Juletur... til Tyskland? Eller Dublin? Nei, prøv Dubai og omegn med tyskert'n!

Tråd i 'Reisebrev' startet av Ida, 02. des 2013.

1. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Europaturen vår eskalerte raskt. Europa var mye utsolgt og selv etter Dublin virka bra ble det brått veldig mye folk som skulle dit og. Hvor pokkern drar man da? Brått utvidet horisonten seg til hele verden. NY, Tokyo, ORD... Men så spurte mamman min meg om jeg kunne kjøpe ei klokke til henne. "Nja, det er jo ikke sånn at det er billigere for klokker i utlandet, tja, sett bort fra i Dubai og deromkring da".

Som sagt, som gjort, og Lufthansa ble valget for bursdags og juleturen vår i år - destinasjon: Abu Dhabi, United Arab Emirates. Her ble det mange "that's a first!" for meg. Ikke hadde jeg flydd langdistansefly før, ikke hadde jeg flydd Lufthansa før, ikke hadde jeg besøkt noe land utenfor Europa før. Jäkla bereist innen Norge er jeg, mindre utenfor...

28NOV
    06:00-08:00
    ARN Arlanda-FRA Frankfurt
    Lufthansa A320 C-class

Med C-class ticket har man tilgang på fast track på Arlanda. Det var jeg glad for, for hvem skulle trodd det var kø i sikkerhetskontrollen klokka 05:00. Now you know: det er utrolig mye folk på Arlanda på dette tidspunktet. Også i taxfree'en.... Satt i lettere koma til gaten åpnet, og satte oss på sete 1D og 1F. NEK-kabinen til Lufthansa er så utrolig flott og fresh, det hele appelerer veldig til min minimalistiske stil og jeg ble veldig positivt overrasket. I ettertid viser det seg at vi fløy en av de eldste A320'ene til Lufthansa (delivery 1991), det var helt 100% umulig å se så jeg ble [​IMG] da jeg så det. Veldig behagelig crew, det var rett tilbake til gode gamle SAS Business Class feeling med blader og drikke og så videre. Jeg elsker tysk, så all tyskpraten gjorde meg mo i knærne.

Moro takeoff fra Arlanda med 25 knots gusting 39 knots. Du kjente autopiloten sleit innmari med å holde flyet på rett kurs, særlig i yaw-retninga, pga vindkastene. Det roa seg på cruise og vi fikk fråkk-åst.

Spekeskinka med osten (noe ala brié? jeg er ikke en ostekjenner og ikke fikk jeg meny, hehe) var innmari god. Samme med fromasjen med bringebærsaus til. Jeg tok en god årgang cola til maten :D

Mens jeg hørte på en sang med teksten "life is now or never" satt jeg og kjika ut vinduet nedover Europa, og tenkte på hva som var i vente. Det er kanskje vanskelig å sette seg inn i for dere reiseguruer som har reist mer IC enn jeg noen sinne kommer til å klare å bite over i en livstid, men når man aldri før har reist langt og skal på sin første langtur, så er det rett og slett veldig spennende. Siden jeg har hatt flyskrekk, med enkelte tilbakefall av frykt rundt turbulens, så var det mange tanker i hodet. Også er det jo trossalt et innmari rart land man skulle til også. Sola kom skinnende inn vinduet på andre siden, og den siste timen brukte jeg til å lese TIME, det eneste engelske tidsskriftet de har ombord.

Heisann, soloppgang. Det er sjeldent jeg ser deg. Hilsen Å-mennesket.

Vi parkerte på GATE (!!!!) i Frankfurt (!!!!) - nå fryser helvete over gitt. Hehe. Neida, men det var noe nytt. Samboern min er hakket mer bereist enn meg og han har heller ikke opplevd å parkere på gate i Frankfurt før. Vi måtte flytte oss fra Lufthansa-terminalen til terminal C, noe som gikk rimelig radig for seg. Vi brukte max 30-40 mins, var ingen køer i business class / first class security - køene. På checkin fikk vi bare boardingpass, ikke seter. Satte oss ned på et stille og rolig del av terminalen, og ventet på flighten vår. 30 minutters gratis internett per e-postadresse gjør at man finner på utrolig mange eposter man ikke har for å logge seg på. Jja. Tiden gikk, og plutselig kom min samboer bort til meg med setene 3A og 3C. Fornøyd med det! [​IMG] <- meg og samboern min

Med andre ord mini-kabin, yay!

