Hvor begynner man? Først vil jeg bare påpeke at dette ikke er et reisebrev å anbefale for de som kun reiser førsteklasse der hovedopplevelsen er selve flyreisen samt eksotiske besøk på F-lounger. Det finnes nok av de reisebrevene her på forumet (det kan heldigvis aldri bli nok av de ), så her kommer et litt annerledes reisebrev. Deretter må jeg si at på en såpass innholdsrik tur kommer jeg nok ikke til å skrive om alt. Om det er noe spesielt dere ønsker bilder/anmeldelser av - skrik ut! Ellers skal jeg prøve å få lagt ut regelmessig Planleggingen av denne turen starten helt tilbake i mars 2018, da vi hadde et stort ønske om å få til en lenger ferietur sommeren 2019. Etter mye inspirasjon fra bl.a. denne RTW-ruten på flyertalk: link, bestemte vi oss for å lage vår egen lille jorden-rundt-tur med det vi ønsket mest å oppleve på seks uker. Da vi allerede har vært i både Dubai og Seychellene valgte vi en alternativ rute som fokuserte på Sør og Mellom-Amerika. Turen ble etter noen måneder et faktum og i løpet av august/september var hele turen booket. Reiseruten TRD – OSL: SAS Y (1t) OSL – DOH: Qatar Y (7t) DOH – AKL: Qatar Y (17t) AKL – PPT: Air Tahiti Nui Y (5t) PPT – MOZ: Air Tahiti Y (5m) MOZ – HUA: Air Tahiti Y (35m) HUA – RFP: Air Tahiti Y (10m) RFP – BOB: Air Tahiti Y (10m) BOB – PPT: Air Tahiti Y (45m) PPT – IPC: LATAM Y (5t) IPC – SCL: LATAM Y (5t) SCL – LIM: LATAM Y (4t) LIM – CUZ: Peruvian Y (1t 20m) CUZ – LPB: Peruvian (Kansellert) CUZ – LPB: Amaszonas Y (1t) LPB – UYU: BoA Y (1t) UYU – LPB: BoA Y (1t) LPB – LIM: Avianca C (2t 10m) LIM – CUN: Avianca C (5t 30m) CUN – HAV: AeroMexico Y (1t 20m) HAV – PTY: Copa C (2t 45m) PTY – IAD: Copa C (5t) IAD – CPH: SAS C (8t) CPH – BGO: SAS Y+ (1t 40m) BGO – AES: SAS Y+ (40m) Total reisetid: 77t 10m fordelt på 24 fly Høydepunkter - Overleve Qatar på sitt varmeste - Teste Qsuites på en av verdens lengste flyturer(17t).(Det var hvertfall planen...) - 10 dager øyhopping i Fransk Polynesia inkl. Bora Bora - Statuesafari på Påskeøya - Cusco inkl. Sacred Valley og Macchu Picchu - Uyuni Salt Flats - Cancun, Yucatan og Chichen Itza - Cuba - Teste Avianca og Copa Business - Teste samtlige Priority Pass og *A-lounger på ruten - Besøke byer som Doha, Auckland, Santiago, Lima, La Paz, Panama og Washington D.C. Innhold Del 1 - Avreise, Qatar og e-posten som aldri kom.. Del 2 - Øyhopping i Fransk Polynesia Innholdet kommer til å bli postet fortløpende. Husk å kom med ønsker om det er noe spesielt dere vil vite. God lesning
Fikk et innfall i morges om Macchu Pichu selv og gjorde litt research i morges. Hvordan gjorde du det med forsikring mtp dette, og hvor mye ser du for deg ut du må ut med for gildet?
Fantastisk rute! Booket dere enkelt-segmenter hele veien? Og er det lov å spørre hvor mye dere har brukt på flybilletter? Skjønner dere er på Bora Bora nå, kos dere, og god tur videre!
Takk for at du deler. Artig at du hoppet på en rute som jeg synes ble for lang i for mye Y, det imponerer. Del så mye som mulig, så får du plukke det du mener er både relevant og det som var høydepunkter for dere på turen. Men en så lang reise er det umulig å skrive om alt. @holmen : Basis for reisen er billett mulighet linket til flyertalk i førte innlegg. God tur videre
En virkelig super reiserute. Reiste selv for noen år siden jorden rundt i økonomiklasse med star jorden rundt billett med 14 stopp (ca 25k). Flott om du velger å dele mye bilder og reisetips fra Fransk Polynesia. Har veldig lyst til å reise dit neste år. Må være et paradis å padle kajakk. Mitt beste tips til lange flyvninger i økonomi er å ha fått seg litt ekstra god søvn på forhånd og ha gode bøker for hånden. Artig om du skriver litt om budsjett og prisnivå de ulike stedene. Ønsker deg en flott jorden rundt reise og jeg er sikker på at det er mange på forumet som ønsker å gjøre noe lignende med muligens med litt flere business strekk. Gleder meg til å følge deg.
