Hvordan komme seg til Grønland billig?

Tråd i 'Reisemål' startet av mrhermano, 18. mars 2017.

  1. mrhermano

    mrhermano Medlem

    Innlegg:
    120
    Likes mottatt:
    28
    Bonuspoeng:
    28
    Har lyst til å dra en tur til Grønland, men ser det er sykt dyrt uansett om man drar fra Danmark eller Island. Er det noen som har tips hvordan man kan komme seg ditt rimeligere enn 6000 dkk? Finnes det noen andre steder å fly fra?
     
    Edvard liker dette
  2. Blades33

    Blades33 Medlem

    Innlegg:
    222
    Likes mottatt:
    423
    Bonuspoeng:
    63
    Det hørtes dyrt ut.. Fra Danmark flyr du bare til Gardermoen og tar flytoget til Oslo S. Derfra er det gangavstand til Grønland.
    Mye spennende å se, nye impulser, og inspirasjon til middag!
     
    flying_all, Avixlo, MrBister and 26 others like this.
  3. Anton80

    Anton80 Senior Medlem

    Innlegg:
    712
    Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    At det er mulig! Helt Rema 1000 :D

    Utrolig bra kommentar :D:D:D
     
    Avixlo, Misterix and Blades33 like this.
  4. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Kunne tenkt meg dette selv, men har ikke sett så mye på det..
    Ser ut som mulighetene er begrensede,, København eller Reykjavik..
    Air Iceland er jo deleid av SAS så jeg synes det ville vært helt naturlig å bruke eurobonuspoeng, men tror ikke det lar seg gjøre.. :/
     
  5. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,269
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Foreslår en SAS billett til ORD, EWR eller IAD......kjøpt på salg. Også en billig fallskjerm ?

    Men pass på at ikke det er en dag med veldig sørlig flyrute - da kan du bli våt.


    (Sorry....kunne ikke dy meg)
     
    Ursa liker dette
  6. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Enda billigere med NSB.

    Evt. har du Ruters buss nummer 331. Du får samtidig en god sightseeing gjennom Holter og Gjerdrum, men havner til slutt på bussterminalen, som er et lite hakk nærmere Grønland. Samme takst som hos NSB.
     
  7. Martin F

    Martin F Senior Medlem

    Innlegg:
    627
    Likes mottatt:
    562
    Bonuspoeng:
    93
    Alternativt "lage en" divertion? Kan bli dyrt, men.
     
  8. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Syns det ble mye morsomheter til @mrhermano nå. Han er sikkert ute etter et ordentlig svar. Kan synes som at det ikke er noen gode muligheter?
     
    Are liker dette
  9. Thomas123

    Thomas123 Senior Medlem

    Innlegg:
    556
    Likes mottatt:
    466
    Bonuspoeng:
    63
    Kanskje ikke 6000,- er så sykt dyrt, men heller mer realistisk for å komme til Grønland? Du kan eventuelt ta et ekspedisjonscruise som fort koster 50-60k
     
    RoadKing liker dette
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,178
    Likes mottatt:
    869,702
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nok rett med nær 6000 kr... de billigste jeg finner er 5469 danske ... i april fant jeg til 4665 .....(08.04-24.04)
    men det avhenger jo når man vil reise....prisen dobles dersom man reiser via Reykjavik (KEF)

    Fra verdens vakreste by koster det 9168 .....
     
    RoadKing liker dette
  11. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg skal spare meg for morsomhetene her og bare si det rett ut, Grønland er uhyre vanskelig å få til en billig penge.

    Jeg antar at Nuuk er destinasjonen for å ha et utgangspunkt, her kommer jeg på prisen 5000,- danske tur/retur med mye fleksibilitet og leting. Som nevnt over så er det enten København eller Reykjavik som er utgangspunkt for turen, reiser du fra førstnevnte må du gjennom Kangerlussuaq som fungerer som hub for Air Greenland, men du kommer deg til hvilken som helst destinasjon fra det.

    En annen ting du trenger er tid, masse tid. Grønland er stedet hvor alt bare går galt og innstillinger skjer hele tiden fordi værforholdene er brutale. Dette backer også opp hvorfor det er så sinnsvakt dyrt å reise i rundt.

    Dette svarer ikke på spørsmålet ditt, men ta det som et lite notat over hvor vanskelig hele stedet er. Grønland kommer nok aldri på billigsalg, men hvis du først sparer opp midler for å dra, så får du et sinnsvakt eventyr.
     
    Avixlo, Bernd, milehigh and 2 others like this.
  12. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg trodde noen av dere ville spørre om kostnaden, så ba Aircontact om et estimat på charter 8 pax/16 pax OSL – Nuuk (GOH) retur.

    Avreise fredag, to kvelder på øya med retur søndag. Catering; enkel tapas og bar.

    Som forventet er Grønland en spesiell destinasjon og kostbar grunnet lite trafikk.

    https://goo.gl/maps/pBCFqiND8YeaX8oa8

    Sammenlignet har flyvninger til f.eks. AGP med tilsvarende lengde en lavere pris, da flyet og crew slipper å vente i et isøde to døgn og kan brukes i annen produksjon.

    En 8/12-seters business jet (Citation Sovereign / Citation III) koster fra ca. 28 000 - NOK per pers. Flytid 4t 30 min + 30 min fuel stop på Island.

    Om man tenker bare transport og null fancy kan man leie en 19-seters turboprop (Fairchild Metro 23) for ca. 21 000 NOK per pax. Da blir flytid herlige 7t 15 min + fuel stop på Island.

    Jet som tar over 16 personer koster fort 70 000 EUR.

    Tipper Svalbard er en bedre deal og opplevelse i disse tider.
     
    Travellingalf, Shyneno, kfly and 10 others like this.
  14. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    I disse dager så er jeg såpass desperat etter å komme meg på tur og lider av så stor grad av reisefeber at jeg glatt kunne ha blitt med på en helgetur i leid jet til Grønland.
     
    RoadKing and holmen like this.
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,664
    Likes mottatt:
    32,511
    Bonuspoeng:
    293
    Dæven... bittelitt fristet her og. Det er galskap, men jeg har jo aldri vært på Grønland.
     
    Travellingalf liker dette
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Det skarpe blikket til Eddie så at Færøyene var gult på karantenekartet.

    Da søkte jeg opp flyplassen, Vágar (FAE) og klikket på ‘Show all routes’. Det viser flyvninger kommende uke.

    https://www.flightradar24.com/data/airports/fae/routes

    Den 7. desember dukket Atlantic Airways opp med Bergen, men dessverre går ruta i slynge feil vei BLL-FAE-BGO.

    https://visitfaroeislands.com/

    https://goo.gl/maps/jz4r6VAykMUuRiVw9

    Fun fact: Grønland er inndelt i tre tidssoner.

    [​IMG]
     
    Avixlo, Earl, Upsaker and 4 others like this.
  17. magnusant

    magnusant LTG

    Innlegg:
    596
    Likes mottatt:
    764
    Bonuspoeng:
    93
    Har vært i Nuuk to ganger.
    Den ene gangen kostet det ca 7 000 t/r og den andre over 10 000 (bestilt mindre enn to uker før avreise).
    Begge ganger kom det opp som billigste alternativer, via cph med air greenland.
     
    Edvard liker dette
  18. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Innslag fra Lonely Planet om Færøyene, 2:58 min.

     
    Avixlo and kfly like this.

Del denne siden