D-AIKI

28 November
    12:30 - 18:30
    FRA Frankfurt -AUH Abu Dhabi
    Lufthansa A330 C-class

Boarding var et rot. Det var lite folk på flyvningen (3 på first, max 10 stk i business og kanskje 80-100 i eco?) så det var ikke noe priority boarding. Av en eller annen grunn hadde de satt sprerrer for snarvegen til business/first-boarding tunnellen selv om det var to kobla på flyet. Vet ikke helt hva de tenkte med. Men men. Kom oss i FIRST/BUSINESS tunnellen og ble mottatt av hyggelig flyvertinne. Fikk for første gang i mitt liv satt meg ned i et ekte business class flysete, og just like that bestemte jeg meg for at jeg aldri skal fly eco på langdistanse ever. Neida, hehe, men kanskje litt.

Ingen av oss fikk noe pre flight drink, og flyvert(innene) surra veldig rundt. Usikker på hvorfor det ble så mye rot i starten, men jeg ble litt vonbroten. Gjennom hele flighten synes jeg servicenivået var litt under par, uten at jeg klarte å sette fingeren på hvorfor (og jeg hadde jo strengt tatt ingen ting å sammenlikne det med). Mulig forventningene mine var høye? Nuvel. 5 timer og 45 minutter ble estimert av kapt'n funny-german-name. Opp i lufta, min første takeoff med fly størrelse stort. Moro. Føltes som en tanks. Cruiselevel og appetizer time!

Det var ikke gris på menyen. Surprise surprise. Du hadde valget mellom 3 ting: gravet laks (utgikk med en gang), et vegetarvalg (utgikk med en gang) og andebryst. Det ble det siste. Det var ikke godt. Kaldt kjøtt er og blir un-tasty, smaker metallisk og er kjedelig. Det var en "nepesalat" ala potetsalat-style i midten, med mye rart attåt. Salaten var bare ruccola og andre sterke salater jeg ikke hæres. Generelt sett var denne appetizern laget for noe annet enn ganen min, som er glad i potet, kjøtt og grændis. Jeg nibblet litt på alt og sa meg fornøyd.

Så var det dags for middag. Igjen ingen gris, valget var: halibut, goose eller vegetar pasta. Jeg er personlig i mot å spise fisk utenfor Norge, og særlig på fly. Jeg har sett så mye dyremishandling av gås, at den klarte jeg ikke å få meg til å velge selv om jeg ville, så da ble jeg jammen vegetarianer på denne flighten. Pasta tortellini med innbakt rødbet og løk-ettellerannet i midten. Dessverre ble det veldig turbulent akkurat da jeg fikk middagen, så jeg "koblet litt ut" og fikk hverken tatt bilde eller nytt maten. Maten så utrolig uappetittelig ut, se for deg pasta misfarget av rødbeter med en gulaktig saus nedi en tallerken. Det så nesten ut som blodig hundespy :D Men, med en lang flight foran seg måtte man bare "dig in", jeg så lengselsfullt på samboerns gåsekjøtt med potet og saus og forbannet min samvittighet. Hver gang jeg forsøkte å skjære en bit pasta begynte det å riste, utrolig irriterende. Alpene og Karpatene kan ta seg en bolle. Jeg fikk til slutt ned deler av maten, den var egentlig ganske god den pastaen, og fikk en deilig dessert av frisk frukt. Jeg spurte om de ikke hadde noe med sjokolade, men nei. Der var bare voksen-sær-gane greier, ost jeg aldri har hørt om og meh. Veldig snever meny, ble skuffet av maten rett og slett. Alt trøkka jeg ned med cola, per usual. Flyvertinna spurte meg to ganger om jeg var sikker på jeg ikke ville ha ost og vin. Nesten så jeg sa "NEI, JEG VIL HA POTETGULL OG SJOKOLADEKAKE!". Men jeg sa bare neitakk og smilte. Noen ting må man holde inni seg.

