Junior og Senior krysser ekvator og besøker ny verdensdel

Tråd i 'Reisebrev' startet av kjeeli, 07. aug 2019.

  1. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,191
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Det begynner å bli en tradisjon at jeg og Junior legger ut på en årlig langtur ved bruk av CT.
    Så nå er vi endelig i gang med våres tredje CT tur.

    IMG_3331.jpeg

    På dette reisebrevet vil alle bilder som inneholder Junior være godkjent av han før publisering.

    Fra vi push back`r med første fly fra OSL til vi er tilbake til gate på OSL skal vi være på reisefot i 8d 9t 10m.
    På reisen vil vi tilbringe 1d 23t i et flysete, alle flyvninger er i C.
    Satser på daglig oppdatering av reisebrevet, dette avhenger av god wifi underveis på hoteller.

    Straks er det klart for første flyvning som er OSL-VIE med OS336.

    Så velkommene skal dere være til ett nytt reisebrev med Junior og Senior på tur :)
     
  2. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    God tur
    Har du med tommestokk?
     
    kjeeli, Kristian, snartur and 4 others like this.
  3. NorFlight

    NorFlight Senior Medlem

    Innlegg:
    1,303
    Likes mottatt:
    2,436
    Bonuspoeng:
    113
    God tur!

    Blir spennende å følge dere på nok en tur!
     
    kjeeli liker dette
  4. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    God tur!
    Stas med nytt reisebrev fra dere :)
     
    kjeeli liker dette
  5. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    4,231
    Likes mottatt:
    22,420
    Bonuspoeng:
    183
    God tur! Kvar skal de?
     
    kjeeli liker dette
  6. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,624
    Likes mottatt:
    34,802
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig god tur. Og spesiell takk til junior som tar med gamlefar på tur:D

    viktige spørsmål :

    Har dere med logo t-skjorter til alle flyselskapene?

    Er tommestokken old school av treverk? eller moderne og laserbasert?
     
    kjeeli and Kristian like this.
  7. shu

    shu Medlem

    Innlegg:
    86
    Likes mottatt:
    145
    Bonuspoeng:
    33
    God tur - blir spennende å følge dere :)

    /S
     
    kjeeli liker dette
  8. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    God tur!

    Hvordan er ruten?
     
    kjeeli liker dette
  9. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Han pleier å ha med en i gammelt treverk for å måle liggelengde i C og F...
     
    kjeeli and Finnks like this.
  10. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Dette lover bra. Riktig god tur og ta vare junior! Lurer på hva spennende dere finner på, på denne reisen. Det gledes. :)
     
    kjeeli liker dette
  11. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,191
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Tusen Takk for alle God tur ønskninger :)
    Sitter i AIR Lounge D gate på VIE koser oss med litt mat, drikke og reisebrev skriving.
    Svarer kjapt på noen spørsmål her.
    @Eddie47 Tommestokk ligger i sekken og den er av god gammeldags type man må brette ut @ccurrahee.
    Rutene er OSL-VIE-IST-EZE-BOG-MAD-FRA-OSL @Sunnfjordingen og @indahla.
    Ha en fortsatt god Onsdag!
     
  12. ccurrahee

    ccurrahee Helt hekta

    Innlegg:
    9,624
    Likes mottatt:
    34,802
    Bonuspoeng:
    293
    Takker, jeg husket absolutt bruksområdet, men ikke årgangen på tommestokken som er med på tur:)
     
    kjeeli liker dette
  13. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,191
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Startet i den veldig stille å rolig gull salongen kun rundt 20-25 stk der. Det ble en matbit og påfyll av C vitaminer,

    1.JPG

    Både ung og gammel er noe forkjølet før avreise.
    Så nesespray, halsdrops og slimløsende er pakket lett tilgjengelig

    Go to gate kom på skjermen 13:30, så da var det bare å ta på seg sekkene å vandre til E9.
    Der ble det straks annonsert priorty boarding og vi fant et smutthull gjennom folkemengden som hadde samlet seg foran gate. Rakk ikke engang å ta bilde av gate skjermen.
    Så jeg var førstemann klar til scanning, der fikk jeg rødt lys. Skrankedamen begynte å taste på datamaskinen, jeg følte meg som en køsniker og propp i systemet der jeg stod.
    Heldigvis løste det seg på 2 min, skrankedamen som hadde logget seg inn på feil gate.
    Vel vel, ombord i Embraer E95

    2.JPG

    Der hadde vi valgt sete 2C og 2F, siden 1A og 1D var blokkert ved bestilling av turen.
    Lenge så det ut til at rad 1 skulle forbli ledig, men på slutten av boarding dukket to stykk opp. De satte seg sammen på 1AC, så da spurte jeg vennlig herremannen på 1C om han han kom til å bruke 1D på turen? Neida, bare ta de dere. Tommel opp for det!
    Så da ble Junior og Senior gjenforent etter å ha vært splittet av midtgangen på rad 2.

