Hei folkens, er det noen som også har problemer med tilbake betaling av billetter hos KILROY? Forsikringsselskapet (TRYG) i dette tilfellet sa i første omgang at hvis du har dokumentasjon på at reisen er kansellert fra KILROY så vil vi dekke prisen av billettene. Når da bekreftelsen av KILROY kom om at de ikke vil refundere/tilbake betale billettene sendte jeg dem inn til TRYG på nytt og der får jeg følgende svar: Viser til innsendt skademelding og dokumentasjon. Jeg ser at du har vært i kontakt med en kollega av meg over telefon. På bakgrunn av denne samtalen ser det ut som at flybillettene ble kansellert av flyselskap/bookingselskap. Av den innsendte dokumentasjonen er det imidlertid vanskelig å tyde om det var du som selv avbestilte billettene via Kilroy, eller om de ble kansellert av Kilroy/flyselskap. Ber derfor om en skriftlig bekreftelse på hva som var situasjonen. Dersom det er slik at de ble kansellert/innstilt av Kilroy/flyselskap vises det til følgende info: Du har da rett på full refusjon fra flyselskapet. Hvis reisen ble bestilt via bookingselskap, retter du kravet dit. Dersom du får tilbud om bonuspoeng eller verdikupong, er det opp til deg om du vil ta mot dette eller kreve tilbakebetaling fra flyselskap/bookingselskap. Du vil ikke få erstatning fra reiseforsikringen i tillegg. Les mer om dine rettigheter hos forbrukerrådet: https://www.forbrukerradet.no/forside/reise/fly/innstilt Du kan klage til Transportklagenemnda hvis ditt krav ikke fører frem: https://reiselivsforum.no/web/klageinformasjon/fly/ Dersom du trenger hjelp til å rette krav til flyselskapet, kan vi anbefale malen som Forbruker Europa har utarbeidet https://www.eccnederland.nl/en/template-letters/flight-cancelled-due-corona-virus-ask-refund Dersom det er slik at du selv avbestilte: Da vil vi kunne utbetale erstatning for flybillettene, med fratrekk for flyskatter og avgifter som du uansett har krav på å få refunder av flyselskap/bookingselskap. Hvis dette er tilfellet må vi imidlertid be om å få tilsendt bestilling/kontoutskrift som viser hvor mye du har betalt for billettene. Vennligst vis til ditt skadenummer ved kontakt med oss om saken. Ønsker deg en fin dag videre. *Men jeg fikk bekreftet allerede første gang jeg ringte inn over telefon hos TRYG at billettene kommer uansett til å bli dekket så lenge du får den bekreftelsen av KILROY. Så her prøver de nå en annen strategi bare får å komme seg unna erstatningen som jeg ble lovet hvis jeg har dokumentene som de spør etter. FRA KILROY: Sakens faktum er at det var KILROY var som kansellerte flygningen, se nedenfor: Hei, Vi har kansellert flyvningene i reservasjonen din, og vil se på å endre billetten til en annen dato. Vær oppmerksom på at vi vil komme tilbake til deg på et senere tidspunkt. Så får jeg denne mailen i går fra Kilroy: Hei, Takk for Posten din. Dessverre har ikke flyselskapet laget noen spesielle refusjonsregler som gjelder for denne bestillingen, og derfor må vi følge de vanlige billettreglene. I følge billettreglene har du en ikke-refunderbar billett og dessverre kan KILROY ikke tilby deg refusjon. Denne informasjonen er også oppgitt i bekreftelsesposten du mottok da du bestilte billetten din. Vi anbefaler at du kontakter din personlige reiseforsikring, da de kan dekke kostnadene. Med vennlig hilsen Kilroy *Altså det var Kilroy selv som avbestilte reise allerede før avreisen fant sted men de nekter å utbetale tilbake pengene. Og vi blir bare en kasteball mellom forsikringen og reisebyrå/flyselskapene. Noen som vet hvem jeg bør klage inn til transportklagenemda? eller bør jeg klage på TRYG forsikring også, de lovet meg utbetaling dersom jeg fikk papirene om kansellering fra KILROY? Takk for svar
Det var et ekstremt uoversiktlig innlegg. Hva er det egentlig du spør om? Og nei, du kan ikke klage inn et forsikringsselskap til transportklagenemnda. I stedet for å fokusere på hvor du bør klage, ville jeg forsøkt å løse saken.
Hvis du leser innlegget så ser du jo at jeg har prøvd å løse saken både hos Tryg reiseforsikring og reisebyrået KILROY hvor jeg bestilte billettene. Det var kilroy som avbestilte reisen min før avreisen. De nekter å tilbake betale fordi jeg ikke hadde kansellerings gebyr kjøpt gjennom dem. Mens Tryg forsikring lovet å dekke billettene hvis jeg hadde dokumentasjon om at billettene var blitt kansellert. Men nå i ettertid skriver de at dersom reisebyrået/flyselskapet kansellerte billettene selv da må de dekke dette og ikke TRYG. Bare hvis jeg personlig avbestilte dem selv da vil de dekke det. Er du med nå?