Sola begynte å gå ned i det vi krysser de siste delene av Karpatene. Jeg snoker på AVOD'en og konstaterer Lufthansa har en imponerende oppdatert portefølje av både film og musikk. Særlig musikken overrasket meg. Der var både Queens of the Stone Age, Nine Inch Nails, Sigur Rós OG Hugh Laurie's siste plate. Jeg har en mildt sagt mixed musikk-sans, og at hele 4 av mine favorittplater lå inne var jo regelrett mindblowing :D Trøkka litt på spill og suste igjennom en sånn arabisk-språk-oppfriskning før jeg satte på RED 2 (filmen). Og sovna. He he. Ble vekket av en samboer som mente jeg ikke måtte sove så mye i det vi passerte inn i Syria. Jeg ble med en gang tiltalt av en flyvertinne som gav meg en pose Lufthansa Business Class pepperkaker og sjokolader, samt en *trommesolo* COLA! Var spennende å fly over disse områdene, og over Irak satt jeg og nistirret ut av vinduet og tenkte på alt som egentlig foregikk der nede. Brått så jeg et stort lysglimt ute i horisonten. Igjen, og igjen. Det var stjerneklart og skyfritt under oss, men det virker som det var store tordenbyger borte ved grensa mot Iran. Slikt hadde jeg aldri sett før, eksotisk :) Brått blinket hele himmelen opp i sterkt lys under oss, jeg ble helt blendet. Tydeligvis var det en tordensky litt under oss eller "på andre siden av flyet", men det var ingen turbulens og ingen forklaring ble gitt på fenomenet. Tiden gikk og vips var vi over den arabiske gulf, flammene blinket vakkert under oss og jeg ble fyllt av spenning og glede. Midtøsten, herregu, her kommer jeg!

Innflyvning til Abu Dhabi Int'l airport.

Vi fikk fasttrack immigration-kort fra en flyvert, og så var man landet i De Forente Arabiske Emirater for første gang! Inget behov for fast track immigration da det knapt var folk der, og jeg stod småskjelven i beina når jeg skulle alene bort til han hvitkjole-kledde strenge typen med hvitt hodeplagg som satt der. Hva om han syntes jeg var for utfordrende kledd i dressbukse, langarma genser med skjortesnipp og hestehale? D: Men han var bare trivelig han, og jeg fikk 3 stempler som fylte en hel side i passet mitt. Viktig å feire at man er 42 år som land også når man stempler passene til folk, vettu! Artig for ungan.

Fortsettelse kommer :)

Last edited: 02. des 2013
    Islending, SASDC8, Cecilie and 3 others like this.
  2. tommy777

tommy777 founder

Likes mottatt:
    5,565
    Bonuspoeng:
    113
    Herlig, takker!

Ida liker dette
  3. Darkcho

Darkcho Senior Medlem

Likes mottatt:
    825
    Bonuspoeng:
    113
    Du skriver veldig underholdende, gleder meg til fortsettelsen! :)

Ida liker dette
  4. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,285
    Bonuspoeng:
    113
    Ha ha ha. Dønn enig. Drit i osten og sleng over pgull og sjokoladekake.

Synes du skriver helt strålende. Jeg har reist mye men jeg kjenner fortsatt følelsen. Det er bare deilig

Ida liker dette
  5. Cecilie

Cecilie Se! Jeg sitter i en flymotor.

Likes mottatt:
    2,342
    Bonuspoeng:
    113
    Heeeilt strålandes!

Litt artig er det jo at når jeg gjorde søk på Dublin før avreise, så dukket Dubai opp i stedet. F.eks flyplass søk DUB førte meg til førstetreffet DXB :p Lett å gå i surr!

Gleder meg til fortsettelsen! :)

