttjeneste/fly-premium/ Merk: at nivå 4 oppnåes ved og tjene 200 tusen EBpoeng i løpet av 12 mnd rullerende bak i tid. Ikke kun ved bruk av SAS MC. Alle poeng teller bortsett fra overførte poeng eller Status poeng du får vær mnd hvis du har SAS MC premium *A=for Star Aliance C= business/biz F= står for Første klasse. Reis alene, da koster det 140000/2=70K poeng for en reise med *A eller 50 tusen med SK. Eventuelt lar du Cten gå ut på dato. det er det flere som har måtte gjøre her inne dessverre. Når går CTen ut?
*A= Star alliance C= Business F= first For å seie det slik, så bør du prøve å få kjøpt noko trumf eller begynne å aktivt samle trumf. Mange sit på trumf du kan få kjøpe. Elles les guidene på trumf inne her, kast deg på nokon vervekampansjer med DN eller aftenposten, og kom over 100 000. Og for all del, begynn og bruke Payr! Du kjem deg greit til New York og Bejing/Hong Kong med litt fleksibilitet. Veit ikkje så mykje om Los Angeles/San Fransico, men trur det er greit Eg hadde i september 2017 15000 poeng, ingen CT og ingen sas kredittkort. I dag har eg over 350 000 poeng, 2 CT og fly premium topp nivå!
Så 335K poeng, intet mindre enn 2 CT og FlyPremiumnivå 4 på fire måneder......imponerende.....MEGET imponerende....
15. januar 2020 ser jeg nå at det står på sas.no. Jeg trodde de bare var gyldige i ett år etter opptjeningsåret? Jeg rundet så vidt 100 000 før nyttår og trodde CT da skulle være gyldig ut 2018. Ikke hørt om dette før, men det skal jeg jommen sjekke ut sporenstreks. Det ser jo veldig lurt ut ved første øyekast. Dette er også en mulighet, altså... Konseptet er vel da at noen med for mye poeng selger dem for cash – men da skal de vel ha mer enn poengene er verdt i kr? Hvordan lønner dette seg for meg?
Du kan kjøpe trumf av bekjente. Personlig har jeg brukt kr 1.1 per trumfpoeng når jeg har kjøpt av bekjente. Dette gir da 13.88 eurobonuspoeng, 1 trumf=13,88 eurobonuspoeng. Det å samme trumfpoeng går relativt fort ved å kjøpe frukt og grønt på kiwi og sunnhetsbonus ved meny. Ett annet tips er å bruke viatrumf når du skal handle diverse greier.
Kanskje litt klønete formulert fra min side. Eksempel: Tokyo i SAS Go koster 60 000 poeng eller 5000 kroner hvis du kjøper billetten Tokyo i SAS Business koster 100 000 poeng eller 25 000 kroner hvis du kjøper billetten. SAS Go gir deg en poengverdi på 5 000 / 60 000 = Kr. 0,083 pr. poeng SAS Business gir deg en poengverdi på 25 000 / 100 000 = Kr. 0,25 pr. poeng Du får med andre ord mye mer verdi av poengene ved å bruke de på en businessbillett, i dette tilfelle tre ganger så mye.
SAS Plus er absolutt ikke dårlig. Tror jeg i alle fall, uten å ha prøvd. Alle gangene jeg har skullet fly SAS Plus har jeg blitt oppgradert til business , men jeg har flydd premium economy med andre selskaper og det har absolutt ikke vært ille og mye bedre enn økonomi. Business er likevel noe helt annet og har du aldri flydd business før er det absolutt å anbefale.
Jeg trodde Plus var det samme som Business hos andre carriers, så der hadde jeg gått på en smell i så fall. Når jeg ser på sas.no nå så får jeg ingen andre valg enn Go eller Plus til Tokyo. Beijing har både Go, Plus og Business. Rart. Bør jeg stole på at CT-en min er gyldig til januar 2020 som det står? Trodde bare den var gyldig ut året etter opptjeningsåret. Rundet 100 000 kr i desember 2017, så da skulle den være gyldig ut 2018 trodde jeg.
Intra-Europa så stemmer det ca. Ikke på langdistanse. Jeg hadde aldri brukt 80 000 poeng på SAS Plus til Asia.
Du vil bare se SAS Business som et valg dersom det er ledige business-billetter. Denne siden er lettere å lete frem ledige award-tickets hos SAS - https://travelhacks.azurewebsites.net Som flere har nevnt, samle Trumf/ViaTrumf, benytt diverse sign-up kampanjer på kredittkort, strøm, aviser osv og ta i bruk Payr så øker EB-kontoen din raskt Lykke til!
(har kjøpt litt over 12 000 i trumfkroner, så 160 000 poeng der) Også har eg egne firma der eg kan bruke kort på mykje meir enn eg har tenkt, og brukt Payr litt over evne. CT nummer to kjem i februar etter at eg gjennom dette forumet var så lur (i insideflyer.no termer) at eg booka C i SQ til AUS