Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

  1. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Ta flytoget og hopp i en taxi fra Tokyo Station til IC ANA, greit når du har bagasje.

    Jeg har ikke tatt bussen, men sist jeg bodde på IC forsov jeg meg og måtte ta taxi til NRT, om jeg ikke husker helt feil tok det ca. 1t på formiddagen (og kostet i overkant av 30 000yen.............).

    God tur!
     
    Anton liker dette
  2. Anton

    Anton Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Takk takk:)

    Regner med det blir som du sier.
    Orker ikke tanken på en humpete busstur i mange timer etter reisen:)
     
  3. Anton

    Anton Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Sendte forresten også mail til hotellet ang airport transfer. 67000 Yen!!!!!! Over 4000 kroner pr.vei? Trodde først det var en 0 for mye der, men fant snart ut at dette var tilfelle. I grunn litt rart at taxi er under halve prisen, men det ble raskt utelukket. Mer interessant å ta helikopter til hotellet for 15000 kroner da:)
     
    Robert H and SASDC8 like this.
  4. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Plutselig er ikke helikopteret så dyrt lengre ;)

    Anbefaler flytog samt taxi som den enkleste, raskeste og mest økonomiske løsningen.
     
    Last edited: 01. mars 2015
    Anton liker dette
  5. Scandi

    Scandi Medlem

    Innlegg:
    131
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    28
    Anbefaler alle å besøke Hiroshima og peace park med atombombe museet. Og så dra videre til den koselige øyen Miyajima, hvor man finner alt i fra apekatter til ultratamme hjort, fint tempel er det der også.

    På veil til Hiroshima med shinkansen kan det også være verdt å ta en liten stopp i Himeji og se på slottet der. Det er i kort gangavstand i fra togstasjonen. :)
     
    Anton and KristianSk like this.
  6. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    IC ANA ligger i Roppongi og er kun 10 minutt med taxi unna Tokyo Station. Midt på dagen er det ikke trafikk, så jeg vill gjort følgende:

    Rulletrapp ned og kjøp billett til NEX, kos deg på toget med en kaffe/øl, tar litt over timen stil Tokyo Station. First er ikke verdt det. Frekvensen er mye bedre enn limobussen, minst hver halvtime.

    På Tokyo Station, følger du skilt til Taxi, ha adressen klar på telefonen til ANA Intercontinental. 10 minutter, rundt 2000 Yen eller 16 daler.

    Du er på hotellet før limobussen går ;)
     
    SASDC8 and Anton like this.
  7. Anton

    Anton Medlem

    Innlegg:
    70
    Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for tips. Da blir det tog og taxi:)
     
  8. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Følger denne tråden med stor interesse nå. Vi drar til Tokyo torsdag den 19. mars. Retur 24. :)

    Ennå ikke lagt noen konkrete planer, annet enn at vi ønsker å ta en natt i Kyoto. Kanskje også en natt i Osaka.. Eller er det vel ambisiøst..? ;)
     
    Robert H liker dette
  9. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Samme her. Har booket to uker i månedsskiftet mai-juni. Fem netter i Tokyo, så er jeg usikker på om jeg skal dra Hiroshima med Miyajima-Kyoto eller motsatt. Noen som har er faring med Rail Pass?
     
    Baldrick liker dette
  10. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Akkurat dette med Rail Pass lurer jeg litt på også, så håper noen har innspill på dette. :)
     
  11. Brunello

    Brunello A heart's a heavy burden

    Innlegg:
    733
    Likes mottatt:
    1,331
    Bonuspoeng:
    93
    Kyoto; Plommeblomstringen er vel snart over, og kirsebærblomstringen er ventet å starte ca. 26 mars, samme som i Tokyo. Litt surt å besøke Kyoto akkurat rett før kirsebærblomstene springer ut, men dere kan jo være heldige. Om man er opptatt av japanske hager, så er nok høsten en vel så fin tid å besøke Kyoto på, oktober skal være fantastisk.
     
