Ikke bare SAS som "forbedrer", dennegange går det bare utover dem/oss?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Lillegutt, 18. okt 2019.

  1. Lillegutt

    Lillegutt Lonesome traveler

    Innlegg:
    214
    Likes mottatt:
    832
    Bonuspoeng:
    93
  2. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Velvel, jeg ser ikke det store problemet her. Forskjellen på preferred og ikke er opptjeningen du får hvis du er medlem hos United, men for eksempel bare flyr SAS.

    Flyr du med preferred partners kan du ta milesene og dele på 5, flyr du med andre må du dele på 6.

    Flyr du for eksempel ARN-LAX som er 5521 miles får du 920 poeng hver vei. Hadde det vært med f.eks Lufthansa så hadde du fått 1104.

    Jeg vil ikke si at de har vendt noen ryggen, det er bare det at de har bedre avtaler med noen flyselskap. Som det ofte blir sagt om dagen, allianser blir mindre og mindre verdt. Om noen vil dykke dypere i materien har TPG en fin sak.
     
    chrt liker dette
  3. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Fra artikkelen:
    Med en biljett från United hamnar passagerarna i första gruppen och får god poängutdelning på sina flygresor. I den andra gruppen finns tolv flygbolag som United utsett till ”Preferred Star Alliance Airline”.

    Unitedpassagerare i den gruppen får, när de flyger i de bolag som United alltså menar är ”bästa kompisar”, en hyfsad tilldelning av poäng för sina biljetter.

    Den tredje gruppen, lite vårdslöst kallad ”Other Star Alliance Partners” på Unitedspråk, består av 19 flygbolag och de betraktas alltså som inte fullt så viktiga och ger betydligt sämre poängutdelning i Mileage Plus.

    Upsaker:
    Flyr du for eksempel ARN-LAX som er 5521 miles får du 920 poeng hver vei. Hadde det vært med f.eks Lufthansa så hadde du fått 1104.

    Kjempeforskjell ... NOT!
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vil si det ligger mer i dette enn de faktiske poengene. Er enig i at det er marginalt.

    Men samtidig er det et viktig signal som gis. SAS er ikke lenger et "ordentlig" selskap slik United ser det.

    Og det kan man jo forstå, når man ser hva de serverer sine "business" kunder. Jeg har ikke oversikt over alle de andre selskapene, men jeg vet iallefall at det er flere nivå forskjell på det man får som business kunde i f.eks Swiss/Lufthansa og SAS på domestic europe.

    Slik sett har SAS selv lagt opp til å bli annenrangs.

    Likevel, SAS sin interkontinentale (ic) business går andre veien igjen, og er bedre enn flere av de andre. Men kan hende, fordi de har så lite ic flygninger, så har de lite utbud av seter, og det gjør dem muligens også en mindreverdig partner?

    Vet ikke om det er "god butikk" for en i UA programmet å fly på SAS, kanskje de får lite uttelling den veien, og da er det jo naturlig å "gjøre gjengjeld".
     
  5. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Vil vel tro at dette går begge veier iform av fremforhandlede avtaler, ikke hvorvidt SAS er ett ordentlig selskap eller ikke.
    Om så skulle være, så synes jeg rangeringen til UA er en smule spesiell med tanke på at Air China havner foran både EVA og Asiana.

    ...UA i seg selv er etter min mening rimelig scrapet for det meste og er ett selskap jeg prøver å unngå.
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,659
    Likes mottatt:
    32,508
    Bonuspoeng:
    293
    Var lista sortert etter grad?

    er enig i at UA er stusslig bakover, men foran gardina er det forskjell, også har du kjøttvekta da...
     
  7. Jon_A

    Jon_A Medlem

    Innlegg:
    74
    Likes mottatt:
    632
    Bonuspoeng:
    83
    Singapore Airlines er heller ikke i preferred gruppen, det bygger vel opp under teorien om at det går mer på avtaler med UA enn kvaliteten på selskapet.
     
    Shyneno, furlong and ArthurDent like this.
  8. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Listene er sortert alfabetisk.
    Helt enig. Dette er nok hvor mye United må betale for miles og seter hos andre selskap.
     
    RoadKing, Shyneno and ArthurDent like this.
  9. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,945
    Likes mottatt:
    5,733
    Bonuspoeng:
    183
    «Preferred airlines» består vel i hovedsak av joint venture-partnere?
     
  10. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Den er sortert alfabetisk ja, men det finnes flere kvalitetsselskaper i gruppa "Other Star Alliance" som feks SQ og BR.
     
    RoadKing liker dette

Del denne siden