Interessant prisforskjell, eks. Air New Zealand

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av kosvines, 26. aug 2019.

1. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg booket akkurat en flight i Business med Air New Zealand, fra Sydney og til Cook Islands. På ITA Matrix fant jeg en fin pris, men da jeg gikk inn på airnewzealand.com, var prisen helt annerledes.

Det skulle koste USD 896 via nettsiden, altså 8000 norske kroner. Det stemte ikke overens med Matrix, og jeg "tvang" meg inn på airnewzealand.com.au, altså ikke den internasjonale, men australske siden. Der kom prisen på AUD 775, altså 4700 kroner. Vi snakker nøyaktig samme flight her. Økonomi hadde også stor prisforskjell. Det jeg la merke til, var at via den australske siden, ble jeg booket inn i J, men på den internasjonale var det Z.

Er fullt klar over at endringer i pris kan variere etter marked, men dette var ganske ekstremt,og det er lett å føle seg lurt om man betaler den dyre. Var riktignok et salg fra Australia, men at forskjellen mellom .com og .com.au skal være så sinnsyk. Riktignok ikke overrasket at er tilfellet i Australia/New Zealand.

FlamtheAvGeek, Edvard, Rscott and 8 others like this.
  2. drsyk

drsyk Dr. Bonusnisse

Likes mottatt:
    21,415
    Bonuspoeng:
    293
    Det var kjekt å vite, er kanskje samme hos SQ og TG?

3. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Tviler litt på akkurat det. Jeg tror nok grunnen er at de forventer høyere betalingsvillighet hos internasjonale turister (som tross alt har brukt en del på å komme seg ned), enn hos lokale i Australia og New Zealand, som vil ta seg en liten ferie. Men må da være måte på...

4. Boleole

Boleole Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    158
    Bonuspoeng:
    43
    La merke til det samme, da fra PPT til AKL, hvis jeg bestilte på den fransk polynesiske siden var billettene 1000-1500kr billigere.

Leon and kosvines like this.
  5. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    12,291
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen takk for at du delar dette!
    Fant eingong kjempebillig billett med TK i C, men den fant ikkje reisebyrå eller eg til og få booka frå nokon land....
    Og fant heller ikkje ut om Matrix pekar mot land du bør bestille frå?

6. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    6,686
    Bonuspoeng:
    183
    I tillegg til at enkelte tilbudskampanjer kun er aktive på de lokale nettsidene til NZ (.co.nz og .au), er en annen forskjell at de på de lokale nettsidene tilbyr flere typer økonomiprodukter, som "light"-billetter uten måltid og innsjekket bagajse, samt billetter med blokkert nabosete. På de internasjonale sidene selges kun det "vanlige" økonomiproduktet.

7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    33,877
    Bonuspoeng:
    293
    Har opplevd tilsvarende, men med motsatt fortegn. I mitt tilfelle var det co.uk siten deres som kom dramatisk billigere ut.

kosvines liker dette
  8. TravelManBiz

TravelManBiz Veteran

Likes mottatt:
    5,117
    Bonuspoeng:
    183
    Hvis du sjekker priser på ITA matrix kan du legge inn en annen by under «sales city» eller POS som det kalles. Dette vil vel gi ulike priser?

9. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,214
    Bonuspoeng:
    183
    Tips: Folk har blitt så vant til å bruke Google Flights, Skyscanner etc. at få surfer innom flyselskapets nettside, foruten søkemotoren øverst og for check-in/manage booking.

De fleste flyselskap har ganske gode nettsider og om du scroller nedover finnes det både forslag til destinasjoner, aktive tilbud og nyheter.

Klikk deg videre der eller se etter "offers, fare deals, specials, promotions" i topp-menyen.

Finnes det priser på hjemmesiden som ikke vises på tredjepart søkemotorer? Ja, og siden priser er dynamiske vises også tilbud som ikke er inkludert i siste nyhetsbrev.

Pass på at du har registrert riktig land for avreise på hjemmesiden til flyselskapet, slik at relevante tilbud vises. Flypriser er (meget) markedstilpasset og differensierte.

Jungelord fra: https://insideflyer.no/forums/raskeste-veien-til-ebg-fra-ebb

DanH, drsyk, Kristian and 5 others like this.
  10. kosvines

kosvines Senior Medlem

Likes mottatt:
    529
    Bonuspoeng:
    93
    Lar den alltid stå på default, og da henter den fra avreisested.

Del denne siden