Hei Sitter i Mexico og planlegger taxituren til flyplassen i morgen da vi ved en overraskelse oppdager i SAS-appen at flyvningen er kansellert og flyttet 2 dager frem. (fredag til søndag). Vi bor for tiden på en ganske flott all-inclusive og jeg har lite lyst å dra herfra og sjekke inn på noe dårligere når vi først må være her noen dager ekstra. Har ikke hørt noe fra SAS om endringen, ikke sms, ikke e-post. Nada. Er det noen som har erfaringer med hvordan de stiller seg til refusjonskrav på denne typen hoteller? Mange takk
Det første jeg ville gjort var å kontakte SAS. Det jeg lurer på er, det er jo ikke SAS som flyr, så hvem er det som har ansvar for å innkvartere deg på et hotell? Operating carrier?
Er vel ikke SAS du flyr med, så de har vel ikke noe ansvar her uansett? Antar det er en EU carrier du flyr med, så du er dekket av 261/2004? Teknisk sett så sier vel regelverket da at flyselskapet skal fikse hotell for deg, så ta kontakt med de. I tillegg kan du ha rett til kompensasjon (600 EUR per pers) hvis det ikke er noe force majeur i bildet.
Om det ikke er ett EU flyselskap(eks Turkish), så kan du kunne kreve erstatning for faktiske utgifter etter Montreal Konvensjonen Article 19 Delay The carrier is liable for damage occasioned by delay in the carriage by air of passengers, baggage or cargo. Nevertheless, the carrier shall not be liable for damage occasioned by delay if it proves that it and its servants and agents took all measures that could reasonably be required to avoid the damage or that it was impossible for it or them to take such measures.
Vær obs på at selv om du har faktiske utgifter ved å fortsette å bo på det samme hotellet du bor på, vil du kunne få avslått hele eller deler av beløpet dersom det er dyrere enn hva man bør forvente. Jeg reagerte på at du skrev at du bodde på et "ganske flott all-inclusive" og vil tro at det ikke nødvendigvis er samme kaliber hotell som flyselskap vanligvis innkvarterer flybrudne passasjerer. Ellers føyer jeg meg til de andre i tråden ifht. diskusjonen rundt EU 261/04 og Montreal-konvensjonen. Vær også obs på at ikke alle land har ratifisert Montreal-konvensjonen, dette er stort sett begrenset til koseland som Afghanistan og Nord-Korea
For å komme med et eksempel: Et vennepar fikk kansellert hjemreisen med SAS fra London og fikk nye billetter dagen etter. De valgte å bli boende på hotellet og den ekstra natten kostet 350 pund. Dette er jo ingen høy pris for London, men det ville jo heller ikke vært noe problem å finne noe rimeligere med en grei standard. De sendte inn krav i ettertid og fikk avkortning på 50 pund, så fikk igjen 300 pund for hotellet og var vel fornøyde med det. På sas.no sier de "Utgifter til hotellrom og transport skal være rimelige." Tolker "rimelig" her som fornuftig og ikke nødvendigvis billig.
Da er jeg endelig kommet hjem til Norge og tid til å legge til litt mer relevant informasjon. Opprinnelig booking var fredag 03.mars 21:50 CAN - LIB. Vi mottok ingen e-post, ingen sms eller beskjed på annen måte om at flyet vårt vart blitt kansellert og flyttet til søndag 05.mars 21:50. Jeg oppdaget dette ved en tilfeldighet i SAS appen torsdag kveld og fikk da kontakt med SAS 02:00 Mexico tid. Agenten hos SAS skjønte ikke hva som var skjedd og kunne også bekrefte at de ikke hadde sendt ut varsel av ukjent grunn. Det var visst også noe kluss med billetten som gjorde at den ikke var skrevet ut og det tok 1 time på telefon før hun kunne bekrefte at vi hadde en gyldig hjemreise søndag. Jeg spurte om hvordan jeg skulle sende inn krav om opphold og transport, og da sa hun at det måtte jeg gjøre direkte med TAP siden det var de som hadde kansellert reisen. Stemmer dette? Jeg trodde det var slik at når jeg har en billett utstedt av SAS så kunne jeg ta alt gjennom dem? Vil jeg ha rett på EU261/04 (600EUR) i tillegg til dekking av kostnader? Er det noen som har erfaring med å få dekket noe fra reiseforsikring på slike saker hvis SAS / TAP ikke vil dekke totalkostnaden for hotell?
Reiseforsikringer har gjerne noe dekning. Fremtind dekker under 8.3 Forsinket avgang «Nødvendige og dokumenterte merutgifter til innhenting av den planlagte reiseruten eller overnatting. Erstatningen er inntil 6 000 kroner per skadetilfelle per sikrede«, men dette gjelder kun så lenge flyselskapet ikke er erstatningspliktig etter EU261. https://dokument.fremtind.no/vilkar/fremtind/pm/reise/Reise_PM.pdf Hvis flyselskapet er erstatningspliktig vil de nok som andre sier ha et tak. Det er rasjonelt å bli boende, men hvis det er et sted til 10.000 kr/natt ville jeg regnet med en solid avkortning. Du kan nok forvente et tak på rundt «pent flyplasshotell (eller i nærheten) på kort varsel», og så regne ut fra det.