Kjapp dykketur til Seychellene, ET+TG

Tråd i 'Reisebrev' startet av Sonictravel, 08. mars 2019.

1. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    18,716
    Bonuspoeng:
    183
    Flott innsyn i Kepinski hotellet!
    Det var mye flottere forfra enn bakfra ..

Jeg har sittet på baksiden av Kepinski hotellet, på Valmer Resort, og hadde 30(?)m til personalinngangen og varemottaket.
    Prøvde en dag å komme inn for å spise lunsj der, det kunne vi nok, men vi måtte gå i 25-30 min i rundt til hovedinngangen i stekende sol og 35 grader.
    Vi ga opp prosjektet ...

Sonictravel liker dette
  2. drsyk

drsyk Licence to heal

Likes mottatt:
    4,356
    Bonuspoeng:
    113
    For en flott reise, med fantastiske bilde, både under og over vann. Huff skulle rømt vekk fra kontoret til et tilsvarende strøk som deg @Sonictravel du får en til å dagdrømme seg vekk, og når jeg veit har kiwi innkjøpt laks til middag, er det nærmest illegalt å se på dine delikateres dere koser dere med!

Riktig god reise og velfortjent håper jeg ;)

Sonictravel liker dette
  3. afirm

afirm Veteran InsideFlyer Skribent InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    3,547
    Bonuspoeng:
    113
    Då er toppmøtet i Salon Vallee de Mai avslutta og @Sonictravel (+1) er straks trygt plassert framfor gardina i TK sitt fly. Om ein liten halvtime startar også EK boarding.

Veldig triveleg!

Upsaker, Eddie47 and Sonictravel like this.
  4. JeanPaul

JeanPaul Medlem

Likes mottatt:
    33
    Bonuspoeng:
    18
    Er det lov å spørre om kost/natt på resorten? Ser det er mange airbnb-muligheter, men da me innkjøp av mat selv eller kjøretur til restauranter...
    Håper dere tok med hele taxfree-kvoten i bagasjen til hotellet:)

Sonictravel liker dette
  5. funkenstein

funkenstein Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,614
    Bonuspoeng:
    93
    Hey hey, ikke glem at du fikk 15% trumf på kiwi-laksen! Den slags gikk nok @Sonictravel glipp av på tunfisk-ekstravagansen. Synes han fortjener medfølelse... ;)

drsyk and Sonictravel like this.
  6. Sonictravel

Sonictravel Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    2,369
    Bonuspoeng:
    93
    Veldig hyggelig å treffes for en øl og prat i loungen på SEZ, vi har nå ankommet IST som er temmelig kaotisk, men funnet frem til TK loungen og fått oss litt kaffe.

Ha en riktig fin tur videre, gleder oss til å følge deg videre på turen! :)

afirm liker dette
  7. Sonictravel

Likes mottatt:
    2,369
    Bonuspoeng:
    93
    Å neida, ETA OSL 14:00, ETA kiwi 17:00, lol

Kempinski serverte også norsk laks, men tviler på om de gir trippeltriumf :D

funkenstein, drsyk and Kristian like this.
  8. Sonictravel

Likes mottatt:
    2,369
    Bonuspoeng:
    93
    Når jeg booket rommet lå det på ca 3.600 nok pr natt ink frokost, men det var et halvår siden, så at prisene steg nærmere avreise. For mat og drikke gikk det med ca 3000 ytterligere i døgnet, så er på god vei til å tjene opp neste CT :rolleyes:

9. Sonictravel

Likes mottatt:
    2,369
    Bonuspoeng:
    93
    Ja det er noen distanser, og litt av samme grunn vi ikke la ut på ekspedisjon for å søke opp mer kosteffektive mat/drikke tilbud. :D

Eddie47 liker dette
  10. Sonictravel

Likes mottatt:
    2,369
    Bonuspoeng:
    93
    Siste dag ble tilbragt på stranden, med bading og et par pils i skyggen. Selv om vi måtte sjekke ut av rommet klokken tolv var resorten såpass serviceorientert at på kvelden fikk vi låne et rom en times tid for å dusje av oss sand og salt og komme oss inn i flyklærne.

En liten halvtimes kjøretur senere var vi tilbake på SEZ, innsjekk relativt greit med unntak av litt stress når det ble påstått at bagasjen kun ville bli sjekket inn til FRA og at vi måtte ta ny innsjekk der, med connection på litt over timen kunne det blitt vanskelig. Heldigvis ordnet det seg og bagasjen ble sjekket gjennom til OSL.