    3.JPG

    OS336 OSL-VIE 14:00-16:20
    Push back skjedde 13:58 og vi var i luften kl 14:12.
    Purser Anja tiltaler oss med etternavn når hun kommer til oss for å klargjøre bordet for servering.
    Kl 14:29 får vi servert en varmrett og rullekake.

    4.JPG

    Austrian er ikke så flinke til å opplyse om hva som blir servert.
    Uviten til å vite hva det er i varmretten, finner jeg saus, potetmos ball, sopp, sopp og atter sopp. Til å være litt tett i pappen pga forkjølelse smakte det greit for meg. Junior er ikke så begeistret for sopp, men han gjorde et forsøk i alle fall.
    Rullekaken med jordbærsmak var akkurat passe fuktig slik at den skled rett ned en sår hals.
    Etter middag ble det et glass/flaske med bobler fra Østerrike, fikk servert Schlumberger sparkling 2017.

    5.JPG

    1 time ut i flighten fikk vi ganske kraftig turbulens, så det var bare å gripe fatt i flaske og glass hvis ikke hadde de havnet i fanget. Sånn holdt det på i ca 10 min før vi kunne sette fra oss glassene på bordet og drikke siste rest av bobler og cola.
    Vi landet kl 16:12 og stoppet på bussgate kl 16:16

    Den opprinnelige planen var at vi skulle ta en kjapp tur inn til Wien på denne mellomlandingen på 4t 20m, men den planen ble skrinlagt pga litt for varmt vær til å fly rundt med 8kg sekker (30.5 grader).
    I stedet gikk vi til Austrian Business lounge på F gate, den var skuffende dårlig. Så da ruslet vi ut og over til Austrian Senator Loungen. Der var det bedre mat og drikke utvalg, så et lite mellom måltid ble inntatt der.

    6.JPG

    Siden Turkish flyr fra D gate måtte vi nesten komme oss ditt, fant noen skilter som sendte oss ned på bakkeplan hvor det stod en shuttle buss klar.

    7.JPG

    Etter et par minutters busstur stoppet den ved D gate, og vi gikk ut av sikkersone før vi gikk gjennom passkontrollen til D gaten.
    Som TK C reisende skulle vi ha tilgang til AIR Lounge, Den ligger til venstre rett etter passkontrollen. En helt vanlig dør i veggen.

    8.JPG

    Den døren lukkes opp i neste episode, nå er det straks klart for 17 t 50 m i fly over til EZE via GRU.
     
  14. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,191
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Da lukker vi opp døren til AIR Lounge.
    Er ikke super spennende men greit å vite om hvis man skal på lounge etter pass kontrollen på D gate. Man kan betale seg inn i loungen for 33 € for 3 timer, ellers er den åpen for F, C og frequent flyer kort for noen Star alliance, Oneworld, Skyteam og en del andre selskaper. Eksakt liste finner man på VIE sin hjemmeside. Er en lang list med Kredittkort som også gir adgang.

    Det finnes flere forskjellige sitte avdelinger som strek ut beina avdelingen langs vindu, en rad med utsikt mot apron.

    B1.jpg

    Og den andre med utsikt mot denne sitte avdelingen. Her ser man inngangsdør og resepsjonen bak i bilde

    B2.jpeg

    Til høyre for resepsjonen var det en litt mer chill out sittegruppe, med litt mer recline på stolene. Her var det for mange som chillet så turte ikke å ta bilde. Videre til høyre kom man til mat og drikke avdelingen. Det ble servert to varme supper og 2 forskjellige pastaretter

    B3.jpeg

    Så er det et lite utvalg av styrkedrikk for de som er gamle nok, isbiter til drinken finnes også der.

    B4.jpeg

    Det finnes vann og juice av forskjellige sorter også (bilde ble mer uklart en de andre).
    Salat og kaker er plassert på samme sted.

    B5.jpeg

    Kaffe må noen ha, så da kan disse maskinene hjelpe.

    B6.jpeg

    Det er også en del Cafe bord ved matavdelingen

    B7.jpg

    Kald drikke var det bare å hente i skapet her. Prosecco, hvitvin og øl.

