Japan: Råd og tips (samletråd)

Tråd i 'Reisemål' startet av GinTonic, 21. des 2013.

  1. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,406
    Bonuspoeng:
    293
    Kyoto med Nara, Nikko eller Hakone er flotte og lett tilgjengelige steder å besøke med helt annen følelse av Japan en Tokyo. Bo på Ryokan, tradisjonelt vertshus som finnes i alle prisklasser.

    Og er det festival noe sted så dra. Og vær forberedt på hyggelig kaos, mye mennesker og ståtid på toget hjem.
     
    RoadKing and Sjefen1234 like this.
  2. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,406
    Bonuspoeng:
    293
    IMG_9029.JPG IMG_9026.JPG IMG_9023.JPG IMG_9022.JPG IMG_9026.JPG Hilton medlemer med status kan reservere bord til den tradisjonelle Japanske frokosten. Og det er en opplevelse ( som kan kombineres med bacon og kaffe i loungen før eller etter).
     

    Attached Files:

    drsyk, watchaddicted, DanH and 6 others like this.
  3. Scrooge

    Scrooge Medlem

    Innlegg:
    197
    Likes mottatt:
    628
    Bonuspoeng:
    93
    Kom hjem fra Tokyo i går, og kan anbefale følgende hotel:

    - Hilton Tokyo Bay hvis man har barn og skal i Disneyland.
    Det er ikke så mye annet å forta seg i dette området, selv om det er et stort kjøpesenter i nærheten også. Prisnivået på hotellet var lavere enn ved andre Hilton hotel, men det var ellers Hilton kvalitet på det aller meste her.
    Det går buss til og fra flyplassene med det relativt lyvende navnet: "Limousine bus". Ikke mye som minner om første delen av dette navnet, men en buss er det.

    - Hotel Sunroute Plaza Shinjuku, et bra sentralt budget valg med en robot i resepsjonen (i hvert fall da jeg var der). Også her går buss til og fra flyplassene (riktignok med en del stopp). Små rom, men det er det over alt i denne priskategorien. Rett ved både t-banen og Yoyogi JR-togstasjon ved Yamanote Line som gjør at man enkelt kan reise til flere interessante steder. Kun to stasjoner til Shibuya, som også er verdt et besøk eller to. Togene går "hele tiden" og er alltid fulle. Fascinerende det der :)
    Hotellet ligger "Midt i byen", men det er også gangavstand til
    Gyoen National Garden, der kirsebærtrærne allerede blomstret. Dette er nummer 1 på Tripadvisor over ting å gjøre i Tokyo, og er absolutt verdt et besøk uansett valg av hotel!

    Ellers er jeg enig i at Kyoto og Hakone/Mount Fuji er verdt et besøk.

    Jeg digger Japan for deres høflighet, ærlighet, renslighet, punktlighet, vakre natur, mat, kultur og Shinkansen! I`ll be back :)
     
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,794
    Likes mottatt:
    57,185
    Bonuspoeng:
    293
    Vet ikke om det er skrevet noe om dette, men hva slags strømadapter trenger jeg i Japan? Har sett at de bruker amerikansk plugg, men at det er annen frekvens og voltage. Funker vanlig amerikansk adapter?
     
  5. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Amerikanskplugg- jordingstappen skal funke i følge en kollega, men har ikke testet det.
    Hvis det er til lading av telefon/iPad så kan du se etter USBplugg på TV/DVD/Blu-ray spiller osv.
     
  6. larssas

    larssas Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    33
    Heisann jeg har aldri vært i japan før, men skal nå mellomlande der to ganger. På utreisen har jeg bare 5 timer, og skal i tillegg komme meg fra HND til NRT så da regner jeg ikke med å rekke noe annet enn en snartur i loungen.
    Men på hjemturen derimot lander jeg 0700 og flyr videre 1520 til og fra HND. Hva burde vi få med oss iløpet av disse 8 timene?
     
  7. Fredrik81

    Fredrik81 EBG BA Sølv og HHGull

    Innlegg:
    2,838
    Likes mottatt:
    2,661
    Bonuspoeng:
    113
    Ta toget inn til Shimbashi og ta den gule linja til Shibuyakrysset og andre veien til Asakusa hvor du finner budistiske tempel. Du har også Hibiya park og Chiyoda med kongelig palass i gå avstand fra Shimbashi stasjonen.
     
    Last edited: 03. mars 2017
    larssas liker dette
  8. Wolfie

    Wolfie Medlem

    Innlegg:
    170
    Likes mottatt:
    827
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde med vanlig us adapter uten jording, og det fungerte IKKE :( Hotellet hadde heldigvis britisk uttak også (vet ikke om det er vanlig) - og adapter til dette fungerte bra.
     
  9. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,794
    Likes mottatt:
    57,185
    Bonuspoeng:
    293
    OK, takk for svar! Jeg tar med det jeg har av adaptere, også finner jeg nok en løsning.
     
  10. larssas

    larssas Medlem

    Innlegg:
    87
    Likes mottatt:
    154
    Bonuspoeng:
    33
    Og der fikk vi booket om til LH864 så alle involverte ble fornøyde. Noen som vet enkleste måte å komme seg fra HND til NRT forresten? Toget eller bussen?
     
