Innskrenkning av adgang til gjest i OSL Fast Track? (oppdatert heading)

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Scandipendler, 13. juni 2015.

  1. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    På torsdag morgen forsøkte jeg for en sjelden gangs skyld å ta med en gjest med billett til en senere SAS-flight samme dag til CPH gjennom FT på OSL. Til min forbauselse ble hun nektet FT fordi hun ikke var på samme flight som meg (som statuskortinnehaver). Jeg sukket og gjorde meg klar til en ny runde med disse idiotene (unnskyld uttrykket, men jeg er virkelig ikke imponert av personalet der og har aldri vært det), og hentet på iPaden tålmodig frem SAS' vilkår om dagsaktuell flight med SAS, WF eller Star Alliance og viste det til vedkommend, og det gjorde omtrent like mye inntrykk på henne som å se maling tørke. Jeg ble surt forklart at gjester i FT kun gjaldt de som var på samme flight som kortinnehaver, og at slusene var programmerte til å registrere dette. Dermed endte det med en latterlig seanse hvor min gjest måtte ta turen til vanlig sikkerhet, hvor jeg - for eksemplets skyld - fulgte med henne.

    I det minste slapp vi inn i loungen, hvor de stusset over opptrinnet og ba oss kontakte SAS i sakens anledning. Fint, tenkte jeg, og skrev en mail til diamantmailen, hvor jeg påpekte at praksis nok en gang ikke hadde harmonerte nevneverdig med vilkårene. Den svarte som følger: "Vi kommer att skicka detta vidare till ansvarig för våra medlemsvillor så får de ta upp detta intern".

    Javel - så hadde altså vedkommende i FT på OSL rett, i og med at dette er en sak for SAS' medlemsvilkår? Er det nå kun adgang til å ha med gjest på samme flight og ikke lenger med dagsaktuell billett? Noen andre som har hatt slike opplevelser denne uken?
     
    Last edited: 13. juni 2015
  2. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    En halvveis off-topic observasjon.
    Jeg ble nektet å ta med gjest fordi jeg ikke hadde fysisk statuskort for hånden. Kort i app var verdiløst og at det står SK*G på billetten var heller ikke særlig troverdig.

    Til slutt kunne de godta at jeg viste co-branded kort.
    Vel og merke, vedkommende var ikke på samme flight som meg, jeg skulle til Kristiansand mens han skulle til Helsinki.
     
  3. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    De holder på med veldig mye rart i FT, dette inkludert. Men ettersom SAS svarer at de skal ta opp saken med medlemsvilkår, så tolker jeg svaret dithen at de faktisk er i ferd med å endre medlemsvilkårene fra dagsaktuell billett til samme flight - naturligvis med forbehold om at diamantmailen mente noe helt annet, selv om jeg ikke helt i så fall kan skjønne hva.
     
  4. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg synes egentlig det ville vært helt greit om kravet var at vedkommende gjest må være på samme flight. Poenget med denne fordelen (i mine øyne) er vel at man skal slippe å splitte par/kollegaer/venner som reiser sammen. Fast Track er overbelastet nok som den er...

    Men når det står dagsaktuell flight og dette ikke praktiseres blir det selvfølgelig helt håpløst...
     
    Tazoslo and Travellingalf like this.
  5. larsellara

    larsellara Medlem

    Innlegg:
    73
    Likes mottatt:
    168
    Bonuspoeng:
    33
    Dette skjedde med meg og overmakta på forrige tur fra OSL, da vi skulle videre til ulik destinasjon. Men da ble dama i FT overmakta for en stakket stund. Orka ikke krangle da jeg ikke aner hva regelverket sier...
    Heldigvis er jo folk i FT ofte tregere enn i vanlig security, så var da ingen krise. Men en nordlending liker å vise status de få stedene han har muligheten!
     
  6. peterfox

    peterfox EBD-QR Platinum- HH Gold - Carlson Rewards - Gold

    Innlegg:
    2,143
    Likes mottatt:
    2,214
    Bonuspoeng:
    113
    ENKELT, da må jo evt. kapasitet i FT økes, dersom SK/DY har så mange som har tilgang. Dette bør jo være en fordel, ikke en ulempe...
     
  7. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Vanskelig å være uenig i det...
     
  8. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Om jeg og en kollega skal hjem fra møte er det kjedelig om han må stå utenfor fasttrack (og snart loungen tenker jeg...) om vi skal hjem til vær vår by, eller til møter i forskjellige byer, routinger etc.

