Kiva - Gi noe tilbake til samfunnet - Samletråd

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av Henrik, 25. jan 2017.

  1. Henrik

    Henrik Hellas-sympatisør

    Innlegg:
    2,125
    Likes mottatt:
    7,718
    Bonuspoeng:
    183
    Som en liten oppfordring til alle som mottar noe herfra!
    Det er veldig hyggelig å få ting man trenger, men for oss er jo dette bare rene bonuser - vi hadde helt ærlig klart oss veldig fint uten. Dessverre er ikke alle like heldige som oss.

    Kiva er en organisasjon som fasiliterer mikrolån, hvor du som privatperson låner ut små beløp til prosjekter og lånetakere du velger. Man kan finne prosjekter i områder eller land man bryr seg om, innen spesielle bransjer eller bare låne ut "tilfeldig". Nøkkelen er imidlertid at dette går til mennesker som trenger det mer enn oss.

    Typiske prosjekter kan være noen som ønsker å starte en frisørsalong i Tanzania og trenger utstyr, eller et lokalsamfunn i Burma som vil dyrke noe nytt og trenger frø. Typisk tilbakebetalingstid på lånene er mellom et halvt og ett år, og som oftest går det smertefritt - og når pengene kommer tilbake, låner man de ut igjen. Minste lånebeløp er 25 dollar.

    Det finnes også et InsideFlyer-team på Kiva. Her poster noen iblant hvis de trenger hjelp til å fylle opp kvoten på et lån, og det er konkurranser på Kiva om hvilke lag som låner ut mest penger. Mest av alt gir det bittelitt tilhørighet; InsideFlyer-teamet har hittil lånt ut 13,5 millioner dollar, og er på tredjeplass på den globale topplisten til Kiva.
    https://www.kiva.org/team/insideflyer

    Så her er min lille oppfordring til alle i tråden; får du donert noe fra denne tråden, donér videre 25 dollar til noen som virkelig trenger det.

    Edit mod:
    Se også FAQ
    Kiva - Gi noe tilbake til samfunnet - Samletråd
     
    Last edited: 25. jan 2017
    LaDuden, drsyk, Pyro and 28 others like this.
  2. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig bra oppfordring @Henrik!
     
    Stuttfeiten liker dette
  3. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Det har gått meg hus forbi. På tide å skifte lag!
     
    Nanping, Henrik and Baldrick like this.
  4. Baldrick

    Baldrick Cunning Planner

    Innlegg:
    1,793
    Likes mottatt:
    4,523
    Bonuspoeng:
    113
    Samme her!
    Er det noe poeng å opprette et eget team for Insideflyer.no, eller bare kjører vi på den internasjonale?
     
  5. Stuttfeiten

    Stuttfeiten Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    3,416
    Likes mottatt:
    18,397
    Bonuspoeng:
    183
    Spørs om ikkje Ledelsen er den rette til å svare her, men det hadde vore stas om vesle Norge igjen kunne slå resten av gjengen? @tommy777 ?
     
    Baldrick and Travellingalf like this.
  6. tommy777

    tommy777 Founder

    Innlegg:
    4,749
    Likes mottatt:
    6,448
    Bonuspoeng:
    183
    Vi har en Nordic en også https://www.kiva.org/team/insideflyernordic
     
    Henrik, Baldrick and Stuttfeiten like this.
  7. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293

    upload_2017-6-9_21-56-42.png

    Må vel teste nye SAS MC Premium.. :)

    Har tenkt på dette med mikrolån i en årrekke, men aldri fått ut fingern...
     
    Travellingalf, Stuttfeiten and Henrik like this.
  8. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for påminnelsen @Are! Da har jeg også joinet InsideFlyers team på kiva og lånt vekk mine første 25 dollares til ei dame på Filippinene. Artig konsept.
     
    Stuttfeiten and Are like this.
  9. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Tydeligvis riktig tid for å delta her.

    You've joined Kiva at such an important moment. This month we're celebrating an incredible milestone in Kiva's history: $1 billion in loans made on the platform. Because you made your first loan during this time of celebration, you'll receive a free $25 credit to make another loan once we cross the $1 billion finish line!
     
