Vurderer å booke LH med en hjemreise jeg kanskje ikke får benyttet. Hjemreisen er fully refundable wihout fees. Men når man har flydd utreise hvordan fungerer refund da? Blir utreisen repriced til one way?
Innan Europa har vel dei fleste flyselskapa éinvegsprising, ergo blir, om eg har forstått det riktig, ikkje utreisa prisa på nytt dersom du avbestiller heimreisa. Interkontinentalt har til dømes SAS eit t/r-konsept. Eit kjapt søk hos Lufthansa gir meg ein mistanke om at også LH køyrer t/r-konsept. Det kan bety at utreisa blir reprisa om du ikkje reiser heim, men her må du nok sjekka billettvilkåra for din billett spesifikt, trur eg.
Prøvde å finne noe info på akkuratt dette, da jeg hadde t/r OSL-FRA-GVA hvor jeg kjøpte ECO på vei ned og ECO Flex på vei hjem - Billetten kostet vel 5100NOK. Da jeg kansellerte hjemreise for å heller bestille en SAS billett som passet meg bedre iforhold til tidsplan, endte jeg opp med kun 482 usle kroner i retur. Fikk litt sjokk da jeg mener å ha fått tilbake en mer forholdsmessig sum med KLM/SAS. Her kostet i tillegg returbilletten noe mer, siden jeg kjøpte flex hjem. Noen som vet hvorfor det blir så dårlig tilbakebetalt, noen som vet?
Du må høyst sannsynlig ha flex begge veier for å få noe hos LH. Har sett det samme selv. Ved forskjellige vilkår på billetter så gjelder i hovedsak det som gir deg dårligste rettigheter... Ingen ekspert, men det er min erfaring hvert fall
Nei, for avbestilling av kun retur vil det bli repriset til enveis uansett, hos LH kan det tidvis være nesten dyrere enn t/r. Det er også fratrekk av 70 EUR. @tefjalestad sjekket du muligheten for endring hos LH? Det er primært gebyrfri endring og prioritert ombordstigning du får med LH flex, ellers kan det være like gunstig å bare bestille vanlig Eco og droppe å sjekke inn/møte opp på retur om den ikke passer.
Avbestilte du før eller etter utreise? Jeg ringte LH for noen måneder siden for å kansellere hjemreise siden jeg hadde funnet en bedre avgang med Norwegian på returen. Ble rådet av LH-agenten til å vente til etter utreise med å kansellere. Hvis ikke ville de rekalkulere til mye dyrere enveis ut, sa han. Gjorde som anbefalt, og fikk refundert +/- 50%. Var full flex biz begge veier.
Kansellerte etter utreise, og innen 24t før returreise skulle starte. Usikker på om dette kan ha noe å si, har ikke trålet kravene så voldsomt. Som nevnt i innlegg over, så er det kanskje mulig man må ha BIZ eller FLEX begge veier, for at man skal komme ut på 50% hver vei?
Ser nå at det var codeshare med OS på returen. Mulig derfor det ble slik. Antar at LH får refundert beløpet fra OS, og at så lenge utreisen er gjennomført så rekalkulerer de ikke den fullførte utreisen. Men agenten sa klart fra at det ville bli mye dyrere hvis jeg kansellerte i forkant.