Ser strålende ut, god reise! Noen av dere som dykker? I så fall hadde det vært knall med rapport fra undervannsliv i fransk Polynesia
Et tips om planlegging av turer i Andesfjellene; husk at kroppen trenger tid for akklimatisering til høyden. Ser ut som joskje har valgt en fornuftig løsning med å fly inn til Cuzco på ca. 3400 meter og etter hviledager ta spaserturen til Sacred Valley. Så fly til La Paz, Bolivia som ligger på ca. 3650 m, da er reisefølget etter over 8 dager fint tilpasset høyden. (Turen fra Cuzco via Lake Titicaca til La Paz er forøvrig en flott road trip med buss). Om du skal til Salar de Uyuni, kommer fra havnivå og flyr direkte inn til Uyuni på 3700 meter ber du om trøbbel. Det samme gjelder krysninger av ørkenen som starter i San Pedro de Atacama, Chile – de stiger alt for raskt opp til platået. https://goo.gl/maps/2imA3JtqdF2RgVJA8 Lonely Planet har oppdatert guidebøkene for Peru og Bolivia Juni 2019.
Takk for det! Det skal vi få til MP ligger faktisk ikke så veldig høyt, kun 2430moh - til og med lavere enn Galdhøpiggen. Cusco ligger derimot en god del høyere, så det er gjerne her man er litt mer utsatt for høydesyke. Ang. forsikring er det ikke noe problem. Vår forsikring(Gjensidige Reise Pluss) dekker hele verden unntatt Himalaya ved opphold høyere enn 4500moh. Hadde for noen år siden en episode på Kilimanjaro(5885moh) og det var aldri noen problem Kommer til å skrive mer om høydesyke og hvordan vi la opp ruten mtp dette etterhvert. Turen kommer til å koste mellom 150-200k inkl. alt, samt en liten reduksjon på eurobonuskontoen Takk for det! Faktisk litt overskyet i dag, så da åpner det muligheter for litt skriving AKL-PPT-IPC-SCL-LIM er booket i ett segment utstedt av LATAM. En svært sjelden routing som er vanskelig å få tak i, og den flyes relativt få dager ila året. Den legges ut ca 360 dager frem i tid og ble booket gjennom matrix ITA og priceline - da det faktisk var den eneste nettsiden som klarte å booke billetten. Mulig man også kan ringe LATAM for å få det ordnet. Det fine med ruten er at man så å si kan velge ønsket lengde på hver stopover - uten noe særlig prisøkning. Resten av turen er ordnet som enkeltsegmenter og poengreiser med *A Totalpris pr pax for flybilletter kom på rundt 25k, men ikke helt avklart enda, da vi har et kansellert fly som Peruvian nekter å ordne opp i, hehe I tillegg ble det svidd av noen poeng på LPB-LIM-CUN (45k per pax) og IAD-CPH(36k pr pax) da billigste enkeltveisbillett fra bolivia til mexico "direkte" kostet rundt 8000kr per pers Jepp, ruten er nøye planlagt mtp høyde og det passet også fint at fastlegen vår er en av norges fremste eksperter på høydesyke og trening i høyden Kommer til å skrive en del om dette senere på turen. Reiser selv aldri uten LP-bøker. Både Peru og Bolivia 2019 edition ligger nederst i kofferten, klar til å åpnes når den tid kommer
Del 1 - Avreise, Qatar og e-posten som aldri kom.. PS: Sliter litt med bildeopplastningen, så flere bilder kommer fortløpende. Fly SK355 10. juli 11:50 – 12:45 QR176 10. juli 16:10 – 23:40 QR920 12. juli 02:20 – 04:05(+1) Hotelovernattinger Grand Hyatt, Doha Skycity Grand Hotel, Auckland Etter fire uker non-stop med festivaljobbing og alt for mye regn i Trondheim var dagen endelig kommet for avreise til Doha. Yr.no påstod at det de neste dagene skulle bli 50 grader - cirka 40 mer enn i Trondheim. Det lovte jo godt for min altfor bleke sk2019. Avreise fra Værnes med SK355 etter en liten tur innom loungen for en liten frokostbolle. Nå er ikke akkurat en innenlandstur i Norge noe særlig spennende å skrive om, så vi hopper til Oslo. Reisefølget (fruen) har aldri vært på OSL-loungen før, så vi bestemte oss for å ta turen innom. Litt mye folk, men fant oss til slutt et bord og gikk løs på den standard pastasalaten de (alltid) serverer. Tiden nærmet seg boarding og vi tuslet til gate. Hele boardingsystemet til Qatar er litt for