  11. KatManDu

    KatManDu Senior Medlem

    Innlegg:
    574
    Likes mottatt:
    746
    Bonuspoeng:
    93
    drsyk, jonss, holmen and 1 other person like this.
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,406
    Bonuspoeng:
    293
    Det går direkte tog, men ikke så ofte med JR, ellers går det flere tog med bytte. Ellers går det limousinebuss ( med trykk på buss) som går direkte husk at du skal inn til sentrum fra øst og så litt sør over. Så med buss kan det bli problemer med rushtrafikk osv. Uansett må du regne 1,5time og 2-4000 yen. google og tognettisden som er nevnt i tråden er begge greie for å søke muligheter som går på den dagen/tidspunktet som er aktuelt for deg.
     
    larssas liker dette
  13. CCS87

    CCS87 Medlem

    Innlegg:
    79
    Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    18
    Som tittelen avslører så blir det 11 dager i Japan i juni/juli. Noen reiseglade der ute som har noen stalltips å dele om hva vi bør oppleve?

    - Utgangspunktet er Tokyo (Hoteller, spesielle områder, restauranter, div?)
    - Andre spennende byer?
    - MÅ oppleves?
    - Strandområder?
    - Golfbaner?
    - Øvrig


    Tips mottas naturligvis med takk!
     
  14. 1884derby

    1884derby Aktivt Medlem

    Innlegg:
    370
    Likes mottatt:
    732
    Bonuspoeng:
    93
    Kjøp ukespass på Shinkansen - da blir avstandene små og du ser masse underveis. Vil anbefale å stikke innom Hiroshima og fredssenteret der.
    God tur!
     
    CCS87 liker dette
  15. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Hiroshima absolutt. En koselig by og som vi alle vet, en grusom historie å fortelle.
     
    1884derby and CCS87 like this.
  16. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,406
    Bonuspoeng:
    293
    Darkcho and CCS87 like this.
  17. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,406
    Bonuspoeng:
    293
    Hadde 11 dag i Japan selv for ikke så lenge siden. Hvis du ønsker å oppleve litt kultur utover storby så MÅ du til Kyoto og bruke 2-4 dager der. Nara, 30 min fra Kyoto er en gammel hovedstad som også er verdt besøk og en overnatning.

    Overnatning i Kyoto
    http://www.piecehostel.com/sanjo/en/ hvis du vil ha ekstremt bra value for money.

    7 dagers pass på Shinkansen er tjent inn ved å reise tur retur Kyoto så skal du reise og ikke fly er det en utmerket måte. Toget fra Kyoto-Tokyo går ca hvert 30 min feks.

    Himeji borgen som ligger mellom Kyoto og Hiroshima er verdt å stoppe ved. Du går fra shinkansen til borgen, og bruker 2-3 timer før du reiser videre i en av retningene.
    http://www.japan-guide.com/e/e3501.html

    Bo på en ryokan, og bruk litt penger på å finnet et stilig sted med måltider. Et knapt døgn inne i en helt annen verden er verdt pengene.
    http://kai-ryokan.jp/hakone/ eller https://www.hiiragiya.co.jp/en/ eksempler på moderne eller tradisjonelle ryokan opplevelser.

    Hakone, med fjell og utsikt til Mt Fuiji kan være veldig fullt av japanere i høysesong http://www.japan-guide.com/e/e2358_008.html men er lett å gjøre i gruppe uten guide.

    I Tokyo velger du hotell ut fra område du vil bo i. Det tar raskt 1 time å komme seg fra hotell til severdighet så å bo i 2 forskjellige områder feks i starten og slutten av reisen kan spare reisetid. Mitt råd er å bruke mindre tid i Tokyo og mere tid i mindre byer. Drosje kan bli dyrt i Tokyo pga avstander, men kan være supert i mindre byer mellom togstasjon og hoteller osv. Ha alle adresser til hoteller restauranter og andre steder du vil lagt inn som favoritt i google maps, så er det bare å vise fram til drosjesjåfører eller andre om du ikke finner fram selv.

    Ellers er Japan enkelt å reise i selv om ikke alle snakker så mye engelsk er det god skilting og ekstremt hjelpsomme og servicemindede folk over alt. Det er generelt godt skiltet ( men japanske kart er dårlige så bruk google maps). Kriminalitet er et ikketema med mindre du insisterer å bli med på strippebar i Tokyo feks.

    Sim kort
    http://www.bmobile.ne.jp/english/product.html
    Du kan kjøpe online og hente simkortet enten på flyplassen eller så ligger det klart på hotellet du bor første dagene.
     
    drsyk, jonss, Brunello and 8 others like this.
  18. CCS87

    CCS87 Medlem

    Innlegg:
    79
    Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    18

    Tusen takk for utfyllende og informativt svar.

    Har noen IHG-points som jeg tenkte å bruke opp i Tokyo. Står mellom The Strings, ANA Intercontinental og Intercontinental Tokyo Bay til samme pris. Noen som har formeninger om hvilket hotell jeg bør velge? Kvalitet vs beliggenhet osv.
     
  19. CCS87

    CCS87 Medlem

    Innlegg:
    79
    Likes mottatt:
    96
    Bonuspoeng:
    18
    Skal reise med forloveden, så den sitter langt inne ;)
     
    CrotchRocket and RoadKing like this.
  20. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,509
    Likes mottatt:
    34,406
    Bonuspoeng:
    293
    The Strings ligger ved Shinagawa stasjonen som gir deg direkte reise fra Narita( hvis du flyr med SAS) du er på Yamanote linje, som er den store sirkellinjen med T bane i Tokyo som tar deg til mange steder du vil besøke i Tokyo og som går ca hvert minutt og du kan ta Shinkansen langdistansetogene både øst og vestover.

    Så ut fra stasjonsnærhet ville jeg valgt det hotellet. Ellers er ikke nærområdet til noen av hotellene veldig attraktive ut fra det jeg kan se på kartet. Hvilket av hotellene som ellers er best har jeg ikke peiling på, men det er det helt sikkert noen som vet hvis du søker i forum.
     
    Ursa liker dette

Del denne siden