"Kjempedrama - veggene i passasjerflyet sprakk opp etter take off"

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av Fnate, 15. okt 2014.

1. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,286
    Bonuspoeng:
    113
    Litt overdramtatisering i VG, men sikkert en nokså ubehagelig situasjon for passasjerene

http://www.vgtv.no/#!/video/102125/kjempedrama-veggene-i-passasjerflyet-sprakk-opp-etter-takeoff

Etter take-off røk altså en luftekanal som fikk veggplatene på innsiden av kabinen til å presses inn i kabinen og skapte sprekker i skjøtene.

Nå har jeg fløyet mye nok kan kan nok om et fly's oppbygning til at jeg vanskelig hadde blitt så nærvøs lenger.

Men skal ikke så mange årene tilbake før jeg hadde syntes dette var bra krise.[/quote]

2. Bizflyer

Bizflyer Redaktør

Likes mottatt:
    2,920
    Bonuspoeng:
    113
    Enda godt ikke vingene falt av i samme slengen! :eek:

3. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    [Disclaimer: dette er ment som en kameratslig morsom kommentar, in case noen misforstår meg]

Nå er jeg over gjennomsnittet interessert i hvordan fly er satt sammen, hvordan de strukturelt fungerer - heck, jeg pleier til og med å visualisere hvordan "the wires" i kabingulvet beveger seg fram og tilbake under manøvrering av flyet :D Men jeg kan med hånda på hjertet si at jeg neppe hadde lagt sammen "nå har en luftekanal kollapset" med "veggene på flyet begynner å falle fra hverandre" samtidig som du hører lyden av strukturell failure :p Så jeg lurer på om fnate alltid har kunnskap om hvor the air ducts are placed i alle flytyper han flyr, eller om han bare er one cool salmon :cool: (ref: kan nok om flys oppbygning til å ikke blitt så nervøs :p ).

That be said, jeg fløy en gang B737 hos et annet selskap enn det jeg snart har 200 flights med. For oss som flyr mye B737, og har flydd en del A32x - så vet vi at det er lite strukturlyd i B737, mens det er MYE knekk og popp og knirk i Airbusene. Kan dere da tenke dere panikken i Idas hode når 737'en kirka og poppa med lyder ala det man får når man beveger bølgepapp? Det var rett og slett lite morsomt. Flyet laget disse lydene under climb og descent, altså tydelig at flykroppen reagerte på trykkforskjeller. Kanskje man skulle mailet Dag J, for å komme til bunns i hva det egentlig var. For nå merka jeg at den der opplevelsen egentlig satt litt i meg. Hm hm.

Nuvel, all is good og bra at crewet valgte å snu :)

Fnate liker dette
  4. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,286
    Bonuspoeng:
    113
    He he he :)

Altså, det jeg mente var at om panelene datt av inni flyet nå ville jeg visst at om det var de ytre panelene som datt av så ville jeg allerede vært død. Altså, en sånn type resonnering...

En av de føste turene mine til USA, tilbake i 2002-ish, var med en Northwest tri-star. Der strømmet kondensvannet fra taket og to paneler datt av under innflyvning. Jeg syntes selv at det var nokså ubehagelig da.

tommy777 liker dette
  5. Ida

Ida Spoiler mixer

Likes mottatt:
    2,453
    Bonuspoeng:
    113
    Skjønner. Blir litt som at man blir vant med at de innvendige panelene "henger og slenger litt" (høres verre ut enn det er) når man har flydd litt små-dashes hos Widerøe :p (Tror det har blitt en viss bedring etter at alle 300'ene har vært til C-sjekk).

Håper ikke min første tur til USA blir slik.... :D

6. LN-MOW

LN-MOW Chattahoochee - eller 'Han Som Klapper Fly'

Likes mottatt:
    1,237
    Bonuspoeng:
    113
    Det var nok en Diesel 10 . .NW har aldri hatt Tristar. ;) Men kjent fenomen i begge ...

Store oppslag på nyhetssendingene på de fleste kanalene i går .. Fjompen som postet dette fikk virkelig sine fem minutter i rampelyset. Men crewet kunne kanskje håndtert det litt bedre også ..

Fnate liker dette

Del denne siden