Reiser med Widerøe og hadde kjøpt to flexbilletter på ulike avganger, men til samme destinasjon på samme dag pga. usikkerhet ved avreisetidspunkt. Widerøe har sendt varsel på e-post om jeg har dobbeltbooket, og jeg har tatt kontakt med kundeservice og sagt at jeg skulle avbestille når jeg visste hvilken billett jeg kom til å bruke. Et par dager før får jeg melding av Widerøe om at de har auto-kansellert den ene billetten min hvorpå jeg umiddelbart tar kontakt og sier at jeg skal ha den, men fånyttes. Får beskjed om at jeg kun har lov til å ha én flexbillett. Ser ingenting om dette i salgsbetingelsene deres. Det var attpåtil masse ledig plass på flyet, men det lot seg ikke gjøre å komme med det jeg opprinnelig hadde. Har de lov til å autokansellere billetten min og hva har jeg rett til?
Høres merkelig ut. Hva om du faktisk skulle benytte begge? Ingenting som tilsier at man ikke kan reise tilbake igjen og så ta neste fly (sånn foruten fysiske lover).
Det er vel for slike tilfeller Widerøe har den høyere kategorien "full flex", hvor du kan flytte avgang uten ekstra kostnad så fremt det er ledig? Erfarer ellers at Widerøe er ganske fleksible, har f.eks. fått refundert flex billett som ikke ble avbestilt før avgang, og aldri hørt noe om at jeg ofte har bestilt flex billett påfølgende dager hvor det er urealistisk at jeg vil benytte begge.
De fleste flyselskap har rutiner for å fange opp duplikat/overlappende bestillinger, enten med automatisk kansellering eller ved at det legges i kø for manuell oppfølging. https://insideflyer.no/forums/threads/vær-obs-på-duplicate-segments-pnr.19750/