    Det blir ikke bra i fasttrack OSL før DY slutter og gi bort tilgang til alle med bedriftsbillett.
     
  9. Scandipendler

    Scandipendler Veteran

    Innlegg:
    1,815
    Likes mottatt:
    2,233
    Bonuspoeng:
    113
    Pluss at de som bemanner og bekvinner FT er nødt til å begynne å gjøre jobben sin. Fremfor alt så må Avinor, eller hvem som nå enn har ansvaret, også forstå at det nytter ikke å ha kun en sluse åpen i rushen dersom det skal kalles fast track.
     
    Jørgen liker dette
  10. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Det er vel bare ut Juni så er "kampanjen" for di med bedriftsbillet ferdig.
     
  11. vegardg

    vegardg Senior Medlem

    Innlegg:
    913
    Likes mottatt:
    4,668
    Bonuspoeng:
    93
    Niks, det er "utsatt" ut året.
     
  12. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg regner med at DY betaler for denne tjenesten på lik linje med SK, så det blir litt spesielt å hevde at det er DYs kunder som er problemet. Man kan like gjerne si at det er for mange gull- og diamantkunder, og/eller at Plus selges for billig (og dermed for mange som får tilgang på FT)... ;)
     
    mhsalv, vegardg and lobster like this.
  13. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har det siste halve året ikke brukt FT (med DY-billett) i Oslo fordi det rett og slett blir en omvei å gå helt bort dit, og så sklir jo køen raskere i de gamle slusene enn de nye automagiske sakene. Men DY-FTen er kjekk å ha i utlandet.
     
  14. Asbjorto

    Asbjorto Bitt av basillen

    Innlegg:
    71
    Likes mottatt:
    89
    Bonuspoeng:
    18
    'Trikset' mitt har vært å benytte tunnelen ut fra Oslo s til å gå fremst i flytoget, slik at man er først ut og opp rulletrappene. Jeg velger derimot ikke å brøyte meg oppover i venstre felt i trappene... Det er mer effektivt å komme først frem med toget og gå i vanlig kø enn å gå helt bort til FT der køen ofte går rundt seg selv. Og enig med over: de nye automatiske slusene funker flott!
     
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,335
    Likes mottatt:
    19,544
    Bonuspoeng:
    293
    Det kan du godt si. Tanken er vel at det er noe som tilbys DY sine kunder som de ellers ikke ville brukt. De har ikke betalt ekstra for det og reiser kanskje ikke nok til å få gullkort utenom.
    Jeg forstår meget godt DY sin tanke om å ta innersvingen på SAS og EBG med denne metodikken, men det fører jo til mye større belastning i FT.

    Om man sammenlikner med SK så får ikke alle bedriftskunder i Go tilgang til FT.
     
  16. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Poenget er vel at et flyselskap må få lov til å selv bestemme hva de skal tilby til sine kunder av denne typen tjenester, og om de skal pålegge restriksjoner. Jeg går ut fra at de som selskap betaler for tjenesten på norske lufthavner, i likhet med det SAS gjør. SAS kan jo selvsagt også velge å tilby FT til alle som bestiller gjennom bedriftsavtaler, men velger å ikke gjøre det. Det SAS derimot gjør (eller i alle fall har gjort) er å gjøre det nokså enkelt i perioder å få status som gir adgang i FT (en EBD kan i prinsippet avle 2 EBG).
     
  17. Misterix

    Misterix Veteran

    Innlegg:
    3,755
    Likes mottatt:
    3,576
    Bonuspoeng:
    113
    Ok, kjekt å vite selv om jeg benytter DY svært lite om dagen :)
     
  18. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    DY selger også FT til samtlige som vil kjøpe det for kr. 100. DY betaler nok helt sikkert pr. passering uansett om kunden har fått det eller betalt for det.

    Generelt sett så skjønner jeg ikke at folk gidder å gå i FT når det er lenger kø der enn i vanlig kontroll...
     
    Fnate liker dette
  19. Jørgen

    Jørgen Livsnyter

    Innlegg:
    2,805
    Likes mottatt:
    2,115
    Bonuspoeng:
    113
    FastTrack er ofte en vits på OSL, men en sjelden gang er det superkjekt..
     
    Fnate and BangkokBob like this.
  20. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Vi bruker jo bare FT for å vise at vi kan bruke den... :)

    Jeg har nå titt og stadig opplevd å spare inn betydelig tid i FT på OSL, selv om ikke det alltid er tilfellet.
     
    KristianSk liker dette

Del denne siden