.

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av SASlovah4evah, 04. nov 2014.

  1. .
     
    Last edited by a moderator: 16. juli 2018
  2. Robert H

    Robert H Senior Medlem

    Innlegg:
    675
    Likes mottatt:
    2,109
    Bonuspoeng:
    93
    Min oppfatning har vært at slike onepiece-greier passer best for dem som misunner at babyer med den største selvfølgelighet kan ha på seg sparkebukser både i hjemmets privatsfære og i det offentlige rom, uten at noen flirer eller ser rart på dem.


    sparkebukse.jpg


    Men etter å ha sett den aviatordressen er jeg villig til å revurdere dette synspunktet. Tenk følelsen av å vandre rundt i biz-kabinen iført det antrekket, mens du utstråler samme sjarm og coolness som George Clooney, samtidig som du på usannsynlig vis kombinerer det med Johnny Depps uforutsigelige og lett nonchalante holdning til tilværelsen i sin alminnelighet. Ikke et eneste statuskort i hele verden kan matche den opplevelsen. Jepp - dette ønsker jeg meg til jul! :cool:
     
    Baldrick liker dette
  3. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har egentlig bare en ting på årets juleønskeliste, og det er sengesettet fra Hästens som SAS skal slenge over passasjerer som har blitt opup'ed pga linskjorte og kashmirskjerf i Neue Business Kabine.

    (Ja, om noen i SAS-ledelsen leser dette, så er det alt som skal til for å blidgjøre meg. Adresse kan fås på PM.)
     
    Baldrick, Henning and tommy777 like this.
  4. Cecilie

    Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

    Innlegg:
    2,180
    Likes mottatt:
    2,364
    Bonuspoeng:
    113
    OG! Hvis noen ønsker seg "Do I look like I fly economy"-tskjorte, så kan jeg sette i gang trykkeriet per request ;)
     
    KristianSk liker dette
  5. Flight Cancelled

    Flight Cancelled Bonusjeger

    Innlegg:
    1,529
    Likes mottatt:
    3,544
    Bonuspoeng:
    113
    You are most certainly not.
    Bestilt (blir nok en gave i den forstand at jeg gir den til meg selv... :D)!
     
    SASlovah4evah liker dette
  6. John in The Tower

    John in The Tower Senior Medlem

    Innlegg:
    904
    Likes mottatt:
    1,181
    Bonuspoeng:
    93
    Har brukt dette produktet i noen år selv:
    [​IMG]
    Eneste minuset er at de fleste tror jeg har rappa det fra et flysete... :)

    www.skybelts.com
     
    Kjakan and SASlovah4evah like this.
  7. Darkcho

    Darkcho Veteran

    Innlegg:
    2,394
    Likes mottatt:
    3,333
    Bonuspoeng:
    113
    Leste akkurat den Fritt Fall boken ferdig. Litt sånn tja. Veldig populistisk fremstilling, lite nytt som ikke allerede har stått i en VG artikkel, spesielt for oss som allerede er litt interesserte i dette faget. Alt i alt litt skuffet egentlig.
     
  8. PalVegard

    PalVegard Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hei,
    Takk for anbefalingen av boken min "Fritt fall".
    Darkcho: Boken er skrevet også med tanke på dem som ikke kjenner flybransjen godt fra før. Når det er sagt skal det være mye nytt der som ikke er omtalt i VG eller andre steder tidligere. Det er for eksempel ingen norske medier som har vært i Qatar og snakket med de ansatte i Qatar Airways om arbeidsforholdene tidligere. Boken inneholder også opplysninger om lønnsnivå i de norske selskapene som ikke har vært offentlig kjent før, og ny statistikk over helseproblemer i bransjen - for å nevne noe. Uansett, takk for tilbakemeldingen - jeg vil gjerne høre mer om hva du hadde forventet å finne.
    Hilsen Pål V. Hagesæther
     
  9. Bizflyer

    Bizflyer Veteran

    Innlegg:
    3,818
    Likes mottatt:
    3,024
    Bonuspoeng:
    113
    Hva med å lage en versjon hvor du bytter ut economy med business?
    Et must for et hvert besøk i en First class lounge eller kabin.....:D:D:D
     
  10. PalVegard

    PalVegard Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Ja, da kan jeg glede deg med at hele kapittel seks er viet dette temaet, under tittelen "Vi flyr. Hjelp?".
    Pål V.
     
