Hvorfor har SAS så dårlig utvalg med star alliance tilkytninger?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av edstro, 20. juli 2016.

  1. edstro

    edstro Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg prøver å være trofast med sas når jeg skal på utenlandstur, men skal man eks til usa - er det meget tynt med star alliance tilknytninger hos dem. De virker som de bevisst ekskluderer diverse UA og AC flyvniner og da får man dårlig utvalg.

    Har funnet to bedre alternativer;

    1. Booker jeg hos LH, AC eller UA får jeg et generelt bedre utvalg med alternativer enn med sas.

    Eller 2: bestiller jeg hos reisebyrå, eks expedia, får jeg full frihet og et enda større utvalg. Da kan jeg velge det gunstigste både pris og tidsmessig innenfor alliansen. Eks reise med United en vei og lufthansa tilbake til en god totalpris.

    Hvorfor har sas så dårlig utvalg i forhold til de andre med star allince flyvninger i bookingsystemet? Dette må de bli mye mye bedre på.
     
    geddi and kaijoar like this.
  2. KatManDu

    KatManDu Senior Medlem

    Innlegg:
    398
    Likes mottatt:
    392
    Bonuspoeng:
    63
    Helt enig.
    Prøv også widerøe.no, de kommer gjerne med flere alternativer i og utenfor alliansen :)

    https://www.google.no/flights/ bruker jeg også en del når jeg ikke helt vet hvor jeg skal...
     
  3. Ida

    Ida Spoiler mixer

    Innlegg:
    3,158
    Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Pardon my ignorance, men dette framstår som et litt rart spørsmål? For meg.

    SAS promoterer selvsagt egne flights når du søker via sas.no. Det ville være ganske dumt å smekke opp United på OSL-EWR som søkeresultat. Ellers har jeg opplevd det som ganske greit å finne "not operated by SAS, but star alliance"-resultater på sas.no? F.eks reisa jeg er på nå: ARN-CPH-YYZ-YQR, kommer opp hos sas.no.

    Kan du gi et eksempel (screengrab) på et søk som ikke gir samme resultater som Lufthansa og Air Canada gir? Bare ut av nysgjerrighet, hadde vært interessant å se.
     
  4. steve0

    steve0 EBD

    Innlegg:
    23
    Likes mottatt:
    16
    Bonuspoeng:
    3
    geddi liker dette
  5. Are

    Are EBD InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,698
    Likes mottatt:
    2,890
    Bonuspoeng:
    113
    Sas har mye codeshare med Virgin og AA har de ikke?
     
  6. edstro

    edstro Medlem

    Innlegg:
    31
    Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    8
    Kan godt ta et eksempel:

    Her har jeg søkt oslo-las vegas mandag 17 oktober med retur mandag 24 oktober.
    Ikke i høy sessong og det er lenge til, det burde gitt mange rutemuligheter.

    Her er resultatatet for SAS:

    Skjermbildesaslv.PNG

    Bare før vi det hele tatt ser på et annet selskap sitter jeg med mange spørsmål:

    Her har man to mulige avganger begge veier. Utreisene er ok ut, men hvorfor er det ikke flere alternativer??
    Ingen ruter via sverige heller, jeg får ikke sett engang om det kanskje er bedre muligheter med dette elendige utvalget.

    Å på returen: Her er det et forslag med 07.33 med reise med UA - dårlig forslag.
    Det andre er 15.00 med virgin?. Hvorfor kommer det ikke opp andre alternativer for retur, eks fly med UA fra LAS til SFO også SFO-CPH-OSL med SAS? UA har garantert mange avganger til SFO som kunne rukket dette SAS flyet.


    Så skal vi se på lufthansa:

    Skjermbildelhlas.PNG
    Et solid utvalg på utreisen med mange united muligheter.

    Samme på returen mye mer utvalg:

    Skjermbildelhlasret.PNG


    Bildet viser ikke alle avganger pga vanskeligheter med utklippsverktøyeet.

    Skjønner dere... De hadde hatt alt å vinne på å åpne mer opp her. De tjener penger på å selge biletter for andre i alliansen også, så skjønner ikke hva de er bekymret for i så tilfellet.
     
  7. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    390
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tror, uten at jeg vet det helt bestemt, at steve0 er inne på en mulig forklaring. LH Group, Air Canada og United har sin transatlantiske joint venture sammen. Dette gjør nok at LH har så mange alternativer.
     
  8. tommy777

    tommy777 founder

    Innlegg:
    4,186
    Likes mottatt:
    5,565
    Bonuspoeng:
    113
    Er nok som Ida sier, SAS vil selvsagt selge sine egne flighter over vannet der det er ett godt alternativ. De er ikke med i samme JV som det Lufthansa og United er i.

    Men, etter det jeg kan se fra eksemplene over, er SAS suverent raskest begge veier med mist mulig connection. I tillegg er det jo en stor fordel for deg som statuskunde hos SAS å fly med SAS langt. Mer poeng og bedre mulighet for oppgradering via ops, poeng etc. Da jeg fløy SAS mye, var målet selvsagt å holde seg mest mulig til SAS over dammen, det er en gylden regel for en mer smooth reise
     
    Insomnia4u liker dette
  9. Scandipendler

    Scandipendler Senior Medlem

    Innlegg:
    973
    Likes mottatt:
    717
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg synes faktisk det til SAS' ære skal sies at tilbudet, eller rettere sagt utvalget, i USA har blitt vesentlig bedre etter at de inngikk samarbeid med bl.a AA. Før kunne man basalt sett bare bestille SAS' egne og en del av UAs destinasjoner i USA; nå kommer man seg imidlertid nesten hvor som helst, med routinger som for det aller meste er akseptable og vel så det. Som det ble påpekt ovenfor, så snekrer SAS som oftest sammen routings med nokså kort reisetid (hvilket naturligvis kan være en liten ulempe dersom man ønsker tid og drikke i bestemte lounger på bestemte flyplasser e.l., men neppe ellers).
     
  10. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,830
    Likes mottatt:
    1,003
    Bonuspoeng:
    113
    Lite codeshare, men mye interline (hvis det er VIrgin America du snakker om) ;) men enig i at det er "dumt" at de viser AA eller VX, med tanke på at UA ofte flyr samme strekning, og er i samme allianse. Ikke kundefokus ifht. status og opptjening hvertfall.
     
  11. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    595
    Likes mottatt:
    1,061
    Bonuspoeng:
    93
    Petter B-C liker dette

Del denne siden