Kansellert retur halvveis i ferien...

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Rundtomrask, 05. mars 2020.

1. Rundtomrask

Rundtomrask Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Nå er jeg nesten midt i en dritdigg ferie i Malaysia (alle turistene er hjemme! Wooh!) og får beskjed om at SAS har kansellert returen - for andre gang.

Første gang kom tre dager før avreise, da de kansellerte hele returen fra HKG og langt inn i Norge, alle tre legs (takk for den, smartinger, da var returen min fra OSL plutselig utsolgt). Ikke fikk jeg beskjed heller, jeg oppdaget det helt tilfeldigvis, og det tok tre telefonsamtaler med SAS, Tallinn og SAS før de fikset det etter at jeg selv måtte presentere en (ikke super) løsning... Proaktivt av SAS...

Nå er det 16 dager til hjemreise og jeg får beskjed om at de har kansellert alt fra HKG. Jeg så det igjen helt tilfeldigvis på nett for to dager siden, men tenkte at nå får de søren meg rydde opp selv, og først i dag får jeg beskjed. Men ikke om at de har rebooket meg, bare at jeg «har blitt påvirket». Retur hjem står nå fra CPH...

Jeg vil gjerne ha litt input før jeg ringer SAS. Gjør pusteøvelser og tar en øl og øver meg på saklig-stemmen.

1. EB-billetter er slik jeg skjønner det helt som ordinære billetter ift rettigheter. Altså: SAS har ansvar for å rebooke meg på minst mulig upraktiske (for meg!) måte, også med andre flyselskap, og i samme klasse dersom det er mulig.
    Jeg har brukt en «gammel» CT på reisen - jeg kan altså bare bruke den på SAS.
    - Kan de kreve ekstra poeng for å booke oss med *A? SAS er jo nå ikke et alternativ...
    - Kan de insistere på at returen må være med ledige bonus-billetter? Eller er de tvunget til å vurdere alle billett-typer, også fullpris?
    - Kan de insistere på å booke oss i economy dersom det ikke er bonus-business tilgjengelig, eller kan jeg insistere på at de skal se på tilgjengelige fullpris business billetter?

2. Når det kommer til kompensasjon for kansellering under 14 dager - er dette i forhold til den spesifikke flyreisen, eller reisen generelt? Vi har nå fått beskjed 4 uker og 2.5 uker før returen, men bare like før og underveis i reisen... Jeg har jo per nå ikke noen mulighet til å avbryte reisen, og har selvsagt masse utgifter - inkludert fly SIN - HKG dagen før retur - som jeg ikke får avbestilt. Kan jeg argumentere med at jeg skal ha kompensasjon siden jeg har fått sen varsel før starten på reisen, selv om det er mer enn 14 dager før den aktuelle flygningen? Dette finner jeg null informasjon om.

Spennende tider å være på reisefot. Jeg har spøket med at om vi kommer hjem friske er vi de smarte som dro på ferie mens alle var hjemme - og om vi kommer hjem syke er vi idiotene. Det kan se ut som om SAS kommer til å gjøre idiot av meg okke som.

drsyk, chrt, Finnks and 1 other person like this.
  2. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,207
    Bonuspoeng:
    93
    1. Billetten din er utstedt så de kan ikke kreve ekstra poeng. Dessuten har du benyttet utreisen, hvilket betyr at du ikke kan endre uten at flyselskapet gjør endringer. De skal i utgangspunktet finne en løsning for deg, men i denne situasjonen kan det nok ta litt tid å få alle ombookingene gjennomført.

Da jeg fløy med KLM (award business) i fjor, og flyet ble kansellert, kjøpte KLM sete i business hos SAS til meg samme kveld. Så de prøver nok å få booket om til tilsvarende hos andre flyselskaper.

2. Flyselskapene har gått sammen om at de skal slippe EU261-kompensasjon knyttet til corona-utbruddet, så de vil nok ikke gi kompensasjon utover eventuelle ekstrakostnader du måtte ha. Hvis du ikke har en gjennomgående billett SIN-HKG og hjem, så er det kun ansvarlig for å få deg hjem fra Hong Kong.

3. Rundtomrask

Rundtomrask Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Da får jeg krysse fingrene for at SAS er like prinsippfaste som KLM.Jeg har ikke så voldsomt mye tillit til at de er løsningsorienterte. Da jeg tok kontakt sist fikk jeg umiddelbart beskjed om at dette kunne de ikke hjelpe meg med - jeg måtte ringe Tallinn siden det var CT. Der møtte jeg en veldig trivelig dame som brukte 50 min på å konkludere med at de hadde null ansvar for å booke meg om - og ihvertfall ikke med et annet selskap. Rett tilbake til SAS, ett magesår og en barnehagebot rikere.