Ida liker dette
  6. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Leiebil hos Sixt
    Vi bestilte en Merchedes GLK fra Sixt sine hjemmesider, og så til vår store glede at det ikke kostet ekstra å få den levert til Abu Dhabi. Det er mye bedre utvalg hos utleierne i Dubai, og prisen er kanon. Vi valgte full forsikring i trilletralle tilfelle, for gud (og allah) skal vite at de har en spesiell kjørestil der nede. Når vi kom ut i ankomstområdet stod der en liten kar fra India eller Sri Lanka med et skilt med navnet vårt på, han trillet all baggasjen vår til bilen og åpnet dørene på bilen for oss. Litt av en service :) Bilen ble en Merchedes GLK350 4matic. Siden vi ikke hadde dirhams å tipse han med, kjørte vi han til bilen hans som stod parkert på en grus-parkeringsplass ved cargo-terminalen. Velkommen til det gale vanvidd #1 : det var biler strødd overalt, folk rygget ut uten å overholde vikeplikten og på null komma niks var vi "innekjørt" både foran og bak. Heldigvis var det en bil foran oss som hadde en rimelig volatil araber i seg. Døra ble røska opp og den hvitkjole-kledde sinte mannen trødde resolutt bort til idioten som bare stod der og blokkerte vegen og kjeftet. Veiva med armene. Slo i bilpanser. Jauda. Til slutt kjørte den volatile araberen bare i den lille glippa som var mellom bilene og regelrett dytta seg veg ut. Nå begynte det å bli for mye for nord-norske sarte damehjerter, jeg så for meg hvordan vi kom til å få riper og all verdens grusomheter på bilen, så jeg lukka øya og ville ikke se mer. Ha ha. Min samboer klarte på magisk vis å få oss ut derfra, og jeg kunne roe nervene. Når vi svinger ut derfra ser vi det gale vanvidd #2: politiet stod ved en bil som var krønsja. 30 minutters kjøring på fantastisk veg og vi fant fram til hotellet.

Merk utstyrsnivået også, felgene og dekkene er ikke akkurat billigvarianten.

Sofitel Abu Dhabi Corniche
    Valet service på hotellet, dørene ble åpnet for meg... det er sånne ting jeg aldri har opplevd før. Alle er så piska på service at det ikke er måte på :) Egen døråpner hadde de også, og gud forby at man måtte stå litt i kø i informasjonsdisken. Da kom noen løpende bort til deg og spurte om de kunne hjelpe. Mens vi sjekka inn fikk vi vaskekluter med hotellets egen lukt på til å tørke av hendene med. Hotellet hadde en fantastisk "gjennomført" stil som var komplementert både med visuelle inntrykk og lukt :) Vi hadde booket et oppgradert rom, husker ikke i farta men tror det var noe ala deluxe kingsize something-something. Herlig hotellrom i perfekt størrelse, mulighet til å åpne mellom bad og soverom slik at man kunne ligge i badekaret og snakke med den som lå å så på tv, for eksempel. Svær dusj med regn-instilling, svært badekar som var dypt, eget avlukke for toalettet, svært bad generelt. Hotellet hadde egne adaptere for strømtilførsel. Bose-anlegg og Samsung tv. Complimentary 2 vannflasker + sjokolade. Siden jeg hadde bursdag da vi ankom hotellet bestilte vi room service, kostet nesten ingen ting og var utrolig god mat (hotellet hadde egen thai-restaurant som inngikk i room-service menyen).

Bilde fra tripadvisor, men sånn så rommet ut.

Slik ser hotellet ut.

Utsikt fra hotellrommet vårt (bilde tatt av meg)

Kan ikke si noe annet enn at jeg virkelig anbefaler dette hotellet. Du får så utrolig mye for pengene. Vi prøvde thai-restauranten en av kveldene, kjempegod mat! Alle de ansatte var utrolig vennlig innstilte og super service-minded. Bilen fikk ingen riper under bruken av valet-servicen.

Last edited: 03. des 2013
    SASDC8 and tommy777 like this.
  7. SASDC8

SASDC8 Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,053
    Bonuspoeng:
    113
    Knallbra TR :) Arbeidsdagens helt klare høydepunkt så langt :D

Ida liker dette
  8. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Abu Dhabi & Dubai - galskapen...

Tar med noen korte ord om galskapen. Som sindig, men åpen, nordlening var det regelrett mindblowing å dra ned til midtøsten. Mitt forhold til skyskrapere begrenser seg til barcode-rekka på Oslo S, og en og anna høyblokk man har passert på sine reiser i sentraleuropa. Naturlig nok var det imponerende bare å oppleve "the skyline" av Abu Dhabi og ikke minst i Dubai. Å kjøre inn til Dubai og se Burj al Khalifa "vokse" fram fra horisonten var så surrealistisk som du kan få det. Det er det glade vanvidd liksom.

På veg inn til Dubai, Burj al Khalifa er bare... helt.... sinnsykt.

