Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

  1. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Har du vært i Japan? Del dine reisetips med oss her.

    Skal du til Japan? Spør om det du lurer på her.
     
  2. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg skal til Japan i mars i år. Anledningen er min fars 60-årsdag, han er i overkant lojal mot Kjos&co og har heller aldri vært i Asia før. Derfor tenkte jeg det var på tide å ta han med på et aldri så lite maraton i F med en påfølgende uke i Japan. Vi tenker først to dager i Tokyo etterfulgt av en utflukt (en eller to netter) til en by som er lett tilgjengelig med Shinkansen, kandidatene så langt er Kyoto eller Osaka. Deretter blir det to netter igjen i Tokyo.

    - Det jeg først og fremst trenger noen tips til er forslag til utflukt fra Tokyo. Ingen av oss har vært i Japan før, så vi er ganske åpne for forslag.

    - Tips til hotell i Tokyo: Tenker å kjøre ganske hi-end hvertfall de to første nettene. Gjennom Hotels.com får jeg 3 rom x 2 netter på The Strings for ca 9000,- (egentlig pris er over 30 000,-), her må det vel være en hake?

    Takker og bukker på forhånd :)
     
  3. Håper på en helgetur til Japan i 2014, da blir det antakeligvis Hotel New Otani Makuhari :)

    EDIT: Skrev feil i hotellnavnet.
     
    Last edited by a moderator: 21. des 2013
  4. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Har du status hos et hotellprogram?
    Park Hyatt er top notch, men også ganske dyrt. Jeg har ikke bodd der, men jeg har vært i The New York Bar på toppen, kjent fra filmen Lost In Translation. Anbefales!
    Jeg bodde heller på Hyatt Regency et steinkast unna, hvor jeg fikk en Atrium Suite som Diamond-medlem, i tillegg til Club Lounge-tilgang. Grand Hyatt er også populert, og ligger i party-strøket Roppongi.
    Det var dagens Hyatt-reklame.
     
  5. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Har dessverre ei status, så har all verdens hoteller å velge mellom ;) Derimot er jeg innehaver av 22K Marriott Rewards, men vi er tre karer som trenger tre rom, så kommer ikke særlig langt med de...

    - Noen tanker om dette tilbudet på The Strings?

    - @Ljodmila , fikk inntrykk av at New Otani er litt usentralt, noen tanker?
     
  6. Scribble

    Scribble Medlem

    Innlegg:
    190
    Likes mottatt:
    467
    Bonuspoeng:
    63
    Bodde på The Strings i 2009. Mid-range femstjerners som høres greit ut til den prisen. Aberet med det er at det er forholdsvis usentralt, ikke så spennende akkurat rundt Shinagawa. Men man kommer seg jo fort rundt med bane da.

    Anbefaler heller Four Seasons Marunouchi som vi bodde på sist og ligger et stenkast fra Tokyo Station, men det er en smule dyrt.
     
  7. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Har bodd i club-room på Intercontinental Tokyo Bay, det var veldig god valuta for pengene. Jernbanestasjon rett i nærheten der "ring-toget" stopper.
     
  8. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Hvis InterContinental vurderes, kan dere kjøpe Ambassador-status. Da får dere bl.a. en gratis natt.
     
  9. Fnate

    Fnate Halvstudert Røver

    Innlegg:
    3,545
    Likes mottatt:
    6,549
    Bonuspoeng:
    183
    Sjekket The String og det ser ut som om det er opppussing på gang med varsel om støy. Drt forklarer kanskje rabatten?
     
  10. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Ahhhh. Tokyo. Den suverent beste byen i Asia, soleklart på topp 5 storbylisten av mine favoritter på kloden. Jeg blir aldri lei av den byen. Det første man skal merke seg er at Tokyomer mye billigere enn det folk flest tror. Det er enkelt å finne billig luksushoteller, billig å komme seg rundt og billig å spise

    Jeg bor alltid på Park Hyatt Tokyo, helt klart i topp ti av de beste hotellene jeg har bodd på.

    Jeg betaler vanligvis rundt 28-32k Yen per natt, eller 250-300 dollar, helt klart verdt pengene.

    Hotellet ligger ved Shinjuku, ca 10-15 minutter spasertur eller 5 minutter minstetakst med taxi unna flytogstasjonen. Merk at flytoget er helt separat på andre siden av gaten av tbanestasjonen.

    Mye shopping i området rundt hotellet, men ikke mye party. Nå er tbanesystemet i Tokyo veldig bra, så det betyr egentlig lite hvor du bor.

    På matfronten er det selvsagt masse å velge i, jeg digger sushi og det beste på kloden finnes selvsagt i Tokyo. Selv om du ikke like sushi er en morratur til fiskemarkedet viktig å få med seg. Planlegg å vær der kl 0500. Jeg liker å gasse rundt på egen hånd, men det finnes omvisninger og mulighet for å overvære auksjonene som er hver morgen

    Liker du sushi, bestill bord lang tid på forhånd på den ultimate sushirestauranten på kloden Sukiyabashi Jiro.

    Garantert en opplevelse for livet.

    Ellers har Tokyo selvsagt mye å by på, Tokyo Skytree er kult, Tokyo tower likeså.

    Sumobryting er også vanvittig fett. Sjekk med hotellet på forhånd om de kan fikse billetter eller kjøp på nett med litt gebyrer.