Jeg er ikke av den tålmodige sorten, så siden jeg ikke har fått noen melding om at de forsøker å booke oss om (hvilket jeg jo regner med at de gjør før eller senere...), faller det meg veldig lite naturlig å vente og se. Men mulig jeg må ringe og foreslå at de flyr oss fra SIN, heller enn å finne en kreativ rute fra HKG.

En tur i Singapore Airlines business class hadde jo ikke vært et forferdelig resultat, heller...

Xflipper liker dette
  4. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,040
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg ville forsøkt å være litt proaktiv ved å finne alternativ rute med ordinære businessbilletter selv og foreslå til SAS. Du kan risikere at SAS insisterer på å booke om på bonusbilletter, men de kan også booke om på ordinære om de vil. Det er nok lettest å få SAS med på retur fra HKG fremfor å endre returflyplass.

Om du ender opp med å kun få retur i økonomi (og business er tilgjengelig) ville jeg ha takket ja til dette i stedet for ingenting, men sendt inn krav om EU261 for nedgradering etter retur (75% av billettkostnad).

Ordinær EU261 for kansellert fly tviler jeg på at du får, da det er å forvente at coronakanselleringer blir å anse som ekstraordinær omstendighet.

chrt liker dette
  5. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    2,207
    Bonuspoeng:
    93
    Dette har ingenting med CT å gjøre. Du har en billett som sier sånn og sånn, som de må endre. Ikke nevn CT eller bonusreise. Tallin kan ikke gjøre noe fra eller til uansett, siden reisen er påbegynt.

6. puckno

puckno Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    382
    Bonuspoeng:
    63
    On a positive note: greit å få trent litt på saklig-stemmen?

Rundtomrask liker dette
  7. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    De postene jeg har lest ang EU261 75% på bonusbilletter hos SK er en relativt liten tilbakebetaling i poeng, og ikke i cash, eller?

Selv fikk jeg cash i konvolutt ved nedgradering fra TG F til C HND-BKK i 2014, men Japan er et unntak som alltid følger reglene.

Så krysser fingrene for at han får businessbilletter. Tror jeg ville prøvd meg med billetter fra SIN siden HKG har mange flere kanselleringer og vanskeligere å finne billetter (som igjen kanskje blir kansellert).

8. Eriksan

Eriksan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    338
    Bonuspoeng:
    63
    @Rundtomrask Du har påbegynt reisen og har dermed fulle rettigheter mtp. ombooking for selskapets regning, inkludert til revenue bookingklasser og andre flyselskap.

Tolker jeg riktig er kontraktsforholdet ditt med SAS en retur fra HKG, de har dermed intet ansvar for hvordan du kommer deg til HKG. Mange flyselskaper har kansellert rutene til/fra HKG pga. coronaviruset, så du kan jo argumentere med dette og at du helst vil starte returen et annet sted, f.eks. fra SIN eller KUL.

9. Flight Cancelled

Flight Cancelled Bonusjeger

Likes mottatt:
    4,040
    Bonuspoeng:
    113
    «The amount you receive is calculated as a percentage of what you paid for your ticket»

Har du f.eks. betalt 100k poeng og 1000 kr ville jeg ha sendt inn krav om 75k poeng og 750 kr i EU261-kompensasjon for nedgradering av reiseklasse med distanse over 3500 km.

Merk at om f.eks. kun halve billetten ble nedgradert så kan det være at SAS kun gir 37,5%. Det skal være praksis hos enkelte selskaper, men fikk 75% selv om det kun var en vei når jeg hjalp min far med en klage for ett år siden.

Last edited: 06. mars 2020
  10. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,555
    Bonuspoeng:
    113
    Er de 37,5% jeg tenkte på. Mener å huske at SAS delte antall legs og så kompenserte. Og da blir det jo skrale greier. Men selvsagt bedre enn ingenting :)

11. chrt

chrt EBD og litt annet ...

Likes mottatt:
    1,960
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg håper at du finner en løsning med SAS, men tviler litt når det har vært stille fra @Rundtomrask i dag. Støtter opp om mye av det som er skrevet:

- Vær proaktiv og forslå selv alternative reiseruter til SAS. Lag en liste hvor du prioriterer egne ønsker selv. Start med *A-muligheter fra HKG, deretter evt. fra andre flyplasser du mener du kan flytte deg til. Til sist er andre flyselskaper som også flyr tilnærmede strekninger.