  10. TigerTravel

    TigerTravel Aktivt Medlem

    Innlegg:
    361
    Likes mottatt:
    1,209
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for påminnelsen @Henrik, jeg har nå logget inn på Kiva, joinet IF hoved team (finere logo enn Nordic) og lånt ut penger for første gang på en stund.
     
    Henrik and Stuttfeiten like this.
  11. LN-MOW

    LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

    Innlegg:
    1,457
    Likes mottatt:
    1,547
    Bonuspoeng:
    113
    Fikk akkurat en mail fra noen som ville ha meg til å tro at de var Kiva. Heldigvis kom den til 'feil' konto, så jeg skjønte med en gang at noe var galt.

    ''Important information about your account

    We regret to inform you that we’re initiating the closure of your Kiva account because of certain activity that took place relating to your account. This measure is necessary to protect us from potential financial losses.
    Your right to appeal: etc etc .... ''

    IKKE klikk på linken.
     
    holmen and NoLimit like this.
  12. Travellingalf

    Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    5,685
    Likes mottatt:
    10,234
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for info.
     
  13. afirm

    afirm Veteran InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    1,853
    Likes mottatt:
    5,476
    Bonuspoeng:
    183
    Vil gjerne gje @Henrik ein ekstra tommel opp, eg hadde ikkje haurt om Kiva du før du nemnde det i denne tråden. Eg trur det er ein utmerka måte å bidra litt til dei som er litt dårlegare stilt!

    Eg vil igjen lufte moglegheitene for eit eige InsideFlyer.no team. Bidraga som går til det store InsideFlyer-laget hamnar vel berre i ein stor pott og InsideFlyer Nordic består vel stort sett av danskar. Kanskje ein også kunne oppretta ein eigen tråd for Kiva.

    Som i andre samanhengar er lister moro. For andre som samlar på land kan eg tipse om at det no ligg ute eit lån frå Panama, det er ikkje so ofte. Eg har no klart å skrapa saman 68/78, men det vert lenger og lenger mellom kvar gong det dukkar opp eit nytt.
     
  14. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,823
    Bonuspoeng:
    113
    Kult! Har blitt medlem der nå. Men hvordan funker dette i praksis? Går da mitt månedlige bidrag til InsideFlyer-prosjekter, eller må jeg da gjøre noe aktivt i tillegg til det månedlige bidraget?

    Jeg regner med at hvorvidt man får igjen utlånte penger er avhengig av det enkeltes prosjekts suksess?
     
  15. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    I praksis velger man et prosjekt og så velger man hvilken av sine grupper man ønsker å knytte lånet til.

    upload_2018-5-21_13-3-44.png

    Kan prøve å sy sammen en liten howto i riktig tråd..
     
    Gullars liker dette
  16. Gullars

    Gullars Veteran

    Innlegg:
    3,099
    Likes mottatt:
    4,823
    Bonuspoeng:
    113
    Dette kjenner jeg at jeg kan like. Har veldig sansen for hjelpetiltak som krever litt av mottaker, så her skal jeg faktisk skru opp det månedlige utlånet mitt litt :)

    Rent praktisk: Jeg regner med at det er mulig å ta ut pengene igjen hvis det noen gang skulle bli behov for det?
     
  17. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Har ikke forsøkt, men vil tro det er uproblematisk.
    Du løper jo selvfølgelig en risiko for at du taper på valuta og lån som ikke betales tilbake, men resterende står du fritt til å disponere.
     
  18. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Liten FAQ:

    1. Hva er Kiva?
    Kiva er en NGO som formidler mikrolån til mennesker som trenger det fra mennesker som har lyst til å hjelpe andre som ikke enkelt får lån.

    2. Hva er mikrolån?
    Mikrolån er lån av en størrelse som tradisjonelle banker ikke er interessert i å ta del i, rett og slett fordi beløpene er for små.

    3. Hvordan fungerer det i praksis?
    Kiva er et mellomledd mellom en lokal mikrofinansorganisasjon og meg og deg som bruker. I mange tilfeller forskuterer denne lokale institusjonen både utbetaling til bruker og tilbakebetaling til den som låner utpengende.

