Kø på ankomst fra utlandet på OSL og andre flyplasser i Europa

Tråd i 'Reisemål' startet av FlyerOslo, 08. juli 2021.

  1. FlyerOslo

    FlyerOslo Medlem

    Innlegg:
    71
    Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg vet om denne tråden, men det er mest diskusjon om utreise:
    https://insideflyer.no/forums/threads/kø-på-osl.16726

    Jeg har kun reist innenriks i år, og da er det ikke noen ekstra sjekk når man forlater flyplassen.
    Siden det er forventet opptil 8 timer kø på de som ankommer OSL fra utlandet fremover hadde det vært veldig interessant å vite hvor lang tid det er snakk om og at de som kommer fra utlandet skrev hvor lang kø det var på OSL, og dato/tid de ankom, og også hvor lang kø det var for å komme ut av flyplassen man dro til på utreise, f.eks. CPH, FRA, ARN.
    Blir det ordnet en egen kø med en gang for de som har Corona sertifikat, eller er det en kø for alle fram til første kontrollpunkt?
     
    Last edited: 08. juli 2021
  2. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,002
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ankommer fra Finland søndag 18 juli kl 17:35 med Finnair. Skal videre med SAS 18:30. kommer nok ikke til å gå… men skal oppdatere deg på hvor lang tid det tar :)
     
  3. Oppirumpadi

    Oppirumpadi Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Ankom OSL 4/7 kl 18:50 fra Muc med Lufthansa.
    Det var egen kø for oss som er fullvaksinert eller har gjennomgått covid.
    Viste fram coronasertifikatet og fikk en lapp som bevis på at jeg ikke trengte test.
    Var ute på ti minutter.
     
    TElg78, EndreD, Sonictravel and 3 others like this.
  4. XIII

    XIII Senior Medlem

    Innlegg:
    748
    Likes mottatt:
    347
    Bonuspoeng:
    63
    noen som vet hvordan det fungerer for familier der kun 1 foresatte er vaksinert?
    regner med at vi begge bare går i den lange køen sammen med barna, med bare i tilfelle..
     
  5. FlyerOslo

    FlyerOslo Medlem

    Innlegg:
    71
    Likes mottatt:
    47
    Bonuspoeng:
    18
    Takk for svaret :) Hvor lang kø var det på MUC når du skulle igjennom kontrollen inn i Tyskland?
     
  6. Oppirumpadi

    Oppirumpadi Medlem

    Innlegg:
    124
    Likes mottatt:
    127
    Bonuspoeng:
    43
    Ingen kø. Ingen kontroll.
     
    kaiarne and FlyerOslo like this.
  7. TravelManBiz

    TravelManBiz Veteran

    Innlegg:
    1,669
    Likes mottatt:
    4,993
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan jo høre om dere kan gå i fullvaksinert køen hvis en er fullvaksinert og dere har med barn. Men husk at barn kan heller ikke bruke pass automatene. Husk å ta med passet og ikke nasjonalt ID kort til automatene hvis du er fullvaksinert og reiser aleine uten barn.
     
  8. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,366
    Likes mottatt:
    28,907
    Bonuspoeng:
    183
    Landing 23:22 8jul. Pass/innreise sjekket, tax-free handlet og Covid-19 test ferdig 23:50. Helt OK.

    Men, ha innreiseregistreringen klar. Alternativt rykk tilbake i køen
     
    EndreD, freddyen and kaiarne like this.
  9. Wiolenze

    Wiolenze Veteran

    Innlegg:
    4,366
    Likes mottatt:
    28,907
    Bonuspoeng:
    183
    Update, under 60(49) min fra landing til jeg gikk ut gjennom tollen. Helt OK i disse dager, har hatt lengre ventetid på bagasjen før Covid
     
    Sonictravel and kaiarne like this.
  10. freddyen

    freddyen Senior Medlem

    Innlegg:
    1,356
    Likes mottatt:
    1,272
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg regner med at flyselskapene tar risikoen ved gjennomgående billett og det oppstår lang ventetid på OSL?
    Jeg kan ikke se at bestillingsmotoren tar hensyn til korona og at domestic transfer er stengt.
    1 time connection med koronasjekk, toll og ny innsjekking av baggasje er vel helt usannsynlig.
    Eller det slik at vi som ikke er fullvaksinerte selv må ta høyde for ventetid?
    Eksempelet under er satt på spissen, men hvor god margin bør vi egentlig legge inn?

