India - herlig eller grusomt kaotisk?

Tråd i 'Reisemål' startet av Bjørn Helge, 16. jan 2014.

  1. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    I tråden for steder man aldi vil reise (tilbake) til er India allerede en gjenganger: http://forum.bonusfeber.no/threads/places-youll-never-go.666/

    Vurderer selv å dra til Delhi/Agra i oktober/november, og lurer derfor på - hvorfor bør man besøke eller unngå India? Hvis man drar, hvordan får man et så problemfritt opphold som mulig, med tanke på blant annet svindel og mat/hygiene? Er det tryggest å bestille utflukter, airport transfer etc gjennom hotellet?
     
  2. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Som sagt i den andre tråden, har jeg begrenset erfaring med India. Jeg har kun vært der på korte jobbopphold og oppfatter Mumbai som kaotisk, skittent og uhygienisk. Jeg likte meg ikke der.

    Men mange liker India og har hatt flotte opplevelser andre steder. Jeg kommer sikkert til å besøke India, men det er liksom langt nede på lista akkurat nå

    Se feks på Gary som akkurat tok seg en tur. Peronlig synes jeg at han tok en meget stor risk å spise slik han gjorde, men snakka med han i går og formen er bra

    http://boardingarea.com/viewfromthe...ihad-first-class-abu-dhabi-washington-dulles/

    Som du ser er luksushoteller dritbillig, det samme er spa
     
  3. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Hei og hå
    Jeg har ikke mest erfaring selv. Har bare vært en gang i Mumbai. Det var en veldig interessant tur, som virkelig ga meg perspektiver på saker og ting. Det er sinnsykt kaotisk, alt er fullstendig armer og bein. Jeg føler selv jeg har reist nokså mye, men gærne plasser som Manila og Jakarta er INGENTING sammenlignet med Mumbai (ihvertfall). Det er farger, folk, unger som river deg i trøya, lukter du aldri trodde fantes...

    For mange er det helt fantastisk. For andre er det helt grusomt. For meg var det en opplevelse jeg ikke ville ha vært foruten.

    Som Tommy sier er luksushoteller grisebillig. Four Seasons i Mumbai betalte jeg under 1500,- natt for.

    Gutta på hotellet slapp meg ikke ut av hotellet uten alkospray til hendene og ba meg bruke den i ett eneste kjør.
    Jeg var også forsiktig med mat og hadde ei halv ei med wiskey på rommet som jeg tok en klunk av etter hvert måltid. Jeg var sikkert overforsiktig, men jeg var på en heftig rundreise på jobb der det å bli syk ikke var et tema.

    Er du fristet, så kjør på. Det er andre ting man er fristet av man kan bli mye sykere av.
     
    tobeornot999 and EB like this.
  4. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har bodd i India, så jeg har en del erfaring. For det første så er India et enormt land, og råd som gjelder f.eks. Mumbai vil ikke nødvendigvis gjelde andre steder. F.eks. Goa er som et Portugisisk feriested, Shimla i Himachal Pradesh er en mer som en blanding av alpeby, krydret med britisk og indiske innslag, Bengaluru. Kerala som delstat er helt annerledes enn Rajasthan, osv. Men når det gjelder storbyene så har de en del felles, som ikke kapasitet til søppel og avfall og slumområder. Men det er forskjeller i hvilke områder av byene man oppholder seg. Når det gjelder egen hygiene, og mat så er det alltid en risiko - som oftest er det vannet og ikke maten som man blir dårlig av - ihvertfall så lenge maten er stekt godt som det meste er (ikke be om biff som er medium). Drikk alltid vann fra forseglet flaske, og gjør som inderne selv og la vannet renne uten å komme i kontakt med flasken.

    Som turist så kan man velge om man vil oppleve India på nært hold som indere selv, men for de fleste vestlige (spesielt nordmenn) så vil man nok oppleve det som kaotisk og skittent for de fleste indere lever i ekstrem fattigdom. Forstå også at disse lever på rundt 200-1000 kr i måneden i inntekter. Men det er nok av de som lever i en middelklasse og høyere, selv om de tjener rundt 1/10 av det vi gjør her, så er prisnivået på mat og klær, tilsvarende og lavere.

