Kansellert reise i F senere i tid

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av SVG_flyer, 09. april 2020.

  1. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    3,267
    Bonuspoeng:
    113
    Hei folkens,

    noen spørsmål angående forsikring selskap, og hvis man booker reise nå og den også blir kansellert pga Corona viruset senere i tid.

    Hvis man nå i disse dager bestiller en reise for 285 000 poeng og CT i F og reisen senere blir kansellert, vet noen da hvor mye man vil få igjen av forsikringsselskapet?

    1. er det prisen man har brukt til å samle opp de 285 000 poengene og CTen som er den riktige prisen? + avgifter

    eller

    2. den prisen man søker opp f.eks via finn.no eller Expedia? som legges til grunn?

    Takk for svar
     
  2. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,635
    Bonuspoeng:
    183
    Så lenge utenriksdepartementet fraråder å reise ut av landet får du ingenting igjen på reiseforsikring dersom du booker en reise etter rådet kommer. Faktisk gjelder ikke reiseforsikringen på reisen i det hele tatt.

    Om det skulle endre seg så dekker nesten ingen forsikringsselskap bonuspoeng. De tar ihvertfall ikke høyde hva reisen hadde kostet for penger. De betaler heller ikke ut det man får refundert av flyselskapet, noe som er alt bortsett fra servicegebyret på 450 kroner.
     
  3. Arvid1410

    Arvid1410 Veteran

    Innlegg:
    1,531
    Likes mottatt:
    6,716
    Bonuspoeng:
    183
    Du kan kansellere en bonusreise inntil 24 timer før avreise. Du vil da få tilbake de bonuspoengene du har brukt og CT. Ingen grunn til å involvere forsikringsselskap i dette.
     
  4. Upsaker

    Upsaker Fastboende

    Innlegg:
    7,737
    Likes mottatt:
    21,935
    Bonuspoeng:
    293
    Nei, prisen på de billettene er ikke ~1,4 millioner gitt at alt er opptjent med 20 poeng per hundrelapp.
     
    Eksempel, Shyneno, Eddie47 and 5 others like this.
  5. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Det var synd folkens.
     
    Eddie47, Blaa, vegardg and 2 others like this.
  6. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Det var da noen underlige spørsmål ....
    «koronaprofittører»??
     
  7. Tore

    Tore Milehunter Offisiell Representant Admin

    Innlegg:
    5,111
    Likes mottatt:
    114,460
    Bonuspoeng:
    350
    Har ikke også de fleste forsikringsselskapene i vilkårene sine at de ikke dekker bonuspoeng?
    Men uansett, dette er jo en ikkesak da bonusbilletter er kansellerbare frem til dagen før, så da får du jo igjen alt....
     
    Shyneno liker dette
  8. Shyneno

    Shyneno Okama

    Innlegg:
    2,030
    Likes mottatt:
    1,467
    Bonuspoeng:
    113
    Reiseforsikring dekker ingenting kjøpt med bonuspoeng :) men som flere her poengterer så er det jo ikke en sak da du kan kansellere opptil 24 timer før.

    Selv ikke cashpoints som i realiteten er 1:1 kroner dekkes.
     
  9. OttoL

    OttoL Veteran

    Innlegg:
    4,318
    Likes mottatt:
    12,285
    Bonuspoeng:
    183
    Jo. En eller to her inne har meldt at de etter en skjønnsmessig vurdering har fått utbetalt noe i erstatning på forsikringen, men i utgangspunktet synes jeg dette høres rart ut ettersom de aktuelle selskapene i begge tilfellene har unntak for bonuspoeng i vilkårene sine.
     
  10. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    3,267
    Bonuspoeng:
    113
    Uansett hvordan man har betalt for en billett enten det er penger, gavekort, bonuspoeng så er jo alt dette her verdt penger, uansett hvordan du vrir på det. Og det at et forsikringsselskap skal nekte deg å betale det du betalte for billettene i første omgang syns jeg er håpløst (etter min personlige mening). Poenget med reiseforsikring er jo at de skal dekke utgiftene dine hvis det skulle oppstå problemer under reisen, ikke det at man skal melke de bare for løye. Og det største problemet med alt dette er jo det at når du betaler dem penger så er det ingen som spør om noen ting, men når de skal betale deg noe så er tusen spørsmål tilbake selv i disse korona tidene.
     
  11. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    3,267
    Bonuspoeng:
    113
    Underlig?

    La oss si korona til takene i hele verden tas vekk nå, men blusser opp igjen rundt starten av Januar 2021, UDI og helsedirektoratet sier vi kan ikke reise igjen til utlandet/hele verden.

