Irak

Tråd i 'Reisemål' startet av flying_all, 28. okt 2018.

  1. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Kall meg gal. Men vurderer en tur til Erbil. Ønsker seriøse erfaringer men andre kommentarer er også velkomne.

    Reisen skal foregå på våren 2019. 2 menn. Stedet er Erbil, 2 netter, fly med Qatar Airways eller Turkish Airways. Har googlet mye rundt og det virker som det skal være trygt der?

    Men hvor trygt er det for oss norske, blå øyne, mørkt hår og bleke? :)

    Kjør debatt.

    Edit: om noen andre ønsker spenning kan de henge seg med oss.
     
    furlong liker dette
  2. emilsonsteby

    emilsonsteby Medlem

    Innlegg:
    103
    Likes mottatt:
    1,039
    Bonuspoeng:
    93
    Har ingen kjennskap til Irak, men hvis du skal til USA etter turen vil du ikke kunne bruke ESTA for innreise. Vet ikke hvor lenge du evt må vente for å kunne bruke ESTA igjen!
     
    flying_all liker dette
  3. NilsernNilsen

    NilsernNilsen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    2,371
    Bonuspoeng:
    93
    UD fraråder vel alle reiser til Irak, og i så måte «Utenriksdepartementet fraråder alle ikke-nødvendige reiser til og opphold i provinsene Duhok, Erbil og Suleimania. Alle reiser til eller opphold i øvrige deler av Irak frarådes». En del som reiser til Irak er vel kort i kontakt med PST før avreise også? Selv hadde jeg lett blitt hjemme! Som @emilsonsteby nevner vil man vel også kunne få visse visa-utfordringer i etterkant av reisen?
     
    flying_all liker dette
  4. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Ingen problem med Usa. Du søker bare visum som da har en gyldighet på 10 år.?
     
    henrikvd and flying_all like this.
  5. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Har en bror som var i Erbil i Februar i år. Han reiste med en kurdisk venn av seg og såvidt jeg vet gikk det smertefritt. De reiste inn på landegrensen via Tyrkia om jeg ikke husker feil.

    Om jeg ikke tar helt feil, så trenger du ikke visum på forhånd for å reise til Erbil (noe du trenger for resten av Irak).
     
    flying_all liker dette
  6. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Takker for info. Hvor bodde de, hotell? Hørt skrekkhistorier hvor resepsjonist har ringt til venner om at europeere har sjekket inn også har de kommet kidnappet...

    Visum: Nordmenn må ha visum for opphold i Irak. Visum søkes på forhånd fra Iraks ambassade i Oslo.

    Er Erbil et unntak? Vet man tidligere kunne få visum ved ankomst Erbil flyplass :)
     
  7. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Hva mener de egentlig med dette? At de fraråder både de delene samt resten av Irak? Var litt rart formulert og kunne heller skrevet: «gjelder hele Irak»
     
  8. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,775
    Likes mottatt:
    10,107
    Bonuspoeng:
    183
    Tror de bodde hos familien til kameraten hans.

    Gjelder vel for hele Kurdistan-delen av Irak.

    https://visumconsulting.no/visa/turistvisum-6/

    Var en venn av meg som nevnte det for en stund siden, da han ikke hadde fått visum for Irak, men reiste inn via Kurdistan og det gikk da fint. Han nevnte vel også at han hadde reist videre til Bagdad uten visum fordi grensekontrollen mellom Kurdistan og Irak ikke er så strenge på det.
     
  9. oyvindm

    oyvindm Aktivt Medlem

    Innlegg:
    315
    Likes mottatt:
    231
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg leser det som at de fraråder resten av Irak også for nødvendige reiser, mens de kun fraråder de nevnte områdene for ikke-nødvendige reiser, altså ferie.
     
    flying_all and NilsernNilsen like this.
  10. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,183
    Likes mottatt:
    869,718
    Bonuspoeng:
    293
    Hvorfor vil man til Erbil?
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Enig @Eddie47 , det lurer jeg også på.
     
