Innreise i Italia nå i vinter?

Tråd i 'Reisemål' startet av TRD_Lars, 16. febr 2021.

1. TRD_Lars

TRD_Lars Medlem

Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Jeg har behov for å få fornyet en arbeidsrelatert sertifisering, noe som involverer fysisk tilstedeværelse på et kurs i et par dager. Jeg har utsatt det i det lengste i håp om at noe skulle dukke opp som ikke ville utløse karantene, men det virker som om tiden er i ferd med å renne ut med tanke på akkurat det. For å gjøre en lang historie kort, det virker som Italia i midten av Mars er min beste mulighet for å få til dette. Jeg har også muligheter i Frankrike, Tyskland og Nederland, men alle disse landene har innreisekarantene såvidt jeg kan se.

Så for Italia, stemmer dette?
    - Ingen innreisekarantene
    - Krav om negativ test i løpet av siste 48 timer, holder det med den vanlige kommunale?
    - 7-10 dager karantene ved retur til Norge avhengig av testregime

Jeg er inneforstått med at det sikkert er portforbud og masse restriksjoner som gjør at det neppe er noe festlig å være der, men er det mulig for meg å få til å ta dette kurset i Italia slik reglene er nå, uten å måtte sitte X antall dager i karantene i Italia? Finnes det eventuelle smutthull i Frankrike, Tyskland eller Nederland jeg ikke har skjønt som kan gjøre det mulig der, i og med at det er i yrkessammenheng osv?

Beklager om dette virker banalt for noen. Jeg går litt i vranglås når jeg forsøker å lese juridiske greier om dette her. :)

Wiolenze and RoadKing like this.
  2. fly4fun

fly4fun Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Hei,
    nesten helt korrekt.

Du kan reise til Italia, men du må ha negativ test tatt senest 48 timer før ankomst til Italia, og ikke før avgang.
    Du må også fylle inn et skjema og melde deg som tilreisende til lokale helsemyndighetene, slik at det kan bli enklere å følge opp dersom det skulle plutselig dukke opp symptomer osv.

Til slutt pass på å ikke reise via Østerrike og UK, for det er fy fy pga. mutasjoner. ;)

Infosiden fra det italienske ambassade i Oslo kan også være kjekt å følge med her.

TRD_Lars liker dette
  3. TRD_Lars

TRD_Lars Medlem

Likes mottatt:
    85
    Bonuspoeng:
    28
    Oi, skaper ikke dette litt synkroniseringsproblematikk? I praksis må jeg ta en test dagen før avreise, da skal vel resultatene foreligge i løpet av formiddagen den dagen man har tenkt å reise, under normale forhold i alle fall?

Er det noen egen type papirarbeid for dette man må innhente? Det holder vel ikke å bare vise frem fra helsenorge.no antar jeg. Eller finnes det internasjonale systemer for å utveksle informasjonen?

4. fly4fun

fly4fun Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    339
    Bonuspoeng:
    63
    Hei,
    jeg i Italia nå, og vel, det er litt gambling med testing, uten tvil, men spørs er også hvor du får transitt på reisen din.
    Italia krever test, enten PCR eller antigen, tatt 48 timer før ankomst. Du må kunne vise frem en såkalt fit to fly attest, som de fleste aktørene i Norge produserer lett for deg.

Det som kan være krevende er hvordan du kombinere dette om du reiser via andre lander, noe du er for tiden nødt til å gjøre. Frankrike krever PCR innen 72 timer før avgang, Tyskland en test innen 48 timer, Danmark krever 24 timer osv. osv.

Alt i alt er det ganske komplisert men ikke umulig.
    Etter min erfaring PCR tester er raske i Oslo, jeg har aldri måtte vente mer enn 12-18 timer før jeg fikk resultatet, men selvfølgelig er det ingen garantig, de fleste aktørene garanterer resultat innen 24-48 timer, det er bare en meget dyr fast track en som garanterer 12 timer så vidt jeg husker

Del denne siden