Icelandair vs. SAS til Island

Tråd i 'Reisebrev' startet av Ida, 05. mars 2014.

1. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Kjører en kjapp sammenlikning, så forumet har "den ressursen også" :)

ARN-OSL SK843
    07:45-08:45
    LN-RGI
    SAS PLUS

Ukesgammelt fly. Ny flylukt i kabien = digg! Nesten fullt fly. Oss + businessgjengen. SAS' hyggelige økologiske frokost ble fortært med ro og fred i sjelen, hyggelig betjening som var påpasselig med å nevne at det var et spiller nytt fly når de ønsket oss velkommen på PA'en. Ikke før har vi kommet opp så skulle vi ned igjen.

OSL-KEF SK4787
    10:00-11:50(local)
    LN-RRE
    SAS PLUS

Fullt fly. At det ble 2 plasser ledig til oss heter å ha sindig, spissplanlegging med en god dose FLAKS. Som han severin suveren ikke sa ;) Jeg ville nødig sitte 3 timer på klappsetet bak kapteinen når LN-RRE's herlige seter var alternativet. For ja, LN-RRE/RRF/RRG har faktisk de beste setene i SAS-flåta (sammen med RNO og gjengen). At noen kan ha noe i mot disse herlige, myke, skinnsetene er meg et forunderlig mysterium. God beinplass er det i hele boeing'en også, jeg har flydd RRE både på rad 0, 1, 2, 3, 8 og 24 nå.

Nuvel. Det mest spennende var serveringa. Min første tur på SAS' internasjonale konsept over 3 timer. Frokosten var begynt å forsvinne fra kroppen når klokka bikka 11, så her måtte man bestille. Under kategorien "hvor mye er inkludert i SAS PLUS?" kan iallefall følgende sies å være inkludert for 2 stk:
    2 salater
    2 øl
    1 cola
    1 ramlösa
    2 sjokolader
    1 godt og blandet
    1 potetgull

Siden jeg nå har flydd denne strekninga på gode gamle business class, på eco extra og på PLUS så var salaten spenningsmomentet. Jeg synes eco extra-maten var grusom, og den ble ikke spist. Business class-maten var OK-ish, den ene gangen var det godt kjøtt, andre gangen ekkel fisk. Salaten var derfor en skikkelig vinner. Salaten var frisk, kjøttet var godt og rishveten var helt herlig i stedet for gørrkjedelig pasta. Jeg er borderline OCD på at salater skal være plettfri og se friske ut. Skulle ønske disse salatene var tilgjengelige på flights til Tromsø og, for det var virkelig en vinner fra cateringens side.

Veldig mye toalettreker(e).... Usikker på hva greia var, men der stod de i kø ala rennet til toalettet etter serveringa på charterflights. Synes det skaper en viss uro.

Kapt'n var den mest korrekt norsk-talende mannen jeg noen sinne har hørt. Man kunne nesten få tårer i øynene av den millimeterkorrekte oslo-vest-uttalen hans, med hyggelig tone og interessant info fikk han toppscore gitt!

Jaja. Island kom til syne på høyre side etter en stund - som forutsett av kapteinen ;) Hendig nok var vi plassert på høyresiden.

Skyfritt helt ned til Reykjavik, nydelig utsikt over byen, den blå lagune og hele sulamitten på tur inn til Keflavik flugvollur. Slik forble også resten av helga vår på Island, strålende sol fra blå himmel!
    Dessverre ble det som det ALLTID blir når vi skal dra derfra: gusting ørtogbørti knots, siste dagen. Sola skinte, det var ikke det. Men vindkast gusting oppmot 55 knots blir for mye for et småfly, så min småflytur ble dessverre kansellert :( Hyggelig plaster på såret var upgrade kudos IcelandAir fra economy til Saga Class.

Saga Lounge
    Fikk derfor prøve lounge for første gang i mitt liv (på tide med tanke på at jeg har klokka 200 flyturer på 3 år nå...). Loungen på Keflavik gav et herlig førsteinntrykk, når man kommer til den lyssatte resepsjonen med vulkansk stil. I selve loungen hadde noen utrolig behagelige lene/hvilestoler som jeg var på nippet til å ta med under armen og booke et eget sete på flyet til. Makan til herlig møblement. Loungen var utseendemessig og stemningsmessig helt utmerket, islandsk stil, rolig, friskt og moderne. Kvalitetsmøblement virka det som, designlamper og greier.

