Jakten på BA gullkortet med AY C, AA C, BA C og F og Concorde Room

Tråd i 'Reisebrev' startet av TravelManBiz, 14. april 2019.

1. drsyk

drsyk Licence to heal

Likes mottatt:
    2,378
    Bonuspoeng:
    113
    Dette var kraft saker, håper kaviaren smakte sammen med Krug og LPGS :)

Var vel britisk royal gjestfrihet på BA.

Ser aldeles nydelig ut hva som serveres.

God tur videre i OneWorld verden ;)

TravelManBiz liker dette
  2. TravelManBiz

TravelManBiz Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,052
    Bonuspoeng:
    93
    Da har jeg vært hjemme en stund etter MIA turen min. Jeg skulle som kjent fly fra MIA til JFK med AA på en eldre 757. Når vi satt på flyet så fikk vi beskjed om at det var noe tekniske problemer men de regnet med å ta av snart. Jeg satt foran vingen og hørte noen holdt på å jobbe bak på vingen og det hørtes ut som en elektrisk drill som noen skrudde inn i skroget:) Ventetiden ble til slutt 2 timer og vi fikk da til slutt beskjed om at flyet gikk TECH og ble kansellert. De fikk visst ikke tatt inn flapsen på høyrevingen og det hadde jo vært litt kjipt i luften. Vi fikk beskjed om at de hadde satt opp et annet fly på andre siden av flyplassen. Da var det bare å løpe ut og gå kjapt til gaten på det nye flyet. Hadde bare godt av litt trim etter all den Champagnen:D

Jeg visste allerede da at jeg ville miste neste fly fra JFK til LHR så derfor ville jeg være først på den nye gaten for å se hva de kunne gjøre. Hun fra AA sa at jeg egentlig måtte gå ut av flyplassen og snakke med BA om å endre billetten siden jeg hadde en 125 billett. Men med OneWorld Emerald status så fikk jeg henne til å hjelpe meg. Da var allerede halve flyet i kø bak meg (kun denne ene agenten) Jeg visste at det gikk et direkte fly 1.5t seinere med BA fra MIA til LHR og der var det 1 sete igjen som var ledig. Jeg fikk da booket om til denne avgangen og nå ble jeg satt i J klasse som er 70% mere Avios:p Men siden det var kun et sete var jeg bekymret for å bli satt nede i et midtsete:eek: Men sjekket Expertflyer og sete 64B var ledig og det fikk jeg også. Ikke det beste setet i 2 etasje men alle seter i 2 etasje på 747 er bedre enn et sete i 1 etasje. BA leverte som alltid men 2 hyggelige flyvertinner og god mat og service til tross for stappet fly.
    634DBC95-6D1D-4F5A-8D93-20D04BEB7C26.jpeg A0806060-D486-4251-9D3E-1F0C05542EAC.jpeg 45B415F4-5742-466D-970F-8D4EF4F601DE.jpeg F8FE35BB-AD22-43CE-AD83-C4B07451143D.jpeg 87162936-AE05-435E-A496-F2F42CDC022E.jpeg

Så kom jeg til LHR T3 på morgenen og neste fly var da med AY A350 til HEL kl 1020. Jeg gikk rett til BA disken i BA C loungen for å prøve å bytte siste flighten min fra HEL-GOT til HEL-OSL. Siden jeg hadde en IRROPS så kunne jeg bytte ankomst flyplassen hvis den lå innenfor 300 miles. Avstanden mellom GOT og OSL er visstnok 190 miles:) BA godkjente endringen men flighten til OSL var nesten utsolgt i C så de kunne ikke bekrefte endringen. Men BA la inn en melding på min PNR om at dette var godkjent. Jeg var jo på en 125 billett og ikke 117 så BA måtte godkjenne. Men først rakk jeg en dusj og en ansikstsmassasje i Elemis SPA på T3 mens jeg satt i massasjestolen. Har man BA gull og flyr langdistanse i hvilken som helst klasse får man tilgang til ulike SPA opplevelser gratis:D
    1D05D1B4-EC69-436F-A259-752C9A3A9914.jpeg

Deretter gikk jeg til naboloungen på T3 som var Cathay Pacific F lounge. Dette er min favoritt lounge på T3 og med BA gull kommer jeg selvsagt inn i F delen. Spiste en god kinesisk frokost med Dim Sum (og Champagne selvsagt):)
    8183F1D9-6594-48D2-9499-5ECD2C0164A6.jpeg