    4. Betaler lånetaker renter?
    Ja, det betales rente på beløpet for å holde den lokale institusjonen levende. Kiva holder de lokale organisasjonene under oppsyn slik at rentene er levelige og ikke umenneskelige.

    5. Kan jeg velge hvem og hva jeg vil låne til?
    Ja, hver lånetaker sender en liten søknad til nettsidene som oversettes til engelsk av frivillige. Du kan så filtere på forskjellige kriterier som eksempelvis land og industri for å finne spesielle sektorer du er interessert i. Det er også en side hvor man kan se statistikk over sine egne lån for derfra å kunne søke direkte opp hvilke land/sektorer man ikke har lånt til ennå.

    6. Kan jeg i prinsippet resirkulere mine penger i all evig tid?
    Ja, nesten. Du risikerer i noen tilfeller å tape noe på valutasvingninger og i tillegg der ikke lån betales tilbake. Kiva oppfordrer også å donere noen % av dine utlån til organisasjonen slik at de kan betale sine egne kostnader. Alt er dog frivillig.

    7. Dette er jo fint og flott, men hvorfor angår dette meg?
    Vi som har det så godt som vi har det, og flyr jorden rundt i førsteklasse nesten gratis bør sende noen tanker andre mennesker som ikke har fått de mulighetene vi har. Det koster oss svært lite å låne bort 25-.50 USD/mnd og det kan åpne nye dører som tidligere har vært stengt for de mange vanskeligstilte i verden.

    8. Ok, jeg forstår, men jeg trenger siste salgsargument!
    Setter man opp SAS MC med fast overføring månedlig har man alltid omsetning på SAS-kortet og får sine 1000 statuspoeng uten å tenke på det!

    9. Ja! Jeg er solgt, hvor går jeg?
    Gå gjerne til denne linken:
    https://www.kiva.org/invitedby/are1932
    Den refererer til meg, og gir meg ingenting utover at jeg kan vite at min FAQ har hjulpet å få inn flere brukere til systemet.
    Alternativt denne for å unngå å linkes til denne tråden:
    https://www.kiva.org/register?doneUrl=lend

    Personlig kommentar:
    Jeg har, som mange andre på forumet her, reist i fattige land og sett hva slags forhold mange mennesker lever under. Jeg synes at dette er en god måte å hjelpe andre i å hjelpe seg selv, og keg ønsker å forsette å donere minst 50USD hver måned i lang tid uten å ta penger ut.


    For flere detaljer om mikrofinans :
    https://no.wikipedia.org/wiki/Mikrofinans

    Det er forøvrig langt mer omfattende tekst på den engelske wiki-siden.

    Lykke til! :)
     
  19. Edvard

    Edvard 一期一会

    Innlegg:
    4,174
    Likes mottatt:
    11,213
    Bonuspoeng:
    183
    Bra initiative Henrik og Are!

    [​IMG]
     
    Henrik, jgroneng and Are like this.
  20. Are

    Are EBD - Eurobonusekspert? InsideFlyer Ambassadør

    Innlegg:
    13,340
    Likes mottatt:
    19,549
    Bonuspoeng:
    293
    Ta meg friheten til å trekke oppmerksomhet til tråden igjen i anledningen mitt 1 års jubileum som medlem.
    Fikk akkurat en mail fra Kiva som minnet meg på dette.
    Det betyr at jeg i dag igjen auto-overfører 50 USD og totalt nå har satt inn 650 USD, dette har blitt brukt til å gi totalt 54 lån á 25 USD.
    Min kostnad er langt mindre enn jeg har betalt SAS bare i avgifter på bonusreiser, så jeg oppfordrer (igjen) alle til å ta del i dette og kjøre i gang allerede i dag!

    Link med referal (gir meg ingenting utenom glede av å ha overbevist noen):
    https://www.kiva.org/invitedby/are1932

    Link uten referal:
    https://www.kiva.org/register?doneUrl=lend
     

Del denne siden