Matmessig følte jeg det var noen mangler, basert kun på mitt eget behov. Jeg har ikke snøring på hva som er standard i andre lounges. Jeg kan derfor stolt framføre #ilandsproblemer! (versjon flyplasslounge):
    Der var kun to typer øl, men det var greit nok - den islandske varianten GULL er i grunn veldig god.
    Kun pepsi, ikke cola.... De hadde heller ikke 7up som pleier være mitt alternativ når colaen ikke er der. Småkrise.
    Det var et assortert utvalg brød-schnitzler med kyllingsalater etc, tenk SAS-sandwiches. De funker om du er sulten, er du ikke sulten frister de ikke veldig.
    Meget gode spyd med kyllingkjøtt marinert i noe som gjorde de røde. Var ikke noe beskrivelse av maten med små skilt etc, her måtte man bare gjette/gutse. Kyllingspydene er et must hvis du besøker loungen.
    Ingen store greier hvis du virkelig var sulten.
    Verdens beste mini-beger med desserter. Sjokoladefondanten var så farlig god at jeg spiste 3 stk. Og 2 nøtteroser. Og 1 ostekake-greie.
    Med en solid dose anger og forhøyet sukkerinnhold, begynte jeg desperat å lete etter noe salt. Småkrise nummer to, de har ikke potetgull. Eller nøtter. Absolutt nada salt snacks. Dafuq?! Begynte nesten å gnage på basaltsteinen som står midt i rommet. (Neida, den har ikke salt i seg. You've just been geologi-spøk'd ;) )

Ellers har de iPads, aviser og tv med CNN. Og vin.

FI312 KEF-ARN
    16:30-20:25(local)
    TF-FIO
    Icelandair Saga Business Class

Det var utrolig mye grinende småunger i boardingkøa. Og du ubeskrivelige karma-gud av alle booking-systemer - noe så herlig som å da ta til venstre og sette seg ned i en business kabin du kun deler med din samboer! En tykk gardin ble lukket, barneskriket ble en fjern støy bakerst i den lange slanke 757-damen og vi var helt alene med 2 flyvertinner i hele business class. B757-privatjet uten toalettrekere-experience: checked. Det er forøvrig deilig å ha et toalett du veit det bare er du og crewet som bruker, det forble rent og pent hele turen.

Icelandair har boardingmusikk. Det har jeg aldri opplevd før, men fant det veldig behagelig.

Når vi hadde satt oss til rette kom en pen, hyggelig og veldig serviceinnstilt flyvertinne til oss. Noe å drikke? Støyreduserende headset kudos Icelandair ble utdelt, og gratis WiFi under flighten ble opplyst om. Menyen for flighten fikk vi også.

Laksetartar, så vidt jeg har forstått er dette høyst ukreativt av flyselskapene :p Men som nordlening med smak for fisk så skal det sies det var den ferskeste laksetartaren jeg har fått. Ferskere enn på enkelte restauranter jeg har spist på.

757-motorene raste opp i himmelen uten så mye som et rikk fra islandske vindkast. Nydelig utsikt. IFE'en til Icelandair var utmerket. Touch-skjerm som endog var bittelitt treig å "oppfatte" at jeg trøkka på den. Innholdet var bra; nye filmer og en del klassikere, tv-serier og bl.a en dokumentar om islandsk flyhistorie jeg skulle ønske de hadde tekstet på engelsk (dessverre kun islandsk lyd...). Stor samling musikk, noe jeg setter pris på. Obskure artister som jeg aldri forventer å finne, dukket opp. Kult. Kartene var av moderne variant. Bedre enn Lufthansas IFE. WiFi'en var også upåklagelig. Headsettet fungerte helt fint, men Bose'n har utvilsomt bedre støyredusering.

Moderne kart. Noen som vet hva som er historien bak at steder hvor skip har sunket er markert av på et inflight kart? Jeg har liksom ikke umiddelbart lyst å tenke på havari og ulykker når jeg flyr, så jeg synes det var en litt rar greie :p

Øl og nøtteblanding fikk vi så fort det plinga av med setebelteskiltet. Meget god nøtteblanding, blanding av alle nøtter man har lyst på til øl pluss en del crispy biter jeg må innrømme jeg ikke vet hva heter. God var'n, punktum.