amerikansk spør du meg, og det tar gjerne dobbelt så lang tid som det burde ta. Særlig om man som oss sitter fremst i økonomi, da man ender opp i boarding zone 4 - og gjerne må vente i opptil 45 minutt inne ved gaten. Trodde virkelig at Mythbusters hadde bevist at tilfeldig boarding i økonomi fungerer best? QR176 Oslo-Doha Boeing 787-8 Dreamliner, flytid: 7t + Mat: Papirmeny ble utlevert med valg mellom tre hovedretter (kjøtt/kylling,fisk,vegetar). Begge gikk for kyllingretten, som var helt ok. Karamellterten til dessert var ok+ (Bilder kommer!) + Drikke: Fri flyt av alkohol og drikke hele turen. Med to-tre ulike viner av hver sort samt champagne har man greit utvalg. + Gratis internett som fungerer overraskende bra - Dårlig filmutvalg og irriterende dårlig kvalitet på touchskjermen - Kabinpersonalet gikk på laveste gir og ting tok litt vel lang tid – men slik er det vel i økonomi - Som alle andre flyvninger ut fra Skandinavia risikerer man å måtte sitte ved siden av noen som får i seg litt for mye alkohol. Til slutt sa det stopp fra kabinpersonalet og etter mye krangling sov vedkommende resten av turen. Doha, Qatar Enkel og kjapp immigrasjonskontroll og innen en time var vi på hotellet. Når man booker en lenger layover/stopover i Qatar tilbyr Qatar Airways tilnærmet gratis overnatting på en mengde 4 og 5-stjerners hoteller. Vi landet til slutt på Grand Hyatt og betalte ca 200kr – svært fornøyd med det. Enda mer fornøyd ble vi da vi litt pinlig berørt av prisen spurte om det var mulighet for sen utsjekk dagen etterpå og fikk til svar: «Let me check sir. What time do you prefer?» Vi sa at flyet vårt skulle gå 0220 dagen etterpå, og med et bredt smil svarte han: «Ok sir, is 22:00 fine?». Altså 11 timer etter opprinnelig utsjekk, perfekt! Har ikke noe status heller, så dette man si er topp service! På grunn av temperaturen (rundt 48 grader) bestemte vi oss for å ta en rolig morgen og heller se byen etter solen var på vei ned. Mens de fleste drar på Museum of Islamic Art valgte vi heller å dra på det nyåpnede National Museum Of Qatar. Sånn passe interessant men med litt random innhold, som historien til Qatar, veteranbiler og en haug bilder/video om hva som lever i havet, og da for det meste hai. Bygningen i seg selv var kanskje det mest fascinerende, selv om de fremdeles ikke er helt ferdig innvendig. I tillegg ble det en tur til den kunstige øyen(«perlen») samt litt sightseeing rundt omkring før vi tok taxi til flyplassen. Qatar må forøvrig ha de kuleste lyktestolpene jeg har sett så langt. Qatar Airways sender som regel ut tilbud om oppgradering til business til en ok pris ca. en uke før avreise. Planen var hele tiden at vi skulle slå til på dette tilbudet på strekningen Doha-Auckland, som tar 17 timer. QR920 går med en 777-200LR, med helt nye Qsuites på business class. Tanken på økonomi fristet derfor ikke veldig, så sjekket jevnlig antall ledige seter i håp om at e-posten skulle komme. Selv med mange ledige seter dukket det aldri opp noen e-post, og da jeg ringte inn for å forhøre meg fikk jeg beskjed om at det lett kunne ordnes i Doha til enda billigere pris. Jaja tenkte jeg, det er lov å håpe. Etter innsjekk gikk vi rett til bort til salgs-skranken og spurte pent om det var noen ledige seter i business, men fikk et skuffende nei til svar og dermed gikk hele planen i vasken. Burde vel heller betalt blodpris da vi booket, men men. Videre spaserte vi opp til Priority Pass loungen – Al Maha Transit Lounge. Flaks for oss var loungen full og vi fikk tilbud om inngang på en av Qatar Airways sine bedre Premium lounger, så da var det bare å hive i seg så mye mat som mulig før vi boardet flyet rundt klokken 01:45. QR920 Doha-Auckland Boeing 777-200LR, flytid: 17t + Mat: På denne flyvningen ble det et 3-retters måltid, en stor snacksboks, en sandwich samt en frokost som for det meste bestod av usaltet eggerøre. Det ble før hvert måltid utlevert