    Si jeg kjøper nå 2 F billetter med Lufthansa direkte en gang i Juni/Juli til ca: 80 000kr når korona begynner å minske i hele verden, men blir kansellert som nevnt 1 måned før avreise. Da bør jeg få pengene igjen i følge deg?

    Men hva hvis jeg kjøper av deg en CT og poengene nå i dag til ca 40 000kr og bestiller dem også en gang i Juni/Juli når dette avtar og alle kan igjen begynne å reise, men som nevnt ovenfor det blir kaos igjen i Januar 2021, da har jeg allerede mistet CT og sikkert eventuelle noen poeng, og etter din mening så har man da ingen rett til å få noe igjen bare fordi dette er betalt med poeng og en annen måte?

    For meg er disse tingene helt like, har en brukt penger på en reise og det skjer noe som dette som korona virus eller en annen type sykdom så bør man få dekket alt uansett hvordan man betaler reisen sin for.
     
  12. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,283
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis du ikke er fornøyd med tilbakemeldinger fra forumet, så kan du kontakte reiseforsikringen, og spørre hva de mener.

    Det er de som sitter med fasiten uansett. De har vilkår som du har godtatt når du inngikk avtalen med de.
     
    McBuljo, Darkcho, kjeeli and 5 others like this.
  13. SVG_flyer

    SVG_flyer Veteran

    Innlegg:
    2,074
    Likes mottatt:
    3,267
    Bonuspoeng:
    113
    God ide :). Dessuten lever vi i demokratisk land der vi kan ytre våre meninger, noe som ikke betyr at man ikke er fornøyd med svarene på forumet slik du påpeker. Neste gang jeg lurer på noe så ringer jeg deg opp først :).
     
    jgroneng liker dette
  14. mathiasfe

    mathiasfe Veteran

    Innlegg:
    2,773
    Likes mottatt:
    10,104
    Bonuspoeng:
    183
    Er det en egen korona til tak? Hvordan beskytter man seg mot den? Er det taket innendørs eller utendørs som kan få korona?
     
  15. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,283
    Bonuspoeng:
    293
    Les selv hva du skriver. Du spør om mye, hvis-om-at-ditt-og-datt.

    Ring reiseforsikringen din, og spør de! De har fasiten, ingen andre. Og ihvertfall ikke et forum..
     
    vegardg liker dette
  16. veeegard

    veeegard Veteran

    Innlegg:
    1,725
    Likes mottatt:
    9,287
    Bonuspoeng:
    183
    Tar meg en påskeakevitt til jeg.

    Skål for demokratiet @SVG_flyer!
     
    McBuljo, kjeeli, vegardg and 2 others like this.
  17. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,471
    Bonuspoeng:
    293
    Erfaringer med reiseforsikring og CT/poengbilletter er vel at man ikke får noe for poengene. Men, en CT/poengreise kan avbestilles, så da får man jo alt tilbake uansett.

    Hvis returen kanselleres etter at man har reist ut, er det et annet spørsmål. Da må flyselskapet få deg hjem. Ellers vil reiseforsikring hjelpe deg.

    Det enkleste er nok å sjekke med eget forsikringsselskap, og høre hva de eventuelt dekker av bonusbilletter.
     
  18. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,145
    Likes mottatt:
    869,598
    Bonuspoeng:
    293
    Du verden... hvis jeg var en fugl?
     
    jgroneng, OttoL, kjeeli and 1 other person like this.
  19. leeds1979

    leeds1979 Senior Medlem

    Innlegg:
    1,142
    Likes mottatt:
    1,022
    Bonuspoeng:
    113
    Ser hva du mener men, bruker du alltid starte samtalen med forsikringselskapet med:

    «Heisann, jeg har kjøpt en såkalt CT av en fyr på et forum for en random pris.
    Jeg hevder jeg bør få dekket det som jeg mener x antall bonus poeng samt denne CT (som de nok ikke skjønner hva er) er verdt»

    Tja, jeg ønsker deg all lykke til
     
    kjeeli and vegardg like this.
  20. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    6,656
    Likes mottatt:
    21,705
    Bonuspoeng:
    293
    Bare for å hive meg på denne:
    Hva hvis CT er utgått. Da får en jo bare poengene tilbake ved en kansellering. Hva skjer da?
     
  21. Blaa

    Blaa Veteran

    Innlegg:
    1,533
    Likes mottatt:
    2,625
    Bonuspoeng:
    113
    En CT skal vel heller egentlig ikke omsettes. Eller?
     
    trygveat liker dette

Del denne siden