Hei, Jeg og fruen skal ut og reise til England snart, og jeg har et spørsmål rundt gratis ekstra kolli med Eurobonus, da jeg ikke har fått brukt dette før. Jeg har gold og hun har silver, jeg kan ikke se noen valg i bestillingen på Sas.no rundt gratis baggasje selv når jeg er innsjekket. Vi reiser mest sannsynlig med SAS go smart eller bio (for poengenes skyld), da betaler vi alt for en innsjekket baggasje hver, men hvordan får vi brukt gold/silver fordelene? Er dette ved baggasjeinnsjekken på Gardermoen? Må jeg bestille baggasjelapp i forkant? Og er det i det hele tatt en situasjon hvor jeg kan få to gratis kolli, når man uansett ikke kan velge SAS Go Light for å ta nytte av dette? En del nybegynner-spørsmål her, takker for alle svar!
Hvis dere bestiller 2 stk Go Smart og registrerer EB-nummer vil bestillingen vise at du kan sende 3 kolli og fruen kan sende 2 kolli. Kan også verifisere dette på sas.no når dere ser på bestillingen. Når dere sjekker inn vi automaten ta hensyn til dette og printe opp til 5 bagasjelapper uten at dere må betale noe ekstra. På Go Light blir det ikke noen gratis insjekket bagasje selv om dere har status, men EBG får med håndbagasje uten ekstra kostnad.
På en EB reise med SAS feks vil et være forskjell i bagasje mengden på meg, og de jeg vanligvis reiser med, da jeg er *gold mens de andre ikke har status. Dette synes hos meg i app/nettside. Hvordan blir jeg EuroBonus Gull-medlem? | SAS Du skal hos SAS /Widerøe ha 2 bagasjer ekstra som gullmedlem. Disse skal altså legge seg på toppen. Med mindre du har en SAS Go light.
Kjempefint, det var godt og tydelig forklart, bedre enn hva som (ikke) står på SAS sine nettsider Supert, takk for det, da gleder vi oss til tur.
Hei Reiser i economy med SAS Gold, får jeg ta med ekstra bagasje med Lufthansa og Aseana fra Oslo til Hanoi via Seoul og retur? Det står bare vanlig 1 innsjekk og 1 håndbagasjen i appen.
Ja det står registerert i booking, Lufthansa og Ariana har ikke noe unntak for økonomi klasse ? Kan det hjelpe å slette EB og legge inn igjen?
På appen viser det bare riktig om du flyr med SAS, men hvis du flyr med andre flyselskaper viser det kun antall stykker bagasje i henhold til billettklassen du har, noe som betyr at hvis du flyr eco viser den kun 1 stk - men faktisk vil du få 1 ekstra bagasjestykke (for Star Alliance Gold), men det vises ikke på appen. Total du har 2stk
Dersom det er SAS-appen du sjekker så viser den kun bagasjekvote inkludert i billetten for reiser med andre flyselskap. Mulig Lufthansa og Asiana tar høyde for status om du slår opp reisen der.
Du kan ikke stole på det som står i appen. Siden det ikke står bookingklasse på Asiana-bookingen så kan jeg ikke gi deg svaret her og nå. Jeg lurte på det samme ifbm retur fra Sør-Korea på lørdag (vi flyr eco til Taipei, men biz resten) og stresset litt med baggasje. Er noen regler knyttet til det som heter most significant carrier. Du får lese deg opp på det selv, men kort forklart betyr det at det er FRA - ICN (overgang mellom 2 IATA soner) som blir utslagsgivende for hele turen. Dermed hvis du da flyr asiana i biz, så er det deres regler som gjelder. Flyr du eco, er det asiana sine eco regler som gjelder (også for sas-flygningen). *A gold skal gi et ekstra kolli hos de fleste, så flyr du OZ eco så er det 1 + 1 (EBG) a 23 kg, er det biz er det 2 + 1 a 32 kg. Du vil da også ha 3 a 32 kg hos sas f eks, selv om du bare flyr med dem i eco.
Hos EVA i Paris og Taipei og ANA i Tokyo får jeg ekstra kolli ved å vise til at jeg har *A-gold ved innsjekking. Det virker som ekstra kolli ikke tas med i billetten. I Paris i vår sa agenten ved innsjekking at det bare står to kolli i systemet. Med en gang jeg viste frem SAS appen, bekreftet at det er greit med tredje kolli.