BCFAE1F8-90EA-463A-9835-1644C8CB1AF1.jpeg
    Oversiktlig med loungeutsikt hvor en kan følge med på om boarding starter

Gjennom passkontroll og Security, ingen fast track men heller ingen kø å snakke om og opp i Salon Vallee de Mai, som virket å være loungen for alle flyselskapene som flyr på SEZ. Her hadde vi gleden av å treffe på @afirm som svipper innom Seychellene på sin omfattende verden rundt reise. Noen øl og litt hyggelig prat senere så vi at folk begynte å gå inn på Turkish flyet som sto parkert utenfor vinduet, og det var på tide komme seg ombord.

32E692EC-3C6E-426F-A202-999FBDF007A7.jpeg
    Loungeutsmykning, den lokale Coco de Mer, som mange mener kan se ut som andre ting enn en kokosnøtt

Selve boardingen var forsøksvis kaotisk, med en lang kø i alle retninger som fylte hele lokalet. Med drevent blikk spottet heldigvis min bedre halvdel en dame i uniform som sto på siden av køen, og jeg ble sendt på ekspedisjon for å undersøke om det var mulighet med Priority Boarding. Det var det, og vi ble til sure blikk sluset foran den lange køen og kunne gå rett ombord.

Flyet som brakte oss til IST var en A330-200.

070A3B24-CFEE-46C6-B90F-55BF57388D2E.jpeg

Business class var satt opp med 1-1-1 seter, samtlige vinklet ca 45grader fra fartsretningen. Litt snodig oppsett, men siden det var en nattflyvning gjorde det ikke så mye at utsikten var nærmest fraværende. Oppsettet gjør også at en blir solo reisende selvom en reiser som et par, med mindre en vil sitte å skrike til hverandre iver midtgangen.
    Setet var relativt hard og får også trekk for lite oppbevaringsplass samt knotete tilkobling av USB og hodetelefoner. Jeg måtte lete rundt i yogapositur med lyset fra mobilen før jeg klarte å lokalisere og beplugge disse. Vi fikk også utdelt hodetelefoner fra Denon, som er bedre enn mange andre jeg har testet.

B02CF97C-DF26-4E2B-A32E-FB6BAE17BA2D.jpeg
    Setet mitt for turen

90026317-B268-4D63-82CF-310C1C342E8E.jpeg
    Benplass

Før takeoff fikk vi et glass juice, ikke noe champis på bakken med TK har jeg forstått.
    I luften kom CC og spurte om jeg ville ha gjort klart sengen, det innebar at de festet en ekstra «madras» på setet og la ut dyner, dette hjalp litt på setekomforten som nevnt over. Vi fikk også utdelt en noe skrall meny med lite informasjon. Det er for eksempel ikke så enkelt å navigere inne en selection og Turkish and international wines, uten mer info. Så grunnet språkutfordringer saget jeg og gikk for champagne til alt.

7854C881-D5DD-4378-9F25-8C9B9719F10C.jpeg
    Langt fra den mest imponerende menyen jeg har sett, det gjelder både presentasjonsmessig og innholdsmessig

Måltidet sto i stil med utdelt meny og var ikke noe å skrive (så veldig mye) hjem om. Utdelt på brett fikk gi en Cesar salat med tørr kylling til forrett, jeg gikk for fisk til hovedrett, denne var ok men ikke mer, reisefølge gikk for kylling med risotto. Kommentaren derfra var at dette hadde vært et dårlig måltid selv på economy med tørr smakløs kylling, og risotto som kun var tørr ris.

2DB38113-896A-43FF-A9BC-9E6F628C4C5A.jpeg

Etter å ha fått ryddet bordet rullet vi sengene. Sovepiller var inntatt med champisen, medbragte sovemasker (tempur - anbefales på det sterkeste) og ørepropper ble tatt på og zzzzzz.

Jeg hadde på do not disturb skiltet og droppet frokost, ut fra menyen og hva vi fikk etter avgang var dette sikkert like greit, og ble vekket ca 30 min før landing.

