Kjøpe billetter på finn

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av sam11net, 27. juli 2018.

  1. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Har noen av dere kjøpt billetter av andre på finn?

    Ser noen priser er ganske lave.
    Hvem får poengene?
    Er jeg sikret billettene etter navnebytte er gjennomført?


    Bonus spørsmål:
    Har noen av dere solgt CT på finn?
    I såfall hvilken pris fikk dere der?
     
  2. Jonkebassen

    Jonkebassen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    493
    Likes mottatt:
    3,823
    Bonuspoeng:
    93
    Den som flyr får selvsagt poengene.
    Du er jo vel ikke helt sikret, det hviler seg jo en viss form for trust i slike forhold.

    Tror nok man oppnår en høyere pris for CT(vel og merke med poeng) her på forumet enn Finn, ettersom dette er en liten nisje for folk flest, og her finnes folk som interesserer seg for denne "galskapen".
     
  3. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Hva er risikoen min etter navnebytte er gjennomført?
    Vil jeg ikke få billettene i min evt. SAS profil? Eller vil de fremdeles være i profilen til de som originalt kjøpte billetten?

    Men er ikke vi på dette forumet litt gjerrige? Er ikke det hele grunnen for at vi samler poeng og ikke bare kjøper billetter for penger? Eller er det bare jeg som er gjerrig her? (evt. tørr å kalle en spade for en spade :p)

    Det var grunnen til at jeg kom på, å prøve å selge CT-min på finn og ikke her.
    Jeg kjenner flere som har amex og sparer til CT, men som ikke er på dette forumet.
     
    Gullars liker dette
  4. SuperVC10

    SuperVC10 Medlem

    Innlegg:
    182
    Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Jeg har bare solgt flybillett på Finn. Billettene dukket opp på profilen til kjøper og forsvant fra min.:)

    Vet ikke helt om jeg vil kalle forumistene her gjerrige. Er vel flere av oss som kjøper C-billetter ene og alene for flyopplevelsen og poeng. Videre velger jeg som regel *A til tross for billigere alternativ, alt fra andre allianser til Ryanair, Wizzair, Norwegian, etc.

    Når det gjelder bonusfeberen er nok mange av oss over gjennomsnittlig opptatt av å samle poeng. For min del handler det om at det nærmest har blitt en hobby som gir meg anledning til å oppleve flyreiser jeg enkelt og greit ikke har råd til ellers.

    Men for all del, kall meg gjerne gjerrig:cool::p
     
    Gullars, OyvindN, DanH and 1 other person like this.
  5. Jonkebassen

    Jonkebassen Aktivt Medlem

    Innlegg:
    493
    Likes mottatt:
    3,823
    Bonuspoeng:
    93
    Jo, men nytten vil nok være større for oss som kan finne på å fly jorda rundt i F kun for opplevelsen, ikke for Ola Nordmann som skal fly Oslo - Bangkok i C med CT.

    Jo, men hvis du møter på feil selger vil jo han ha tilgang til ref.kode og etternavn, vel? Jeg er usikker, har aldri gjort dette selv før, og vil anta at de fleste fiskene farer med rent mel.
     
    Shyneno liker dette
  6. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Men du sitte enda med ref. kode? Den blir ikke endret?
    Det vil være den eneste risiko ja.

    Vet du om noen reiseforsikring ville ha dekket om min billett plutselig ble endret igjen?
     
  7. SuperVC10

    SuperVC10 Medlem

    Innlegg:
    182
    Likes mottatt:
    216
    Bonuspoeng:
    43
    Booking ref. Blir vel ikke endret nei. Så om man er sleip...

    Rent umiddelbart tror jeg ikke det er noe en reiseforsikring vil dekke. Men det er bare basert på ryggmargsfølelse!
     
  8. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Takk for input.

    Har faktisk aldri tenkt på å kjøpe andrehånds billetter, om det går ann å kalle det, det. Oppdaget det denne uken, og det er endel gode tilbud, om du kan fly når som helst.
     