    B8.JPG

    Det var ganske lite folk i denne loungen, samt et greit utvalg av mat og drikke. Junior syntes toalettet var rent og pent, samtidig som det luktet godt.

    Så det var et fint sted å vente på boarding av
    TK1888 VIE-IST kl 20:35-23:55 med en A330.

    B9.jpeg

    Boarding skulle starte kl 19:45 fra D28, og siden man på D gate må gjennom sikkerhetskontroll ved hver gate så gikk vi fra loungen kl 19:30. Det var vel ca 200m fra Air Lounge til sikkerhetskontrollen, og der var det bare å tasse rett gjennom kontrollen uten kø.
    Egen sluse for reisende i C, men det var heller ingen kø for de andre heller.
    De fleste eco pax hadde allerede stilt seg opp foran boarding gate, og når priority boarding endelig startet kl 20:04 var det flere dresskledde herremenn som hisset seg opp over hvor trangt det var for å komme seg frem til skranken. Fint for oss som bare hang i hælen på en slik herremann som brøytet vei mellom eco passasjerer.
    Vi var nr 3 og 4 ombord, og ble positivt overrasket over Turkish sin C kabin på en 2t 20m flight. Lie flat på 2 timer er jo digg!

    B10.jpeg

    Velkomst juice var kjapt på plass etter at vi satte oss ned kl 20:15. Boarding ble fullført og der ble vi stående til push back kl 21:29. Dette pga kraftig tordenbyger over Wien.
    Vi fikk luft under vingene igjen kl 21:57, og kveldens mat og drikke meny var dette

    B11.jpeg

    B12.jpeg

    Tyrkisk meze ble servert som forrett kl 22:27, sammen med ost og desserten.

    B13.jpg

    Borte blei det hos begge.
    Til hovedrett valgte jeg Grillet Tyrkisk Kjøttkake, som jeg vil jeg kalt det!

    B14.jpeg

    Junior valgte Rigatoni med parmesan og tomat saus. Bilde han tok av denne retten henger fast i iCloud!

    Vi ble ganske forsinket ut fra VIE, så vi landet ikke på IST før kl 00:51 Tyrkisk tid (+1t norsk tid). Fra rullebanen og til bussgate tok det 14 min. Ved ankomst bussgate ble vi i Business sendt rett i den lille bussen.

    B15.JPG

    Opprinnelig hadde vi 9t 45m connection time, noe som er 46 min for mye til å få tilgang til privat suite/lugar i TK loungene.
    Men vi tok uansett turen til TK Miles & More Loungen hvor vi spurte resepsjonisten om muligheten for 2 lugarer. Pga forsinkelsen var vi jo plutselig innenfor 9 timers grensen til TK for International business transfer passasjerer.

    Om det var det som hjalp oss litt på vei vites ikke! Resepsjonisten ba oss følge etter henne bortover mot lugarene, og på veien fikk vi beskjed om at vi måtte dele en suite/lugar
    Takk skal du ha sa jeg til henne, siden vi lå litt i grenseland for å få seng i det hele tatt.
    Frøken resepsjonist åpnet døren til Suite 8 kl 01:57, og slik ser den ut

    B16.JPG

    Jaja, dette var en smal seng for 2 stk på 183 cm tenker jeg.
    Men men, 1 seng er bedre enn å sove ute i åpent landskap i loungen er min tanke.
    Så løsningen blir at Junior tar sengen og jeg bruker dynen som madrass.

    B17.JPG

    Smått hardt å ligge bare på den dynen! men kun 5 timer til vi skal spise frokost.
    Etter 10 min i mørket hører jeg Junior begynner å puste litt tungt, så da vet jeg at han sover. Jeg slokner like etterpå.

    Neste episode IST-EZE kommer når den kommer.
     
    Calling, holmen2, KRS and 41 others like this.
  15. Trykkern

    Trykkern Medlem

    Innlegg:
    230
    Likes mottatt:
    93
    Bonuspoeng:
    28
    Du er snill med junior, det liker jeg...
     
  16. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,191
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Ligger litt etter med oppdateringer, men det har vært fullt program.
    Fikk nå sove på gulvet frem til vekkerklokken ringte kl 07. Da var det bare å gå over gangen til badet der for morgenstell.
    Så ble det en rask frokost i loungen. Før det bar videre mot gate D16 helt ytterst på D piren

    R1.JPG

    På ruten IST-GRU-EZE bruker Turkish en 777-300(ER)

    R2.JPG

    R3.jpeg

    Boarding skulle starte kl 08:40, men startet ikke med priorty før kl 09:02. Vi satte oss ned på sete 3 A og B. Jeg byttet raskt til pysjbuksen vi fikk på EVA Air i fjor, den er passe tynn i stoffet. Vi ble tiltalt med etternavn når Canso kom for å introdusere seg selv og ta i mot pre drink bestilling. Kl 09:22 var drikken på plass Vi begge gikk for påfyll av c vitaminer.

