Hei, flytter til USA fra januar 2023 til mai 2023. Vil gjerne kunne samle poeng når jeg er der. Gjerne Eurobonus poeng, men det er ikke et must. Har et Sas Amex Classic kort nå, men det blir vel ganske dyrt å bruke der borte mtp valutapåslaget. Finnes det noen måte å komme seg unna det på? Eller bør jeg skaffe meg et kredittkort i USA, og evt samle andre typer poeng?
Hvis du ikke har kreditthistorie i USA fra før er det eneste kortet du får er kredittkort hvor du må deponere penger, så får du 6 mnd å vise deg verdig, har du oppført deg ryr det inn med tilbud etter de 6 mnd. Du skal jo ikke være så lenge så det er neppe bryet verdt. Får du lønn i USD?
Får ikke noe lønn, siden jeg kun er der for å studere. Har hørt om noen som har skaffet seg amerikansk Amex fordi de da kunne se på kreditthistorien fra Norge som grunnlag. Kommer til å bruke en del penger der, så hadde vært digg å få samlet noen poeng på det.
Men du må jo da ha overføre NOK til USD for å betale kortet du evt skulle få, det blir ikke billig det heller.
Jeg brukte nesten bare Curve da jeg bodde i USA høsten 2020. Den bedre vekslingskursen veide tyngre enn de få ekstra EB jeg kunne fått ved å bruke sas mc direkte i butikk.
Sørge for at reisene du gjør generer poeng, med mindre andre allianser har mye bedre priser. Som nevnt over : les deg opp på curve og Revolut og den typen kort og ha et abo som gir deg nok forbruk / cash uttak uten gebyrer. Det diskuteres mulighet for amerikanske kredittkort i andre tråder, les dem. Men for meg ser det komplisert ut om du er uten jobb/inntekt og er der i begrenset tid.
En ting til om Curve... Da jeg bodde i USA fikk jeg endret adressen i kortet til amerikansk m riktig zip code etc. Det gjorde det bla enklere å fylle bensin uten å hele tiden måtte gå inn på stasjonen og be om "50 dollars on pump 5" før jeg kunne tanke...
Når du allikevel er der borte hadde jeg tatt jobben med å anskaffe et amerikansk kredittkort eller to. Dersom du har et norsk Amex kort allerede er det ikke all verden med utfordring å gjøre en Global Transfer for å få amerikanske Amex kort. Adresse der borte får du vel, og amerikansk bankkonto er grei skuring. Jo mer du klarer å ordne i forkant dess mer poeng kan du klare å samle på tiden forut for reise og når du er der. Amex har gode kategorier, eks 4X poeng per US $ på matvarer og restauranter (Gullkort) og 3X på reise (Green).
I New York subway brukes "99999" som zip-code for å indikere at det er et utenlandsk kredittkort. Dog usikker på om det fungerer andre steder.
akkurat det der fungerte. Men bensinstasjonene? forsøkte alt, funket først da kortet fikk amerikansk adresse, men da tror jeg faktisk det ikke krevde zip... merkelig.