    Baldrick liker dette
  12. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Har sjekket litt og landet på et Railpass kontra lokal booking. De sier det lønner seg om man skal t\r Kyoto innen en uke. I tillegg er Narita Express inkludert, så det er jo også et pluss. Kjøpte hos Japanspesialisten, koster omtrent det samme over alt.

    Japanske nettsider er forøvrig rimelig vriene og lite tillitsvekkende.
     
    Robert H, Scandi and Baldrick like this.
  13. Scandi

    Scandi Medlem

    Innlegg:
    131
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    28
    Railpass gjelder også på Yamanote line i Tokyo, så det er også greit.
     
    Fridtjof and Baldrick like this.
  14. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Lost in translation.

    IMG_5466_Suica_Pasmo.jpg
     
    Vaskehanske, Robamu, Baldrick and 4 others like this.
  15. SASDC8

    SASDC8 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,369
    Likes mottatt:
    1,526
    Bonuspoeng:
    113
    Har samme kartet i en App som heter TYO transportation map, og man trenger ikke være pålogget nettet for å bruke den. Sammen med Suica kort er den rett og slett genial når man reiser rundt under bakken i Tokyo :) Vi kjørte rundt i en uke uten å kjøre feil en eneste gang, og det sier mye mer om systemet og merkingen der, enn oss.
     
    Last edited: 07. mars 2015
  16. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Gjett om jeg angrer på å ikke ha begynt tidligere med hotellbooking til turen vår..:oops: Ikke bare er det dyrt, det er også tidvis liten tilgjengelighet! :eek: Spesielt natten 21.-22. mars sliter jeg med å finne noe med akseptabel pris i Osaka eller Kyoto.. Noen tips her!?
    Etter planen tar vi Shinkansen fra Tokyo den 21. mot Kyoto/Osaka. Kanskje anbefales et stopp i en annen by på veien dit? Mottagelig for innspill!
     
  17. Fridtjof

    Fridtjof Aktivt Medlem

    Innlegg:
    355
    Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg booket akkurat ferdig vår mai-tur, og slet med det samme. Tidvis dyrt, særlig i helgene, og faktisk noe utilgjengelig også. De fleste hoteller har gratis avbestilling, så kanskje man kan spekulere i det og se om det kommer noen last-minute røverkjøp?

    Vi tar en natt ved Mt. Fuji på vei fra Tokyo, men om du bare har fem dager blir det kanskje litt drøyt.
     
    Baldrick liker dette
  18. Scandi

    Scandi Medlem

    Innlegg:
    131
    Likes mottatt:
    63
    Bonuspoeng:
    28
    Kan vel også sjekke hotell i Kobe, det er jo rett ved.
     
    Baldrick liker dette
  19. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Da er vi på vei mot NRT via CPH! Noen råd om hvor man bør ordne seg noen japse-daler (kanskje ikke helt politisk korrekt..) , også kalt yen? På OSL, NRT eller i Tokyo?

    Blir antagelig taxi 10 min til hotellet fra Tokyo Station. Noen formening om bruk av Uber i Tokyo, kontra ordinær taxi? Og vedr. ordinær taxi; best med cash, eller trygt nok med kort?
     
  20. KristianSk

    KristianSk Veteran

    Innlegg:
    1,712
    Likes mottatt:
    1,998
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ville ordnet det i en minibank i Tokyo, men vær obs på at det ikke er alle minibanker som godtar internasjonale kort.

    Uber har ikke nok biler i Tokyo til at det fungerer godt, taxi fungerer fint og de tar alle typer kort du kan tenke deg (selv de du ikke kan tenke deg). Ha adresse på japansk og/eller kart på iPhone tilgjengelig.

    Taxisjåførene vil snakke til deg på japansk selvom de skjønner at du ikke forstår det minste av hva de sier, da er det bare å smile pent og mime etter beste evne :)

    God tur!

    Edit: Det kan selvfølgelig være at Uber har blitt bedre siden jeg var der i Juli. Du kan jo sjekke og melde tilbake...:)
     
    Last edited: 19. mars 2015
    AndersB and Baldrick like this.

Del denne siden