- Argumenter høflig for hvorfor du kommer med forslag: At du har jobb/konfirmasjon/annet hjemme som gjør at det er viktig for deg å komme hjem i henhold til planlagt reisetid. Du ønsker bare å komme med forslag for å kunne hjelpe de i en allerede vanskelig situasjon, og at du er "positiv" til alle løsninger som måtte komme opp...

Lykke til!

OyvindN, Rundtomrask and trygveat like this.
  12. Rundtomrask

Rundtomrask Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for svar og råd. Jeg tok kontakt med SAS for å få booket om på en måte som passer oss best, men fikk dessverre få alternativer. Å fly fra Singapore var ikke et alternativ, fordi de visstnok ikke har avtale om ombooking ved kanselleringer med Singapore Airlines (og jeg var ikke mentalt rask nok til å foreslå Swiss Air eller Lufthansa, som kanskje hadde vært mer gjennomførbart). Det hadde kanskje vært mulig å få fly med Singapore Airlines dersom SAS ikke hadde noen alternativer fra Hongkong, men nå er vi altså booket HKG - BKG - OSL med Thai.

Vi hadde originalt avreise 0100 22.3, som så ble flyttet til 21.03, som nå er flyttet tilbake til 22.03. Jeg var såpass fornøyd med dette at jeg ikke registrerte at flyet fra HKG går så sent på dagen at vi faktisk er hjemme 23.03 og jeg mister en ekstra arbeidsdag. :eek: Ikke bra, og det ble heller ikke nevnt, men jeg burde jo skjønt det selv. Nå må jeg ringe tilbake og håpe at SAS ser i nåde og flytter avreisen igjen selv om vi egentlig har fått booket om. Det er jo en anledning til å spørre om SIN igjen.

Jeg er såpass lite optimistisk ift avreise fra HKG, og jeg har telt på poeng for å se om vi har råd til å booke biz fra SIN med CT #2 på egen hånd, men siden *A ikke har 50% på barn er jeg 20k short. Det sitter ganske langt inne å booke economy på returen, siden dette skulle være tiårets tur før vi skrinlegger langflyvninger for en periode, men det får kanskje være en backup-plan. Jeg kan leve greit med usikkerheten, men jeg vil heller være stuck på dykkeresort i Malaysia, eller Singapore, enn på HKG med stengte grenser til Thailand og videre. :cool:

13. Rundtomrask

Rundtomrask Nytt Medlem

Likes mottatt:
    5
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg kan jo legge til at jeg mener det burde være greie muligheter for å få kompensasjon for kanselleringene (i andre sine tilfeller ihvertfall, kanskje ikke vårt) til tross for covid-19, siden SAS ikke har redusert flyvningene av helsemessige årsaker, men økonomiske. Det er ikke et tiltak for å redde oss fra spredning, men for å redde sin egen bunnlinje. Ja, jeg tviler ikke på at selskapene går sammen om å motstride kravene, men jeg håper alle som har redusert avganger fra steder UD eller helsedir. ikke har frarådet reise får blankt nei på det forsøket.

14. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    2,207
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis ikke et virusutbrudd over store deler av verden regnes om force majeur - hva mener du da skal til?

Shyneno, EndreD and holmen like this.
  15. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,615
    Bonuspoeng:
    183
    Men er det ikke da forskjell på " vi slutter å fly fordi det er restriksjoner og anbefalinger fra UD og FHI", og "vi slutter å fly fordi vi ikke klarer å selge nok billetter fordi folk har panikk"?

K

Shyneno liker dette
  16. Norwegian_Traveller

Likes mottatt:
    2,207
    Bonuspoeng:
    93
    Bare for ordens skyld - jeg mener media har skapt en del av panikken. Men her har flyselskapene gjort det eneste rette av to grunner:

1. Gjort det vanskeligere å spre smitte. (hvor vellykket det er kan diskuteres)
    2. Begrenset sine egne tap (flere flyselskaper allerede konkurs)

EU261-reglene er gull verdt i mange tilfeller, men omstendighetene her er det vel liten tvil om - et virusutbrudd som kommer til å koste mange menneskeliv, kommer til å koste millarder av kroner og ikke minst smitte veldig mange. Og akkurat det er ikke noe SAS eller de andre flyselskapene må bære det økonomiske ansvaret for.

EndreD liker dette

Del denne siden