Japan og tog

Tråd i 'Reisemål' startet av RoadKing, 14. des 2015.

  1. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Hei, lurte på om det er noen som har erfaring med togreiser i Japan?

    Har oppfattet at Japan RailPass skal være tingen. Så vi har sett på det i forhold til at vi etter å ha landet på Haneda har tenkt oss en slik rundtur:

    Tokyo - Hiroshima - Kyoto - Hiroshima - Tokyo.

    Ulempen er, at slik vi oppfatter det, så vil man med Japan Railpass ikke kunne reise med alle tog, og det ser ut til at direkte/raskeste er unntaket der. Når vi lander så skal vi til Hiroshima direkte, og da er det ikke så kult at direktetoget vi ikke kan dra med tar omtrent halvparten av tiden som "somletog" og togbytte tar.

    Kanskje er løsningen å ta railpass, men fly nedover når man kommer og heller bruke railpasset resten? Eller er det like greit å kjøpe enkeltbilletter hele veien? Kan språk bli et problem her?

    Tips og synspunkter mottas med takk.
     
    Kristian liker dette
  2. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Ein kamerat og eg reiste i to veker med tog frå Sapporo i nord via mange stader, inkl. Tokyo, Kyoto og Hiroshima til Nagasaki i april-2015 med togpass frå Japan Rails.

    Vi var mildt sagt 'spoiled for choices'. Om eg ikkje hugsar feil, hadde vi på strekninga Tokyo–Kyoto valet mellom fire til seks Shinkansen-tog i timen – alle moglege å velgje med Japan Rails togpass.

    Du har sikkert gjort søk på nettsida HyperDia (http://www.hyperdia.com/en/). Her kan du under 'avanserte innstillingar' leggje inn eit søk som gjer at du berre får treff på tog som er moglege å ta ved bruk av togpasset til Japan Rails.

    Sidan eg sjølv ikkje har reist strekninga Tokyo–Hiroshima i eitt, så gjorde eg eit søk på ein tilfeldig dag på nyåret og fann direktetog tilgjengeleg med togpass, reisetid 4 timar. Hurtigare trur eg nesten ikkje at det er mogleg å koma seg til Hiroshima frå Tokyo :)

    I løpet av dei to vekene vi reiste med tog (nesten dagleg) opplevde vi aldri at det var eit problem å finna togavgangar som var dekte av Japan Rails, personalet i skranken (for å få tak i plassbillett som stort sett er nødvendig, i alle fall på enkelte strekningar) er utruleg hjelpsame og alle toga er punktlege.

    Enkeltbillettar er, etter kva vi forstod, veldig høgt prisa (samanlikna med kva prisen er for togpasset), så eg ville ha gått for togpass.

    De kjem langt med fingerspråk, bukking (det kjem du fort inn), smiling og basisengelsk (dei fleste kan litt engelsk) i lag med eit par høflighetsfrasar på japansk, det var i alle fall vårt inntrykk :)

    Eg er glad i fly, men i Japan vart eg togfrelst :)
     
    Are and RoadKing like this.
  3. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Tog i Japan er noe for seg selv, så anbefaler å ta noen turer med det. Stekken Tokyo - Hiroshima kan du tilbakelegge på rundt fem timer med Hikari-linjen med Railpass, en time tregere enn Nozomi-linjen. Men igjen, du kommer til å bli freslt av de togene.

    Ellers er tipsene om kommunikasjon fra Kristian gyldige, du kommer langt med de. Ikke ta det som gitt at engelsk kan brukes overalt, det gjelder også politi og servicepersonell. Engelsk eller ei, folk er utrolig hjelpsomme og prøver etter beste evne.

    Halvveis relatert, men en irriterende erfaring. Ikke ta det som gitt at Visa og MasterCard funger på steder du drar, cash is king in Japan. Å gå med shitloads med spenn i lomma er normalt, så steder du er så trygg som i Japan. I Tokyo er Suica-kort tingen for å komme seg rundt med t-bane, pluss at det kan brukes på haugevis av automater og kiosker for småkjøp.

    God tur til Japan, det er en opplevelse.
     
    Kristian liker dette
  4. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Flott feedback! Mange takk. Det stod på info siden at det ikke gjaldt alle tog, f.eks Nomanze eller noe slikt. Ja, har sett på hyperdia, får ta en titt til. Kjøpte dere på nett og hentet ut billetten på Haneda?
     