    R4.jpeg

    Tøfler er også på plass, riktig størrelse samtidig som de er gode å ha på føttene.

    R5.JPG

    Rutetiden til TK0015 er kl 09:40, vi push back’et kun 5 min etter skjema. Taksing på nye IST tar sin tid hvis man skal ta av på rullebanen lengst vekk, rundt 7 km fra gate D16. Vi var i luften kl 10:07 og det var beregnet 12 timer til mellomlanding på GIG

    R6.JPG

    Her er mat og drikke menyer

    R7.JPG

    R8.jpeg

    R9.JPG

    Amenity kit`et blir levert i en Versace toalettmappe og inneholdt sklisikre sokker, øyemaske, tannbørste med krem, øreplugger og div kremer som blir overlevert Konemor ved hjemkomst.

    R10.JPG

    Duken kom på plass kl 10:49 og varm nøttemiks ble servert 8 min senere.

    R11.JPG

    Kanapeer ble servert kl 11:12

    R12.JPG

    med kjøtt på pinne, kremost innrullet i agurk tror jeg og en trekant med noe fyll inni, altså ingen ekspert på å identifisere hva jeg spiser. Men borte ble det.

    Kl 11:29 kom forretten vognen forbi og vi kunne velge mellom det som står i menyen over. Jeg valgte dette.

    R13.JPG

    Det ble en halvtimes pustepause mellom forrett og hovedrett. Bestilte biff, med grillet tomater og ruccola salat. Biffen var litt smakløs, men med litt kryddersmør ble det helt greit.

    R14.JPG

    Til dessert hadde jeg valg sjokolade ball med mango og den fantastisk gode ballen ble servert kl 12:36

    R15.jpeg

    Det var en overflate med sjokolade, inni var det sjokolade mousse og mango

    R16.jpeg

    Egentlig litt tidlig med en 4 retters middag unnagjort på 1,5 time så tidlig på dagen, men men man må jo bare si ja takk til det som blir servert.

    Gode og mett var det bare å klar gjøre for en cowboystrekk.

    R17.JPG

    Den medbrakte tommestokken målte sengen til 1,96m lang og 54 cm bred mellom armlenene. Synes løsningen med lang avstand mellom setene og åpen plass til føttene er bedre enn å putte de inn i et lite hull som på SAS C og andre selskaper med den type oppsett i kabinen.
    Med min sovemåte var det bedre å ligge med hode nærmest flyretningen. Sover på magen med hendene under puten og da blir 54cm for smalt i andre enden.

    Før mellomlandingen i Sao Paulo fikk vi servert et nytt måltid ca 2 timer før landing der. Det startet med mozzarella, tomat og salat. Desserten ble også servert samtidig, en sjokolade mousse.

    R18.JPG

    Når hovedretten med kjøttdeig i vinblad, aubergine og squash med kjøttdeig, tomatsaus og yoghurt ble servert skvatt jeg til, for da dukket det plutselig opp en annen reiseglad figur.

    R19.jpeg

    Under og etter middag med gode historier fra Onkel reisende Mac kom vi endelig til Sør-Amerikas kyst.

    R20.JPG

    Så da kom vi ikke helt til Buenos Aires i denne oppdateringen.
    Men fortsettelse kommer.
     
    Calling, holmen2, KRS and 41 others like this.
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,878
    Likes mottatt:
    57,468
    Bonuspoeng:
    293
    Detaljer er viktig! :D
     
  18. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,216
    Likes mottatt:
    17,278
    Bonuspoeng:
    293
    Dette blir en flott tur, følger med videre :)
     
    kjeeli and Grooo like this.
  19. drsyk

    drsyk Dr. Bonusnisse

    Innlegg:
    6,825
    Likes mottatt:
    21,409
    Bonuspoeng:
    293
    Dette lover bra ;)
     
    kjeeli liker dette
  20. kjeeli

    kjeeli Veteran

    Innlegg:
    2,191
    Likes mottatt:
    22,475
    Bonuspoeng:
    183
    Da ble det litt tomrom i programmet til å skrive videre.

    Fortsetter på flighten fra IST.
    Når vi begynte å nærme oss GRU kunne vi se Rio i det fjerne.