    upload_2021-7-9_19-6-19.png
     
  11. kaiarne

    kaiarne Aktivt Medlem

    Innlegg:
    327
    Likes mottatt:
    507
    Bonuspoeng:
    93
    NRK lagde faktisk en artikkel om dette problemet. Flyselskapene sier selvfølgelig at du må beregne nok tid, men som det står til slutt i artikkelen har flyselskapene plikt til å få deg videre til destinasjonen din.
    https://www.nrk.no/norge/ber-reisan...-mellomlandingar-pa-under-to-timar-1.15566956
     
    furlong and freddyen like this.
  12. tobeornot999

    tobeornot999 Flying high

    Innlegg:
    3,730
    Likes mottatt:
    7,653
    Bonuspoeng:
    183
    Barecelona/BCN igår: alle sluses til samme midlertidige kø-ordning.

    Men masse folk på jobb både for å guide folk og for å sjekke QR koder fra Spain travel health.

    7 av 7 mulige bemannede "boder" (midlertidige, de også selsvagt) hvor de hadde snudd QR leseren mot publikum, og man scannet egen kode, fikk et høflig takk og var fri til å gå inn i landet.
     
    EndreD and kaiarne like this.
  13. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Egentlig ikke. Flyselskapet passer på vær og teknisk. De har et ansvar for å legge opp ruteforbindelser som er gjennomførbare for en vanlig reisende, under vanlige forhold.

    Reiseforsikringen har lite ansvar for forhold på flyplassen, som om det er mye folk, problemer i terminalen og venting. Trolig vil helt uforutsette hendelser som bombetrussel, brannalarm, evakuering etc. kunne gi støtte.

    Europeiske har nylig lagt ut pressemelding på dette.

    Hos flyselskapet er de kun ansvarlig iht. dine billettbetingelser og EC 261. Men det er jo mennesker som gjør individuelle vurderinger, så unntak gjøres.
     
    Last edited: 10. juli 2021
    Rscott and freddyen like this.
  14. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,563
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    Samtidig så ønsker neppe flyselskapene overskrifter om passasjerer som blir strandet på OSL i en tid de ønsker å vinne tilbake så mange kunder som mulig. Viljen til å hjelpe er nok betraktelig høyere enn før pandemien. Jeg overhørte faktisk en telefonsamtale rett etter sikkerhetskontrollen igår der det ble nevnt "en snill dame" som ordnet et senere fly gratis.
     
    furlong and Edvard like this.
  15. furlong

    furlong Senior Medlem

    Innlegg:
    873
    Likes mottatt:
    715
    Bonuspoeng:
    93
    Med mindre SAS har endret sin praksis så vil du alltid bli booket om til en senere avgang om du mister videreforbindelsen din pga kaos på flyplassen (Pass,security kø etc), såfremt du har en gjennomgående billett
     
    FlyerOslo, tobeornot999 and Edvard like this.
  16. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Fantastisk om det er tilfelle. Jeg flyr lite SAS.

    Hos andre flyselskap, på flyplasser utenfor Norden og ved langdistanse har du vanligvis få rettigheter om du dukker opp for sent. YMMV.
     
  17. RoadKing

    RoadKing Helt hekta

    Innlegg:
    15,595
    Likes mottatt:
    32,414
    Bonuspoeng:
    293
    Godt argument for å fly SAS ;)
     
    TElg78 liker dette
  18. milehigh

    milehigh Veteran

    Innlegg:
    2,975
    Likes mottatt:
    8,331
    Bonuspoeng:
    183
    Det var litt for blanket. Har flere (eldre) erfaringer i USA med misset connection pga monsterkøer i immigrasjon. Rebooking fint hver gang. Selv På enkle innenriksflighter hvor jeg har forsovet meg praktiserer de flat-tire rule.
     
    EndreD, FlyerOslo, trygveat and 3 others like this.
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Just saying at på restriktive billetter så vil du ha status som no-show. Det er ikke automagisk for alle ansatte på en gate, transfer desk eller innsjekk å kunne utvise goodwill og rydde opp i den.
     
  20. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,563
    Likes mottatt:
    6,540
    Bonuspoeng:
    183
    Min erfaring er at SAS og Widerøe på generell basis har policy på å gi goodwill, ihvertfall på innenriks i Norge dersom det er ledige seter på senere fly. Jeg har fått dette både på grunn av forsinket flybuss (trafikkulykke i Værnestunnellen) og der jeg selv har tråkka i salaten og mistet avgang på flybuss/tog. Norwegian derimot.... Nope. Blankt nei.
     

Del denne siden