SAJblue, jgroneng, kjeeli and 10 others like this.
  11. RoadKing

RoadKing Fastboende

Likes mottatt:
    11,194
    Bonuspoeng:
    293
    Må si at den business innredningen der ikke fristet. Nei takk TK.

jgroneng and drsyk like this.
  12. drsyk

drsyk Licence to heal

Likes mottatt:
    4,356
    Bonuspoeng:
    113
    Takk for oppmuntringen, ja er veldig glad i mitt trumf kort:rolleyes: Han får all den medfølelsen etter så de sete konf. og var merkelig oppsett riktignoko_O

13. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    11,555
    Bonuspoeng:
    293
    Samme som NZ, såvidt jeg kan se. Det var underlig, men fungerte overraskende greit.

RoadKing liker dette
  14. Sonictravel

Likes mottatt:
    2,369
    Bonuspoeng:
    93
    Ja setene funket, men litt snodig,
    Minus for dårlig utsikt og manglende mulighet til å sitte sammen, pluss på lengde av seng og ikke boks å putte føttene inn i.

Uvant på følelse av akselerasjon og oppbremsing hvor en ble presset inn i hjørnene av setet på en rar måte.

Har dog magefølelsen at det ikke installeres mange seter av denne typen lenger i 2019...o_O

drsyk and holmen like this.
  15. Travellingalf

Travellingalf Ut på tur - aldri sur InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    7,212
    Bonuspoeng:
    183
    Og som Virgin Atlantic. En særdeles merkelig konfig og selv om jeg sov veldig godt hos Air New Zealand så kommer jeg ikke til å velge å reise i denne konfigen igjen om det finnes bedre alternativer. VA kommer jo snart med ny konfig i Business og det samme gjør vel Turkish etterhvert så det må være lov å håpe at denne konfigen snart er historie hos alle selskapene.

RoadKing and Sonictravel like this.
  16. afirm

afirm Veteran InsideFlyer Skribent InsideFlyer Ambassadør

Likes mottatt:
    3,547
    Bonuspoeng:
    113
    Seta ser heilt like ut som dei eg hadde med AC for nokre år sia. Det er sjølvsagt ikkje dagens standard, men det funka greit nok.

Det vert nok ikkje nytta mykje no, men eg håpar nesten at SAS går for ei liknande løysing i sine A321. Der har du Thompson Vantage Solo som kan vere ein kandidat.

Sonictravel liker dette
  17. RoadKing

RoadKing Fastboende

Likes mottatt:
    11,194
    Bonuspoeng:
    293
    Hvis en slik løsning gir biz sete i single aisle fly, så er jeg med. Men i en widebody? Nope.
    Jeg vil ha et vindu å se ut av. Noe av det fineste er å fly over Grønland på dagtid i klarvær. Priceless. Å ikke ha vindu da? Jeez.

Travellingalf and Sonictravel like this.
  18. Sonictravel

Likes mottatt:
    2,369
    Bonuspoeng:
    93
    Helt enig, god utsikt fra et flyvindu er alltid en vinner, dette var heldigvis en nattflyvning så savnet var ikke stort (selv om jeg til tider har sittet å stirret på lys på bakken om natten og tenkt på hvilke byer og landskaper vi beveger oss over) :)

RoadKing liker dette
  19. Sonictravel

Likes mottatt:
    2,369
    Bonuspoeng:
    93
    Ut av flyet i IST først, og inn på dedikert Business class buss til terminalen. Inne i terminalen ble vi møtt av en gigantisk folkemengde som viste seg å utgjøre en noe uorganisert kø gjennom Security. Vi snek oss rundt på flanken og fant heldigvis en egen ikke så mannevond kø for fast track. Gjennom sikkerhet og litt lettere loking senere og TK loungen var lokalisert og inntatt.

Både flyplass og Lounge virket å være på full kapasitet og det var fullt av folk overalt. Når vi først klarte å karre til oss to seter i loungen var det for så vidt greit med både litt å bite i og ikke minst en kopp kaffe.

7C84AF4F-23D9-4B7F-95E3-C56F7B0907CB.jpeg
    TK Lounge IST

77BD5A27-6F9F-436F-B146-01EC51148F79.jpeg
    TK Lounge IST

En hel time før avgang kom det opp boarding på tavlen for flighten vår til FRA og vi ruslet mot gate. En god spasertur senere ble vi nok en gang sluset inn på buss, denne gangen uten noen særbehandling, og måtte stå og henge i stroppene på vei ut til flyet.

Når en ser hvordan IST funker er det ikke vanskelig å skjønne behovet for en ny flyplass. Jeg er imidlertid glad storåpningen ble utsatt og vi kom gjennom den gamle, om det ikke blir et kaos av episke proposjoner når hele operasjonen skal flyttes over (etter siste utsetting i april) blir jeg temmelig overrasket.

