Hvordan planlegge bonus tur i Star Alliance (BIZ)

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av TElg78, 10. juli 2017.

1. TElg78

TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

Likes mottatt:
    1,484
    Bonuspoeng:
    113
    Til nå har jeg bare gjort bonusturer innenfor SAS sitt nett, en nå skal jeg bli voksen og bestiller en bonusreise i BIZ til NZ og "brenne"/nyte 180.000 poeng.

Jeg har forstått, at dette må skje på hotline, men kan jeg planlegge turen/lag selv (uten å vite om bonusbilletter er tilgjengelig)? Jeg er heldigvis veldig fleksibel med datoer. Jeg har jo skikkelig lyst å teste noen BIZ lounger og spesielt LH og SQ frister (MOL - OSL - FRA - SIN - AKL?). :) Men er også åpen for mange mellomlandninger (gjerne med litt tid til lounge) for å utvide flyplassamlingen min. :)

a) Kan man bestille returen fra et annet sted enn ankomststed (AKL/CHC)?
    b) Hvor tidelig bør jeg bestille (poengene er på plass i November)?
    c) Kan jeg forberede turen selv innenfor de reglene som er satt om logisk forbindelse, ikke mellomstopp o.l.?
    d) Har dere noen anbefalinger om flyselskap eller ruter?

Takker allerede nå for svar.

2. chrisbu

chrisbu Senior Medlem

Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    SQ kan du bare glemme, er helt umulig å finne Award billetter med dem.

Du trenger 2 verktøy for å få til dette, ene er United sin award search funksjon

https://www.united.com/ual/en/gb/flight-search/book-a-flight/redeemmiles

Og Star alliance sitt rutekart for å kunne finne kreative routinger.

http://star-alliance.innosked.com/

Tips, søk de lange fligtene først, og så feeder flightene

andersand and TElg78 like this.
  3. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,513
    Bonuspoeng:
    183
    Betinget på tilgjengelighet, er det en mulighet å finne ut hvor mye en routing koster i EB-poeng? For eksempel det her:
    upload_2017-7-10_13-31-34.png

Og punkt 2: Gitt at det er mulig å bestille med bruk av EB-poeng samt at jeg har de nødvendige poengene på konto, er det da slik at jeg må ringe hotline?

4. chrisbu

chrisbu Senior Medlem

Likes mottatt:
    755
    Bonuspoeng:
    93
    OttoL liker dette
  5. TElg78

Likes mottatt:
    1,484
    Bonuspoeng:
    113
    Du trenger jo førerkort for å bruke den. :) Nesten bedre å plage noen fra hotlinen ^^

Leter jeg direkte fra OSL så er det bare Thai som har tilbud per i dag og fra FRA er det Air China. Kan jeg gjøre baklengs søk? Slik at jeg f.eks. få en rute OSL - FRA - SFO - AKL - BKK - MUC - OSL?

Hva er Business Award saver? Den gjelder vel ikke for meg?

Last edited: 10. juli 2017
  6. Markal

Markal Senior Medlem

Likes mottatt:
    750
    Bonuspoeng:
    93
    Det er Business Saver Award og First Saver Award som gjelder for oss med Eurobonus. Det du må gjøre er å finne en rute du har lyst til å fly. Feks OSL-BKK-AKL. Deretter går du inn på United.com haker av på Award og begynner å søke.
    Du må finne tilgjengelighet i Business Award Saver. Søk segment for segment og sett sammen en rute som passer. Jeg gjorde et random søk OSL-AKL for november og fant tilgjengelighet i Business med Austrian til BKK fra VIE og videre til AKL med Thai. Tror du skal ha gode muligheter for å finne Business hele veien hvis du er fleksibel på dato.

Det er en tålmodighetsprøve å sette sammen en rute, men det er halve moroa ;)

travellers4fun, TElg78 and chrisbu like this.
  7. Blaa

Blaa Veteran

Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    Bruk United og søk opp leg for leg, og jo det er akkurat Biz Award Saver eller First Award Saver som er for oss utenfor United systemet

TElg78 liker dette
  8. TElg78

Likes mottatt:
    1,484
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror det blir til slutt at jeg tar det jeg finner uten å bygge for mye rundt hele greia. Skal til slutt ha ferie der og ikke bruke alt for mange dager på fly. :p

Skal sjekke tur og retur separat og MOL - OSL kan jeg bare kaste inn der.