    Ellers er det tjukt av museum, templer etc å ta tak i dersom det er av interesse
     
    drsyk, jonss, Baldrick and 1 other person like this.
  11. Henning

    Henning co-founder

    Innlegg:
    2,917
    Likes mottatt:
    1,844
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg kan også anbefale Yoyogi Park på søndager. Der er det veldig mange "rare" mennesker som gjør mye rart. Mye morsomt å se på. Blant annet denne gjengen her:



    Ta også en shoppingtur til Harajuku og se på alle ungdommene som kler seg som anime/manga-figurer:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Tokyo er en fantastisk by, og man blir helt svimmel av alle inntrykkene :)
     
  12. GinTonic

    GinTonic Senior Medlem

    Innlegg:
    833
    Likes mottatt:
    699
    Bonuspoeng:
    93
    Takker og bukker for alle tips! Da var man to netter på IC Tokyo Bay og en Ambassador-status rikere :)

    Vi planlegger fortsatt en utflukt på 1-2 netter til Kyoto eller Osaka, så om noen har noen pro/cons er det bare å bring'em on!
     
  13. Ruby

    Ruby Super-veteran

    Innlegg:
    1,922
    Likes mottatt:
    6,660
    Bonuspoeng:
    183
    Keiserpalasset i Kyoto er bra, her får du også se tidligere tiders alarmsystem innebygget i gulvet Nightingale floore. I nærheten finner du også den gyldne paviljongen og for turen tilbake mot sentrum anbefales en privat t-bane/toglinje som har stasjon en liten kilometer nedenfor.
    Har en TR som skal ut her på Bonusfeber, men har litt igjen på den, i mellomtiden kan kikke på den her
     
  14. Kimmam

    Kimmam Medlem

    Innlegg:
    77
    Likes mottatt:
    70
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg besøkte Kyoto og Osaka i sommer. Likte Kyoto veldig godt, og vil anbefale en tur dit. Nå var jeg der kun i 2 dager, men fikk inntrykk av at det er en "koselig, liten storby", og det vil jo bli en kontrast til megabyen Tokyo.

    Et besøk til Golden Pavillion syns jeg du bør ta deg tid til. Jeg ville ha droppet "Rock-garden". Ikke helt det store, etter min mening. Vil også anbefale Hotel Okura :)
     
  15. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Osaka kommer ofte i skyggen av Kyoto, men begge er etter min mening verdt ett besøk.

    Osaka Castle er ett imponerende byggverk. Roseparken og mye annet er interessant. Shopping i Osaka er meget bra og samlet.

    Bodde på St Regis Osaka som var grisebillig med tanke på hvor flott hotellet var
     
  16. AndersB

    AndersB Reisende

    Innlegg:
    1,882
    Likes mottatt:
    1,038
    Bonuspoeng:
    113
    Støtter det som sies om Kyoto her. Var en flott og artig by å gå på walkabout i.
     
  17. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,390
    Likes mottatt:
    3,327
    Bonuspoeng:
    113
    Skal bo på Hyatt Regency Tokyo og ankommer med SK til Narita. Er det den bussen som tar 2 timer som er mest hensiktsmessig, eller funker det bedre med tog inn?
     
  18. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Fersk og akkurat kommet tilbake etter 5 dager i herlige Japan.

    HR Tokyo ligger rett ved Shinjuku station, NEX stopper der. Vi tog limobussen til RC i Roppongi og det var en baaaaad idea. Flyet landet i 16 tiden, det tok 2 1/2 time. Vanvittig mye trafikk, enda lengre til Shinjuku. Toget tar en stund, aka 70 minutter, men det tar garantert 70 minutter og du har ei snelle som selger øl, litt å bite i og til og med brennevin.
     
    SASDC8 and Darkcho like this.
  19. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Hoteller er billige i Japan, mye salg for tiden. St. Regis i Osaka, som er en herlig luksuseiendom, går for rundt 20K Yen. Bodde på Ritz Carlton Kyoto, flunka nytt hotell som ligger rett ved elven spaseravgang til mye. Anbefales, men voldsomt dyrt, bodde på poeng. Jeg vil si at eiendommen er verdt ca. 350 daler natta, så klarer du å finne pris rundt der, kjør på.

    Ellers lekte vi turist i Kyoto. Imperial Palace er kult, men det var litt styr å orge med billetter. Det må avtales på forhånd, så vi hoppet over det denne gangen. Nijo castle er faktisk minst like kult. Ligger i gangavstand fra Imperial Palace og har mye kult å by på. Kosta 600 yen. Anbefales.

    Fushimi Inari var også kult og den feite rævva mi fikk godt trim oppover bakkene.

    Som andre har sagt, Kyoto er en flott storby med liten by følelse. Masse godt å spise, trivelige folk og litt over 2 timer med Shinkansen fra Tokyo.
     
  20. Anton

    Anton Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Hei
    Reiser noen dager til Tokyo på Torsdag og lurer fælt på dette med tog og Tbane kontra limobussen. Har aldri vært i Japan før. Har forsåvidt funnet ut på papiret hvordan vi kommer oss til hotellet hvis vi tar tog og bane, men siden vi skal være borte i 5 uker totalt har vi jo med en del baggasje. Så det jeg egentlig lurer på er hvordan det er å bruke tog, bytte til bane og gå til hotellet med baggasje, og ikke minst om togene er så stappa at vi får problem med å plassere koffertene.
    Har mest lyst til å ta toget, men hvis det er mye knoting setter jeg meg heller på bussen (som jeg har forstått kan ta laaaaaang til). Skal bo på IC Ana. Noen som har tips ang dette?
    Lander forresten 09:35 på NRT og bussene går 10:10 og 12:10, så blir vel noen timer å vente på bussen 12:10 i tillegg til den tiden den bruker.
    Ellers gleder jeg meg stort til å prøve BA first på vei bortover. Blir stas:)
     

Del denne siden