Hei, Jeg skal egentlig fly TRD-OSL-TRD på lørdag og søndag med SAS, men så har jeg i ettertid funnet ut at jeg vil reise TRD-OSL på torsdag allerede og tilbake på søndag. Kan jeg da droppe å benytte meg av tur-delen av billetten og allikevel kunne benytte returen, eller vil jeg da miste returen? Jeg sjekket ut å endre billetten men det er 1000,- dyrere enn å kjøpe en ny. Takker for svar!
Nei, du kan ikke kun benytte retur del av billetten. Om du mister utreisen blir returen automatisk kansellert.
Har hatt liknende situasjon tidligere, og da har jeg ringt SAS som ikke hadde vansker med å slette utreisen, og jeg kunne bruke "returbilletten".
Mener SAS ikke sletter returen hvis du har no show ut. Ring med dem og hør. Dette var en sak i EU pre- covid tider, men mener Spania og UK lå i en desputt rundt detaljene.
Hvis de ikke sletter returen på no show outbound så er det rimelig nytt. Slik har vel alle «flag carriers» operert så langt tilbake jeg kan huske. Norwegian selger billett til, og tilbake. SAS selger t/r, det er en del av kontrakten mellom dem og det som kunde. Møter du ikke til utreise har du brutt avtalen og hele reisen kanselleres.
Dette har skjedd med meg senest sist uke. Hadde SVG-BGO-TOS og TOS-OSL-SVG på retur. Måtte dra en dag senere enn planlagt med ny billett (enveis). Returen TOS-OSL-SVG funket fint, dette ble bekreftet av SAS kundeservice før jeg dro også. Gjelder betalt og bonusbillett, mener han sa at dette kun gjelder for innenriks i Norge.