    SASlovah4evah liker dette
  11. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har gått til anskaffelse av boken og har nettopp kikket kjapt gjennom kap 6 nå, og synes dette er interessant lesning men lurer på en hel del ting.

    Dette er kanskje ikke tråden for det, men blant annet så lurer jeg på hvorvidt det er riktig å konkludere med at det er pga manglende sikkerhetsopplæring fra NSG som gjorde at en 16-åring ikke fikk pledd under en long haul flygning. Jeg er også litt usikker på om det er en helt objektiv redegjørelse for f.eks. Colgan-ulykken hvor fokus i boken synes å være utelukkende på fatigue (men jeg synes å huske ble konkludert med at det var en rekke forhold som kunne være forklaringsvariabler - herunder en nokså kraftig kritikk av opplæringsrutinene i selskapet, samt at kapteinen hadde strøket en rekke ganger på sentrale tester). Det samme gjelder fuel saken i Spania med Ryanair. Fuel policy a la Ryanair har også andre selskaper, og jeg fikk bl.a. høre fra en senior BA kaptein at de har hatt det som tilsvarer fuel league tables lenge før det begynte å bli støy rundt Ryanairs opplegg (men det er kanskje ikke like spennende som at et selskap som Ryanair driver på med slikt).

    Jeg tenker nå uansett å lese ferdig boken. :)
     
  12. PalVegard

    PalVegard Nytt Medlem

    Innlegg:
    3
    Likes mottatt:
    2
    Bonuspoeng:
    3
    Hei, og takk for tilbakemeldingen.

    Det er naturligvis ikke sikkert at det er noen sammenheng mellom opplæringen og det at 16-åringen ikke fikk pledd. Men det kom flere episoder like etter oppstart av selskapet som tydet på at de ansatte ikke brukte sunn fornuft. Det kan også skyldes andre ting, som f eks svak planlegging fra selskapets side.

    Det var en rekke forhold som kunne være forklaringsvariabler for Colgan-ulykken. Dette står nevnt øverst på side 107. Jeg valgte å fokusere på arbeidsforholdene, fordi dette skiller denne ulykken fra mange andre ulykker. Hele ulykkesrapporten ligger ute på NTSB sine nettsider, for den som måtte være interessert.

    At andre selskaper har fuel league tables er nytt for meg, og er interessant informasjon. Uansett har det vel ikke vært tilsvarende hendelser der tre fly fra samme selskap nesten går tomme for bensin på samme kveld - verken før eller senere. Jeg har ikke funnet andre selskap enn Ryanair der havarikommisjonen har gått inn og gransket slike situasjoner, med kritikk som resultat.

    Boken er naturligvis vinklet og formet som et debattinnlegg, men jeg har likevel forsøkt å være balansert og ikke underslå viktig informasjon.

    Kom gjerne med flere synspunkter på de andre kapitlene, hvis du har det.

    Hilsen Pål V.
     
    TOS liker dette
  13. TOS

    TOS Senior Medlem

    Innlegg:
    543
    Likes mottatt:
    396
    Bonuspoeng:
    63
    Flott at du tar deg tid til å kommentere! Det setter jeg stor pris på.

    Hva angår fuel emergencies i Spania så bør man kanskje se dette i forhold til hvor mange flygninger et gitt selskap har dit. Jeg har ikke sjekket, men gjetter vel på at Ryanair har ganske mange flygninger som potensielt kan rammes. I tillegg var det vel både andre selskaper som ble rammet, samt at ATC vel fikk kritikk for å ha sendt Ryanair på lang "turistsløyfe" når de først ble omdirigert til Valencia.
     

Del denne siden