Innenriksfly i Vietnam? Erfaringer?

Tråd i 'Reisemål' startet av Eddie47, 28. mars 2021.

  1. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,080
    Likes mottatt:
    68,764
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis vaksinen er tatt...
    Hvis vi kan reise ...
    Hvis flyene går ...
    Hvis landene vil ha oss inn ...
    Hvis flaggermusstøvet har lagt seg ...

    Hvis alt dette går bra, er planen å fly innenriks i Vietnam fra HAN- PQC- SGN
    Flere selskaper trafikkerer strekningene, har noen prøvd noen av dem?
     
  2. LaDuden

    LaDuden Aktivt Medlem

    Innlegg:
    441
    Likes mottatt:
    1,414
    Bonuspoeng:
    93
    Fløy med Jetstar og Vietnam Airlines i 2016 mellom Saigon og Hanoi. Gode erfaringer. Ser Vietjet har en del ruter nå. Dessverre ikke sjekket de!
     
  3. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,851
    Likes mottatt:
    5,465
    Bonuspoeng:
    183
    Sommaren 2019 hadde eg tre innenriksflygingar i Vietnam. Eg testa då Vietnam Airlines og Vietjet.

    Vietnam Airlines var vel hakket betre og den billetten fekk eg også oppgradert til business via Optiontown for ein slikk og ingenting.
    Vietjet var frykteleg billeg, og du fekk vel omtrent det du betalte for. Om eg ikkje tek feil var eine flighten ein del forsinka. Fekk meg uansett fram.
    Vietnam Airlines vart i alle fall omtala i reisebrev.
     
    Adrian E and Kaffen like this.
  4. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Fløy Vietnam Airlines i april 2015, HAN - DAD og DAD - SGN. Fløy økonomi og hadde ingen problemer under turen.
     
  5. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    1,798
    Likes mottatt:
    2,029
    Bonuspoeng:
    113
    Fløy en innenlands strekning og Hanoi-Nagoya med Vietnam Airlines på biz i 2016. Veldig hyggelig opplevelse og reiser gjerne med de igjen.
     
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,405
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fløy Vietnam Airlines biz i 1998 mellom Hanoi og Bangkok. Så de kan jeg trygt anbefale.
     
    Upsaker and MrBister like this.
  7. MrBister

    MrBister Medlem

    Innlegg:
    206
    Likes mottatt:
    492
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tror det er et forsøk på å være morsom, det fungerte iallefall for meg
     
    Jeanette and flying_all like this.
  8. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Har sikkert skjedd litt på 23 år, men vi gjorde det samme i 2019 - så jeg kan bekrefte at det er å anbefale :D
     
  9. watchaddicted

    watchaddicted Reisende fant

    Innlegg:
    1,940
    Likes mottatt:
    3,897
    Bonuspoeng:
    113
    Fløy Vietnam Airlines og Jetstar da vi var der i 2019. Begge fungerte helt supert. Da vi var der bestilte vi billetter stort sett et par dager før avreise og betalte ikke mye mer enn NOK 500,- per pax i øko.

    Mellom Hanoi og Ho Chi Minh flyr Vietnam Airlines både 787 og A350. Her kan man fly biz for en billig penge. Det er samme hard produkt som på ic flyvninger.

    Ellers var min erfaring at Vietnam Airlines stort sett hadde vietnamesiske piloter (ifølge Google ofte tidligere piloter i forsvaret), mens Jetstar hadde mye expats, ofte fra Australia. Hva som er best vet jeg ikke, men begge operasjoner virket solide i motsetning til mye annet rask man finner i Asia.
     
    Upsaker liker dette
  10. puckno

    puckno Medlem

    Innlegg:
    231
    Likes mottatt:
    270
    Bonuspoeng:
    63
    Fløy Vietnam Airlines fra Saigon til Phu Quoc for ca 10 år siden, det var helt greit. Gjør gjerne det igjen.

    Har også tatt nattog i Vietnam. Da fikk jeg kakkerlakk i senga. :)
     
  11. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,528
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    Har prøvd Vietjet et par ganger. Du får det du betaler for. Veldig billig med masse seter ombord og trang pitch, men med nødutgangseter var det helt ok.

    Jetstar Pacific oppleves som hakket bedre. Langt mer brukervennlig prosess med bestilling og innsjekk. Kabinen opplevdes også som mer moderne og komfortabel.