  12. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Sikkert fordi han ikke har vært der før. Det er ihvertfall mitt svar til folk som forundret spør hvorfor man vil dit eller dit:)
     
    RoadKing, flying_all and haakonks like this.
  13. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,306
    Likes mottatt:
    2,443
    Bonuspoeng:
    113
    Det som kan by på et problem også er vel at de fleste (alle?) reiseforsikringer ikke er gyldige om UD fraråder reiser...
     
    flying_all liker dette
  14. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    @furlong @Eddie47 @RoadKing

    Er vel ikke noe galt i det? ser ut som det er trygt der :D Har alltid likt Midtøsten/landene rundt og kulturen. Jordan, Egypt, Kuwait, Qatar osv.

    Stusser bare på en ting. Hvorfor sier UD nei når det er på listen topp 5 verdens tryggeste byer? :confused: @NorFlight

    http://www.kurdistan24.net/en/culture/a5a53de1-fc72-4be1-8d3b-e50e3ea11aea

    https://www.thedailymeal.com/travel/50-safest-cities-world-gallery/slide-35
     
    RoadKing liker dette
  15. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,306
    Likes mottatt:
    2,443
    Bonuspoeng:
    113
    Hvilket grunnlag UD fraråder på, skal jeg ikke begi meg ut på å gjette, men kan muligens ha med hvilket ansvar de ev. har for såkalt konsulær bistand.
     
    flying_all liker dette
  16. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Nei ingenting galt, bare at det å reise til et land i krig kanskje ikke er det smarteste?
     
    flying_all and Eddie47 like this.
  17. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,183
    Likes mottatt:
    869,718
    Bonuspoeng:
    293
    Spørsmålet var mer undrende enn fordømmende.

    Jeg har mer enn en gang reist til "tvilsomme" byer og land fordi jeg hadde et ærend eller spesielle grunner.
    Har også kontaktet UD for råd og veiledning.
    Jeg ville heller ikke reist steder hvor reiseforsikring ikke gjelder. (jeg aner ikke om den gjelder i Erbil).

    Derfor spørsmålet:
    Hvorfor reiser man til Erbil?
     
  18. Avixlo

    Avixlo Veteran

    Innlegg:
    1,757
    Likes mottatt:
    8,426
    Bonuspoeng:
    183
    Dette står på regjeringen sine sider om Irak og reiseforsikring
    "Reiseforsikring: Utenriksdepartementet oppfordrer norske borgere som planlegger å reise til Irak – til tross for det offisielle reiserådet – om å tegne en utvidet reiseforsikring. Før reisen er det viktig å forsikre seg om at reiseforsikringen er gyldig, at den er gyldig for hele oppholdet, samt hva reiseforsikringen eventuelt omfatter."
     
    flying_all liker dette
  19. Crom83

    Crom83 Medlem

    Innlegg:
    119
    Likes mottatt:
    77
    Bonuspoeng:
    28
    På generelt grunnlag er dei kurdiske områda mykje tryggare enn øvrig irakisk territorium (og Erbil er tryggare enn øvrig kurdisk territorium), men som kvite, vestlege turistar vil de skilje dykk ut, og vere eit større mål for kriminalitet. Dersom du tek dine førehandsregler, og har litt erfaring med å reise i liknande områder, vil det sannsynlegvis gå fint. For betre reiseråd enn UD sine, så kan du lese frå feks amerikanske og britiske kjelder, som har større grad av nærvær i området.

    Når det gjeld UD sitt reiseråd, så er nok det også gjort mtp. situasjonen som landet har vore i. Det er ein time frå Erbil til Mosul, kor IS haldt til. Det har også skjedd IS-relaterte angrep i Erbil, seinast i juli. Sjølv om Erbil er langt meir velståande enn Irak for øvrig, så er det mykje fattigdom, med dertil risiko for kidnapping. Norske myndigheiter har heller ikkje ambassade i landet, og har difor avgrensa moglegheit for å gi konsulær bistand (næraste er Amman). Flyplassen blei også stengt tidlegare i år (gjenopna i mars).

    Oppsummert: det går sikkert fint, men reflekter over risikoen.
     
    Eddie47, flying_all, Chrisbgg and 2 others like this.
  20. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Det er det tryggeste området i Irak, og som over middels interessert i reisning og fasinert av Midtøsten så må Irak oppleves. Man vet aldri om det er nå det er på sitt tryggeste eller om det noen gang blir trygt under min tid på jorden til å besøke landet. Derfor vurder jeg en tur nå :)
     
    Eddie47, Xflipper and Avixlo like this.

Del denne siden