Når jeg leser gjennom reisebrev, blir jeg nysgjerrig på hvilke kamera folk bruker ute på tur. Blir de fleste bildene tatt med mobilen eller er det fortsatt verdt å dra med seg et større kamera? Jeg tar de fleste bildene med iPhone 11, som var en enorm oppgradering fra mine tidligere telefoner. Fra tid til annen drar jeg frem Sony a5100, som jeg kjøpte fordi det er et lite systemkamera, kjøpt en 50 mm (tilsvarer 75 mm fullformat) til portretter. Begynner å dra på årene, så er kanskje modent for noe litt bedre.
Jeg har ikke hatt kamera på mange år, her går det kun i mobilbilder. Akkurat nå en Pixel 5. Jeg bruker akkurat 0 sekunder på å planlegge bilder og etterbehandling, så det blir så som så. Mange her inne som er flinke til å ta bilder, altså! (Leste først overskriften som kamerat-råd, og lurte veldig på hva det skulle være.. )
Her går det i iPhone 13 Pro - mobilkameraene er såpass gode nå at jeg tenker man må være kamerainteressert ifra før av for å kjøpe ett kamera isåfall
Min iPhone 11 ble jo stjålet i sommer så plutselig har jeg en 14 med det beste kamera. Ser godt at jeg kan bli bedre på å planlegge og bruke kameraet aktivt. så jeg i prosess med å følge litt instagrammere og lese litt, uten at bildene har blitt bedre enda. Men den kan ta mye bedre bilder en jeg tar. Har hatt både Canon og Nikon SLR men brukte det siste lite, og bestemte meg for ikke å oppgradere og kaste meg ut i objektivkjøp for endel år siden.
Kun mobilkamera her de siste årene. Toppmodellene av alle telefoner, uansett om de heter Apple, Samsung eller Google, har så bra kameraer at det holder lenge for min del hvertfall
Har Sony A7 Mark1 med 16-35 og 24-105 objektiv. Kjøpt brukt. Huset er jo gammalt men gjør fortsatt jobben. Tas ikkje alltid med på tur…. Men alltid på ekspedisjon. Ellers iPhone 12pro. Investerte veldig nylig i DJI Osmo Action også, primært sidan det tåler kulde mykje bedre enn GoPro. Brukar Lightroom til redigering. Tenker også starte med video redigering/laging i Premiere Rush og Premiere Pro. Nå er kamera mest med for og ha kontroll på blender/lukker/iso samt for at landskapsbilder skal blåsast stort på veggen. Og kanskje for salg på sikt…. Til nettbruk holder jo eple telefon nr12 bra.
Et gammelt, men fortsatt godt ordtak sier at det beste kameraet er det man har med seg. For min del er det mobilen og det er ingen tvil om at en god fotograf tar bedre bilder med en god kameratelefon enn 99% av resten tar med et godt kamera. Jeg hadde med Sony A7r2 til Island i høst og ble "skuffet" over at jeg tok akkurat like gode bilder med iPhone 13 mini. Har siden oppgradert til 14 Pro og det er ganske ekstremt hva man får ut av bildene derfra, spesielt raw med god redigering. Konklusjon: bli en bedre fotograf først.
Du kommer et stykke internt i telefonen også, men jeg bruker Adobe Lightroom. Jeg har vært fotograf og er stort sett selvlært, så beste tipset mitt er å leke og prøve seg frem. Finnes sikkert tusenvis av videoer på youtube og tiktok som tar for seg temaet.
Ser ut som telefonene har tatt over, selv om jeg savner å kunne fikle med blender og lukker. Noen tips her, sett bort fra å komme meg ut og ta flere bilder?
det er de jeg titter på, og leter etter noen som er fornuftige Lightroom er bra har jeg skjønt, men blir nok litt omfattende for meg.
Det finnes apper som lar deg sette lukkertid og iso selv, blenderen er ofte låst på kameratelefoner. Internett er en utømmelig kilde for å lære
Bruker kun mobiltelefon nå. Har en iPhone 12 pro. Om jeg planlegger å ta bilder av matretter som serveres ombord, tar jeg med meg denne så jeg får nok lys. Har man nok lys, klarer de fleste mobiltelefoner av nyere dato å ta forholdsvis gode bilder for publisering på nett.
Sett iPhone til og ta bilder i raw. Så importerar du til Lightroom appen. Trykk «auto» knappen i Lightroom så er allerede mykje gjort. Sjølvsagt så kjem lysnivå etc an på kor mykje du faktisk får gjort med eit bilete. Eit bilete i sol med blå himmel er ofte veldig «flatt» og lite og justere på. Litt er det jo sjølvsagt.
Med mindre du skal printe ut bilder i store skala, reklame på vegger/bygninger, så trenger du ikke annet enn en mobil med godt kamera. Bruker selv iPhone 13 pro og det holder i massevis til reisebrev og sosiale medier.
100 % enig. Dog hadde du sett forskjell fra iPhone og A7 om du printer ut et bilde i 1x2m og henger det på veggen for publisering på nett, lite forskjell for det meste fra de som ikke er proffe.
På et eller annet tidspunkt vil du se forskjell. A7r2 har 42,4MP, mens iPhone 14 Pro har 48 som de gjør om til 12. Et bilde på 2 meter vil man uansett se på avstand, så jeg tror det er mindre forskjell enn man skulle tror. Jeg hentet akkurat et på 40x60cm i dag tatt med mobilen og de stå helt knall ut.