Flyghten mellom IST og FRA er på en A330-300, med 2-2-2 oppsett i business. Til å være en kort tur i Europa er det god plass men setene bærer noe preg av god bruk og jeg kan kjenne stolens stålskjelett gjennom polstringen.

D39E5EAD-E6EF-4BAD-992A-05134843FD8F.jpeg
    Kabinen mellom IST og FRA

5A3631C7-CA0A-42D4-B8AE-8758BC2A4A92.jpeg
    Godkjent benplass, merk medbragte TK tøfler fra forrige flight

C5C1CE17-622B-4DB4-9114-F1B66ACD6639.jpeg

Oppe i luften fant vi ut at, til tross for at det var litt tidlig på dagen, så kunne det passe med et glass champagne til frokosten. Vi hadde ikke trengt å uroe oss, serveringen tok såpass lang tid at det ikke var så veldig tidlig lenger når vi fikk mat og drikke utlevert.

Nesten en time etter take off nåde serveringen hele veien bak til rad syv der vi satt. Fruens champagne var riktignok underveis blitt til te, men det ordnet seg. Selv satt jeg med bekymret mine og så på brettet mitt med pålegg, vel vitende om at brødfordeling alt var stoppet ved rad seks og innsamling/utdeling av hovedrett var i god gang. Før panikken satte inn hjalp et pling med knappen og brødtrauet ble funnet frem igjen. Etterhvert når blodsukker og koffein/alkoholinnhold i kroppen begynte å stabilisere seg, ble ting mye bedre

5E45DA47-79C6-412F-A13A-70568E9ED592.jpeg
    Endelig mat, men hvor er rundstykket mitt?

Etter måltidet fikk vi en runde med litt turbulens og CC prøvde å snappe bort champisen min for å rydde i kabinen. Den gang ei, ekte nordmenn holder drinken med begge hender om så må til! Dette ble tydeligvis observert og service score gikk kraftig oppover da jeg litt senere ble tilbudt et nytt glass champagne. Valgte imidlertid å teste en tyrkisk pils i stedet, og fikk servert en Efes som absolutt var akseptabel.

FF8BD9D5-3806-490F-8191-CAF256746D84.jpeg

Prøvde også WIFI ombord det var ingen höydare, til tross for at telefonen min påsto at jeg var online klarte jeg ikke å få lastet nettsider. Mulig jeg gjorde noe feil, eller så er det et relativt treigt nettverk.

I FRA hadde vi litt over timen til avgang med SAS. Dette trodde vi var plenty, der tok vi både feil og hadde rett. Vi gikk og gikk, kom til passkontroll, videre måtte vi sjekke inn for siste leg, fant etterhvert riktig kø, og til biz å være en solid kø. Mens fruen køet prøve jeg lykken i innsjekkingsautomat. Nye banneord ble fortløpende funnet opp mens automaten vekselvis nektet å anerkjenne input eller anerkjenne tastetrykk dobbelt opp.

Endelig fikk vi printer boarding pass og videre til en sikkerhetskontrollkø av dimensjoner, dette også på biz. Gjennom med 25 minutter til avgang, og kappgang mot gate, som selvsagt lå i det ytterste øde hjørnet. Rakk akkurat frem i tide - til å få ned oss opprop om forsinket boarding grunnet sent ankommet fly. Yayy!

På plass i flyet ca 10/15 minutter etter oppsatt avgangstid ser jeg plutselig en bagasjebil med noen kjente kofferter rulle opp på siden av flyet. Gjensynsgleden blir fort til engstelse når bilen etter et lite opphold kjører videre fortsatt med koffertene ombord.

D7385378-A981-435E-8724-D233FA4CDAB7.jpeg
    Øyyy! Hvor skal dere med koffertene mine?

Runder av reisebrevet her fra luftrommet over Tyskland. SAS plus hjem leverer som ventet. Så spenningsmomentet er om kofferter også leveres. Nå venter noen måneder med reisetørke frem til neste utflukt.

SAJblue, jgroneng, Eddie47 and 9 others like this.
  20. mathiasfe

mathiasfe Veteran

Likes mottatt:
    6,000
    Bonuspoeng:
    183
    Supert reisebrev!

Skal reise med Turkish i begge disse konfigurasjonene neste måned, så det var perfekt å få en liten smakebit nå.

Sonictravel liker dette

Del denne siden