Hvordan samle poeng ved midlertidig flytting til USA

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av didrikb, 15. aug 2022.

1. didrikb

didrikb Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hei, flytter til USA fra januar 2023 til mai 2023. Vil gjerne kunne samle poeng når jeg er der. Gjerne Eurobonus poeng, men det er ikke et must. Har et Sas Amex Classic kort nå, men det blir vel ganske dyrt å bruke der borte mtp valutapåslaget. Finnes det noen måte å komme seg unna det på? Eller bør jeg skaffe meg et kredittkort i USA, og evt samle andre typer poeng?

2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,884
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du ikke har kreditthistorie i USA fra før er det eneste kortet du får er kredittkort hvor du må deponere penger, så får du 6 mnd å vise deg verdig, har du oppført deg ryr det inn med tilbud etter de 6 mnd.
    Du skal jo ikke være så lenge så det er neppe bryet verdt. Får du lønn i USD?

3. didrikb

didrikb Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Får ikke noe lønn, siden jeg kun er der for å studere. Har hørt om noen som har skaffet seg amerikansk Amex fordi de da kunne se på kreditthistorien fra Norge som grunnlag. Kommer til å bruke en del penger der, så hadde vært digg å få samlet noen poeng på det.

RoadKing liker dette
  4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,884
    Bonuspoeng:
    293
    Men du må jo da ha overføre NOK til USD for å betale kortet du evt skulle få, det blir ikke billig det heller.

5. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg brukte nesten bare Curve da jeg bodde i USA høsten 2020. Den bedre vekslingskursen veide tyngre enn de få ekstra EB jeg kunne fått ved å bruke sas mc direkte i butikk.

Insomnia4u liker dette
  6. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,158
    Bonuspoeng:
    293
    Sørge for at reisene du gjør generer poeng, med mindre andre allianser har mye bedre priser.

Som nevnt over : les deg opp på curve og Revolut og den typen kort og ha et abo som gir deg nok forbruk / cash uttak uten gebyrer.

Det diskuteres mulighet for amerikanske kredittkort i andre tråder, les dem. Men for meg ser det komplisert ut om du er uten jobb/inntekt og er der i begrenset tid.

Insomnia4u liker dette
  7. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    En ting til om Curve... Da jeg bodde i USA fikk jeg endret adressen i kortet til amerikansk m riktig zip code etc. Det gjorde det bla enklere å fylle bensin uten å hele tiden måtte gå inn på stasjonen og be om "50 dollars on pump 5" før jeg kunne tanke...

holmen and Spielhaug like this.
  8. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    9,220
    Bonuspoeng:
    183
    Det der er jo et merkelig system. Med zip-koder i stedet for pin-koder.

9. Xaantiam

Xaantiam EB n00b

Likes mottatt:
    371
    Bonuspoeng:
    63
    Når du allikevel er der borte hadde jeg tatt jobben med å anskaffe et amerikansk kredittkort eller to. Dersom du har et norsk Amex kort allerede er det ikke all verden med utfordring å gjøre en Global Transfer for å få amerikanske Amex kort. Adresse der borte får du vel, og amerikansk bankkonto er grei skuring. Jo mer du klarer å ordne i forkant dess mer poeng kan du klare å samle på tiden forut for reise og når du er der. Amex har gode kategorier, eks 4X poeng per US $ på matvarer og restauranter (Gullkort) og 3X på reise (Green).

10. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,386
    Bonuspoeng:
    113
    0 foran norsk postnummer virket for meg.

Men ellers har jeg måtte gå inn og be om manuell hjelp ja..

Spielhaug liker dette
  11. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    26,572
    Bonuspoeng:
    183
    Tenk Beverly Hills 90210, funker alltid :)

Jeanette and Emma like this.
  12. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    Tro meg, jeg prøvde....

13. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,088
    Bonuspoeng:
    183
    I New York subway brukes "99999" som zip-code for å indikere at det er et utenlandsk kredittkort. Dog usikker på om det fungerer andre steder.

upload_2022-8-19_13-6-41.png

14. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,095
    Bonuspoeng:
    93
    akkurat det der fungerte. Men bensinstasjonene? forsøkte alt, funket først da kortet fikk amerikansk adresse, men da tror jeg faktisk det ikke krevde zip... merkelig.

15. Emma

Emma Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    541
    Bonuspoeng:
    93
    Som @Maggie sier; Beverly Hills 90210 pleier å funke :D

Maggie and Jeanette like this.
  16. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    5,339