Kom nettopp over denne: https://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=13399 Fortsatt litt usikker på hva det innebærer for oss Euro Bonus mennesker, men sannsynligvis ingenting positivt
Velvel, jeg ser ikke det store problemet her. Forskjellen på preferred og ikke er opptjeningen du får hvis du er medlem hos United, men for eksempel bare flyr SAS. Flyr du med preferred partners kan du ta milesene og dele på 5, flyr du med andre må du dele på 6. Flyr du for eksempel ARN-LAX som er 5521 miles får du 920 poeng hver vei. Hadde det vært med f.eks Lufthansa så hadde du fått 1104. Jeg vil ikke si at de har vendt noen ryggen, det er bare det at de har bedre avtaler med noen flyselskap. Som det ofte blir sagt om dagen, allianser blir mindre og mindre verdt. Om noen vil dykke dypere i materien har TPG en fin sak.
Fra artikkelen: Med en biljett från United hamnar passagerarna i första gruppen och får god poängutdelning på sina flygresor. I den andra gruppen finns tolv flygbolag som United utsett till ”Preferred Star Alliance Airline”. Unitedpassagerare i den gruppen får, när de flyger i de bolag som United alltså menar är ”bästa kompisar”, en hyfsad tilldelning av poäng för sina biljetter. Den tredje gruppen, lite vårdslöst kallad ”Other Star Alliance Partners” på Unitedspråk, består av 19 flygbolag och de betraktas alltså som inte fullt så viktiga och ger betydligt sämre poängutdelning i Mileage Plus. Upsaker: Flyr du for eksempel ARN-LAX som er 5521 miles får du 920 poeng hver vei. Hadde det vært med f.eks Lufthansa så hadde du fått 1104. Kjempeforskjell ... NOT!
Jeg vil si det ligger mer i dette enn de faktiske poengene. Er enig i at det er marginalt. Men samtidig er det et viktig signal som gis. SAS er ikke lenger et "ordentlig" selskap slik United ser det. Og det kan man jo forstå, når man ser hva de serverer sine "business" kunder. Jeg har ikke oversikt over alle de andre selskapene, men jeg vet iallefall at det er flere nivå forskjell på det man får som business kunde i f.eks Swiss/Lufthansa og SAS på domestic europe. Slik sett har SAS selv lagt opp til å bli annenrangs. Likevel, SAS sin interkontinentale (ic) business går andre veien igjen, og er bedre enn flere av de andre. Men kan hende, fordi de har så lite ic flygninger, så har de lite utbud av seter, og det gjør dem muligens også en mindreverdig partner? Vet ikke om det er "god butikk" for en i UA programmet å fly på SAS, kanskje de får lite uttelling den veien, og da er det jo naturlig å "gjøre gjengjeld".
Vil vel tro at dette går begge veier iform av fremforhandlede avtaler, ikke hvorvidt SAS er ett ordentlig selskap eller ikke. Om så skulle være, så synes jeg rangeringen til UA er en smule spesiell med tanke på at Air China havner foran både EVA og Asiana. ...UA i seg selv er etter min mening rimelig scrapet for det meste og er ett selskap jeg prøver å unngå.
Var lista sortert etter grad? er enig i at UA er stusslig bakover, men foran gardina er det forskjell, også har du kjøttvekta da...
Singapore Airlines er heller ikke i preferred gruppen, det bygger vel opp under teorien om at det går mer på avtaler med UA enn kvaliteten på selskapet.
Listene er sortert alfabetisk. Helt enig. Dette er nok hvor mye United må betale for miles og seter hos andre selskap.
Den er sortert alfabetisk ja, men det finnes flere kvalitetsselskaper i gruppa "Other Star Alliance" som feks SQ og BR.