Jakten på å bruke poeng

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av RoadKing, 21. april 2020.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Med bakgrunn i dagens situasjon, et stort antall poeng og reiselyst, savn av California samt en god dose optimisme...

    Det går mange teorier for tiden om hva som vil skje fremover. En av de tingene vi frykter er at vi får en devaluering av eurobonus poeng eller i værste fall at de faller helt bort.

    Jeg sitter med nær 600k poeng og et par CT'er som i såfall går en farlig fremtid i møte. CT'ene hadde jeg egentlig allerede gitt opp før dette skjedde, det er blitt så vanskelig å få utnyttet disse til F at jeg har bestemt meg for å dumpe AmEx elite så snart refusjonene fra SAS er inne.

    Reisemålet er altså California, nå skal jeg fortelle litt om hvordan jeg har vurdert for å bestemme meg for hvordan jeg reiser dit.
     
    Calling and drsyk like this.
  2. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Alternativ 1, bonustur + CT

    Hadde det vært mulig skulle man landet en CT, dvs 100000 poeng pluss et par tusenlapper i "avgifter for å komme seg over med bolaget.

    Dette er dessverre ikke mulig når man ønsker å planlegge, ikke å reise til et eller annet vilkårlig tidspunkt med ubestemt antall dager mellom avreise og ankomst.

    Her tjener man heller ikke opp poeng.
     
  3. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Alternativ 2, Poeng pluss penger (via gamle SAS site)
    Dette alternativet som tidligere har vært en kilde til gode dealer, viste seg å ikke være spesielt gunstig lengre.

    Det merkeligste (se egen sak) var at slideren for å endre poeng/penger var sperret på 31.800 poeng. Dette tallet, som forøvrig ikke bare noen logikk i forhold til resten av tallene var vel lavt syns jeg.

    Dog, med det som maks, så ender jeg altså med en total poengbelastning for 2 voksne i biz på 368.312 poeng. Når det så tilkommer 39.931,- NOK på toppen, så skal man ikke være rakettforsker for å innse at dette ikke er noen god deal.

    Man opptjener poeng som for en vanlig reise.
     
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Felles for både alternativ 1 og 2 er at det ikke lar seg gjøre å bestille utreise til LAX og hjemreise fra SFO.
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Alternativ 3, best availability poeng
    Her har vi en klar fordel som følge av at jeg er Eurobonus Diamant, vi får dermed 30% rabatt på poengprisen, og vi skal se at det monner.

    Her benyttet jeg trikset som ble informert om her på forumet, hvor man velger open jaw og penger, når man har valgt avganger går man til Endre og setter tilbake til t/r samme destinasjon, velger poeng og kommer tilbake til den reisen man allerede hadde valgt, dvs open jaw.

    Jeg får da opp utreise OSL - CPH - LAX til 115.740 poeng i booking klasse J og hjemreise SFO - CPH - OSL til 129.115 poeng i booking klasse J for retur, for en person. Jeg kunne valgt å gå opp til klasse Z for å få fri ombooking/kansellering for ytterligere 50k poeng pr pers pre vei, men det ser jeg ingen vits i, spesielt ikke pga gratis endring som gjelder for bestilling av reiser nå og dessuten fordi forskjellen i opptjening av poeng var noen skarve 300 poeng.

    Hadde jeg ikke hatt EBD ville dette blitt vesentlig dyrere, da ville OSL - CPH - LAX kommet på 131.539 og SFO - CPH - OSL på 151.757, dvs en total på 283.296 pr pers eller 566.592 for paret. Ganske stor forskjell fra EBD rabatten hvor totalen er 396.616 poeng for paret.

    Man opptjener poeng som for en vanlig reise.

    Så da blir turen for 2 i biz til California:
    Med EBD status
    Poeng til utbetaling: 396.616
    "Skatter og avgifter": 1.358,-
    Tjener poeng (pr pers): 24.374

    Uten EBD status
    Poeng til utbetaling: 566.592
    "Skatter og avgifter": 1.358,-
    Tjener poeng (pr pers): 18.000,-
     
  6. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Konklusjon:
    Ren bonus billett
    Ren Bonusbillett med CT i biz når det passer meg å reise er ren utopi. Har vært det lenge og gjelder spesielt nå. Så det alternativet bortfaller.

    Poeng pluss penger
    Poeng pluss penger framstår som en vits, det er mye dyrere enn poeng og best availability. Mistenker at dette ikke vedlikeholdes i særlig grad lengre.

    Poeng og best availability
    Framstår som det beste alternativet for en som ønsker fleksibilitet, og spesielt om man har status og mye poeng.
    Forskjellen mellom Z og J er så marginal i mine øyne, især nå som man har den situasjonen man har, hvor SAS tilbyr gratis endring, at jeg ikke ser noen vits i det.