  9. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    2,945
    Likes mottatt:
    5,733
    Bonuspoeng:
    183
    I tillegg til det at selger (eller andre med tilgang til referansenummer) kan endre eller avbestille billetten, løper man også en risiko for at billettene man kjøper er skaffet på uærlig måte. Det er et par (gamle) eksempler i media på saker med videresolgte billetter kjøpt med stjelt kredittkort som har blitt kansellert av selskapet like før avreise:

    https://www.dagbladet.no/nyheter/preben-og-sven-stoppet-med-falske-finnno-billetter/64354878
    https://www.nrk.no/norge/svindler-solgte-falske-flybilletter-1.516389
     
    Shyneno liker dette
  10. Jorge

    Jorge Veteran

    Innlegg:
    4,639
    Likes mottatt:
    6,636
    Bonuspoeng:
    183
    Handler man kun med verifiserte brukere på finn, spesielt de som har hatt bruker en stund, er man forholdsvis sikker på å ikke bli svindlet. Verifisering skjer jo med bankid, så finn vet hvem som står bak kontoen.
     
  11. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg bruker Finn sin betalingsgaranti , dog aldri handlet flybilletter
     
  12. jgroneng

    jgroneng Fastboende

    Innlegg:
    5,217
    Likes mottatt:
    17,293
    Bonuspoeng:
    293
  13. hifiman

    hifiman Veteran

    Innlegg:
    1,508
    Likes mottatt:
    516
    Bonuspoeng:
    113
  14. flying_all

    flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

    Innlegg:
    3,191
    Likes mottatt:
    7,003
    Bonuspoeng:
    183
    Når du kjøper billetter av andre på Finn og de gjør navnebyttet for deg. Så har jo de både pnr og ditt etternavn og kan dermed avbooke billetten selv om du har billetten i din sas app.

    Ingen garantier og ikke så lurt :)
     
    jgroneng liker dette
  15. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    14,150
    Likes mottatt:
    869,606
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er vel en underlig diskusjon av akademisk karakter og uten røtter i virkeligheten.

    ... men det er vel forumets natur.
     
  16. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Så enig!

    Om Trine på finn.no selger deg sin sas billett til AGP fordi hun ikke kunne reise, så kjøp den om prisen er grei. Downsiden er så liten, og risikoen enda mindre..

    Jeg tror det er like lite sannsynlig at noen endrer biletten etter gjennomført salg, som det er for at Tore drar ut oljeslangen 2 min før overlevering av din nykjøpte Volvo 240.. man bare gjør det ikke.. Hvorfor sabotere for noen som betaler deg penger?

    Og attpåtil gjøre seg til svindler i prosessen, for et beløp som garantert ikke overstiger et par tusen kr( jeg antar brorparten av biletter på finn er OSL-AGP o.lign i Go)

    Men som flere nevner, handle fra Verifisert, eller bruker med lang fartstid, så føles det hvertfall tryggere..

    C
     
    milehigh and CrotchRocket like this.
  17. sam11net

    sam11net Senior Medlem

    Innlegg:
    701
    Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Det må vel være lov å spørre om råd , hjelp og hvordan noe fungerer uten å bli kritisert for det?
    Nå overlever jeg fint det, er gammel forum traver jeg, og vet hvordan det er. Synes for mange her konsentrerer seg for mye om å påpeke hvor teite spørsmålene er, og hvor mange skrivefeil det er i åpnings posten eller hvor feil topic er.
     
    OyvindN liker dette
  18. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har ingen problemer med at spørsmålet ble stilt, helt super det...
    Mer kritisk til alle disse svarene du fikk, om superteoretiske muligheter for svindel..

    Enhver handel på nett har en teoretisk mulighet for at du blir svindlet.. flybilletter tror jeg ikke har noe større sansynlighet...

    Viktigste er at man benytter sunn fornuft, som i enhver handel på nett, mellom privatpersoner..

    Happy shopping!

    C
     
    milehigh and DanH like this.
  19. holmen

    holmen "Ung" og "lovende"

    Innlegg:
    16,879
    Likes mottatt:
    57,474
    Bonuspoeng:
    293
    Det er under to måneder siden du ble medlem..?
     
    Eddie47 and mathiasfe like this.
  20. Chrisbgg

    Chrisbgg Veteran

    Innlegg:
    1,611
    Likes mottatt:
    2,657
    Bonuspoeng:
    113
    Det går rykter om at det finnes andre forum...

    C
     
    OttoL, morradi, sam11net and 4 others like this.

Del denne siden