Spurte så på gaten i LHR før avgang til HEL med AY om de kunne bytte den siste flighten min men det fikk de ikke til. De ba meg sjekke opp dette med agentene på HEL. Jeg hadde en ny flott tur med AY A350. Fikk også her en greeting og de tiltalte meg med etternavn som er en hyggelig gest etter min mening.
    FCDDB206-E2D4-44BB-A4D3-91C0F79CC7BF.jpeg
    4513727D-620E-473A-AF41-29CD2F1382BB.jpeg

Når jeg kom til HEL hadde jeg bare 50 min før neste avgang til GOT. Jeg måtte igjen småløpe til gaten da det var et stykke å gå. Forklarte der situasjonen til en meget hyggelig AY agent og hun leste det som stod på min PNR. Etter et par telefoner til bl.a BA representanten på HEL fikk de booket meg om til direkte flighten til OSL istedenfor GOT:D Dette var da kun få minutter før de stengte gaten til GOT. Så da hadde jeg flaks. Da slapp jeg vente 3t i GOT på en egen separat billet med SAS fra GOT til OSL via ARN. Var ikke klar for 3-3 seter i SAS mot 1-2-1 på AY med A350:) Dessuten landet jeg nå på OSL 2015 istedenfor 2205.

Så da er dette reisebrevet avsluttet. Takk til dere som gav meg likes og kommentarer. Neste TP (mileage) run er allerede bestilt hos Iberia i slutten av Mai. Da flyr jeg OSL-LHR-MAD-OPO med retur dagen etter. 3 flygninger er med BA og 3 med IB. Får også testet IB A350 i C mellom MAD og LHR:) Alle andre flygningene er i C selvsagt og rad 1. Jeg betalte 5000 NOK som gir meg 240TP og 10200 Avios. Synes det er en ok deal for 6 C flygninger.

Baldrick, KRS, paron and 16 others like this.
  3. RoadKing

RoadKing Fastboende

Likes mottatt:
    9,778
    Bonuspoeng:
    113
    Strålende :)

TravelManBiz liker dette
  4. TravelManBiz

Likes mottatt:
    2,052
    Bonuspoeng:
    93
    Takk:) Synes jeg har fått veldig mye verdi ut av de 10k NOK jeg betalte for turen. Drakk vel minst 2-3 flasker LPGS til en verdi av 1250,- per stykk:D Var heldig med IRROPS og rebooking til J klasse MIA-JFK også. Bare denne ene turen gav meg 11.000 Avios som er nesten nok til en t/r til LHR fra OSL med BA. Kjempebra at BA gir 100% bonus til gullmedlemmer på Avios.

Earl, RoadKing and phileas like this.
  5. tfo

tfo Medlem

Likes mottatt:
    373
    Bonuspoeng:
    63
    Man får nesten litt lyst til å prøve seg på noe tilsvarende

TravelManBiz liker dette
  6. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    11,168
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for at du tok oss med på tur :)

TravelManBiz liker dette
  7. GinTonic

GinTonic Senior Medlem

Likes mottatt:
    696
    Bonuspoeng:
    93
    Herlig tur, takk for titten :) Et spørsmål; Finnair bruker jo samme seter i biz som Cathay (som er min absolutte favoritt), men jeg har lest at Finnair sin versjon er litt mindre romslig. Har du også prøvd CX og kan sammenligne?

8. lMartin

lMartin Jeg var ung og trengte poengene! Redaktør

Likes mottatt:
    3,189
    Bonuspoeng:
    113
    Dette var inspirerende! Som nyfrelst Oneworld-er og 730 TP unna Gold er det greit å se at man har litt å velge i :cool:

9. TravelManBiz

Likes mottatt:
    2,052
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, har flydd med CX mange ganger, både på A350 og på 777. Jeg synes at CX er mye bedre enn AY dessverre. Setene og plassen på AY oppleves mye trangere enn på CX og jeg kan ikke si at den opplevde kvaliteten er noe god også. Flyene begynner allerede å virke slitne innvendig. Men for en 3t tur i Europa mellom HEL og LHR er jo AY A350 noe av det beste man kan få ved siden av IB A350 eller BA 777 mellom LHR og MAD.