  5. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Nozomi var det ja. For når vi kikket på hyperdia for den 23 så virket det som alle direktetog mellom Tokyo og Hiroshima var Nozomi.
    Kan man forhåndsbestille plassbillett og, eller må man ha plukket opp passet først?
     
    Kristian liker dette
  6. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Det skal fikses før du ankommer Japan, skal være noen kontorer i Oslo. De gir deg noen greier som du bytter inn mot selve billetten på en jernbanestasjon i Japan. Var noen andre som ordna slikt for meg på turen.
     
    RoadKing liker dette
  7. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Kan man ikke bruke passet på t bane og annen lokaltrafikk?
     
    Kristian liker dette
  8. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Ja og nei, t-banen går ikke under JR så den får du ikke på passet, igjen Suica er gull verdt. Diverse forstadsbaner, som JR Yamanote-line funker det på.
     
  9. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Akkurat som Adrian E skriv, så treng du eit dokument som du må få tak i før du kjem til Japan. Dette dokumentet byttar du inn i sjølve togpasset ved ankomst. Vi brukte Japaneksperten (http://www.japaneksperten.no/japanrailpass.htm) og fekk tilsendt "innbyttedokumentet" i posten før avreise. Dette viste vi på jernbanestasjonen ved flyplassen i Sapporo og dei ordna togpasset gjennom ei stor mengde bukking og slikt. Det var null stress :)

    Så vidt vi forstod, måtte vi ha togpasset i handa for å få bestilt plassar. Vi gjorde det konsekvent ved skranken på jernbanestasjonen som vi ville reise frå. Vi tok tog på ein 30–40 strekningar (veldig omtrentleg overslag) og berre éin einaste gong opplevde vi at det ikkje var plass på det aller første toget. Da måtte vi vente i ein halvtime eller noko, altså ikkje veldig lenge :)

    Ja, og som Adrian E skriv, cash is king og eg opplevde Japan som ein veldig trygg stad. Og Hiroshima og Kyoto er slett ikkje ueffne byar :) God tur!

    Forresten, mest av nysgjerrighet, kvifor den reiseruta med to gongar innom Hiroshima, før og etter Kyoto? Kyoto ligg jo sånn omtrent midt mellom Hiroshima og Tokyo. Kanskje er det geografikunnskapen min som driv gjøn med meg her no (sjølv om eg sjekka atlaset) :)

    Unnskyld at dette vart litt langt... :oops:
     
    Last edited: 15. des 2015
  10. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Suverent, har tatt kontakt med dem.

    Det er mitt inntrykk også etter at jeg snakket med Japaneksperten nå.

    Det er jo intet mindre enn imponerende når man tar i betraktning hvor mange mennesker som bor der borte.

    Ok, da er det bare å laste opp lønnskontoen skjønner jeg.

    Meget godt spørsmål, og det er ikke noe feil med geografikunnskapene dine. Saken er: Vi har ikke mange dager til rådighet, men ønsker å oppleve litt annet enn Tokyo, og da var det Hiroshima eller Nagasaki, og Kyoto. Har lest at Nagasaki er den fineste opplevelsen som by, men reisen dit (med tog iallefall) er ganske dryg, så da ble det Hiroshima. Hiroshima er på sin side ikke så langt fra Kyoto, så vi tenkte litt praktisk, vi reiser ned til Hiroshima den dagen vi kommer, dvs 23/12, gjør Hiroshima (jeg vil se atombombe museet) den 24/12 /(Happy Xmas, blir rart med Sushi til julemiddag) og reiser videre til Kyoto den 25, har dagen der og ruller videre til Tokyo på kvelden 25/12. Der har vi hele 26/12 og så er det hjem den 27/12.

    Dette reiseopplegget ble ikke minst drevet av det faktum at Sheraton/Hilton Hiroshima kostet 40-50% av tilsvarende i Tokyo, utbudet av ledige rom i Tokyo ser dessuten ut til å være litt begrenset. I Tokyo betaler vi nesten 6000 for to netter på Hilton Tokyo Odaiba. I Hiroshima betaler vi halvparten på Sheraton. Med norskekrona i fritt fall så er vi litt på hugget der.

    Absolutt ikke. Ikke for oss iallefall, meget nyttig.
     
  11. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    "Suica", er det nasjonalt, eller kjøper du det for den enkelte by?
     
  12. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Min erfaring er at Amex funket bra de fleste steder. Småbeløp går ofte i cash, men jeg vil si at 95% av alle butikker og restauranter vi var innom tok kort.

