Hyllest til KLM sitt crew!

Tråd i 'Bonusfeber Lounge' startet av Travelmate, 08. april 2015.

1. Travelmate

Travelmate Guest

Hei, fant ikke helt ut av overskriften her, men jeg har lyst til å dele noen opplevelser som handler om mer enn service, sjampis og godsaker på bordet om bord i flyene. Det handler om å møte mennesker om bord i fly som rett og slett gjør dagen bedre, enten man er glad eller i sorg når man reiser.

For en tid tilbake fløy jeg, min forlovede og barna ut i verden fordi vi skulle gifte oss. Vel plassert i andre etasje på KLMs jumbo var det to godt voksne damer som hadde ansvaret for at vi skulle få en fin reise. På grunn av at jeg oppgraderte billetten 20 timer før avreise hang ikke alle spesialmatbestillingene med (jeg var klar over risikoen pga sen oppgradering), men de sjekket ellers i flyet og lokaliserte en barnemat og annen spesialmat vi hadde bestilt. I tillegg sørget de for at vi fikk noen ekstra porsjoner av noen forretter mm slik at vi alle ble mette og gode. Vi snakket hyggelig underveis og da de spurte hvor vi skulle sa vi det, og at vi skulle gifte oss. En time seinere kom en av damene bort til oss med en flaske champagne, gratulerte oss, ønsket oss en fin feiring og håpet at en liten hilsen fra KLM ville glede oss. Da vi landet gikk vi ned trappen og måtte stå der og vente litt. Da kom purseren (som jeg ikke hadde sett tidligere på turen) bort og sa "I am glad to see you have your champagne mr NNN" og tok oss begge i hånden. Enkelt og elegant fikk de oss til å føle oss ekstra glade!
    En annen gang jeg var på reise opplevde en venn av meg å måtte reise tidlig hjem fra ferie i sorg. På vei hjem så purseren på flygningen at han var lei seg (nok en gang i andre etasje hos KLM), han satt seg ned og tok en prat. I tillegg ga han diskret beskjed til de andre i crewet slik at han flere ganger opplevde at de kom bortom og lurte på om det var noe de kunne gjøre. Det samme skjedde også på KLM Cityhopper hjem til Norge! Små blikk, en hånd på skulderen, ett glass vann, en liten prat, en serviett og andre i og for seg små ting som gjorde at han følte seg trygg og omsluttet av folk som ville han vel på en tung dag.

Jeg nærmer meg platinum for life med KLM og bortsett fra produkt, priser og gode ruter der jeg reiser (egentlig over alt) er dette noe av det jeg setter mest pris på hos KLM: Jeg møter voksne, trygge mennesker som er på jobb for å sørge for at alle typer mennesker i alle typer livssituasjoner føler seg velkomne og trygge. De er stolte over flyselskapet sitt, de har flydd i årtier og de er knallproffe på en naturlig måte. Jeg har satt meg ned utslitt og småsyk etter travle jobbøkter langt vekke, jeg har kommet i mørk dress rett fra begravelse og jeg har kommet solbrun inn i kabinen etter deilige og late feriedager. Hver gang har jeg møtt hyggelige, voksne, naturlige og trygge folk som gjør turen min fin. Og er det noe jeg trenger så bare fikser de det.

Jeg har også flydd business og økonomiklasse med en rekke andre selskaper, og etter å ha flydd med Emirates, Etihad og Qatar de siste årene tenkte jeg: Jo visst er servicen fin, smilene brede og maten/vinen god, men det er så striglet, så glatt og crewet er så unge at det hele virker litt innøvd og påklistret for meg. At enkle spørsmål blir besvart med "I have to check sir" og ikke bare besvart der og da gjorde at flyvertinnen rett og slett så redd ut for å gjøre noe galt da jeg fløy business fra Doha til Oslo en gang. Og da den samme flyvertinnen "suste" gjennom kabinen og brukte 5 sekunder pr passasjer og takket oss alle for turen med den nøyaktig samme frasen ble det nesten for tydelig at dette var noe de hadde øvd på - og ikke noe som kom naturlig.

Det er mange knallbra flyselskaper, og jeg har flydd mange av de. Men jeg har landet på at de jeg trives best med er de 'gamle, gode' selskapene som nok ikke er hippest men som hver gang får meg fram på en god måte.

Dette er ikke ment som kritikk av noen - men som en hyllest til de godt voksne, trygge og solide flyverter og flyvertinner jeg har møtt, og som har servicen og medmenneskeligheten så rotfestet i ryggraden at de takler og løser alle situasjoner der og da. De finnes sikkert i mange selskaper, og jeg har selv møtt flere av de i Norge og Europa med SAS (aldri flydd de long haul), men jeg har funnet mitt flyselskap i KLM og opplevelsene jeg skriver om her betyr mer for min lojalitet enn om maten er god, super eller vilt god, eller om cognac’en er slik eller slik. Det handler om å gjøre mine to til tre årlige måneder i året på reise gode, trygge og hyggelige, uansett hvor i verden og livet jeg er.

Last edited by a moderator: 08. april 2015
  2. Jørgen

Jørgen Livsnyter

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Meget flott innlegg.. Jeg har reist ganske mye (langt fra Platinum for life, men nok til FBG) med KLM i alle klasser, og er helt enig i dine betraktninger. De har veldig ofte en meget jordnær, trygg service med glimt i øyet! Jeg liker det meget meget godt!

Travelmate liker dette
  3. Travelmate

Travelmate Guest

Takk for hyggelige ord Jørgen! Ønsker deg en fin kveld videre

4. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    333
    Bonuspoeng:
    63
    Må si meg veldig enig i din beskrivelse av KLM! Har UTEN unntak hatt gode opplevelser med dem de gangene jeg har benyttet meg av KLM. Og som beskrevet over er servicen behagelig og jordnær i alle klasser :)

Travelmate liker dette

Del denne siden