9. Cforoe

Cforoe Bonusjeger

Likes mottatt:
    654
    Bonuspoeng:
    93
    Til ekspertene: Hva er grunnen til at man bør søke opp leg for leg hos United? Klarer ikke søkeverktøyet å finne alle alternativer mellom f.eks. OSL og AKL?

10. Markal

Markal Senior Medlem

Likes mottatt:
    750
    Bonuspoeng:
    93
    Noen ganger funker det å søke på hele turen. Det var det jeg gjorde da jeg søkte opp OSL-AKL i eksemplet over.
    Noen ganger får du kurante ruter, andre ganger blir de helt spinnville.

Hvis du er litt over hakket interessert i spesifikke flyselskap, ruter, flytyper osv så kan du dessuten skreddersy i større grad ved å søke strekning for strekning.

Fredrik81 and Cforoe like this.
  11. Fredrik81

Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Den routingen kan du ikke ta, du har to forskjellige transitsoner. Letteste og raskest reisevei er nok å finne noe via BKK/SIN. Tyrkisk flyr til SIN og har et ganske bra C produkt til IST i forhold til de fleste alternativene. Til BKK så tror jeg EVA fly LHR-BKK. Eller så har du Lufthansa som også er tilgjengelig til BKK fra november. Fra bkk så er Thai et bra alternativ. Det er bare å sope inn poeng og lete fram en reise når tiden kommer. Ikke mulig å gjette hva som er ledig/tilgjengelig når der blir din tur.

12. Fredrik81

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Forde du da antagelig kun får den korteste reisen opp og ikke den beste. Du kan da ende opp med en tur i C med Air China, mens alternativet ANA til TYO og F.eks Air NewZealand aldri kom opp som et alternativ( kun et fiktiv eksempel).

13. TElg78

Likes mottatt:
    1,484
    Bonuspoeng:
    113
    Transitsoner? Tror i må lære meg litt mer :9

14. chberge

chberge Medlem

Likes mottatt:
    241
    Bonuspoeng:
    43
    Slenger inn litt spørsmål jeg også siden jeg nærmer meg samme situasjon i løpet av høsten. Er det altså slik å forstå at basert på PDFen (https://www.flysas.com/upload/Eurobonus/Star/Star_Alliance_chart.pdf) så er prisene oppgitt, og med et CT så blir det enten 50% eller 2 for 1 av poengprisene der? Og så finner man den ruten man vil, ringer inn, og hvis de klarer å booke ruten, så betaler man fremdeles bare prisen som står i PDFen? Har jeg forstått det riktig?

Fredrik81 liker dette
  15. bighc

bighc Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,377
    Bonuspoeng:
    113
    Du nevner at du vil oppleve SQ. Det er god tilgjengelighet på SIN-IST i biz på 777-200. AKL-SIN finner du hos Air NZ dersom du bare er 1 pers. Veldig fint biz produkt

Stuttfeiten, TElg78 and Fredrik81 like this.
  16. Fredrik81

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Det er rett. Du betaler kun halvpris av det PDF din viser. Du betaler det samme om man reiser kort eller lengst mulig route.

17. Fredrik81

Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    SQ kommer vel ikke opp på United så da bør man vel bruke ANA eller håpe at det nye søke programmet til Staralliance er oppe å gå i løp av høsten.

18. bighc

bighc Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,377
    Bonuspoeng:
    113
    Aeroplan er enkleste måten å finne SQ awards på syns jeg. Funker veldig fint på mobil, og de har en fin app.

knutfin and Fredrik81 like this.
  19. SEO

SEO Nytt Medlem

Likes mottatt:
    7
    Bonuspoeng:
    3
    Ringte nylig SQ sine kontorer i København og de opplyser at de ikke tilbyr BIZbonus billetter til Staralliance kunder....Endte opp med å kjøpe SQ BIZ billetter fra Oslo til NZ i påsken 2018 til 20' som jeg ikke synes er så værst. 47000 Eurobonupoeng opptjenes

travellers4fun and Misterix like this.
  20. bighc

bighc Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,377
    Bonuspoeng:
    113
    Da har du nok snakket med noen som ikke kjenner den hele sannhet :) De tilbyr ikke biz billetter på flyvninger mellom kontinenter, med unntak av SIN-IST. Internt i Asia er det flust av ruter å velge mellom i biz.

Fredrik81 liker dette

Del denne siden