Men jeg ville nok aldri ha valgt å fly langdistanse med AY A350. Da hadde jeg valgt Qatar, Cathay eller BA (hvis jeg får et bra sete i 2 etasje) Og nå kommer jo BA med nye seter i C som ligner litt på QR der man kan lukke døren til setet. Så da er valget enkelt:)

10. TravelManBiz

Likes mottatt:
    2,052
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, da er jo du halvveis til gull:) Da er det bare å finne en TP run til USA. Er du heldig så finner du en reise med 10 flyturer i C til østkysten som gir deg opptil 680TP for rundt 10k NOK:D

Og så blir det jo en helt annen tur neste gang. OneWorld har jo mange F lounger i nettverket sitt og noen av de er veldig veldig bra. Disse får du da tilgang til med BA gull, også når du flyr økonomi. Gullet gjorde jo at turen min ble ekstra bra med greeting ombord, sone 1 boarding (BA har 5 ulike boarding soner og alle har sin egen rad på LHR) I USA kunne jeg bruke AA Flagship checkin og de tok meg rett foran i security køen:) I tillegg hadde jeg tilgang til alle F loungene på LHR T3. Samt at jeg ble rebooket raskt når flyet mitt fra MIA ble innstilt. Alle disse ekstra fordelene får du jo ikke hvis du ikke har Gull og flyr business.

Men hyggelig å se at det er flere her som ser fordelene med OneWorld og da spesielt Emerald nivået. Jeg brukte en del tid å sammenligne de ulike flyselskapene og deres fordels programmer før jeg valgte selskap å få status på. Og for min del var valget veldig enkelt, det ble BA:) De første årene var jeg bare sølv men har nå klart å komme meg opp på gull og det er ingen vei tilbake. BA sølv ligner som kjent litt på SAS gull, men BA gull er så mye bedre og gir så mange flere fordeler at jeg bare måtte gå for det nivået:p

Jeg reiser kun privat så dette er en hobby. Har en snill kone som lar meg reise på disse turene da.

jgroneng, paron, drsyk and 1 other person like this.
  11. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    1,570
    Bonuspoeng:
    93
    OttoL and drsyk like this.
  12. TravelManBiz

Likes mottatt:
    2,052
    Bonuspoeng:
    93
    I wish:):p

13. RoadKing

RoadKing Fastboende

Likes mottatt:
    9,778
    Bonuspoeng:
    113
    Må si det høres ut som livet som EC Gold er blitt mye bedre de senere årene :)

TravelManBiz liker dette
  14. GinTonic

GinTonic Senior Medlem

Likes mottatt:
    696
    Bonuspoeng:
    93
    Det overrasker meg litt at du synes det er så stor forskjell, men jeg har fortsatt til gode å prøve Finnair i C. Vi flytter straks fra Køben til TRD og da blir Finnair og OW straks mer interessant, både østover for ferie og vestover for familie i USA. Kombinasjonen av F og C med CX, BA, AA, QR, QF, JAL og MH slår jo også EuroBonus langt ned i støvlene når det kommer til bruk av poeng :)

TravelManBiz liker dette
  15. TravelManBiz

Likes mottatt:
    2,052
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis du flyr fra TRD til HEL med AY så er vel denne operated by Widerøe. Ser ut at de skal fly denne som en sommerrute med Q400. Da er du i hvert fall heldig å slippe å fly med E190-E2 til Widerøe.
    Men hvis du må fly via HEL, hvorfor flyr du ikke videre med Qatar? De flyr vel en 787 mellom HEL og DOH og forskjellen mellom QR og AY i C er jo enorm. Så ganske lett valg der:) Eller fly via OSL og LHR med BA.

Når det gjelder trange seter på AY så kan dette lett sammenlignes med QR på samme flytype i C.

AY:
    https://seatguru.com/airlines/Finnair/Finnair_Airbus_A350-900.php

QR:
    https://seatguru.com/airlines/Qatar_Airways/Qatar_Airways_Airbus_A350.php

Ser i hvert fall ut for meg at QR har 6 rader med C foran i kabinen mens AY har 8 rader på ca det samme arealet?

jgroneng liker dette
  16. lMartin

lMartin Jeg var ung og trengte poengene! Redaktør

Likes mottatt:
    3,189
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tror du kan være god reklame for forumet også. Jeg likte reisebrevet ditt så godt, at dette blir utvalgt forumtråd på denne ukens nyhetsbrev til våre medlemmer. Takk for bidraget ;)

drsyk, Sunnfjordingen and jgroneng like this.
  17. TravelManBiz

Likes mottatt:
    2,052
    Bonuspoeng:
    93
    Morsomt:) Skal love at det vil komme flere reisebrev på OneWorld fremover. Ser på neste tur allerede som jeg skal prøve å legge til Honolulu. Da får jeg en tur som gir 8-900TP samt noen dager på Hawaii:D

Insomnia4u, jgroneng, Darkcho and 2 others like this.

Del denne siden