    Når det gjelder Agra (og turistområdene i Delhi) så kommer det garantert til å være noen som vil prøve seg på mye hinsidige ting or rare måter for at du skal bli kvitt dine rupier. Det samme gjelder rundt flyplasser. Om det er trøst så gjelder det ikke bare de som er hvite i huden, det er blitt så pass mange rike indere så alle med litt penere klær er utsatt. For turen til Agra kan det sikkert være greit å avtale via hotellet, men det har jeg ikke erfaring med. Fint om du kan få en sjåfør med bil og avtal en pris som begge er tilfreds med, spør gjerne hotellet om hva som er akseptabel pris. Hvis du ikke vil bli lurt, så si nei hvis du er usikker på tilbudene du får, vær sta.

    For å reise rundt i byene så er det populært å bruke rikshaw, og det er veldig billig - om du vet hva du skal betale og pruter. Jeg anbefaler heller å bruke taxi om du ikke bare skal en kort strekning, om du plukker opp en på gata så bør du avtale og prute (hvis de ikke har meter og er av merkeselskapene). Taxi bør du betale maks 20 Rs per km, og rikshaw så bør du ikke betale mer enn 10 Rs per km. Legg deg langt under når du pruter og vær tålmodig. Jeg pleier heller å bestille taxi, f.eks. www.merucabs.com er veldig gode, men de kan ha få biler tilgjengelige i rushen - og i verste fall dukker ikke opp (men ring da og klag), men som oftest så er de presise som sveitsere. Fra flyplassen så bruk disse (fastpris og folk som møter deg i ankomstområdet har gjerne like eller dyrere priser, men dårligere biler), de har som oftest biler klare i egne taxiområder. Noen rikshaw har meter, men husk at de er lette å fikle med og det gjelder også mindre taxi-selskaper, dermed betaler du kanskje mer.

    India har relativt få luksushotell, men de er billige som nevnt over. De har ofte kampanjer, og også restauranter med gode tilbud og temakvelder og -lunsj. Det er verdt å sjekke opp dette. Mange bedre restauranter er heller ikke så dyre og bruk de om du vil oppleve noe bedre. Da slipper du unna det kaotiske og kan slappe av. Om du vil ha vin til maten så er det dyrt, veldig dyrt for importert vin. Lokalt produsert vin er i beste fall stusselig. Men India har en del gode øl-sorter.
     
    Lnbre, eventyrer, CowboyDan and 11 others like this.
  5. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk for mange strålende tips. Hvor lang tid ville du ha beregnet for "standardruten" med New Delhi, Agra og Jaipur? Når på året anbefaler du? Tenker som nevnt i utgangspunktet oktober/november.
     
  6. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Oktober/november bør være en fin tid, monsunen har gitt seg og det er noe kjøligere. Taj Mahal sies å være best ved solnedgang og til fullmåne, uten at jeg har fått opplevd akkurat det. Hvor lang tid spørs litt på interesse, men for lettere ignorante turistaktiviteter så holder det med 1-2 dager i Agra. I Delhi så er det jo en storby og nok av aktiviteter for flere dager, så det avhenger jo av hva man vil se og oppleve. Det kan man si også om Jaipur. Hvis du elsker templer og fort så kan du se på ulike typer i dagesvis (om ikke ukesvis), selv også i Agra. Har du interesse for hinduisme og indisk islam og historiske steder rundt dette, så har man også mye å godte seg med. Men mange kan bli lei av å se templer, så for slik typisk rundtur ville jeg ikke planlagt alt for mye, eller heller overbooke planer. Så kan man heller velge bort noen sightseeing-steder, og heller få med indisk kultur som f.eks. dans eller musikk, eller slappe av med mat, massasje eller spa. I Jaipur, så kan man jo også få seg kamelturer eller elefantturer. I oktober til november har du også mange av helligdagene i India, og det kan være gøy å få med seg (men det kan også være slitsomt). Som du kanskje ser så vil jeg helst ikke si noen om antall dager, men jeg ville nok brukt minimum 3 dager i hhv Delhi og Rajasthan. Hvis du er fly-interessert så kan sikkert Palam IAF Museum (Delhi) være spennende.
     