    Bu1.JPG

    Vi landet på GRU kl 16:02, noe som var 1t 08m før skjema 17:10. På denne mellomlandingen får ikke vi som skal videre til EZE forlate flyet, så da fikk vi en time ekstra bakke stopp.
    Det er heller ingen servering når flyet står på bakken, IFE er skrudd av også. da kan man enten sove eller se på rengjøringspersonalet rydde etter de pax som gikk av.
    Vi gjorde en blanding av begge deler, men ikke lett å sove når støvsugemannen virrer rundt med slangen sin her og der.

    Endelig kom flyet seg på vingene igjen kl 18:29, begynte å bli sulten igjen. Dette er menyen GRU-EZE

    Bu2.JPG

    Forrett var påtvunget, men begge var fornøyde med den, roastbiff med søt og sur saus. Jeg tok et glass av flyets champagne Tattinger Brut Reserve til dette måltidet, Junior valgte Sprite.

    Bu3.JPG

    Hovedretten ble det Biff Wrap på begge, orket ikke så mye av den. Smakte ikke dårlig altså, bare jeg som jukset på rekkefølgen og tok ost og kake før den kom. Så var ganske mett når den dukket opp, Junior fikk i seg halvparten.

    bu4.JPG

    Etter dette måltidet var det bare å spenne seg fast før landing på EZE kl 21:19, på gate kl 21:26 og stilte oss i immigrasjons kø kl 21:35.
    Kl 22:31 var vi klarerte for å komme inn i Argentina, og møtte vår sjåfør som vi hadde forhåndsbestilt via hotellet til en pris av ca 370 kr EZE til Puerto Madero området.
    Takk han i himmelen for at dette var på plass før ankomst, vi var ganske utkjørte etter å ha vært på reisefot lenge. Så det var deilig å ankomme Hotel Madero, og slenge seg ned i en ordentlig seng.

    Bu5.JPG

    Hotellet ble bestilt på Expedia via viatrumf, fikk som Vip+ kunde en gratis drikke per pers per opphold og 10% i restauranten.

    Fikk ikke sove særlig lenge, så frokosten var unnagjort kl 07:15. Hadde inkl frokost, og det var greit utvalg av varme retter og kaldt pålegg.
    Det var litt for mye regn på morrakvisten til at vi utsatte sightseeing noen timer. Altså ingen vits å benytte seg av balkongen heller, 9 grader ute.

    Bu6.JPG

    Rundt kl 10 ble det lettere vær og vi kunne rusle i gang på dagens program.
    Junior hadde fått i oppdrag å finne ut hva han ville se og gjøre i Buenos Aires. Så han hadde lagt opp dagens rute, startet med å vandre nedover kanalen ved Puerto Maduro området.

    Bu7.jpg

    Første stopp ble Plaza de Mayo og Casa Rosada

    Bu8.jpg

    Vi stakk også en tur innom Catedral Metropolitana som ligger på samme sted, før vi fant ut at det var en stund siden frokost.
    Så da ble det en bråstopp på

    Bu9.JPG

    Fikk svelget maten og ruslet over gaten til Obelisco, hvor det ble en BA selfie

    Bu10.jpg

    Derfra tok vi T-banen i retning mot Recoleta cemetery,

    Bu11.jpg

    Det er her Eva Peron ligger gravlagt.

    Bu12.jpeg

    Junior har ikke peiling på hvem Eva Peron er, men han fant ut at det var et populært sted for turister. Så da ville han også besøke det.
    Fargerikt hus ved kirkegården + en linselus

    Bu13.jpg

    På vei til neste attraksjon gikk vi forbi HRC Buenos Aires, men der var det dårlig stilt om dagen. Mulig de åpner litt senere på dagen.

    Bu14.jpg

    Videre til fots havnet vi ved Floralis Generica, det er en blomst laget av stål og aluminium.

    Bu15.jpg

    Jeg var skeptisk til Junior sitt neste punkt på listen, hvorfor dra til Sør-Amerika for å besøke en Japansk hage.

    Bu16.jpg

    Men det var et ganske fint sted, sikkert vært enda bedre uten regn.

    Bu17.jpg

    Bu18.jpg

    Fra den japanske hagen gikk vi videre mot Eco Parque og der dukket denne figuren opp Monumento a La Carta Magna y las Cuatro Regiones Argentinas

    Bu19.jpg

    Eco Parque var stengt pga dårlig vær, så da gikk vi til Plaza Italia og tok T-banen tilbake til hotellet for et lite mellommåltid.

    Bu20.JPG

    Fortsetter ved neste ledig stund.
     
    Calling, holmen2, KRS and 26 others like this.

Del denne siden