    Så, Roadking m frue er nå endelig booket for California igjen. Det hører med til historien at utreisen (iallefall p.t.) er satt opp med A350, der har vi tatt midtsetene helt forrest i kabinen. Hjemreisen er (iallefall p.t.) med gode gamle A340, men der er det Polar loungen som er viktigst, vi skal nok sove godt på gamle 340 og.
     
    paron, drsyk and Gullars like this.
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Så får tiden vise, om dette var et klokt valg, bortkastede poeng eller what not. Med reisen her så er det også et solid jafs mot fornyelse av EBD, så kan man jo diskutere hvorvidt det gir mening.
     
    paron, drsyk, Gullars and 1 other person like this.
  8. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,657
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Problemer med reisen til CA er å være to stk.
    Jeg som har planlagt en ego-trip har det litt enklere. Men jeg fikk da til å booke to pers i månedsskiftet feb/mars til SFO for poeng (120.000 FP4) :)
     
    RoadKing liker dette
  9. CrotchRocket

    CrotchRocket Fernweh...

    Innlegg:
    1,443
    Likes mottatt:
    8,831
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen grunn til å vente. Du får refusjoner inn på oppsagte kort. Når beløpet er på plass, ringer du inn for å få plussbeløpet overført til valgfri konto. Tar 3-5 dager. Gjort det selv.
     
    Maggie liker dette
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Joda, jeg sier ikke det er umulig. Men det er a) ikke gitt at jeg vet 330 dager før når vi vil reise og så sitter og monitorerer avganger til SAS de dagene for deretter å vente x antall dager for å ta returen og b) Jeg reiser mye, men det er sjelden jeg vet et år i forveien.
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Hva hvis det drøyer og man vil presse AmEx til å ta det?
    Jeg tenker f.eks at jeg skal klage til SAS nå neste uke når det er gått 6 uker, så svarer de at det kommer, det kommer... Det er jo en grense for hvor lenge man gidder, og da tenkte jeg å kreve det fra AmEx så kan de ta dialogen med SAS. Men hvis jeg har sagt opp kortet, hvor villig er de da til å gi med det jeg har krav på? Og gud forby, hvis SAS går konk og jeg har sagt opp kortet?
     
  12. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Det er mulig å bestille "beste pris" open jaw-reiser med CT eller FP på nett via litt omveier i søkeverktøyet. Let først opp reisen du vil ha for penger. Klikk så på "endre søk", velg tur/retur og bytt til poengvisning.
     
  13. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Nå kødder du med meg??? Eller misforstår jeg? Beste tilgjengelighet med CT skal vel ikke være mulig?

    Det må isåfall være en bøgg vel?
     
  14. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,959
    Likes mottatt:
    5,764
    Bonuspoeng:
    183
    Beste pris, aka. vanlig poengreise :) Poenget(!) mitt var at alternativ 1 (poeng+CT) lar seg kombinere med hjemreise fra annen by ved å bruke samme triks som du nevner for alternativ 3. Med forbehold om at man finner noen ledige bonusseter, så klart...
     
    RoadKing liker dette
  15. TomF66

    TomF66 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,269
    Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg byttet fra elite til classic (tror jeg?)- Det er gratis kort. Da har jeg uansett en amex konto de refunderer til.

    her er byttelinken: https://www.americanexpress.com/nb-no/bytt-kort/?intlink=no-no-hp-ico3-all-upgrade-26032020
     
    RoadKing liker dette
  16. Kaffen

    Kaffen Globetrotter

    Innlegg:
    2,049
    Likes mottatt:
    5,345
    Bonuspoeng:
    183
    Hysj, ikke si det høyt :confused:
     
    RoadKing liker dette
  17. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,674
    Likes mottatt:
    4,996
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kjøpte årets ferietur til Singapore på mitt Amex Premium kort i August 2019. Dette kortet sa jeg opp i desember når jeg bestilte Elite. Singapore turen blir jo selvsagt ikke noe av. Kan BA returnere pengene til mitt Premium kort fordi om det er oppsagt? Hva skjer da med Companion Ticket summen jeg har spart opp i 2020 på Elite kortet? Reduseres denne? Da ber jeg heller BA overføre til min konto.
     
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
  19. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Puh... Nå falt det en sten fra mine skuldre :oops:
     
    trygveat liker dette
  20. ktyvandt

    ktyvandt Medlem

    Innlegg:
    106
    Likes mottatt:
    243
    Bonuspoeng:
    43
    Er mulig å bruke bonuspoeng på innlandsreiser i disse dager.
     

Del denne siden