https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/652d315ad85cde1b21da67d4/jukset-seg-til-gratis-usaturer En resepsjonist i en hotellkjede er tiltalt for grovt bedrageri etter at vedkommende urettmessig registrerte hotellgjestenes bonuspoeng på seg selv eller andre. Ifølge tiltalen skal resepsjonisten i løpet av knapt fire måneder ha skaffet seg 2,8 millioner eurobonuspoeng til en verdi på 180.000 norske kroner. Tiltalen beskriver at den hotellansatte skal ha brukt bonuspoengene til private flyreiser og hotellopphold i USA. Påtalemyndigheten mener underslaget er grovt, særlig fordi verdien av det underslåtte er betydelig og er begått ved brudd på en særlig tillit som følger med en stilling eller oppdrag. – Min klient erkjenner ikke straffskyld, opplyser forsvarer, advokatfullmektig Donya Alizadeh i advokatfirmaet Nicolaisen til TV 2. Straffesaken kommer opp i Ringerike, Asker og Bærum tingrett i februar neste år
Verdi på180.000 kroner for 2,8 mill Eurobonuspoeng? Det var ikke en imponerende bra utnyttelse av poengene for å si det sånn.
0,064kr og 6,4 øre per poeng*. Beskjeden pris, den ansatte burde heller solgt poengene her på forumet. PS: forsøk på humor.
Thon, First, BW har også mulighet for direkteopptjening av EB. https://www.sas.no/eurobonus/partnere/hoteller/
Ikke særlig gjennomtenkt dette, ved 500 per natt er det altså snakk om 5600 netter, selvfølgelig har noen (sannsynligvis flere) reagert på at det ikke dukket opp poeng. Det neste blir vel jobb i kassen på kiwi med japanske krigsvakter 11 torsdager i året.
Jeg ble litt nysgjerrig på japanske krigsvakter. Jeg husker at vi i marinen hadde perioder med krigsvakter som innebar 12 timers jobbing/12 timers hvile, men mistenker at Japanske krigsvakter er noen hakk verre. Fortell
Det som er interessant i forhold til denne saken er at en domstol må sette en lovmessig verdi på bonuspoeng ved en eventuell lovfestet dom, og det betyr i neste rekke at skatteetaten kan bruke denne dommen til å sette en skattesats på EuroBonus poengene i fremtiden. Så denne saken kan få større betydning for flere av oss enn hva vi måtte tro på lengre sikt.
3 840 kroner som må fordelsbeskattes for en FP4 Business Bonus reise til USA/Asia betalt med jobb-poeng? Ja takk, sier jeg! Dessverre er det noe som sier meg at det ikke kommer til å skje. For enkelt og for billig (for skattebetaleren).
Verdien (~6,5 øre per poeng) er rett under det man får ved automatisk overføring fra Trumf, så dette er kanskje innkjøpsprisen arbeidsgiver har betalt for poengene?
De må ha beregnet det ut fra noe, og @trygveat tror jeg er godt inne på det. For arbeidsgiver er det en ren kostnad, og det er denne som ligger til grunn.
I tillegg til gullmedlemskapet man samtidig får for de samme jobb-poengene. De fleste hadde nok gladelig takket ja til den dealen hvis alternativet er å fly uten poengopptjening slik mange arbeidsplasser praktiserer det for tiden
Skatteetaten kommer ikke til å bry seg med de vurderingene fra en straffesak, spesielt ikke fra lavere instans enn Høysterett.
Vil gjette på at det er kostnaden hotellkjeden har hatt for å betale Eurobonus for poengene til sine «kunder»? Det avslører i såfall en del om hvor mye SAS får betalt per eurobonus poeng de selger.
Dersom dette stemmer, innebærer vel det at Amex betaler 10500 kroner for en CT som brukes av to pax i biz med *A til Asia? Det høres mye ut at de gir 7% kickback på en omsetning på 150.000, så det må være en spesialdeal der.
Det er jo ikke usannsynlig at Amex betaler en fast pris per CT istedenfor å betale dynamisk for poengene som rabatteres. Da slipper også Amex å ha gjeld til SAS mellom utstedelse av CT og faktisk bruk.
Jeg vil tippe det er forskjell på de ulike aktørene, og Amex som kjøper millioner av poeng har nok en god deal, også på CT.