    Lnbre, tommy777, RoadKing and 2 others like this.
  7. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,915
    Likes mottatt:
    6,548
    Bonuspoeng:
    183
    Så fantastisk flott med gode og ikke minst grundige råd iforhold til India. Dette er et land som skal besøkes, en gang i framtiden :)
     
    tommy777 liker dette
  8. EB

    EB Forum Kaptein

    Innlegg:
    752
    Likes mottatt:
    434
    Bonuspoeng:
    63
    Må si at India frister. Men skal helt klart forberede meg godt før vi reiser. India ligger vel inne på en "Top 5" liste over steder/land jeg vil reise til.
     
  9. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Drar opp igjen denne. Det ble noen måneder senere enn først planlagt, men reiser til India neste uke. Kommer til Delhi natt til fredag og reiser hjem igjen tirsdag kveld, så jeg har i underkant av fem dager til rådighet. Planen er foreløpig å ha ca tre dager i Delhi og to i Agra, dropper Jaipur.

    @Superhai: Det er veldig aktuelt å få med lokal kultur, musikk, dans osv. Har du forslag til hvor/når det er best å få til det?
     
  10. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    India er fantastisk. Møtte forresten Ari Behn på et hotell i Delhi for et par år siden (mårn' du...). Det var ikke noe dårlig hotell, GT´n kostet 120 kroner. Husker prisen, men ikke navnet. Tilbragte en drøy uke på reise uten så mye som å være i nærheten av problemer, men det lønner seg å være litt kresen på maten og man må selvsagt ha høy toleranse for kaos, stank, fattigdom, innpåslitne tiggere, rotter og elektriske ledninger uten isolasjon. For å nevne noe. Skal definitivt tilbake, da står Varanasi på programmet.

     
  11. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,675
    Likes mottatt:
    10,175
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vant ett gavekort hos Apollo for noen år siden og jeg brukte det på en tur til Goa for meg selv og en kompis. Goa var helt ok, men ikke noe mer etter min mening.
    Det som dessverre sitter igjen som det sterkeste inntrykket fra den turen er hvor sinnsykt vanskelig det var å få tak i visum fra den Indiske ambassaden i Oslo. Vi sendte inn passene våre rekommandert, med alle detaljer i orden og 5-6 uker før vi skulle reise siden vi hadde hørt at det kunne ta en del tid. Men at de skulle være så trege, inkompetente og uhjelpsomme som de viste seg å være var helt sjokkerende. På tross av gjentatte purringer på telefon, e-post og faks (!) så nærmet avreisetidspunktet seg raskt og vi var fremdeles uten passene våre. Til slutt måtte jeg ta kontakt med en kamerat som bor i Oslo og han stakk innom ambassaden en ettermiddag, og etter å ha stått i kø blant andre desperate visumjegere en god stund så fikk han endelig tak i passene våre og kunne sende de til oss med ekspresspost. Han alene reddet turen for oss og han fikk en DIGER blomsterbukett på døra som takk.

    Så kom avreisedagen og utreise var fra Oslo. Vi ankom fra Vigra i god tid og boardet etterhvert flyet som skulle ta oss til Goa via København for å hente flere passasjerer og Baku for fueling. Allerede på Gardermoen etter boarding så syntes vi det var merkelig at det var så få passasjerer ombord, men tenkte da at flyet ville fylles opp i København. Men selv med en bataljon danske pensjonister så ble flyet aldri mer enn litt over halvfullt. Fint for oss som fikk bedre plass, men hva var årsaken til det dårlige oppmøtet? Ikke pga at ingen ville reise til Goa, men rett og slett at det var flere titalls passasjerer både i Danmark og Norge som ikke fikk visumene sine i tide før avreise!

    Jeg har i alle fall aldri opplevd lignende og selv om jeg nå ser at man kan søke visum til India elektronisk så ødela dessverre denne opplevelsen mye av mitt førsteinntrykk av India. Og dette var ikke engang i India.
    Heldigvis hadde vi det fint i Goa når vi først kom oss dit, men India vil likevel aldri være høyt oppe på min liste over reisemål jeg vil besøke (igjen).

    Uansett, god tur!
     
  12. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Lurer på om du ikke kan løse visum ved ankomst nå. Fordel å slippe å oppgi bestemors pikenavn og sende passfoto på 5x5 cm. Goa er forresten ikke representantivt for India, jeg vil anbefale Delhi og Agra, naturligvis. Så er det muligheter for spennende tigersafarier i rene Indiana Jones-terreng med apekatter dinglende fra gamle ruiner. Ranthambore er flott, 50% større enn Dovre nasjonalpark, Corbett er den eldste parken og Bandhavgahr skal være ok. Alle med gode safarimuligheter til overkommelige priser. Flere henter og bringer Delhi.