Tid for matservering. Jeg skal ikke si så mye mer enn at dette er den utvilsomt beste maten jeg noen sinne har fått ombord på et fly. Om ikke en av de beste middagene jeg har spist sånn "utenfor husets 4 vegger". Det var bare innmari velsmakende og mørt kjøtt. Nok mat til at man ble mett, presentasjonen var delikat (i motsetning til lufthansas pastagreie som var puke-in-a-bowl) og ja. 11/10 stjerner til maten.

Ja, desserten kom i plastikk... Icelandair og SAS er jo trossalt gode venner :p

Veldig hyggelig og sympatisk flyvertinne som hjalp oss hele flyturen. Eneste negative var at vi ikke fikk tilbud om noe lesestoff. Jeg liker å lese TIMES o.l, men jeg liker heller ikke å spørre om det (sjenert nordlening?).

Innflyvninga var interessant, fra 20,000 fot og ned til bakkenivå bare HØLJA det ned med snø. Det er sjeldent man ser så mye nedbør på så stor høyde. Rista ganske så greit fra FL200 til FL100, og vi hadde en lang, lang innflyvning med mye justeringer. Kudos til den islandske kapteinen!

Jeg er glad i SAS, men Icelandair på business class til Sagaøya er utvilsomt den beste måten å komme seg dit på. Prismessig er vel business class hakket dyrere med Icelandair (2400-5400kr) enn SAS (1500-2000kr), men du får jo en god del mer i prisen :) At vi satt alene på business class sier vel noe om at business class ikke selger veldig på dette segmentet, det er vel helst de som skal hele vegen til Amerika som velger det. Ingen på tur hjem fra Amerika med oss denne dagen da. Saga lounge var ikke noe must, men en absolutt hyggelig opplevelse.

Kjapp og kjapp. Jaja. Jeg har alltid så mye på hjertet :D

Last edited: 05. mars 2014
    Dash, bern747, andyp and 5 others like this.
  2. Henning

Henning co-founder Offisiell Representant

Likes mottatt:
    1,814
    Bonuspoeng:
    113
    Knallbra! Trenger ikke bilde av mat når man får så god beskrivelse :)
    Veldig kult bilde fra SAS-flighten.

Ida liker dette
  3. Olav

Olav Galning

Likes mottatt:
    24
    Bonuspoeng:
    8
    Antar at dere har planene klar for neste tur til saga-øya nå :p
    Slike finnes ikke... ;)

Ida and tommy777 like this.
  4. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,286
    Bonuspoeng:
    113
    Strålende rapport. Syntes faktisk også at Saga Class var veldig bra mellom Oslo og Reykjavik. Av en eller annen grunn mye bedre der enn til USA. Da tenker jeg først og fremst på maten, og så trenger man jo ikke sove ppå den turen.

Ida liker dette
  5. Cecilie

Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for super rapport! Jeg er enig med elefnaten, maten i Saga er bedre til Europa enn til USA.

Ellers ser det ut som jeg burde oppleve mer av nIceland enn kun flyplassterminalen :p

Ida liker dette
  6. andyp

andyp Medlem

Likes mottatt:
    82
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for flott rapport fra Sagaøya. Vekker gode minner da min bror studerte i Reykjavik i 2 år og benyttet da anledningen til en del besøk :)
    Har også testet Icelandair Saga Class, bla til Orlando/Sanford og var en fin opplevelse egentlig. Man holder ut i de skinnsetene i de få timene det tar fra Island, og maten kan jeg erindre var på samme standard som SAS men med enda bedre fiskeretter :)

Ida liker dette
  7. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for hyggelige ord!

Takk :) Det er trödd gjennom instagram-filter en gang da. Helps a bit.

Hvah! Klart de finnes, de kommer fram i lyset innimellom. Som når man har lyst på noe å lese. Neste tur er planlagt ja! Vi hadde det så fint at det glapp ut av min kjäre; "kanskje hvis vi får tid i august så tar vi turen da" :D Du veit du har hatt det innmari fint når... :)

@Fnate @Cecilie - er maten dårligere til Amerika?! Hvah! (#2) Don't ruin my plans om å dra til Edmonton med nIcelandair :p

Del denne siden