En ekstra bonus vi fikk da vi var der nede, var dem nærliggende nasjonaldagen. Vi dro dagen før nasjonaldagen, så vi fikk med oss hele oppvarminga. Og de er jo ikke redde for litt nasjonalisme disse gutta. De tar'n helt ut. Og da snakker jeg ikke om noen enkle flagg-vimpler på bilene. Vi snakker fullstendig nedklistrede biler med bilde av sjeik 1 2 3 og 4, vi snakker strikkede "I <3 UAE" på speilene, vi snakker hjemmesnekra løsninger hvor flagg flaksa ut fra alle overflater hvor du kunne feste flagg og vi snakker ikke minst om å dekke hele bilen med glitrende gull og ha bilder av sjeik zayed og co utenpå blinget. Husene var regelrett dekket av gigantstore flagg som bare var lagt over huset. Det er kanskje isolerende, det er vel "vinter" der nede nå (vi var nede i 23 grader på natta). Skyskraperene var lyst opp med LED-lys verre enn han med minst junior i nabolaget som hver jul lyser opp hele nabolaget med julepynt - vi snakker også her om veivende flagg, tallet 42, animasjoner i rødt, hvitt, grønt og sort, og sheiker i forskjellige positurer. Selv sykehusene var lystig pyntet i farger og sprell. Nå begynner dette å bli litt mer enn bare "noen korte ord om galskapen", men det kan liksom ikke beskrives nok. Og jeg har ikke engang begynt å nevne pynten på hver lyktestolpe, alle eventsene rundt i byen, helikopterkortesjen som kom flyvende med flaggene til UAE under seg, båtkortesjen med gigantflagg som surra rundt i marinaen, syngende kulturelle innslag på alle kjøpesentrene.... I rest my case. De veit å feire. 17 Mai kan ta seg en bolle, jeg tør ikke tenke på hvordan det ser ut der på selve nasjonaldagen. Abu Dhabi var betydelig mer "nasjonalistisk" enn Dubai.

Det var et voldsomt bråk fra disse gutta som sang, spilte tromme og vifta med trestokker.Tviler på de har handla manne-burkaene sine hos Tommy H i bakgrunnen ;)

Denne bilen hadde "gull/diamant-bling" på bakvinduet, man kan så vidt se det på bildet... Sjekk de kule sheikene på siden av dørene, og på bakvinduet ;) På bilen litt foran til venstre ser du litt enklere pynt, flagg. Også et av høyhusene har en mer enkel dekorasjon: tøyflagg, hengende utenpå bygget.

Oh you sheiks!

Fant ei nisselue på Dubai mall..... :D Dubai gav betydelig mer vestlig inntrykk enn Abu Dhabi.

Jeg likte Abu Dhabi bedre enn Dubai, mest fordi Abu Dhabi var så mye mer annerledes og "gjennomført". Dubai virka på meg som en smeltedigel av alt mulig, og det var mye mer folk der. Abu Dhabi slipper unna de store turistmassene. Du har det samme utvalget butikker (mer eller mindre), så jeg ville prioritert Abu Dhabi foran Dubai sånn sett. Fikk handlet julegaver til både oss selv, og ho mor som fikk et lite familieklenodium. Nordleningen som aldri har kjøpt noe dyrere enn bikkja til 10,000kr til seg selv ble jo rimelig rød i ansiktet og småskjelven når hun skulle til pers og kjøpe noe rådyrt. Å få en flaske vann og sitte på eget rom under en handel er helt nytt for meg. Men det gikk jaggu bra det og. Kan ikke annet enn å anbefale dette stedet for handling av dyre julegaver :p

Last edited: 06. des 2013
  9. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Så var det tid for returen da. Ugh. Problemet med midtøsten er at mange av flyene går derfra midt på natta. Lufthansas retur til Frankfurt gikk 03.05. Vi leverte fra oss bilen ca 21.00. Gikk gjennom business class security-køa og inn i innsjekkingsområdet. Bare å glemme hele skjiten.... Ethiad hadde x antall flights til Sri Lanka og India på dette tidspunkt, og jeg fikk bare bekreftet mine fordommer mot å aldri dra til India den korte tiden vi brukte i innsjekkingsområdet. Vi evakuerte ut og fant oss en stille kafe i et hjørne hvor vi satt i 3 timer og blomstra sammen med et hel-britisk Ethiad crew og en hel-arabisk sikkerhetsvakt. Ethiad-kapteinen var så erkebritisk at det nesten gikk over i det latterlige, der han stod litt sånn kortvokst, stor nese, en gigantisk pilotlue på et litt lite hode og retta på en litt for vid dressbukse. Den eneste positive tingen med å dasse på flyplasser, man får observere mennesketyper.