papirmenyer. For meg var desserten det beste, og isen vi fikk servert var helt nydelig. + Drikke: Fri flyt av alkohol og drikke hele turen + Utrolig serviceinnstilt personalet som hele tiden passet på at det var noe å drikke i glassene, samt spurte om vi ønsket noe mer snacks. Man rakk aldri å bli sulten, selv på økonomi. Her må jeg si at Qatar leverer noe av det bedre jeg har opplevd bak i bussen. + Gratis internett i 1 time. For $10 kan man oppgradere til relativt raskt nett som varer hele flyturen. - Dårlig filmutvalg, dog litt bedre enn oslo-doha. Skjermen var til sammenligning mye bedre og hadde bra oppløsning. For de som ønsker et skikkelig anmeldelsepå Doha-Auckland kan jeg anbefale The points guy sin anmeldelse, da jeg for det meste prøvde å sove meg gjennom flyturen. 17 timer gikk overraskende fort, men det er aldri noe vi kommer til å gjøre i økonomi igjen. Vel fremme i Auckland tok vi taxi inn til hotellet som vi på forhånd hadde avtalt tidlig innsjekk med. Når vi derimot ankom hotellet 05:30 søndag morgen var dessverre ikke vaskepersonalet ankommet, så vi måtte pent vente noen timer. Rundt klokken 08 dukket første vaskedame opp og vi fikk snarlig sjekke inn. Stort og romslig rom, med en altfor god etterlengtet seng. Siden vi noen måneder tidligere hadde vært i NZ og Auckland følte vi ikke noe særlig behov for å utforske byen, og la oss til å sove. Etter å ha sovet bort store deler av dagen tok følget seg en tur på SkyCity-casinoet som lå vegg-i-vegg med hotellet, før vi tuslet tilbake til sengen og sov noen timer til, før turen virkelig skulle begynne - til Fransk Polynesia og Bora Bora. Grand Hyatt Doha Museum of Islamic Art National Museum of Qatar
En veldig hyggelig pris deal dere fikk på overnatting i Doha med Qatar. Benyttet det selv for to uker siden og var strålende fornøyd med det du fikk for 200 kroner. Min erfaring er at det er sjeldent billig å kjøpe seg oppgradering på flyplassen med Qatar. Siste gang jeg reiste økonomi med Qatar skulle de ha 8k for oppgradering til business mellom Doha og Singapore. Hadde det vært ledig for dere til Auckland tipper jeg dere fort måtte betalt over 10k. Min erfaring er også at evnt tilbud om kjøp av oppgradering kommer som et valg når du sjekker in online. Ha en strålende videre reise og takk for supre bilder.
Jeg skal reise med Qatar til Sydney i november og har business hele veien. Dessverre er ikke Qsuites oppført på alle strekningene. Har lest at Qatar kun har en førsteklassekabin på A380. Det blir kanskje vel dyrt å oppgradere fra business til førsteklasse på strekningen Sydney - Doha på flyplassen?
Koster nok mer enn det smaker. Finnes muligheter for å bruke Qatar poeng. Uansett så leverer Qatar et flott business produkt. Du bør glede deg til å teste baren i A380. God reise
Da skjedde det som absolutt ikke måtte skje: Flyet fra Tahiti til Påskeøya, LA863, er kansellert etter tre timer venting på flyplassen. Dette er litt kritisk mtp at dette er det eneste flyet som går PPT-IPC og neste avgang er ikke før 30.juli, great. Fikk et par ord med kapteinen og han kunne fortelle at en passasjer hadde tuklet med noe lys til nødutgang på vei fra Santiago og at de pga problemer med kommunikasjon mellom fransk og spansk ikke klarte å fikse feilen her. Nå er Dreamliner'n sendt tilbake mot Santiago for reperasjon, mens crewet og oss andre ble igjen på Tahiti, helt uvitende om hva som skjer. LATAM har hvertfall ordnet opp mtp overnatting og har stuet hele flyet på Intercontinental, Sofitel og noen andre luksusresorter inntill videre. Knallbra service der hvertfall Det kan imidlertidig se ut som flyet er på vei mot Påskeøya, så har et lite håp om at de kanskje får fikset det der og vender tilbake asap. https://www.flightradar24.com/LAN836/21677d70 Heldigvis har vi 3 dager buffer i Santiago og Lima som vi lett ofrer for Påskeøya. Så da er det bare å håpe at flyet dukker opp igjen innen 48t