Innreise USA med barn

Tråd i 'Reisemål' startet av Wanderlust, 16. aug 2024.

1. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    812
    Bonuspoeng:
    93
    Guttungen på 14 fant ut at han manglet noen LEGO-klosser til et prosjekt, og vi valgte å anta at en butikk i Chicago sikkert har. Det endte altså med impulsbooking av guttetur til ORD.

Pass og ESTA er OK, vi har samme etternavn, og hans mor og jeg er gift og bor sammen.

Trengs noe mer enn dette; noen slags godkjenning fra mor eller noe slikt?

Hva med MPC? Funker denne også for barn? Og i så fall; kan jeg legge begge i min app, eller må guttungen også installere på sin telefon?

haifinn and obay like this.
  2. Jensemann

Jensemann Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,258
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg er skilt og har reist to ganger inn i USA med ungene alene. Første gang hadde jeg med erklæring fra mor men ingen som ville se på den. Andre gangen droppet jeg å ha med. MPC funker fint for barn, du legger inn hele reisefølget i din app. Kan varmt anbefales, sparer en god del tid:)

The_Dude, obay and Wanderlust like this.
  3. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,688
    Bonuspoeng:
    183
    Her er det litt informasjon om anbefalt dokumentasjon når mindreårige reiser uten begge foreldre: https://www.usa.gov/travel-documents-children

Selv hadde vi med signert fullmakt fra mor, kopi av hennes pass og utskrift fra folkeregisteret på USA-tur i sommer, fikk dog ingen spørsmål om dette. Det nærmeste var i Canada på hjemreisen hvor immigrasjonsbetjenten spurte om mor visste hvor barnet var, men her holdt det å svare "ja".

Du kan legge til flere reisende i samme app.

Wanderlust liker dette
  4. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,015
    Bonuspoeng:
    93
    Har reist to ganger alene med mindreårige barn til usa, ikke hatt noe bekreftelse på noe som helst, og heller ikke blitt spurt om noe.

Når det er nevnt er jo ikke det det samme som at man ikke kan bli spurt, men jeg kommer nok ikke til å gjøre noe ekstra neste gang heller.

Wanderlust liker dette
  5. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    812
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk for gode svar !

Når jeg først er i siget kan jeg kanskje spørre om en ting til:

Tidligere har man måttet legge inn passinformasjon, bosted osv. på SAS sin nettside på forhånd. Nå finner jeg ikke noen slik knapp. Kan jeg anta det er midlertidig "kuk i computeren" hos SAS, eller er dette ikke lengre noe krav?

6. Wanderlust

Wanderlust Senior Medlem

Likes mottatt:
    812
    Bonuspoeng:
    93

Svarer meg selv på denne. Det fungerte aldeles utmerket å legge inn passinformasjon i app, og etter jeg hadde gjort det dukket informasjonen opp på nettsiden også. Så formodentlig bare noe nettsidesurr, og da vet vi at vi kan prøve appen om nettsiden ikke er helt i form.

7. kjeid

kjeid Once you go C...

Likes mottatt:
    125
    Bonuspoeng:
    33
    Hadde alle i reisefølget vært i US før?

Leser på listen over kvalifiserte MPC kandidater:
    «Returning Visa Waiver Program Applicants»

Eller fungerer det å ta med reisefølget i MPC køen som ikke har vært der på 12 år?

8. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    2,973
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg mener dette er et ordvalg som misforstås. I selve MPC appen står det ingenting om "returning", jeg tror de bare mener reisende som ankommer med gyldig ESTA. Jeg brukte selv MPC uten problem for 1 mnd siden og det var første gang jeg reiste inn i USA med ESTA. (Hadde også lest om mange andre som hadde gjort det samme med forskjellige versjoner av første gang, nytt pass, ny ESTA etc. uten problem.)

Tillegg: Du må fylle ut i MPC appen for alle som skal gå i MPC køen med deg.

kjeid liker dette
  9. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,688
    Bonuspoeng:
    183
    Det var nok begrenset til «returning VWP» da MPC først åpnet opp for reisende på ESTA, men de har gradvis utvidet målgruppen uten at informasjon på nettsider og slikt nødvendigvis har hengt med. Såvidt jeg har forstått er det appen som har fasit.

Nordlands and kjeid like this.
  10. Jensemann

Jensemann Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,258
    Bonuspoeng:
    93
    Kan bekrefte at Mobile Passport Control fungerer fint for de som ikke har vært USA før. Hadde med to stykker i sommer til USA som ikke hadde vært i USA tidligere og var ikke noe problem å bruke dette for de. Eneste forskjell var at de måtte avgi fingeravtrykk som vi slapp unna (registrert fra tidligere).

kjeid liker dette
  11. ccurrahee

ccurrahee Jobb jobb jobb

Likes mottatt:
    37,159
    Bonuspoeng:
    293
    Kan bekrefte at MPC fungerer fint på første innreise med nytt pass og dermed ny esta og for med reisende ny esta men ikke nytt pass.

reisefølget måtte gi finger avtrykk på FRA mens mine nok eksisterte i systemet.

MPC sparte nok tid på Dulles til at vi rakk lounge kontra 100 meter + kø. Det var 1 foran oss i MPC køen når vi kom til skranken.

jgroneng and RoadKing like this.

Del denne siden