Well well. Tiden gikk, klokka ble midtnatt og endelig åpna innsjekk. Vi fikk sete 16 A og C (mao bakerst i business) og gikk lykkelig mot passkontrollen og tenkte at ÅH, endelig skal vi få slappa av og kosa oss før flighten! ....jauda. Inn i terminalen vi gikk. BUTT. LOADS. OF. PEOPLE. Luftfuktighet på 50%, temperatur på 24 grader, i følge en skjerm der inne. Ingen sitteplasser. Kafeéne er helt jalla jævlige. Alle hosta, snørra og så ut som de var døden nær. På radioen på tur til flyplassen ble det meldt om tilfelle to av MRSA (luftvegsbesvær) hos en jordansk type i Abu Dhabi. Det var omtrent så jävlig umorsomt som du kunne få det. INGEN rolige steder å gjemme seg bort, ingen lounge å kjøpe seg inn i. Hele terminalen er formet som en tokamak (for de som er kjent med fusjonsenergi, for de som ikke er kjent med det: se for dere en donut, og terminalen er slik at du går inne i donut-deigen). Gatene er gjennom enda en sikkerhetskontroll. Og åpner selvfølgelig ikke før 10 minutter før flighten. *rive hår* 1,5 timer gikk til å trø overalt i terminalen, føltes som jeg var med i the walking dead bare uten drapsmulighet på zombiene. Min kjære samboer foreslo at vi kanskje bare skulle gå vekk derfra, så vi gikk tilbake mot passkontrollen og fant en benk i et rolig område. Jeg forbannet meg selv for ikke å ha tenkt på det før. Tiden gikk fort når man fikk slappa av. 02:45 fikk vi endelig boarde. ENDELIG priority for business class og first, og dæven så godt det var. KRØNSJ rett ned i setet.

Abu Dhabi airport var betydelig mer behagelig på ankomst, enn på avgang. Rangerer vel mer eller mindre nederst, all time for min del.

LH619 Abu Dhabi - Frankfurt
    03:05-07:20
    Airbus 330 C-class

Det satt en del folk ombord fra før av, da denne ruta går Frankfurt-Abu Dhabi-Muscat-Abu Dhabi-Frankfurt. Crewet var betydelig mye friskere og opplagt på denne flighten. Vi fikk velkomstdrink, valgte lime-vannet som var NYDELIG. Hvor får man kjøpt sånn på flaske?! Beste og mest refreshing jeg har drukket på lenge. Det er rart å si det, men herregud så deilig det var å komme "hjem" ombord hos Lufthansa. Det føltes så trygt og godt, borte vekke fra galskapen, basseluskene og alt. Nå var det bare å stramme setebeltet og legge setet i halv-horisontalen. Motvind på tur hjem, kapt'n not-so-funny german name estimerte 6 timer og 45 minutter. Digg, mer tid å sove på - udigg, vi rekker ikke førsteflyet hjem til Arlanda.

Rebootin' - IFE systemet bør vel oppgraderes fra Windows forrige årtusen snart?

Er det rart man blir glad i business class?

Takeoff raka vegen nordover, veldig rolig stigning i starten med mye korrigering av retning. Mye fly i gulfen. Vi fikk allikevel straks etter takeoff servert en velsmakende snack jeg dessverre ikke fikk tatt bilde av da mine tanker var på både søvn og på at mobilen var utladdet og jeg ikke gidda å hente laddern oppe i hylla. Det var innmari godt iallefall; grillet kyllingfilet med en wrap på siden (på fat, endog) med noe godt inni. Potetmos også, mener jeg å huske. En cola for å gi kroppen det siste koffeinkicket inn i søvn - av med lyset i kabinen, på med pleddet og setebeltet og zzzz - min lengste søvn på et fly noen sinne. Takk til mine nye Bose QC15 jeg kjøpte i Abu Dhabi, jeg skjønner ikke hvordan jeg har overlevd uten på flyturer før. Ekstra mye bråk også pga min plass over vingen - jeg foretrekker utvilsomt å sitte lenger fram. Du får alt gneldret fra hyd-pumpa under deg, du får en del vindstøy når hjulene er ute, og ekstra motorstøy. Så støyredusering var et absolutt behov. Våkna til over Romania og karpatene, hvor det ble så "skakig" at setebelteskiltet måtte på. Jeg var så zombie at jeg ikke hadde ork å bry meg. 1 time med risting senere våknet kabinpersonalet til live, tid for frokost! Bare 1 t og 45 minutter igjen av flighten. Opp med stolryggen og takk for at jeg får en slags omelettgreie med enda mer kylling på bordet. Appelsinjuice vekket kroppen litt opp, maten var helt sånn passe. Kald frokost er ikke noe godt, iallefall ikke kaldt kjøtt. Det begynte så vidt å lysne i det vi gikk inn for landing og landet så mykt som det kan gjøres med en A330. Fjernparkering (...) og bussing inn. Bussinga var digg for en flygeek, vi passerte rett foran og bak hele gullrekka til Lufthansa; 747-8 og A380.