Hvis det var Kilroy som kansellerte er det de som skal betale tilbake hele beløpet og forsikringsselskapet har rett i at de ikke trenger å betale ut noen erstatning. Ta en runde til med Kilroy og hvis de fortsatt nekter så tar du kontakt med utsteder av kredittkortet ditt og kjører reklamasjonssak. Du må da dokumentere at Kilroy nekter å gi deg den refusjonen du har rett på. Kredittkortselskapet vil da redusere neste regning tilsvarende og mest sannsynlig trekke Kilroy for beløpet senere. Her er eksempel på framgangsmåte for SAS Mastercard: https://saseurobonusmastercard.no/sasno/dispute/
Det er en interessant problemstilling. Ofte er det flyselskapene selv som trekker betaling fra kredittkortet når du booker flybilletter via reisebyrå. Uten en refusjon fra flyselskapet er det jo i praksis ingen penger å betale tilbake med? Jeg vil tro at en reklamasjon reverserer den opprinnelige transaksjonen, så den "havner" vel på rett plass enten er det er reisebyrå eller flyselskap.
Mener du virkelig at en e-post til Kilroy betyr at du har prøvd å løse saken, og at spørsmålet nå er hvor man skal klage? Har du prøvd å skrive noe ala "Jeg har ikke avbestilt noe, det er dere/flyselskapet som har kansellert. Derfor er ikke billettreglene relevante i denne sammenheng. Ettersom at dere ikke leverer det jeg har kjøpt, ber jeg om at dere refunderer kjøpet"? Det er lite poeng i å kjøre full dispute med kredittkort når det kan være så enkelt som at Kilroy misforstod og trodde at det var du som avbestilte.
Kilroy misforstod ikke noe, det var de som sendte meg en mail og sa at det var de som kansellerte billettene. Jeg sendte ny mail til dem (og ikke bare en som du sier) og sa at jeg ønsker å få refundert pengene fordi det var de som kansellerte billetttene og da fikk jeg til svar fra dem det som står øverst i innlegget: Takk for Posten din. Dessverre har ikke flyselskapet laget noen spesielle refusjonsregler som gjelder for denne bestillingen, og derfor må vi følge de vanlige billettreglene. I følge billettreglene har du en ikke-refunderbar billett og dessverre kan KILROY ikke tilby deg refusjon. Denne informasjonen er også oppgitt i bekreftelsesposten du mottok da du bestilte billetten din. Vi anbefaler at du kontakter din personlige reiseforsikring, da de kan dekke kostnadene. Med vennlig hilsen Kilroy
Her kan det være at agent 2 ikke visste om eller gadd å lese den opprinnelige mailen. Noen ganger må de ha det inn med teskje og mer til. Prøv igjen du.
Det var da fært som du holder med reisebyrå framfor kunden. Som kunde har man visse rettigheter og skal ikke trenge å gå mange runder å forklare situasjonen til selskap man har kjøpt av. De bør da allerede vite alt dette. Jeg ville absolutt sendt krav til banken om å refundert beløpet når Kilroy er så på bakbeina. Da blir de belastet et chargeback begyr også i tillegg til full refusjon.
Det gjør jeg ikke, men det er et utrykk «å skyte spurv med kanon». I en optimal verden så skal det gjerne være slik du skriver, men nå er det en gang slik at det også er mennesker som svarer hos motparten. Og mennesker kan både gjøre feil og misforstå. Jeg i alle fall syntes det er ganske mye lettere å sende en e-post nummer to hvor jeg forklarer og sikrer at de ikke misforstod meg, i stedet for å umiddelbart kjøre full prosess med claim via kredittkort. For å sitere Rema 1000, det enkle er ofte det beste. Trådstarter er jo heller ikke akkurat kjent for å fatte seg på en måte som er så veldig enkel å forstå, det er ikke første gang en slik type tråd har blitt postet.
Hvis du ikke liker denne type tråd jeg poster så kan du jo like gjerne la være å poste noe som helst. Det enkle er ofte det beste. Og tråden du leser står ikke på japansk eller arabisk heller, og hvis du har en mal med innledning, hovedtema og konklusjon av hvordan starte tråd send meg en pm så kan jeg følge din standard heller.
Jeg skjønner hvorfor Tryg synes det er vanskelig å tyde hvem som opprinnelig kansellerte billettene. Denne eposten fra Kilroy kan for meg virke som et svar på at du har spurt om å få endret tidspunkt, og kansellere billettene. Dårlig språk fra Kilroy sin side hjelper ikke. Dersom dette ikke er tilfelle, ville jeg snakket med Kilroy på nytt. Er det Kilroy eller flyselskapet som kansellerte flyvningene? Det virker rart at Kilroy kansellerte dem? Så ville jeg kjørt en ny runde med Tryg, dersom dette ikke fører frem. (Eller hvis du får en bekreftelse på at Kilroy/flyselskapet kansellerte billettene). Dersom du selv ba om å endre billettene eller kansellere dem, har du ikke krav på noe som helst, tror jeg.