Som de fleste andre på forumet her så har jeg lekt meg litt med kampanjene SAS kjører nå, og jeg er overrasket over å finne ut at jeg kan opprettholde diamant "gratis". Det forutsetter at jeg likevel har tenkt å ta en tur til USA og opprinnelig plan var å booke en bonusbillett. Jeg hadde booket en billett i plus til Los Angeles i desember. Pris 60k poeng, eller 80k poeng for de som ikke har Fly Premium. Som diamant kan jeg booke en poeng+penger-billett i Plus for 41.926 poeng pr vei. Dette gir meg en opptjening på 8.437 poeng (x4 mot status) pr vei. Netto kostnad er da 33.489 pr vei. Altså 6.511 MINDRE poeng enn en som ikke har Fly premium betaler. Eller 3.489 poeng pr vei flere poeng enn en som har Fly Premium betaler. Total statuspoengopptjening 8.437 x4 x2 = 67.504. Legg til kredittkortene alle bonushorer med respekt for seg selv allerede har og du har diamant "gratis".
Aldri selv booket poeng+cash. Men er det ikke slik at du også tjener 8437x2 som ekstrapoeng på denne reisen?
Jeg tjente inn Gullkortet på en poeng + Cash for tre år siden da de gav meg en mulighet til å tjene inn 13.125 poeng på hjemreisen fra HK på en kombinert bonusbillett med MC Premium + en beste tilgjengelighet på hjemreisen for 98.125 poeng . Det var det billigste kortet jeg har tjent inn i hvertfall, men en deal til USA med en leg til USA på SAS Plus og hjemreise på SAS Business burde gjøre susen for en som har alt for mye poeng nå
Terminologien SAS bruker er: Basic points - det du tjener på å fly. Bygger status i tillegg til at det er poeng som kan brukes Status points - bygger kun status. Kan ikke brukes til å booke nye reiser. Typisk det man får fra Amex Elite, SAS MC og DNB Saga i tillegg til de 3x ekstra man får nå i oktober-januar. Extra points - poeng som ikke teller mot status, men som kan brukes til å bestille reiser. Kredittkortopptjening, trumf, butikker, restauranter etc I dette tilfellet tjener jeg 8.473 basic points og 8.473 x3 = 25.419 status points hver vei.
Nå skal jeg kanskje legge til at jeg selv ikke valgte å få gratis diamant denne gangen. Jeg bestilte heller OSL-LAX i business bonus til 30k og LAX-OSL i business smart til rett over 100k poeng. Isolert sett ikke en like god deal og jeg vil da mangle ca 10k poeng for å få diamant. Men jeg driver da tross alt ikke med denne bonushoringa og daglig aktivitet på insideflyer på å fly plus når jeg kan fly business
Ok, så uten kampanjen hadde du mottatt 8473 Basic points og 8473 status poeng i eksempelet ditt? Så reklamen med 4x status poeng er litt misvisende? Man tjener 3x status poeng. Da kan man sette opp regnestykket med fratrekk av basic points man vil opptjene når man vurderer poeng+cash mot ren poeng reise
Nei, jeg hadde tjent 8.473 basic points. Dette teller også mot status. Så kampanjen er riktig. Nå tjener jeg 8.473 x 4 = 33.892 poeng. 8.473 av disse er basic points, resten er status points. Regnestykket er satt opp med fratrekk. Det er derfor jeg sier det er gratis å bli diamant.
Takk for oppklaring Har selv 2x poeng booking hvor jeg vurderer kansellere den jeg har t/r i plus t/r og eller gå for biz smart t/r med cash pluss poeng. Om jeg har regnet riktig vil dette koste meg ca 222K mer poeng. Men da har vi alle 4pax biz t/r og jeg flyr hjem som Diamant.
Bestilte nå følgende tur med F&F salg i SMART Plus: TRD-CPH-LAX - Fredag 19 Nov LAX-CPH-OSL-TRD - Søndag 21 Nov Med nåværende gullstatus gir det (8437+9374)*4 = 70884 statuspoeng. I tillegg til statuspoengene til Amex som ramler inn på samme tid så er dette sikret med en tur/retur Bare å hive seg på. Håper å få oppgradert til Biz med poeng i tillegg.
Ref. diskusjonen ang reprising på F&F nå så kansellerte jeg og booket på nytt. Endte opp med å betale kr 6031 i stedet for kr 8166
12500 grunnpoeng + 37500 statuspoeng og litt over et døgn i NYC. Skulle ønske SAS hadde rollover på statuspoeng.
OSL-EWR t/r i Plus Smart gir "bare" 8000 grunnpoeng (10000 med gullbonus). Ikke like god deal som LAX og SFO til omtrent samme pris, men definitivt hyggeligere avgangstider for en kort helgetur.
Aha, trodde ikke SAS innkalkulerte bonus fra status i summen de viste. Uansett, 40k i stedet for 50k er fortsatt en god deal. Og ja, poenget var tidspunktene. Vestkysten er helt umulig på en vanlig helg.
Jeg har SAS MC Premium og får dermed 12.000 poeng i løpet av året (er tre måneder inn i opptjening nå). Så har jeg Amex Elite som gir 20.000 poeng en gang til våren. Totalt 32.000 poeng. Dermed mangler jeg 13.000 poeng. Noen tips til hvordan jeg kan skaffe de billigst og «enklest». Flyr enten fra OSL eller TRF.
Aner ikke om det er det billigste man får, men jeg har akkurat booket tur-retur OSL-CDG i plus for ca. 2200 kr. Med mellomlanding hver vei blir det etter mine beregninger 18000 poeng. Du kan jo også reise non-stop én vei og få 15000 poeng.
En søndagstur i SAS Plus OSL-CPH-BRU-OSL koster ca. kr 2000 på F&F og vil gi deg 3750 (x4) poeng. Amsterdam, Berlin og Gdansk er andre alternativer med tilsvarende priser og hyppige avganger.