Passkontrollen tok forever, ingen fast track der dessverre. Trøing i all evighet for å komme oss til terminal C hvor neste flight gikk. Inn i komatilstand, klokka på vekkings 10:00.

LH-ettellerannet
    Frankfurt-Arlanda
    A321 C-class

NEK kabinen, I HEART THEE! Førsteinntrykket er så RÅTT, vil ha det sånn hjemme liksom! ha ha :D

Sete 2C anbefales på det varmeste, ekstra beinplass :)

Pønta te jul :)

Beste frokosten NOEN SINNE på et fly! Herregud så god den var! Muesli med sjokoladebiter, rips og blåbær. Og jeg som egentlig ikke liker melk og frokostblanding en gang, jeg ble helt solgt. More of this, please! :D

Flighten gikk til halvkomalesing av TIME med QC15 på ørene. Babyskrik blir overlevbart med de, hvem skulle trodd. Ikke dårlig samvittighet for å ha brukt penger på det headsettet :) Min kjære kjøpte seg de nye QC20, de var helt utrolig kule og utrolig effektive de og! Tiden gikk, og jeg irriterte meg lett over advokatmannen ved siden av meg på 2A. Her hadde han valgt vindussete, men ikke én gang hadde han sett ut. Han satt hele turen og så sur ut, kjefta og ropte etter kaffe på dårlig tysk (han var nok svensk) og løste sudoku. Motvind også på denne flighten, nesten 2 timers flight. Landinga på Arlanda var ..... interessant. Det blåste. I harde vindkast. Jeg har vært med på en del turbulente innflyvninger i Nord-Norge, men dette må iallefall gå inn i historiens mest turbulente landing i klarvær med sol fra blå himmel. Herregud så det rista og knaka. Du veit det er litt shaky når selv han surketrollet som ikke EN gang i løpet av flighten har sett ut av vinduet, må legge fra seg sudokuen og se ut av vinduet for å sjekke om flyet virkelig var rettvegen. Det ble mer og mer ruddercontroll jo nærmere bakken vi jobba oss, jeg lukka på ett tidspunkt øya og tenkte "tysk stålkontroll, tysk stålkontroll". Det funka og jeg beholdt roen... høhø. Landinga var mykere enn de fleste jeg har vært borti, selv om man kjente flyet rettes opp i det hjula rørte bakken. Var sikkert inne på noe med tysk stålkontroll ;)

Ingen baggasje å vente på, så da ventet bare 15 minutters kjøring hjem med enda mer tysk stål. Vips var hverdagen var et faktum nok en gang :)

Last edited: 06. des 2013
    Fnate, Darkcho and Jørgen like this.
  10. Jørgen

Jørgen Livsnyter

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Strålende skrevet!

11. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,285
    Bonuspoeng:
    113
    He he he... Du vil ha NEK kabin hjemme ja. :) Det er koz.

Kjempefint reisebrev. Du skriver som kule

12. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Betongkloss med sølv/metallic interiør. Yes! Satser på at du mente jeg skriver kult? Eller noe sånn. Takk, anyways! :D

13. ruby1968l

ruby1968l Tomleskolt

Likes mottatt:
    1,065
    Bonuspoeng:
    113
    Flott reisebrev, så friskt og litt annerledes ut med de musli greiene te frokost.

Takk for flott reisebrev :)

Ida liker dette
  14. Islending

Islending Senior Medlem

Likes mottatt:
    477
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for fin rapport! :)

Ida liker dette
  15. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Thankju, og ja, det var skikkelig fresht! :) Passet på å gi crewet positiv tilbakemelding på frokosten, håper å se den igjen.

Takk takk :)

Del denne siden