    Bamboo syntes jeg var best av de tre. Ganske så ny flåte, og moderne/komfortabel innredning ombord. Husker vi betalte 250 kroner per pers mellom DAD og HAN, og det inkluderte til og med en sandwich og en flaske vann ombord.

    Har ikke flydd Vietnam Airlines innenriks, da de konsekvent har vært langt dyrere enn de tre over.
     
    Last edited: 28. mars 2021
  12. Petter B-C

    Petter B-C Senior Medlem

    Innlegg:
    1,274
    Likes mottatt:
    1,579
    Bonuspoeng:
    113
    Fløy HKG-HAN-DAD-SGN-HKG i 2016 med Vietnam Airlines. Med min statusmatch til Alitalias toppnivå ble det riktig så trivelig å reise økonomi med de på de to internasjonale rutene. Vær oppmerksom på at du ikke får lounge på innenriks i økonomi, hvis statusen er med andre enn VN. Vi fikk imidlertid på HAN-DAD, siden jeg argumenterte med å vise til vilkårene deres, om at internasjonal tilslutning innen 24 timer gir rett til lounge innenriks. Det var 23t 50m scheduled mellom de :O På DAD-SGN fikk vi ingen lounge. Vi fikk imidlertid alle andre statusfordeler; prio innsjekk, fast track, ekstra bagasje, prio boarding etc. på alt.

    Mat fikk vi kun på de to internasjonale flightene, drikke fikk vi på alle 4. Vi kan anbefale å reise med VN. Fikk råbillige billetter med å bruke expedia hong kong-siden.
     
    Upsaker liker dette
  13. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,405
    Bonuspoeng:
    293
    Altså det er helt sant at det var en fin flyvning i 1998, men det er bra at @flying_all kan bekrefte anbefalingen med litt nyere dato :)
     
    SayWhat, flying_all and MrBister like this.
  14. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    7,800
    Bonuspoeng:
    183
    Er seat pitch helt ok på Vietnam Airlines sine A321 som går innenriks? Skal bestille mellom SGN og DAD og Vietnam Airlines er bare noen hundre lapper dyrere enn VietJet Air
     
  15. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    7,800
    Bonuspoeng:
    183
    Tar en for laget og tester Bamboo Airways innenriks med A321 og Embraer 190
     
  16. marekz

    marekz Medlem

    Innlegg:
    203
    Likes mottatt:
    326
    Bonuspoeng:
    63
    Seat pitch på Vietnams Flag-carrier Vietnam Airlines er en tommer lenger enn SAS sin tilsvarende A321. Fløy deres A321 mellom HAN og DAD for noen somre siden, og det var "som normalt".

    Fløy denne ruten i motsatt retning (DAD - SGN) i sommer, men da booket jeg spesifikt ruten som var betjent av deres Dreamliner, for å teste deres config av den. Booket to dager før, så alt var like dyrt uansett.
     
    tobeornot999 and paramberg like this.
  17. Staralliance

    Staralliance Medlem

    Innlegg:
    212
    Likes mottatt:
    425
    Bonuspoeng:
    63
    Har flydd Vietnam airlines på flere innenlandsstrekninger. Godt fornøyd med både fly og service. Dette er noen år siden, men fløy både mellom Hanoi - Saigon, Hanoi - DaNang - Saigon. Fløy både economy og business. På business bar det egen buss til terminalen for businesspassasjerene…og eget bagasjebånd.
     
    tobeornot999 and paramberg like this.
  18. thfagert

    thfagert -

    Innlegg:
    151
    Likes mottatt:
    397
    Bonuspoeng:
    63
    Fløy Vietnam Airlines fra SGN til Nha Trang i 2013 og har ingenting negativt å si om opplevelsen.
    Som det ble nevnt var det iallefall billige oppgraderinger med optiontown. Vi ble oppgradert fra eco til biz på KUL-SGN for 400 kr pp.
     
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,080
    Likes mottatt:
    68,764
    Bonuspoeng:
    293
    Du får prøve statusmatch med Bamboo, det gjorde jeg da jeg skulle til Vietnam. Tror jeg har gull hos dem ennå ….
     
    tobeornot999 liker dette
  20. paramberg

    paramberg Veteran

    Innlegg:
    2,837
    Likes mottatt:
    7,800
    Bonuspoeng:
    183
    Ja hadde glemt at jeg hadde status matchet med de før covid. Har First status der frem til 2024 så da ga det enda mer mening å fly de :D
     
    Eddie47 and tobeornot999 like this.

Del denne siden