Køben-tur med familien

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av lohelle, 27. febr 2022.

1. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    386
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke helt reisebrev-verdig, så poster her.

Tok med kona og barn på 11 og 13 en tur til København onsdag til lørdag (i går). Fly ble bestilt da det var 50% rabatt på bonusreiser for en stund tilbake. Var vel egentlig ikke meningen at det skulle gjelde til Køben, så tror det ble korrigert ETTER at jeg fikk bestilt. Endte med AES - OSL - CPH nedover og CPH - BGO - AES tilbake (sistnevnte ble slik etter at den returen vi egentlig bestilte ble endret på tydeligvis). Totalt kostet dette 40000 poeng, noe som selvsagt er en god deal. Airbus 320-er i Plus nedover og CRJ900 (plus) + AR72 oppover.

Fra AES ble det en liten forsinkelse, men vi hadde god tid på OSL. Siden vi har Amex Platinum + ekstrakort til kona, så stakk innom "lounge-on-the-go" først, så ble det OSL-lounge. Selvsagt flott der, dog littegrann begrenset på mat-siden.
    Fly videre til Køben litt forsinket også, men ikke så mye. Ingen mat på dette flyet heller, men gikk nå med trallene sine, slik at vi fikk litt snacks og drikke.

På Kastrup så fant et noenlunde lite reisevant følge enkelt togbillett videre til København Hovedbanegård. Litt irriterende at det tydeligis var forventet/pålagt med munnbind på Kastrup og muligens på toget (de fleste brukte her).

Ellers så ble Radisson Collection Royal valgt som hotell. Siden kona ville "passe på" barna, så ble det Corner-rooms med "Connecting-doors" (altså de 2 rommene på kortsiden av tårnet) i 16. etg. Ingen upgrade som Gold her, dog de hadde kanskje ikke noe å oppgradere oss til med dører mellom rommene.
    Hotellet var bra det. Litt skuffende frokost må jeg si, da jeg er vant til fantastisk frokost på Radisson Blu på Gran-Ca (Arguineguin).

Besøkte Strøget, Zoo osv. Er jo en fin by. Brukte kort på hele turen. Hadde ikke APP eller cash til buss, så vi tok bare Taxi til Zoo. Eller bare vanlig småhandling og "vandre rundt" osv som var planen.

På retur var det tog fra Hovedbanegård til Kastrup, og planen var lounge på Kastrup igjen. Finne oss en krok og slappe av, UTEN munnbind. Fant da ut at Eventyr-Lounge var på non-Schengen, så det ble SAS-lounge. Var ganske full (men ikke stappfull). Litt skuffende mat, men nett til barna og litt stille i hvert fall. Savnet OSL-lounge her.
    Så fly til OSL. Litt forsinket som alle de andre flyene på turen.. Var visstnok så lite plass ombord, at de ville at "alle" skulle få trillebaggene sine merket med en lapp og plassert under flyet.. Men IKKE om der var utstyr med lithium-ion batterier.. Vi var "snille" og pakket om litt, slik av 2 av våre ble plassert under.
    Så var det ombord flyet, litt forsinket som nevnt, og selve flyturen var jo en vanlig flygning. Da jeg skulle til å pakke på meg før vi landet, så fant jeg ut av skjorte og jakke var i en av de håndbagasjene som ble plassert under flyet. Så da vi gikk ut av flyet stor jeg der i kuling og 3-4 grader i t-shorte mens noen så etter vår bagasje.. Gaaanske kjølig kan man si. Det var forresten munnbind-påbud på flyet fra CPH til BGO, så det var jo STOR nedtur. Trodde vi var kvitt den dritten innad i Skandinavia nå..

Så var det Flesland da. Så etter "transfer", og der var et skilt her og der. Planen var å først dra på lounge, men her forsnakket kona seg, og siden vi KOM fra utland (og ikke skulle reise ut) så ble vi avvist der. Så da var det å gå på transfer og finne et annet sted. Vel, transfer fant vi, til utsiden av sikkerhetskontrollen igjen. Dette hadde vi jo (som uvitende) ikke planlagt for, så da måtte vi omtrent pakke ut hele håndbagasjen for å finne alle dingser og toalettsaker osv, med referanse med forrige flygning og ompakking.
    Med skrekk og gru husker jeg tidligere turer gjennom sikkerhetskontrollen på Flesland, og de skuffet ikke. Ting som gikk fint gjennom på Kastrup ble selvsagt avvist (diverse fra Body-Shop), og litt handlet på Kastrup (vi trodde jo vi var på "innsiden" nå, så ikke bekymret for 100ml og alt det der).
    Til slutt så endte vi opp med å bare vente ved gate, for SAS-longe på innland var jo selvsagt stengt.. Etter masse turbulens på flyet vi var booket om til, så var vi hjemme i Ålesund-området.
    Å, jeg glemte å si at pga munnbind-bruk i timesvis så hadde jeg hodepine til jeg la meg på kvelden..

Alt i alt var turen vellykket, men returen var skuffende. Og vår uvitenhet om mangel på transfer på BGO forsterket dette litt. Er ikke så reisevant enda, noe vi planlegger å virkelig endre på.

Last edited: 27. febr 2022
    Spielhaug, Kalsnes, RoadKing and 13 others like this.
  2. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    386
    Bonuspoeng:
    63
    Dette er vel en Gold-member ting går jeg utfra.

Del denne siden