    Var også forberedt på at cash var konge, men kort er minst han hissige generalen som prøver å gjøre statskupp.
     
    RoadKing liker dette
  13. Adrian E

    Adrian E Turbulensjeger

    Innlegg:
    1,298
    Likes mottatt:
    3,166
    Bonuspoeng:
    113
    Suica kjøpes i Tokyo og kan benyttes på flere andre systemer, som i Kyoto og enkelte deler av Hiroshima (Ikke transport som tar PASPY). Men et ICOCA kort kjøpt i Kyoto eller Hiroshima kan brukes med både Suica og PASPY.

    Før det nevnes, betaling av kollektivtrafikk i Japan kan være forvirrende ved første øyekast. Derfor, ha alltid litt kontanter, det redder deg ut hvis du roter.
     
    RoadKing liker dette
  14. Kristian

    Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

    Innlegg:
    6,327
    Likes mottatt:
    35,302
    Bonuspoeng:
    293
    Sushi i Japan på julaftan blir nok eit festmåltid, skal du sjå :)

    Atombombemuséet i Hiroshima og Kyoto er vel verdt eit besøk. Med den tida reisefølget ditt har til disposisjon, vil dagane gå fort. Det er mykje å sjå – i alle fall om det er første gong i Japan :)

    Apropos plass på toga: Ja, det overraska meg òg. Kanskje hadde vi flaks når vi ikkje måtte stå over fleire togavgangar. Ein eller annan plass stod det å lese at helgeutfarten kunne føre til fulle tog, men med litt planlegging kan du jo ved ankomst hente ut plassreservasjonar på det toget du vil ta vidare og på den måten sikre deg.

    God tur til Japan! Eg er ikkje misunnleg éin plass, men kanskje to eller sju :)
     
    RoadKing liker dette
  15. Berlioz

    Berlioz Gammel? Jeg??

    Innlegg:
    1,907
    Likes mottatt:
    12,903
    Bonuspoeng:
    183
    Takk RoadKing, for at du startet denne tråden, og alle dere andre som har gitt gode svar. Vi skal til Japan i april (takket være Friends andre Family tilbud), og denne informasjonen er midt i blinken! Vi gleder oss!
     
    Kristian liker dette
  16. Bjoern In America

    Bjoern In America Digger USA og Japan!

    Innlegg:
    744
    Likes mottatt:
    1,009
    Bonuspoeng:
    93
    Reiste samme ruta for noen år siden, og etter å lese denne tråden fikk jeg virkelig
    lyst til å reise tilbake til Japan. :)

    Mye gode tips og mange av dere har god oversikt. Tog i Japan er fantastisk!

    Det jeg får lyst til å føye til er hvor rent det er der. Folk rydder etter seg.
    Ingen snakker høyt i telefonen på toget. Begynner barn å skrive tar moren dem ut
    av vogna. Ingen maser, tigger eller bryr seg. Mann kan ikke reise i et tryggere land en Japan.

    Med tog pass lønner deg seg å booke sete når reisetidspkt er bestemt. Etter min oppfatning var det bedre plass på vognene med bestilte seter enn på free seating.
     
    Kristian liker dette
  17. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,984
    Likes mottatt:
    8,365
    Bonuspoeng:
    183
    Railpass var tingen når vi dro rundt i 1993. Da brukte de fortsatt kuleramme på stasjonene. Gikk raskere enn kalkulator. Ellers var nok det morsomte bruk av offentlige pissoarer hvor lokale kom gradvis nærmere for å se på vestlig utstyr.
     
    RoadKing liker dette
  18. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Hvordan er det med plass på disse togene i Japan? Er det hatthylle som tar en kabinkoffert eller må man sette den et annet sted / levere?
     
  19. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Hattehylla tar kabinkoffert. Store kofferter kan plasseres bak bakerste rad i hver vogn.

    Anbefaler forøvrig rail pass. Vi hadde aldri problemer i løpet av de to ukene vi var der i mai\juni.

    EDIT: Kan lønne seg å bestille plass på toget så fort du vet når du skal reise så er du sikret å sitte sammen med den du reiser med.
     
  20. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,667
    Likes mottatt:
    32,524
    Bonuspoeng:
    293
    Vi har kjøpt railpass, så dette blir bra :), vi kommer til å bestille så snart vi vet og er i nærheten av et billettkontor eller hva det nå er. Naturlig nok blir det vanskelig å få til før vi kommer dit :(
     
    Kristian liker dette

Del denne siden