    Ikke å forglemme Taj. Men det sier seg jo selv.
     
    Lnbre liker dette
  13. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, jeg har søkt om og fått innvilget Visa on Arrival.
     
  14. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Passfoto slipper du, men bestemors pikenavn og elskere må du fortsatt oppgi. Visa on arrival forutsetter at du har fått forhåndsgodkjent og betalt, litt ala ESTA til USA.
     
    Brunello liker dette
  15. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    Sufi-sang i Nizamuddin Dargah og klassisk indisk dans bør være lett å få til. Når det gjelder tidspunkter så står mye i lokalbilagene til de store avisene som f.eks. Times of India under events (vet ikke om de har like mye avertert online som i avisene på papir) for å kunne planlegge noe så kan også http://www.delhievents.com være til hjelp, men bor du på hotell så er det kanskje like greit å få de til å hjelpe med å finne plasser og tider. Med tre dager i Delhi så får du vel ikke så alt for mye, og i Agra så går vel mye til å se Taj Mahal. Det er også nyttårsfeiring i India, selv om de store kjente som Holi og Rang Panchami har vært.
     
  16. Hypern

    Hypern Senior Medlem

    Innlegg:
    509
    Likes mottatt:
    181
    Bonuspoeng:
    43
    Min store angst mot å dra til India er Delhi-belly. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg har et inntrykk at man mye lettere blir sykere der enn i noe annet asiatisk land og jeg har vært i Kina, litt i Thailand, Malaysia, Singapore, Hong Kong, Taiwan og Japan. Kina og Thailand er vel det som kan sammenlignes sånn hygienemessig og hadde ikke noe problem der. Men akkurat India tror jeg man får et problem og en ferie som er garantert til å ende på dass gidder jeg ikke.
     
  17. Bjørn Helge

    Bjørn Helge Senior Medlem

    Innlegg:
    823
    Likes mottatt:
    570
    Bonuspoeng:
    93
    Takker! I Agra regner jeg med å få med Taj Mahal, Agra Fort, Mehtab Bagh og sannsynligvis Fatehpur Sikri.

    Det stemmer nok, men det er en del man kan gjøre for å forebygge. Selv har jeg tatt drikkevaksine (Dukoral), som gir ca 20-50% beskyttelse mot kolera og E. coli. Kommer også til å ta Idoform, være nøye med håndhygiene og være forsiktig med hvor jeg kjøper mat og drikke (uten isbiter). Idoform har forresten ingen dokumentert effekt, så jeg tar det vanligvis ikke, men gjør et unntak for India. :p
     
  18. Superhai

    Superhai Brigadier

    Innlegg:
    318
    Likes mottatt:
    269
    Bonuspoeng:
    63
    På en så kort reise, så er nok alle forhåndsregler mot "Delhi-belly" verdt å ta. De aller fleste av de mer "fasjonable" og "upper" stedene i India har god hygiene, men mange synes at det er en del av India er å oppleve mer "autentisk" mat fra mindre lokale steder. Om man skal være under en uke, så ville jeg kanskje droppet det, siden blir man først dårlig så trenger man flere dager å komme seg på. Det er også en del som reagerer på mengden krydder i typiske indiske retter, og det er som regel liten hjelp i å be om lite krydret - det blir ganske mye likevel. Da er det bedre å finne restauranter som ikke er typisk indiske.
     
  19. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Hvordan gikk turen? (kanskje jeg misset reisebrev?) Vurderer en tur til sommeren med kidsa og da bør det sikkert planlegges litt!
     
  20. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    439
    Likes mottatt:
    1,396
    Bonuspoeng:
    93
    Har vært der en god del i forbindelse med jobb. Jeg liker meg veldig godt i India, men det er ikke for alle. Kultursjokket kan komme. Vil si det er litt «rugged».

    Da vi tok den gyldne triangel turen (Delhi - Agra - Taj m) Så leide vi sjåfør fra Delhi. Han kom og henta oss på flyplassen, guidet oss på engelsk etc. Vi gjorde unna turen på en dag før vi fløy videre tidlig neste dag.

    Ingen Delhimage, men ikke spis for sterkt med en gang. Må varme opp magen!
     

Del denne siden